Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

profke schreef: 01 jun 2018, 15:09
Shrek schreef: 01 jun 2018, 13:54 Mensen die quasi gratis vervoerd willen worden maar in minder comfortabele omstandigheden zal je altijd hebben, daar gaan meer treinen absoluut niets aan veranderen.
jawel, iets kan je aanpassen.
zie je quote die je iets vroeger deed:
Shrek schreef: Er zouden volgens mij wèl veel meer reizigers komen als die vermaledijde diabolo-taks afgeschaft zou kunnen worden, maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal...
Het ging hier al heel de tijd over meer treinen inleggen. Het afschaffen van de diabolo-taks is een heel ander soort maatregel, die, in tegenstelling tot extra treinen, wel beduidend meer reizigers zou kunnen opleveren.

Maar gezien de vele tientallen M€ die hiervoor nodig zouden zijn zie ik dat helaas niet snel gebeuren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Neen inderdaad, en het zou ook het principe van de gemengde investering door overheid en privésector compleet ongeloofwaardig maken. Een gegeven woord dient te worden nagekomen. Zelfs als het - zoals hier inderdaad - ongelukkig is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 01 jun 2018, 10:59Maar je hele gedachtengang is verkeerd, de opmaak van een dienstregeling is immers niet gebaseerd op bepaalde steden bevoordelen of niet.
Nochtans lijkt Liedekerke niet zoveel reizigers te hebben....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef: 01 jun 2018, 10:59Maar je hele gedachtengang is verkeerd, de opmaak van een dienstregeling is immers niet gebaseerd op bepaalde steden bevoordelen of niet.
Nochtans lijkt Liedekerke niet zoveel reizigers te hebben....
Ook daar passeren toevallig veel treinen omdat het tussen Denderleeuw en Brussel ligt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Antwerpen heeft dit aardrijkskundige voordeel toevallig niet waardoor treinen uit Antwerpen naar de luchthaven enkel reizigers voor Antwerpen-luchthaven vervoeren en weinig andere reizigers.
Ideetje :
Een rechtstreekse trein Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven-Luik.
Daarmee :
- verlossen we Antwerpen van de onbetrouwbaarheid en slechte amplitude van de Benelux voor hun verbinding naar de Luchthaven.
- bieden we een snelle rechtstreekse verbinding aan tussen Antwerpen(2de stad van België) en Luik(4de stad van België).
- geven we Luik de rechtstreekse verbinding met de Luchthaven waar ze absoluut recht op hebben.

En het is nog communautair verantwoord ook ! 8)


En daartegenover zetten we dan de logica van een vervoersaanbieder die elk half uur een trein inlegt tussen Antwerpen en de luchthaven:
Ik vrees dat die vervoersaanbieder dan toch niet helemaal goed geïnformeerd is :

  • Reizigers zijn hoogstens een half uur "te vroeg" op de luchthaven. En luchthavenreizigers zijn hier minder gevoelig voor dan pendelaars.
Excuses als ik dit blijkbaar nog niet eerder duidelijk aangaf maar ik vind dat de luchthavenverbindingen gericht moeten zijn op 1.pendelaars en 2.frequente vliegtuigreizigers (zakenmensen). Beide zijn wel degelijk gevoelig aan een halfuur "te vroeg".

  • Bij afschaffing/sterke vertraging is er een alternatief een half uur later, wat gemiddeld beter is dan voor het gros van de verbindingen tussen een groot en een middelgroot station in België.
Voor Antwerpen komt het alternatief in de vroege en late uren geen half uur maar een uur later.
En dit zijn net de uren waarin de meeste pendelaars en zakenlui deze verbindingen nodig hebben.

