Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Jan-Mark »

@Glodenox: Dat niet. Stel dat je een trein hebt die om 11.10 zou moeten vertrekken. In België fluit men dan zo rond 11.09.40 of zoiets, ongeacht het feit of het sein openstaat of niet. In NL fluit men pas als het sein open staat én het tijd is om te vertrekken. In normale omstandigheden, dus als het sein openstaat en het witte vertreklicht dus ook brandt, fluit men dus ook gewoon rond 11.09.40, en vertrekt de trein om 11.10.
Stel, en nu komt het, dat er eerst nog een trein voorlangs moet, waardoor het sein tot 11.12 gesloten blijft. In dat geval gaat het vertreklicht pas om 11.12 branden, en pas dan zal de conducteur fluiten. In deze situatie - een later vertrek dan gepland - zullen de deuren dus twee minuten langer geopend zijn, en kunnen er nog wat reizigers extra mee. In België zouden de deuren ook in dit geval al om 11.10 dicht zijn. Het voordeel voor NL is dus dat je dankzij het vertreklicht pas fluit als je dan ook gelijk weg kan, in plaats van dat je fluit op het oorspronkelijke vertrekuur en dat je dan nog een paar minuten voor een rood sein staat te wachten.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Glodenox »

Bedankt voor de verduidelijkingen! Bestaat er in Nederland dan ook een systeem dat gebruikt wordt om aan te geven dat men klaar is om te vertrekken en het rijpad aangelegd mag worden? Of gaat men standaard gewoon uit van het gebruikelijke vertrekuur om het rijpad aan te maken en communiceert men alleen naar de treindienstleider in het geval het NIET op het vertrekuur zal gaan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Men gaat inderdaad aan de treindienstleider kenbaar maken indien men niet kan vertrekken (defect loc, defect rijtuigen, incident met reiziger, ....). Ten laatste 1 min voor het vertrekuur dient de machinist dit te melden aan de treindienstleider. Indien op het vertrekuur de vertreklamp niet brand zal de machinist ook contact opnemen indien hij geen reden ziet waarom de reisweg nog niet actief is (dat vergt wat ervaring om situaties in te schatten).
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Lynx »

De Nederlandse machinisten hebben daarvoor als extra hulpmiddel een tablet met een applicatie genaamd TimTim. Hierin is onder andere alle rijweginformatie te zien.
Bijvoorbeeld op de bijgevoegde foto kan je zien dat ik met trein 2249 op Leiden Centraal spoor 5B sta (uiteraard afgekort tot Ledn-5B), via spoor 6A naar het stuk "vrije baan" met automatische seinen MG ga rijden. Op datzelfde stuk rijdt al trein 6336 met 1 minuut vertraging. Vóór ik mag vertrekken moet eerst echter nog trein 749 voor mij langs kruisen.Afbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

In België zou zoiets nooit werken want eer je hier een bestuurder aan de lijn krijgt om te vragen waarom hij niet rijdt, ben je al een halfuur verder terwijl de reisweg nog altijd op ligt. De bestuurder die daarentegen naar het seinhuis belt om te vragen waarom trein X of Y eerst mag rijden, dat wél. Bij Infrabel zijn ze dat zo beu dat de EBP-viewer voor de bestuurder er volledig uit moet.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door profke »

Asterix schreef: In België zou zoiets nooit werken want eer je hier een bestuurder aan de lijn krijgt om te vragen waarom hij niet rijdt, ben je al een halfuur verder terwijl de reisweg nog altijd op ligt. De bestuurder die daarentegen naar het seinhuis belt om te vragen waarom trein X of Y eerst mag rijden, dat wél. Bij Infrabel zijn ze dat zo beu dat de EBP-viewer voor de bestuurder er volledig uit moet.
Vrij vertaald: "de TB stelt domme vragen, neem hem zijn telefoon af", ipv "de TB stelt domme vragen, ik leer hem de antwoorden zodat hij ze niet meer stelt.


wat denk je zelf dat het meest productief is? OP DE LANGE termijn he, niet volgende week.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door groentje »

Mee eens dat de bestuurder soms wat beter bereikbaar moet zijn, maar verder snap ik echt niet wat je daarmee wil bereiken, Asterix. Integendeel, communicatie is belangrijk, en wordt bij de automatisatie alleen maar belangrijker om te kunnen ingrijpen. Ik wil dan ook net dat bestuurders veel sneller contact opnemen ipv te wachten tot ze al 10' stilstaan.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Lynx »

In Nederland is het aantal telefoontjes naar de treinverkeersleiding juist afgenomen na de introductie, als ik het goed heb begrepen.
Alleen moeten sommige treindienstleiders nog wel wennen aan het feit dat wij mee kunnen kijken met wat er gebeurd en dat de smoes 'rijweg andere trein herroepen' niet meer werkt als ze zijn vergeten om jouw rijweg in te stellen :-)
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Eimai »

Asterix schreef: 13 jun 2018, 15:52 In België zou zoiets nooit werken want eer je hier een bestuurder aan de lijn krijgt om te vragen waarom hij niet rijdt, ben je al een halfuur verder terwijl de reisweg nog altijd op ligt. De bestuurder die daarentegen naar het seinhuis belt om te vragen waarom trein X of Y eerst mag rijden, dat wél. Bij Infrabel zijn ze dat zo beu dat de EBP-viewer voor de bestuurder er volledig uit moet.
Wat heeft EBP daar weer mee te maken, we hebben ogen in onze kop en we zien toch de andere treinen rijden? Iets wat ze op de blokposten soms precies niet beseffen als ze weer eens vergeten zijn om ons sein open te zetten terwijl we de volgende drie secties vrij zien en niks zien bewegen en dan vertellen dat het door een kruising is of iets dergelijks (of het achteraf op passengerweb lezen met een simpele "te onderzoeken SO"). En die EBP konden we toch sowieso niet open doen op onze IDA onderweg en een account voor de ebp viewer hebben we niet. Overigens heb ik zelf nog nooit die vraag gesteld rechtstreeks aan de blokpost, al heb ik het mij wel al geweldig vaak afgevraagd waarom ze soms rare beslissingen nemen wie eerst mag rijden, dat je één simpele tragere trein met vertraging nog vlak voor je ziet vertrekken en al meteen weet dat je een probleem gaat hebben een uur later met een volgende trein en wij al ineens heel ons rijtje aan telefoons gaan kunnen beginnen afwerken om dat op te lossen, op het moment dat we op 2 geel achter die andere zitten te rijden. Ja dan kan je soms van die bestuurders aan de lijn krijgen die een beetje ambetant zijn. En die dan de volgende keer als ze vijf minuten stilstaan aan een perron niks van zich laten horen als je hen geen goeie reden kan geven. Overigens, als we niet op tijd vertrekken moet je misschien eens naar de boordchef bellen, want 9 op 10 heeft het wel iets met reizigers te maken, en weten we als bestuurders zelf ook van niks wat er aan de hand is en hoe lang het nog gaat duren.

