Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Laat ons hopen, ik hoop ook dat in geval van vertraging men dan ook werkelijk wel het initiatief neemt om het klokje uit te zetten. Want er is niets frustrerender dan met 2G aan een perron komen terwijl je al een hoop vertraging hebt.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 »

HLE 2302 schreef: 31 mei 2018, 09:48 Laat ons hopen, ik hoop ook dat in geval van vertraging men dan ook werkelijk wel het initiatief neemt om het klokje uit te zetten. Want er is niets frustrerender dan met 2G aan een perron komen terwijl je al een hoop vertraging hebt.
En dan hebben we het nog niet over de reizigers die een aansluiting de mist zien ingaan...
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Zonder jullie wanhopig te doen worden: wij hebben beters te doen dan wat 'men' ons geeft om de zaak zogezegd voort te helpen, ongedaan te maken.
Grote zones, wettigingen, communicatie met perrons, bundels e.d., dat volstaat.
Men wil het zo, men krijgt het zo.
Daaruit blijkt een zekere gelatenheid maar dat is helaas de enige manier om om te gaan met iets dat je met de beste wil van de wereld niet wil veranderen.
Er rijden ook genoeg treinen om zich niet met één trein bezig te houden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef: 31 mei 2018, 10:08
HLE 2302 schreef: 31 mei 2018, 09:48 Laat ons hopen, ik hoop ook dat in geval van vertraging men dan ook werkelijk wel het initiatief neemt om het klokje uit te zetten. Want er is niets frustrerender dan met 2G aan een perron komen terwijl je al een hoop vertraging hebt.
En dan hebben we het nog niet over de reizigers die een aansluiting de mist zien ingaan...
Ik vrees daar weinig beterschap. Infrabel heeft beslist dat de statistieken beter moeten. Hierdoor zullen treinen in vertraging vanaf nu altijd stiptere treinen of treinen met minder vertraging moeten laten voorgaan. Dit omdat 1 trein met 10 minuten vertraging beter is dan 2 met 5.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Paul »

dekooiker schreef: 31 mei 2018, 18:10 Zonder jullie wanhopig te doen worden: wij hebben beters te doen dan wat 'men' ons geeft om de zaak zogezegd voort te helpen, ongedaan te maken.
Grote zones, wettigingen, communicatie met perrons, bundels e.d., dat volstaat.
Men wil het zo, men krijgt het zo.
Daaruit blijkt een zekere gelatenheid maar dat is helaas de enige manier om om te gaan met iets dat je met de beste wil van de wereld niet wil veranderen.
Bij dat laatste kan ik je niet volgen. Treinbestuurders én reizigers klagen steen en been over dat nodeloos binnenkomen op rood, en dat zou niet veranderd moeten worden??
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door jan_olieslagers »

het lijkt mij dat er bedoeld werd "iets dat je met de beste wil van de wereld niet kan veranderen". Zoals het er nu staat leest het erg vreemd, inderdaad.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door overweg13 »

Asterix schreef: 31 mei 2018, 18:59 Ik vrees daar weinig beterschap. Infrabel heeft beslist dat de statistieken beter moeten. Hierdoor zullen treinen in vertraging vanaf nu altijd stiptere treinen of treinen met minder vertraging moeten laten voorgaan. Dit omdat 1 trein met 10 minuten vertraging beter is dan 2 met 5.
Dat lijkt wat op de dokter die een etterende zweer onder een dik verband wikkelt en de zieke genezen verklaart...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door jan_olieslagers »