  • De laatste trein vertrekt na 23u30, wat het tot één van de betere verbindingen van het land maakt op dat vlak
De laatste lijnvluchten landen gewoonlijk rond 23h30, laatste trein zou dus pas na middernacht mogen vertrekken.
(zoals richting Gent wel mogelijk is... :oops: sorry, ik weet dat ik niet mag vergelijken, het glipte uit mijn toetsenbord voor ik het wist)

  • Er moet maximaal een half uur gewacht worden wat perfect aanvaardbaar is.
idem hoger. Niet in de vroege en de late uren. Dan moet er een uur gewacht worden.





Portbou schreef: 01 jun 2018, 10:54 Wil de NMBS die klanten uit Antwerpen aantrekken (en er ook het geld van binnenhalen) dan zal ze haar verbinding tussen Antwerpen en de Luchthaven moeten verbeteren.
Niet akkoord, de klanten zijn er vandaag al. Die enkelingen die er zouden kunnen bijkomen door nog meer treinen in te leggen zijn het niet waard om zware investeringen voor te doen.
Hierover gaan we het natuurlijk nooit eens worden zolang er geen concrete cijfers voorliggen van ticketverkoop vanuit de verschillende steden. De verhouding verkochte tickets uit een stad/aantal inwoners van die stad zou één en ander objectief kunnen maken.





Shrek schreef: 01 jun 2018, 13:54
Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 Maar zolang ik op de E19 bussen van Airport Express by De Decker - Van Riet in de file zie staan zal ik ervan overtuigd blijven dat de NMBS het potentieel van Antwerpen-Luchthaven niet voldoende aanboort.
Dat is al helemaal een non-argument.
Die bussen in de file doen er nog langer over dan de 4 verbindingen per uur op Antwerpen-Luchthaven via Brussel Noord.
Daarom is het nu net wel een argument. De treinverbinding tussen Antwerpen en de Luchthaven is - met name in de vroege en late uren - zodanig dunnetjes dat mensen liever een bus nemen die er langer over doet en ernstige file-risicos heeft.

De reistijd van de bus is trouwens 45 minuten volgens de website (dus korter als de verbindingen via Brussel-Noord). Maar dat lijkt me op de spitsuren totaal ongeloofwaardig.

Shrek schreef: Reizigers op die bussen zitten daar niet omdat het sneller of handiger is, maar omdat het goedkoper is (of gratis via bepaalde reisbureaus?).
Mensen die quasi gratis vervoerd willen worden maar in minder comfortabele omstandigheden zal je altijd hebben, daar gaan meer treinen absoluut niets aan veranderen.
Veel verschil is er niet hoor.
Bus = 10€, Trein = 11,80€.

En pendelaars en zakenreizigers komen allicht niet via het reisbureau.

Wat ik wel merk :
- eerste bus om 03u00 en 04u00, eerste trein pas om 04u48.
- nog een bus terug van de Luchthaven om 00u00, laatste trein reeds om 23u41.


Ik stel bovendien vast - sorry, ben toch weer aan het vergelijken... - dat dit soort uitgebreide busdienst niet bestaat tussen Gent en de Luchthaven. En dat vind ik ook logisch want tussen Gent en de Luchthaven is de treindienst zodanig goed dat ze onklopbaar is.
Laatst gewijzigd door Portbou op 02 jun 2018, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 02 jun 2018, 21:14
Asterix schreef:
Shrek schreef: 01 jun 2018, 10:59Maar je hele gedachtengang is verkeerd, de opmaak van een dienstregeling is immers niet gebaseerd op bepaalde steden bevoordelen of niet.
Nochtans lijkt Liedekerke niet zoveel reizigers te hebben....
Ook daar passeren toevallig veel treinen omdat het tussen Denderleeuw en Brussel ligt.
Het is niet omdat ze er passeren dat ze er moeten stoppen toch ?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 02 jun 2018, 21:14
Asterix schreef:
Shrek schreef: 01 jun 2018, 10:59Maar je hele gedachtengang is verkeerd, de opmaak van een dienstregeling is immers niet gebaseerd op bepaalde steden bevoordelen of niet.
Nochtans lijkt Liedekerke niet zoveel reizigers te hebben....
Ook daar passeren toevallig veel treinen omdat het tussen Denderleeuw en Brussel ligt.
Je hebt passeren en stoppen, he 😉
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 02 jun 2018, 21:36 Je hebt passeren en stoppen, he 😉
Klopt, maar de kostprijs om een trein die er passeert te laten stoppen is veel kleiner dan de kostprijs om een heel nieuwe verbinding in te leggen.
Voor enkele tientallen extra reizigers per dag kan je de overweging van een extra stop al wel maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 02 jun 2018, 21:17 Ideetje :
Een rechtstreekse trein Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven-Luik.
Daarmee :
- verlossen we Antwerpen van de onbetrouwbaarheid en slechte amplitude van de Benelux voor hun verbinding naar de Luchthaven.
- bieden we een snelle rechtstreekse verbinding aan tussen Antwerpen(2de stad van België) en Luik(4de stad van België).
- geven we Luik de rechtstreekse verbinding met de Luchthaven waar ze absoluut recht op hebben.

