Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Het is trouwens niet de eerste keer dat men experimenteert met het vroeg sluiten van deuren. Ik denk dat het ergens in de jaren 1980 is, dat op een beperkt aantal lijnen (o.a. 89) de deuren ook 20 seconden vroeger dichtgingen. Ik sta achter de maatregel. Als een tbg in Brussel-Zuid precies op het uur fluit, naar de AVG moet stappen en terug naar het rijtuig, is er dikwijls al een halve minuut verlopen voor de trein rijdt. Tegen dat die in Brussel-Centraal is, is dat gegroeid tot 1 minuut - in het beste geval - en voor je het weet heb je al enkele minuten vertraging nog voor je Brussel-Noord buitenrijdt. Als er over de maatregel goed gecommuniceerd wordt, kan er toch geen probleem zijn. Ik denk trouwens dat de regel dat je op tijd op het perron moet zijn nu al geldt. Om te oefenen kun je misschien wat bussen van De Lijn nemen: daar zijn "vervroegingen" van 5 tot 10 minuten niet ongebruikelijk... Wat zouden we ons dan zorgen maken over een halve minuut?
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ronny »

260689 schreef: 03 jun 2018, 12:21 Over die 30sec regel. Een vliegtuig sluit zijn deuren toch ook niet op het vertrekuur? Het moment dat het vliegtuig moet vertrekken is het moment dat die van de gate wordt gepusht. Ik vind het duidelijk dat er eindelijk publiekelijk een simpele regel wordt gegeven. Nu weet iedereen, ,30sec voor vertrek = niet meer instappen. Punt, amen, uit!
Dat men dan maar in de grote stations in de onderdoorgang 40 seconden op voorhand op het scherm laat verschijnen "niet meer instappen" zodat je niet meer de moeite moet doen om naar het perron te gaan.
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rdv »

Steven schreef:Belgen zijn een raar volkje en dat bewijst dit onderwerp maar al te goed, als ergens een vertrekuur staat vermeld dan is dat logisch gezien het uur waarop de trein zou moeten vertrekken. Dat de deuren iets vroeger sluiten dan dat uur om tijdig te kunnen vertrekken is logisch. Bij een vliegtuig, bij Eurostar vinden we dat normaal, ja zelfs in het buitenland gaat het allemaal volgens dat principe. Maar als het hier met een binnenlandse trein zo is dat heeft men ineens een probleem.
In Zwitserland wordt er gefloten op het vertrekuur.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

In Zwitserland wordt er gefloten op het vertrekuur.
Betekent het fluitsignaal dan "Beste reiziger, het is al dertig seconden geleden dat u nog mocht instappen" ??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef:
In Zwitserland wordt er gefloten op het vertrekuur.
Betekent het fluitsignaal dan "Beste reiziger, het is al dertig seconden geleden dat u nog mocht instappen" ??
Ik bedoel het geafficheerde vertrekuur.
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 03 jun 2018, 12:39Het is trouwens niet de eerste keer dat men experimenteert met het vroeg sluiten van deuren. Ik denk dat het ergens in de jaren 1980 is, dat op een beperkt aantal lijnen (o.a. 89) de deuren ook 20 seconden vroeger dichtgingen. Ik sta achter de maatregel. Als een tbg in Brussel-Zuid precies op het uur fluit, naar de AVG moet stappen en terug naar het rijtuig, is er dikwijls al een halve minuut verlopen voor de trein rijdt. Tegen dat die in Brussel-Centraal is, is dat gegroeid tot 1 minuut - in het beste geval - en voor je het weet heb je al enkele minuten vertraging nog voor je Brussel-Noord buitenrijdt. Als er over de maatregel goed gecommuniceerd wordt, kan er toch geen probleem zijn. Ik denk trouwens dat de regel dat je op tijd op het perron moet zijn nu al geldt.
Het is een misvatting dat er extra vertraging zou ontstaan door pas op de gepubliceerde vertrektijd te fluiten of de deuren te sluiten. Je verschuift daardoor alleen alle treinbewegingen 30s naar achteren. Er zijn landen waar dat zo werkt, zoals Zwitserland.
De communiucatie is overigens precies wat eraan schort. Deze zomer houdt de NMBS misschien een postercampagne dat de vertrektijd weer eens naar voren is gehaald (tot nu toe was het 20s van tevoren deuren sluiten) maar ik verwacht niet dat dat daarna nog in de focus blijft staan.
Bovendien, ik herhaal het nog maar eens: voor de reiziger is een trein vertrokken als hij niet meer kan instappen. Dat moment is dan ook het enige relevante moment voor de reiziger en dat zou dus ook moeten overeenkomen met de gepubliceerde vertrektijd. Intern mag de NMBS andere tijden hanteren. Dat gebeurt in sommige landen al en de gebruikte standaarden (TSI's)bieden ook de mogelijkheid om dat te doen. Het steeds verder naar voren halen van de vertrektijd ervaar ik als een grote opgestoken middelvinger naar de reiziger.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Dat ervaar jij zo, ik heb dat nog nooit zo ervaren. Ik ervaar als reiziger eerder het omgekeerde. Als de trein op het voorziene uur niet in beweging kom beschouw ik dat al als vertraging. Zo zijn er trouwens veel reizigers, je wil niet weten hoe regelmatig ik mensen op hun uurwerk zie tikken na aankomst als het een half minuutje te laat is, je komt een halve min te laat Brussel centraal binnen en dan zijn er ook altijd een deel die al zorgelijk naar het uurwerk wijzen/kijken zodat het voldoende opvalt. Zeker in de spits valt dat veel voor ook al ben je perfect op tijd.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Jaja, Steven, maar het ging over vertrekken, niet over aankomen. Niemand verlangt dat dat zou samenvallen :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Ik kan Steven alleen maar bijtreden: stipt vertrekken is op het uur + 0 seconden. Als een trein die om 8:33 moet vertrekken om 8:33:40 vertrekt dan beschouw ik dat als een vertraging, hoe miniem ook.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2338
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door trainlovertje »