Zoiets dacht ik ook al, @dentheo, maar als de overheid wel een pak geld over tafel schuift maar er maar niet toe komt om sluitende criteria vast te leggen over de dienstverlening die daar moet tegenover staan, zolang zal er gefoefeld worden - en daarin is men blijkbaar erg goed geworden, aan de Frankrijkstraat. Herinner u de tijd dat men treinen liever afschafte dan ze met 10 minuten vertraging te laten rijden? Het is hier echt de overheid die steken laat vallen, en men kan het NMBS niet kwalijk nemen als daarop wordt ingespeeld.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

overweg13 schreef: 31 mei 2018, 20:04
Asterix schreef: 31 mei 2018, 18:59 Ik vrees daar weinig beterschap. Infrabel heeft beslist dat de statistieken beter moeten. Hierdoor zullen treinen in vertraging vanaf nu altijd stiptere treinen of treinen met minder vertraging moeten laten voorgaan. Dit omdat 1 trein met 10 minuten vertraging beter is dan 2 met 5.
Dat lijkt wat op de dokter die een etterende zweer onder een dik verband wikkelt en de zieke genezen verklaart...
Dat is nochtans wat men in NL al jaren toepast.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door FLV-FGSP »

Daar zijn de frequenties dan ook hoger.

Eigenlijk zou de FOD/de minister moeten opleggen dat de spoorgroep de reizigersvertragingsminuten meet ipv de treinvertragingen, dan krijg je een heel andere discussie.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door jan_olieslagers »

Dat klinkt best zinnig. Stel een "korf" samen van typische treinreizigers (shoppers, uitgaanders, pendelaars naar diverse bestemmingen, hetzij school of werk of andere, toeristen, gelegenheidsverkeer, ...) en bereken uit de treinvertragingen hoe lang ze elks onderweg zijn geweest, en vergelijk dat dan met hun theoretische reistijd volgens dienstregeling. Iets zegt me dat dat grof gaat tegenvallen, vooral voor die reizigers die onderweg overstappen.