En het is nog communautair verantwoord ook ! 8)
De luchthaven zit al aan het plafond qua capaciteit vandaag, een extra trein lijkt mij niet te passen.

Een realistischere optie lijkt mij om de Dinant-Luchthaven te verlengen tot Antwerpen en de Gent-Landen tot Luik.
Hiermee krijg je immers ook de heel nuttige verbinding Antwerpen-Bordet/Brussel Schuman en krijgen ook Ans en Borgworm wat extra verbindingen zonder dat de overbelaste luchthaven extra treinen moet verwerken.

Maar dit zijn weer zoveel extra treinkilometers waarvoor op dit moment echt geen budget is.

Een extra trein op Antwerpen-Luik is echt niet nodig. De reistijd van de huidige verbinding (met overstap) kan je bijna niet overtreffen.


Excuses als ik dit blijkbaar nog niet eerder duidelijk aangaf maar ik vind dat de luchthavenverbindingen gericht moeten zijn op 1.pendelaars en 2.frequente vliegtuigreizigers (zakenmensen). Beide zijn wel degelijk gevoelig aan een halfuur "te vroeg".
Op de andere verbindingen naar de luchthaven die nog meer treinen hebben dan die uit Antwerpen zijn het overgrote deel van de reizigers toeristen. Geen reden om aan te namen dat vanuit Antwerpen die 2 segmenten wel significanter zijn.
Hierboven zei ik dat je voor enkele tientallen reizigers wel kan overwegen een extra stop in te lassen, voor zo'n klein aantal kan je niet overwegen om extra treinen in te leggen.


Voor Antwerpen komt het alternatief in de vroege en late uren geen half uur maar een uur later.
En dit zijn net de uren waarin de meeste pendelaars en zakenlui deze verbindingen nodig hebben.
Pendelaars associeer ik toch vooral met veel verplaatsingen in de spitsuren.

De laatste lijnvluchten landen gewoonlijk rond 23h30, laatste trein zou dus pas na middernacht mogen vertrekken.

Dat kan goed zijn, maar die redenering geldt evengoed voor een concert in Antwerpen dat pas om middernacht gedaan is of late film in Brugge waarvan de mensen niet meer naar hun dorp geraken omdat er geen late trein is.
Is die lijnvlucht belangrijker dan die andere voorbeelden? Hebben vliegtuigreizigers meer recht op een late trein dan cultuurliefhebbers?

idem hoger. Niet in de vroege en de late uren. Dan moet er een uur gewacht worden.
En dat geldt voor alle reizigers op alle late verbindingen in heel het land.
Ook hier zie ik geen reden waarom de reizigers uit de luchthaven opeens een betere bediening zouden verdienen dan andere reizigers.




Hierover gaan we het natuurlijk nooit eens worden zolang er geen concrete cijfers voorliggen van ticketverkoop vanuit de verschillende steden. De verhouding verkochte tickets uit een stad/aantal inwoners van die stad zou één en ander objectief kunnen maken.
Ik heb de cijfers zelf helaas niet. Maar de mensen die de dienstregelingen maken wel en ik vertrouw hen dat ze daarop voortgaan (in combinatie natuurlijk met de kostprijs om dat extra potentieel te kunnen aantrekken).






Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 Daarom is het nu net wel een argument. De treinverbinding tussen Antwerpen en de Luchthaven is - met name in de vroege en late uren - zodanig dunnetjes dat mensen liever een bus nemen die er langer over doet en ernstige file-risicos heeft.
Waarom de mensen die bus juist nemen kan niemand met zekerheid zeggen. Maar ik zie veel meer mogelijkheden dan dat hoor, gewoonte, koppelverkoop met hun reis, nabijere vertreklocatie, prijsverschil, ...



Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 En pendelaars en zakenreizigers komen allicht niet via het reisbureau.
Zitten er echte pendelaars in die bussen? Zou mij sterk verbazen...

Voor zakenreizigers lijkt mij die bus al helemaal uitgesloten, die zullen wel een taxi nemen of hun bedrijfswagen op één van de luchthavenparking zetten.


Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 Wat ik wel merk :
- eerste bus om 03u00 en 04u00, eerste trein pas om 04u48.
- nog een bus terug van de Luchthaven om 00u00, laatste trein reeds om 23u41.
Treinen om 3u00 willen we niet hebben. Dan zijn de onderhoudswerken aan de sporen nog bezig. Je moet elke nacht toch een venster van +-4u zonder treinen hebben om het werk doenbaar te houden.
Anders spreek je over een nachtnet en de kosten daarvan zijn zo hoog dat daar niet eens aan gedacht wordt.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door stefanic »

Shrek schreef: 03 jun 2018, 03:36
Asterix schreef: 02 jun 2018, 21:36 Je hebt passeren en stoppen, he 😉
Klopt, maar de kostprijs om een trein die er passeert te laten stoppen is veel kleiner dan de kostprijs om een heel nieuwe verbinding in te leggen.
Voor enkele tientallen extra reizigers per dag kan je de overweging van een extra stop al wel maken.
Dat is dus een zeer interessante bedenking! En dat precies bepaalt de moeilijke evenwichtsoefening die bij elk transportplan moet gemaakt worden om een goed evenwicht te vinden tussen 2 uitersten:
1) we maken enkel IC-verbindingen die de grootste groep reizigers (tussen de grote stations) snel op hun bestemming brengen, en laten het lokale verkeer (L-treinen) over aan bv. De Lijn (met bussen), om de reizigers naar die grote knooppunten te brengen. De keerzijde is dat je toch een belangrijke groep reizigers van de kleine stations laat links liggen.
2) We maken van alle treinen L-treinen: elk station heeft een ruim aanbod, en in de grote knooppunten zijn er overstappen legio. Maar je geeft wel alle reizigers die vandaag snel tussen de grote stations reizen, een trage verbinding. Blijft de trein dan nog een alternatief voor die reizigers?

Vandaar dat het niet zo vanzelfsprekend is om een IC zomaar 'hup' een bijkomende stop te geven. Het is afwegen tussen de winst aan nieuwe reizigers die je er bij krijgt, en de reizigers die nu die trein al nemen, en door de extra stop (kost al snel 2min extra reistijd) misschien de trein de rug gaan toekeren.

En los van het commerciële aspect van een extra stop zijn er natuurlijk nog de technische aspecten:
-extra reistijd -> verschoven rijpad -> geen conflict met andere treinen?
-extra reistijd -> verschoven rijpad -> verbroken aansluiting in een verderop gelegen station?
-extra reistijd -> hoe zit het met de keertijd op de eindpunten -> misschien bijkomende treinstam (+ personeel!) nodig
-...

Bij 'de overweging maken' waarover Shrek spreekt, komt dus heel wat kijken. Wees gerust dat we heel wat van dergelijke 'overwegingsdossiers' op ons bord hebben liggen, en soms gaat dat zelfs niet over een treinverbinding, maar zelfs maar over één enkele trein, want dat zou goed uitkomen voor die of die groep reizigers. En voor die reizigers lijkt die aanpassing maar een klein detail 'allez, één minuutje verschuiven moet toch kunnen...', maar 'achter de schermen' komt daar helaas veel meer bij kijken...
spoorwegrealist
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

@Stefanic: het toch precies om die dualiteit te counteren dat men, in het kader van het GEN, de voornaamste assen op vier sporen brengt? Mij lijkt dat best goed te werken, bv. tussen Brussel en Leuven waar ik af en toe passeer. En natuurlijk op L25/27 waar het reeds lang zo gaat: lokaal verkeer op L27, sneltreinen op L25 (grosso modo...).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:
Portbou schreef: Ideetje :
Een rechtstreekse trein Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven-Luik.
Daarmee :
- verlossen we Antwerpen van de onbetrouwbaarheid en slechte amplitude van de Benelux voor hun verbinding naar de Luchthaven.
- bieden we een snelle rechtstreekse verbinding aan tussen Antwerpen(2de stad van België) en Luik(4de stad van België).
- geven we Luik de rechtstreekse verbinding met de Luchthaven waar ze absoluut recht op hebben.

En het is nog communautair verantwoord ook ! 8)
De luchthaven zit al aan het plafond qua capaciteit vandaag, een extra trein lijkt mij niet te passen.
Het zou hier niet gaan om een extra trein... Zoals ik schreef is het mijn bedoeling Antwerpen te verlossen van de onbetrouwbaarheid van de Benelux. Mijn Antwerpen-Luchthaven-Luik zou in het station op de Luchthaven dus in de plaats komen van de Benelux.




Shrek schreef: Een realistischere optie lijkt mij om de Dinant-Luchthaven te verlengen tot Antwerpen en de Gent-Landen tot Luik.
Hiermee krijg je immers ook de heel nuttige verbinding Antwerpen-Bordet/Brussel Schuman en krijgen ook Ans en Borgworm wat extra verbindingen zonder dat de overbelaste luchthaven extra treinen moet verwerken.
Helemaal akkoord dat een verbinding tussen Antwerpen en Bordet/Brussel Schuman nuttig is.
Maar ik denk niet dat Luik tevreden gaat zijn als de rechtstreekse trein naar de Luchthaven waar ze al lang op wachten langs lijn 36 zal blijken te gaan.



Shrek schreef: Een extra trein op Antwerpen-Luik is echt niet nodig. De reistijd van de huidige verbinding (met overstap) kan je bijna niet overtreffen.
Huidige verbinding is 01h36 met een niet al te riante overstap van 7 minuten in Brussel-Noord.
Nieuwe verbinding zou kunnen op 01h23 zonder overstaprisico.
Op zich geen reden om deze trein in te leggen, het belangrijke is de creatie van een snelle rechtstreekse trein tussen de Luchthaven en Luik.



Excuses als ik dit blijkbaar nog niet eerder duidelijk aangaf maar ik vind dat de luchthavenverbindingen gericht moeten zijn op 1.pendelaars en 2.frequente vliegtuigreizigers (zakenmensen). Beide zijn wel degelijk gevoelig aan een halfuur "te vroeg".
Op de andere verbindingen naar de luchthaven die nog meer treinen hebben dan die uit Antwerpen zijn het overgrote deel van de reizigers toeristen. Geen reden om aan te namen dat vanuit Antwerpen die 2 segmenten wel significanter zijn.
OK, dat zijn cijfers waarover ik niet beschik.
Naar mijn gevoel wonen er heel wat zakenlui in de regio Antwerpen en zijn er in Mechelen heel veel mensen die op de Luchthaven werken.