Ik volg ook de redenering dat men rekent om op het vertrekuur effectief te vertrekken en niet om dan pas de deuren gaan te sluiten. De meeste reizigers weten nu al dat ze gewoon op tijd op het perron moeten zijn, omdat het klaarmaken voor vertrek op zich al tijd kost. Ik ben dus voorstander van die nieuwe, duidelijke communicatie die ons vertelt dat we 30 seconden voor het vertrekuur op de trein moeten zitten.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door CursorX »

Trouwens iets vreemds aan heel dit als ik dat mag opmerken.
Als treinbestuurder hebben we een dienstregeling waarop staat hoe laat we ergens toekomen en hoe laat we ergens moeten vertrekken.
Soms moet je in, ik zeg maar iets, pakweg Melle, aankomen om xx:13 en vertrekken om xx:15 , daar vormt zich geen probleem. Maar soms staat er op de dienstregeling aankomen om xx:15 en vertrekken ook om xx:15... Hoe zullen we dat dan doen met de nieuwe dienstregeling vraag ik me spontaan af.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Ik volg ook de redenering dat men rekent om op het vertrekuur effectief te vertrekken en niet om dan pas de deuren gaan te sluiten.
Sorry hoor maar dat is alweer een duidelijk voorbeeld van een kwaal die reeds dikwijls werd aangehaald. Men denkt "NMBS" in plaats van te denken "reiziger". Sommigen zullen het wellicht nooit snappen, al dan niet omdat ze het niet willen snappen. NMBS-directie voorop, lijkt mij soms.

NMBS: trein rijdt - trein stopt
Reiziger: ik stap in - ik stap uit.

Welk van die twee verkoopt men?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Die kleine stopplaatsen waar men maar kort halt heeft is de tijd van de procedure niet echt gekoppeld aan het uur exact. Ooit werd me verteld dat het voor die plaatsen ideaal is als de trein 15sec voor het uur aankomt en 15 sec na het vertrekuur weer weg is. Dat is natuurlijk de theorie. Veel zal hoe dan ook wat materieelgebonden zijn. Maar dat veranderd niets met vandaag aangezien we met dezelfde treinen blijven rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Jan nu overdrijf je, jij gaat er vanuit dat enkel de passagiers hun rechten hebben en dat deze het allemaal bekijken zoals jij doet. Dat is echter verre van correct. Ik ken hier in mijn gemeente alleen al enkele mensen die dagelijks pendelen en het zo niet bezien, die willen dat die trein op tijd vertrekt, sommige zijn volharde klagers bij zelfs 1 seconde te laat vertrekken (waarbij ik niet weet op welke klok ze kijken). Kortweg zeggen dat elke reiziger wens tot de laatste seconde in te stappen is dus dromen en niet met de realiteit strokend. Men heeft het nu eindelijk eenduidig gemaakt voor iedereen, laat ons daarover tevreden zijn. Is dat niet veel belangrijker dan vitten of je nu nog 10-20 seconden ‘extra’ zou hebben om in te stappen of niet.

Vele mensen verwachten vooral die duidelijkheid dan dat je altijd tot de laatste seconden zou kunnen instappen! Laat de meeste gehoorde klacht nu net stiptheid zijn, de trein vertrekt te laat is de meest gehoorde uitspraak en dan is voor vele die paar seconden te laat vertrekken er inderdaad al over.
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 03 jun 2018, 22:57Men heeft het nu eindelijk eenduidig gemaakt voor iedereen, laat ons daarover tevreden zijn.
Dat valt nog af te wachten: zal de NMBS hier aandacht aan blijven besteden? Of is het een eenmalige campagne en blijft het daarbij? In dat laatste geval zal er van eenduidigheid geen sprake meer zijn.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie