Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Deze worden nog steeds door de tbg bediend net voor hij zijn deur sluit, net zoals vroeger, maar nu moet die laatste deur onmiddellijk sluiten nadat hij instapt.
Marcad volgens welke klok heb jij die timing gezien?
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Freken »

Echt strikt wordt de procedure toch niet opgevolgd in Brussel-Centraal, ik heb op 10 minuten 2 treinen zien aanzetten zonder dat de deur van de TBG al helemaal toe was. Het lijkt in stopplaatsen nu ook langer te duren voordat er vertrokken kan worden maar er wordt wel sneller aangezet.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door CursorX »

Freken schreef: 12 jun 2018, 11:53 Echt strikt wordt de procedure toch niet opgevolgd in Brussel-Centraal, ik heb op 10 minuten 2 treinen zien aanzetten zonder dat de deur van de TBG al helemaal toe was. Het lijkt in stopplaatsen nu ook langer te duren voordat er vertrokken kan worden maar er wordt wel sneller aangezet.
Is allemaal logisch.
Sommige treinbestuurders rijden al 20 jaar met de vorige procedure. Deze mensen moeten zich allemaal aanpassen en een reflex afleren is niet zo simpel.
Dat het in stopplaatsen langer duurt is ook logisch. Want die laatste deur moet dicht zijn vooraleer er aan gezet mag worden. Je kunt wel sneller optrekken natuurlijk, want vroeger trok je traag op tot je zag dat de deur van de treinbegeleider dicht was.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Marcad schreef: 12 jun 2018, 09:43 Hallo

Gezien dit morgen.
50.15 floot
50.20 deur gesloten
50.35 IOT rood
50.45 trein vertrek ipv 51.00

Is dat de normale procedure?
Het heeft geen zin om een trein te laten wachten als de AVG toch gedraaid is. Dat is immers een potentieel gevaarlijke situatie.
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Marcad »

Steven schreef: 12 jun 2018, 11:45 Deze worden nog steeds door de tbg bediend net voor hij zijn deur sluit, net zoals vroeger, maar nu moet die laatste deur onmiddellijk sluiten nadat hij instapt.
Marcad volgens welke klok heb jij die timing gezien?
Op de klok die op de perron is.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Marcad schreef: 12 jun 2018, 09:43 Hallo

Gezien dit morgen.
50.15 floot
50.20 deur gesloten
50.35 IOT rood
50.45 trein vertrek ipv 51.00

Is dat de normale procedure?
Dat denk ik niet, maar de procedure duurt daar dan toch 30 seconden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Waarschijnlijk heeft die ofwel op zijn horloge gekeken ofwel was hij er zich niet bewust van. De stationsklok is de laatste jaren (jammer genoeg) wat verwaarloosd geraakt. Vorige week was er in Brussel Zuid eentje die eerder voor vliegtuigpropellor oefende dan dat de tijd juist werd weergegeven.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door CursorX »

Steven schreef: 12 jun 2018, 15:25 Waarschijnlijk heeft die ofwel op zijn horloge gekeken ofwel was hij er zich niet bewust van. De stationsklok is de laatste jaren (jammer genoeg) wat verwaarloosd geraakt. Vorige week was er in Brussel Zuid eentje die eerder voor vliegtuigpropellor oefende dan dat de tijd juist werd weergegeven.
In Oostende zijn er niet eens meer Stationsklokken...
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Freken »

CursorX schreef: 12 jun 2018, 16:16
Steven schreef: 12 jun 2018, 15:25 Waarschijnlijk heeft die ofwel op zijn horloge gekeken ofwel was hij er zich niet bewust van. De stationsklok is de laatste jaren (jammer genoeg) wat verwaarloosd geraakt. Vorige week was er in Brussel Zuid eentje die eerder voor vliegtuigpropellor oefende dan dat de tijd juist werd weergegeven.
In Oostende zijn er niet eens meer Stationsklokken...
Worden systematisch buiten dienst gesteld bij "grote" renovaties, onderhoud werd te duur en te weinig wisselstukken heb ik mij laten vertellen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Freken schreef: 12 jun 2018, 16:45Worden systematisch buiten dienst gesteld bij "grote" renovaties, onderhoud werd te duur en te weinig wisselstukken heb ik mij laten vertellen.
Sinds wanneer zou dat zijn? Vorig jaar is de klok in Gentbrugge nog 2 keer gerepareerd. In Gent-Sint-Pieters zijn nieuwe klokken opgehangen op de nieuwe perrons en er komen er nog bij zo te zien.
Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de stationsklokken? En krijgt het personeel dan horloges die radiografisch gestuurd worden?

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

De klokken vallen onder de verantwoordelijkheid van NMBS. In 2012 vielen de middelgrote stations alsook de stopplaatsen nog onder het beheer van Infrabel en zij beslisten toen er niet meer in te investeren, volgens dit nieuwsbericht .

Je hoort regelmatig iets waaien over het verdwijnen van die klokken maar ik weet niet wat de exacte strategie is. Wel krijgen de treinbegeleiders weldra 'smart watches'.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Glodenox »

Het blijft wel jammer dat er geen manier is om aan een treinbegeleider duidelijk te maken dat het spoor nog niet meteen vrijgegeven gaat worden en er nog niet afgesloten dient te worden. Akkoord, vanaf dat het vertrekuur aangekomen is heeft men als reiziger eigenlijk niet al te veel excuses, maar anderzijds is het wel stom als een trein nog 4 minuten aan een perron blijft staan zonder te vertrekken, zoals ik deze morgen zag gebeuren.

Zou men de AVG-bakjes geen upgrade kunnen geven zodat deze aangeeft dat het zin heeft om voor de trein die aan het perron staat een rijpad aan te vragen? Dat kan zelfs puur indicatief zonder verder in te grijpen op de huidige procedure. Ik zeg nu de AVG omdat die meestal aanwezig is in de stations waar dit het nuttigst zou zijn, maar eigenlijk zou zo'n indicatie in alle stations nuttig kunnen zijn. Als het volgend sein gesloten staat heeft het namelijk meestal geen zin om de deuren al te sluiten.

Nadeel is wel dat je zo enkele seconden gaat verliezen tussen het open gaan van het sein en het sluiten van de deuren. Misschien kan men zo'n indicatie al geven wanneer het blok dat het sein gesloten houdt effectief bezet is en dus binnenkort vrij gaat komen? (uitgezonderd als het geweten is dat er nog een andere trein eerst een rijpad gaat krijgen) Dan gaat er bij het sluiten van de deuren het sein misschien nog niet open staan, maar blijven de deuren toch al een pak langer open zonder het geheel te vertragen. Dat lijkt me wenselijk voor de veiligheid én de tevredenheid van de reizigers.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Jan-Mark »

Zoiets noemen wij een “vertreklicht” in Nederland, de lamp op het perron die tegelijkertijd met het openzetten van een sein gaat branden. Hierdoor worden de deuren pas gesloten als het sein effectief open is.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Glodenox »

In Nederland wordt het vertrekuur dus beschouwd als het uur waarop de deuren dicht zullen gaan? Het lijkt me wel lastig dat er op die manier telkens zo'n 20 seconden verloren gaan omdat de trein niet meteen kan vertrekken bij het open gaan van het sein.

Maar iets in die aard zou me inderdaad nuttig lijken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Het vertreklicht in Nederland. Een witte lamp waaronder een wit bordje met zwarte V hangt zijn geplaatst langs de lengte van het perron. Deze lamp zal ontsteken op ongeveer 50 seconden voor het vertrekuur (indien er niets het vertrek verstoord voor de treindienstleider). Zodoende kan de treinbegeleider tijdig het vertrek geven. Hiervoor geeft hij een fluitsignaal (sinds enige tijd mag je na het fluiten niet meer instappen bij NS, al wil de realiteit daar wel eens tegen vloeken) en sluit de deuren. De treinbegeleider kijkt alle deuren na en sluit ook zijn deur. De machinist is verantwoordelijk om het volledig sluiten van alle deuren na te zien. Dit gaat aan de hand van een controlelamp in de stuurpost (ja ook op de Traxx werkt dit). Eens deze lamp in de stuurpost oplicht en het sein staat veilig kan de machinist de trein in beweging brengen. Deze procedure neemt bij de Benelux ongeveer 20 seconden in beslag. NS heeft treinen waar de deuren iets sneller sluiten dus daar kan er volgens mij nog wel 5 sec af.
Plaats reactie