Voor Antwerpen komt het alternatief in de vroege en late uren geen half uur maar een uur later.
En dit zijn net de uren waarin de meeste pendelaars en zakenlui deze verbindingen nodig hebben.
Pendelaars associeer ik toch vooral met veel verplaatsingen in de spitsuren.
Shrek, alsjeblief... ik denk dat je toch wel weet dat er op de Luchthaven niet nine-to-five gewerkt wordt...



De laatste lijnvluchten landen gewoonlijk rond 23h30, laatste trein zou dus pas na middernacht mogen vertrekken.

Dat kan goed zijn, maar die redenering geldt evengoed voor een concert in Antwerpen dat pas om middernacht gedaan is of late film in Brugge waarvan de mensen niet meer naar hun dorp geraken omdat er geen late trein is.
Is die lijnvlucht belangrijker dan die andere voorbeelden? Hebben vliegtuigreizigers meer recht op een late trein dan cultuurliefhebbers?
Cultuurliefhebbers vormen geen stabiele groep openbaar vervoer gebruikers. Op de avonden in het begin van de week is er geen vraag, einde van de week en het weekend wel. Sommige periodes is er weinig te doen, sommige periodes zijn er zodanig grote evenementen dat zelfs tien extra-treinen onvoldoende zijn om aan de vraag te voldoen. Daar een treinaanbod op afstemmen is niet mogelijk.


Daar tegenover vormen zakenreizigers en pendelaars een veel stabieler aantal gebruikers voor wie wel degelijk een geschikt treinaanbod mogelijk zou kunnen zijn.




Waarom de mensen die bus juist nemen kan niemand met zekerheid zeggen. Maar ik zie veel meer mogelijkheden dan dat hoor, gewoonte, koppelverkoop met hun reis, nabijere vertreklocatie, prijsverschil, ...
  • Mensen zijn bereid hun gewoonten te veranderen als ze zich daarmee kunnen verbeteren. Zorg dus voor een goede dienstverlening en maak de nodige reclame en dan lukt dat. Als deze redenering niet zou kloppen woonden we nog altijd in een grot.
  • Koppelverkoop door reisbureaus voor deze bus heb ik nog niet van gehoord. Veel meer worden door reisbureaus kleine busjes "luchthavenvervoer" ingelegd.
  • De bus vertrekt in Antwerpen vanaf het Astridplein dus hoe dat meer nabij kan zijn dan het station ???
  • Het prijsverschil is te klein om invloed te hebben zoals ik al aangaf.



Voor zakenreizigers lijkt mij die bus al helemaal uitgesloten, die zullen wel een taxi nemen of hun bedrijfswagen op één van de luchthavenparking zetten.
Ik denk dat enkel de zeer hoog geplaatste leidinggevenden van grote bedrijven nog onkostenbudgetten krijgen waarmee ze taxis van Antwerpen naar de Luchthaven kunnen bekostigen.
De andere Antwerpse zakenreizigers rijden allicht inderdaad met hun firmawagen door de files naar de luchthavenparking. En volgens mij is dat niet omdat ze dat zo graag doen maar omdat dat nog altijd de betere optie is tegenover de mogelijkheden per trein.

Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 Wat ik wel merk :
- eerste bus om 03u00 en 04u00, eerste trein pas om 04u48.
- nog een bus terug van de Luchthaven om 00u00, laatste trein reeds om 23u41.
Treinen om 3u00 willen we niet hebben. Dan zijn de onderhoudswerken aan de sporen nog bezig. Je moet elke nacht toch een venster van +-4u zonder treinen hebben om het werk doenbaar te houden.
Anders spreek je over een nachtnet en de kosten daarvan zijn zo hoog dat daar niet eens aan gedacht wordt.
Ja, daar ken ik niets van...
Wordt er echt iedere nacht gewerkt aan de sporen tussen Antwerpen en de Luchthaven ?

Het beheer van de weginfrastructuur heeft dit soort "werkvensters" niet nodig. Jammer voor de concurrentiepositie van de spoorwegen.