Maar het lijkt me wel een objectief en realistisch criterium. Tenzij voor diegenen die overstappen tussen de trein en andere vervoersmodi: het is niet de schuld van NMBS als er maar één bus per uur rijdt van Temse naar Briqueville - om nu maar een (niet erg toepasselijk) voorbeeld te noemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef: 31 mei 2018, 18:10 Zonder jullie wanhopig te doen worden: wij hebben beters te doen dan wat 'men' ons geeft om de zaak zogezegd voort te helpen, ongedaan te maken.
Grote zones, wettigingen, communicatie met perrons, bundels e.d., dat volstaat.
Men wil het zo, men krijgt het zo.
Daaruit blijkt een zekere gelatenheid maar dat is helaas de enige manier om om te gaan met iets dat je met de beste wil van de wereld niet wil veranderen.
Er rijden ook genoeg treinen om zich niet met één trein bezig te houden.
Ik vind het echt niet aangenaam om zoiets te lezen, want dit is niet alleen een kwestie van niets beter te doen hebben. Dit is ook een kwestie van beroepsfierheid en een beetje meer inzet. Ik heb de indruk dat sommige van jullie van het idee zijn, mijn job is dik oké zolang de computer het maar regelt en ik er me zelf niet te veel moet van aantrekken. Bovendien kan ik goed volgen in wat je zegt, tot op een zekere hoogte. Op jouw werkpost kan ik begrijpen dat er wel wat beters te doen is, er zijn nu eenmaal grote drukke knooppunten in ons land die veel treinverkeer te verwerken krijgen, een grote bundel kennen etc. Maar er zijn evenzeer werkposten waar het best wel meevalt. Zo hoorde ik dat één werkpost van bv. Brugge héél groot is (De panne/Veurne/Koksijde/Zedelgem/Lichtervelde) dat is inderdaad erg groot, maar tegelijkertijd is dat volgens mij goed te regelen als er geen incidenten zijn. Dat zijn hooguit 5 a 6 bewegingen buiten de spits waar enkel Lichtervelde en De Panne groot zijn, en kruisingen te verwerken krijgen. Ik weet dat ik vaak over Lichtervelde begin, maar er zijn er een paar die daar de seinen rechtstreeks sturen. Ze zijn met veel te weinig, maar ze bewijzen wel dat het zeker kan. Dat zal iemand zijn die nog beroepsfierheid heeft over wat hij doet.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Gans het Belgische systeem is ook niet echt meer van deze tijd. Teveel onzinnige regels, seininrichting die niet voorzien is op vlotte doorstroming,...
Heb het al vaak gezegd maar van Nederland kan men hier nog iets leren. Gisteren 350 km vlot door Nederland gereden, kom je in België en tussen Essen en Gent zeker 6 keer vol in de remmen moeten gaan...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef: 01 jun 2018, 10:58
Ik vind het echt niet aangenaam om zoiets te lezen, want dit is niet alleen een kwestie van niets beter te doen hebben. Dit is ook een kwestie van beroepsfierheid en een beetje meer inzet. Ik heb de indruk dat sommige van jullie van het idee zijn, mijn job is dik oké zolang de computer het maar regelt en ik er me zelf niet te veel moet van aantrekken. Bovendien kan ik goed volgen in wat je zegt, tot op een zekere hoogte. Op jouw werkpost kan ik begrijpen dat er wel wat beters te doen is, er zijn nu eenmaal grote drukke knooppunten in ons land die veel treinverkeer te verwerken krijgen, een grote bundel kennen etc. Maar er zijn evenzeer werkposten waar het best wel meevalt. Zo hoorde ik dat één werkpost van bv. Brugge héél groot is (De panne/Veurne/Koksijde/Zedelgem/Lichtervelde) dat is inderdaad erg groot, maar tegelijkertijd is dat volgens mij goed te regelen als er geen incidenten zijn. Dat zijn hooguit 5 a 6 bewegingen buiten de spits waar enkel Lichtervelde en De Panne groot zijn, en kruisingen te verwerken krijgen. Ik weet dat ik vaak over Lichtervelde begin, maar er zijn er een paar die daar de seinen rechtstreeks sturen. Ze zijn met veel te weinig, maar ze bewijzen wel dat het zeker kan. Dat zal iemand zijn die nog beroepsfierheid heeft over wat hij doet.
Je denk al mee en dat is een begin.
Nu, er is goed nieuws: de hinderlijke klokjes uit de ARS verdwijnen waar ze onnodig zijn.
Je noemt een gebied op uit de blok van Brugge dat een groot gebied is met uiteindelijk relatief weinig verkeer.
Daar zou het dus vanzelf moeten gaan en in de praktijk merk ik dat het op eenvoudige installaties ook goed gaat een enkele keer daar gelaten.
Moeilijker wordt het op bijvoorbeeld Brussel-Leuven waar alleen een ervaren bedienaar de zaak wat op z'n poten kan laten komen bij incidenten.

Ik treed Tim bij wat betreft die onzinnige regels.
De reglementering grondig aanpakken is meer dan nodig: reizende inspecteurs moeten theoretisch nog steeds het S477 viseren bij hun gebeurlijke bezoeken en dat in het blauw, rood of groen naargelang de dienst waar ze van afhangen.
Hopeloos verouderd en nutteloos en zo zijn er nog heel wat zaken.

Als je probleemloos 350 km in Nederland kan afleggen heeft dat dan met minder knooppunten, ander treinverkeer,...te maken?
Het lijkt me dat daar heel wat winst te halen is.
Maar zoals de Panoreportage pijnlijk blootlegde: hier weet men niet wat er in Nederland gaande is op spoorgebied terwijl er misschien wel te leren valt.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

byter schreef: 17 mei 2018, 09:38 In April is de timer van het sein C-L.9 verwijderd (uitritsein spoor 3 richting Luik). Approach on red is gezakt naar 5-6% (komende van 44-45%).
Spoor 3 gaat binnenkort wel langdurig buiten dienst dus dat gaat qua exploitatie wel misschien weer even wat moeilijker worden.
Op het uitritsein spoor 2 kant Brussel staat het er nog altijd op precies...
Plaats reactie