Beste Shrek, laat ons anders gewoon akkoord gaan dat we niet akkoord gaan...
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door vnze »

Portbou schreef: 03 jun 2018, 16:52
Portbou schreef: 01 jun 2018, 11:08 Wat ik wel merk :
- eerste bus om 03u00 en 04u00, eerste trein pas om 04u48.
- nog een bus terug van de Luchthaven om 00u00, laatste trein reeds om 23u41.
Treinen om 3u00 willen we niet hebben. Dan zijn de onderhoudswerken aan de sporen nog bezig. Je moet elke nacht toch een venster van +-4u zonder treinen hebben om het werk doenbaar te houden.
Anders spreek je over een nachtnet en de kosten daarvan zijn zo hoog dat daar niet eens aan gedacht wordt.
Ja, daar ken ik niets van...
Wordt er echt iedere nacht gewerkt aan de sporen tussen Antwerpen en de Luchthaven ?

Het beheer van de weginfrastructuur heeft dit soort "werkvensters" niet nodig. Jammer voor de concurrentiepositie van de spoorwegen.
Even een puntje er uit gepikt, onderschat niet hoe druk het 's nachts op de sporen is. Bovenleiding, rails, ballast, wissels, spoorkringen, seinen, assentellers, perrons, ETCS, overwegen,... allemaal moeten ze ooit onderhouden worden. Een spoorweg is daarnaast nog een paar grootheden complexer dan een (snel)weg. Een lamp kapot op een snelweg kan maanden lang zo blijven zonder problemen, een put in het wegdek meer of minder merk je nauwelijks in België. Signalisatie is veelal statisch en makkelijk te onderhouden (geen inklinking) en ook als er eens een PLC buiten dienst is kan je met de auto wel veilig een kruispunt over. Een lamp kapot in een sein en de trein staat stil, een kapotte rail of schade aan een brug en de trein staat stil, een probleempje in de beveiliging en je raakt nergens meer (immers een trein stopt niet zo snel als een auto, om over optrekken nog maar te zwijgen).

Een treinnetwerk is in feite 1D gezien van het standpunt van de trein (je kan meestal niet zomaar rond een defect rijden tenzij je vlak ervoor en erna wissels hebt). Een auto is 2D (op nagenoeg ieder moment kan je wel wat maneuvers uitvoeren om rond een obstakel te raken).

Je snapt wel waar ik heen ga. Dit zijn appelen en peren...
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Larch »

vnze schreef: 05 jun 2018, 16:46
Portbou schreef: 03 jun 2018, 16:52
Treinen om 3u00 willen we niet hebben. Dan zijn de onderhoudswerken aan de sporen nog bezig. Je moet elke nacht toch een venster van +-4u zonder treinen hebben om het werk doenbaar te houden.
Anders spreek je over een nachtnet en de kosten daarvan zijn zo hoog dat daar niet eens aan gedacht wordt.
Ja, daar ken ik niets van...
Wordt er echt iedere nacht gewerkt aan de sporen tussen Antwerpen en de Luchthaven ?

Het beheer van de weginfrastructuur heeft dit soort "werkvensters" niet nodig. Jammer voor de concurrentiepositie van de spoorwegen.
Even een puntje er uit gepikt, onderschat niet hoe druk het 's nachts op de sporen is. Bovenleiding, rails, ballast, wissels, spoorkringen, seinen, assentellers, perrons, ETCS, overwegen,... allemaal moeten ze ooit onderhouden worden. Een spoorweg is daarnaast nog een paar grootheden complexer dan een (snel)weg. Een lamp kapot op een snelweg kan maanden lang zo blijven zonder problemen, een put in het wegdek meer of minder merk je nauwelijks in België. Signalisatie is veelal statisch en makkelijk te onderhouden (geen inklinking) en ook als er eens een PLC buiten dienst is kan je met de auto wel veilig een kruispunt over. Een lamp kapot in een sein en de trein staat stil, een kapotte rail of schade aan een brug en de trein staat stil, een probleempje in de beveiliging en je raakt nergens meer (immers een trein stopt niet zo snel als een auto, om over optrekken nog maar te zwijgen).

Een treinnetwerk is in feite 1D gezien van het standpunt van de trein (je kan meestal niet zomaar rond een defect rijden tenzij je vlak ervoor en erna wissels hebt). Een auto is 2D (op nagenoeg ieder moment kan je wel wat maneuvers uitvoeren om rond een obstakel te raken).

Je snapt wel waar ik heen ga. Dit zijn appelen en peren...
vnze schreef: 05 jun 2018, 16:46
Portbou schreef: 03 jun 2018, 16:52

Treinen om 3u00 willen we niet hebben. Dan zijn de onderhoudswerken aan de sporen nog bezig. Je moet elke nacht toch een venster van +-4u zonder treinen hebben om het werk doenbaar te houden.
Anders spreek je over een nachtnet en de kosten daarvan zijn zo hoog dat daar niet eens aan gedacht wordt.
Ja, daar ken ik niets van...
Wordt er echt iedere nacht gewerkt aan de sporen tussen Antwerpen en de Luchthaven ?

Het beheer van de weginfrastructuur heeft dit soort "werkvensters" niet nodig. Jammer voor de concurrentiepositie van de spoorwegen.
Even een puntje er uit gepikt, onderschat niet hoe druk het 's nachts op de sporen is. Bovenleiding, rails, ballast, wissels, spoorkringen, seinen, assentellers, perrons, ETCS, overwegen,... allemaal moeten ze ooit onderhouden worden. Een spoorweg is daarnaast nog een paar grootheden complexer dan een (snel)weg. Een lamp kapot op een snelweg kan maanden lang zo blijven zonder problemen, een put in het wegdek meer of minder merk je nauwelijks in België. Signalisatie is veelal statisch en makkelijk te onderhouden (geen inklinking) en ook als er eens een PLC buiten dienst is kan je met de auto wel veilig een kruispunt over. Een lamp kapot in een sein en de trein staat stil, een kapotte rail of schade aan een brug en de trein staat stil, een probleempje in de beveiliging en je raakt nergens meer (immers een trein stopt niet zo snel als een auto, om over optrekken nog maar te zwijgen).

Een treinnetwerk is in feite 1D gezien van het standpunt van de trein (je kan meestal niet zomaar rond een defect rijden tenzij je vlak ervoor en erna wissels hebt). Een auto is 2D (op nagenoeg ieder moment kan je wel wat maneuvers uitvoeren om rond een obstakel te raken).

Je snapt wel waar ik heen ga. Dit zijn appelen en peren...

Ik snap waar je heen wilt. Maar ik vraag me af of het intensieve onderhoud geen inhaaloperatie is? Je hebt toch in Duitsland nog steeds 's nachts reizigers verkeer. In een ver verleden reden er toch ook in ons land 's nachts treinen. Het valt toch op dat er de laatste 2 jaren veel meer werkzaamheden zijn aan de sporen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Larch schreef: 05 jun 2018, 19:51 Ik snap waar je heen wilt. Maar ik vraag me af of het intensieve onderhoud geen inhaaloperatie is? Je hebt toch in Duitsland nog steeds 's nachts reizigers verkeer. In een ver verleden reden er toch ook in ons land 's nachts treinen. Het valt toch op dat er de laatste 2 jaren veel meer werkzaamheden zijn aan de sporen.
Omdat de sporen overdag intensiever gebruikt worden dan vroeger is er inderdaad heel wat onderhoud naar 's nachts verhuisd.
Op het "klein" onderhoud is er geen sprake van inhaaloperaties, dat moet gewoon periodiek uitgevoerd worden anders gaat het buiten dienst.
Infrabel is wel een achterstand aan het opbouwen op vlak van grote spoorvernieuwingen, maar dat is andere koek (buitendienststellingen van meerdere dagen/weken).
Plaats reactie