En ik zou zelf niet liever hebben dat die ebp juist geopend wordt naar de bestuurders want dan kan er veel beter geanticipeerd worden op de treinen voor je (en bijvoorbeeld geen frustratie als je continu op het naaldje aan het rijden bent om vertraging weg te werken terwijl de stoptrein nog in de weg rijdt) en moet ook niet onmiddellijk gebeld te worden aan een sein als je ziet dat er nog een kruising is op je scherm, en dat het dus geen geval is dat ze je vergeten zijn. En dan kunnen wij ook ineens naar boordchef inlichten waarom we stil staan, zonder dat we eerst drie minuten onszelf moeten afvragen of er nu iets aan de hand is waarvoor we moeten afstappen naar het sein om eens te horen of niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Inderdaad het open systeem van Nederland doet mij daar veel minder snel naar de gsmr grijpen dan dat ik dat in België doe. Het is een kwestie van een mentaliteit te wijzigen. Eentje die als resultaat heeft dat er met minder communicatie meer kan gedaan worden. Als je kan rijden en het zijn is tijdig open in een bundel dan behoeft dat geen telefoontje of wat dan ook. Het is logischer om enkel te telefoneren indien je problemen hebt. Zorgt voor minder overbezette lijnen waar we nu regelmatig wel last van hebben. Keep it simple om het met een Engelse uitspraak af te ronden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Jan-Mark schreef: 13 jun 2018, 11:58@Glodenox: Dat niet. Stel dat je een trein hebt die om 11.10 zou moeten vertrekken. In België fluit men dan zo rond 11.09.40 of zoiets, ongeacht het feit of het sein openstaat of niet.
Nee, want de deuren sluiten nu in principe 30 s voor de vertrektijd (vroeger: 20 s) en daarvoor moet de conducteur nog fluiten.
Jan-Mark schreef: 13 jun 2018, 11:58In NL fluit men pas als het sein open staat én het tijd is om te vertrekken.
NS houdt net als NMBS vast aan vertrektijd = tijd dat de trein wegrijdt. Dat betekent dat voordien de conducteur zal fluiten (als de vertreklamp brandt) en de deuren sluiten. Een halve minuut van tevoren heb ik al meermaals meegemaakt, soms nog eerder.
Er is overigens ook minstens 1 concessie waar de provincie heeft geëist dat de deuren pas mogen sluiten als de vertrektijd is aangebroken.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

groentje schreef: 13 jun 2018, 16:11 Mee eens dat de bestuurder soms wat beter bereikbaar moet zijn, maar verder snap ik echt niet wat je daarmee wil bereiken, Asterix. Integendeel, communicatie is belangrijk, en wordt bij de automatisatie alleen maar belangrijker om te kunnen ingrijpen. Ik wil dan ook net dat bestuurders veel sneller contact opnemen ipv te wachten tot ze al 10' stilstaan.
Ik wil er helemaal niets mee "bereiken", ik stel enkel maar dat het systeem in Nederland volgens mij hier niet kan werken. Dat komt m.i. inderdaad door een mentaliteitsverschil, zoals hier wordt aangehaald. Al heeft dat mentaliteitsverschil er m.i. eerder mee te maken dat je daar sneller op je plaats wordt gezet als je de treindienstleider lastigvalt of als je niet bereikbaar bent als TB. Nederlanders kennende zijn ze daar veel strikter/gedisciplineerder in en meteen ook rechtuit. In België is het allemaal meer van 'laat maar waaien' of ook improviseren en nadien excuseren. Qua treindienstleiding zal dat wellicht ook zo zijn, ik twijfel er niet aan dat men daar korter op de bal speelt en de dienstverlening naar de treinen toe van een hoger niveau is dan hier.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Eimai »

Heb zelf ook al eens naar mijn voeten gehad van treindienstleider omdat ik aan het depanneren was en mijn vertrekuur met een lege trein al was aangebroken maar dat niet doorhad en ik dus niet vertrok en niks had laten weten. Ik zie dat niet echt snel gebeuren hier in België eerlijk gezegd... Totaal andere mentaliteit inderdaad. En veel kans dat in België zoiets als een rode lap op een stier werkt en de bestuurder dan alles doet om het nog trager te laten vooruit gaan... Maar in Nederland gaan de machinisten dan van hun kant bijvoorbeeld ook al bij één keer een sein dat niet tijdig veilig komt al naar de treindienstleider bellen wat de reden daarvoor is. Het gaat daar in twee richtingen.

En het helpt ook niet dat procedures soms zo omslachtig zijn. Het codewoord "ETCS" is al genoeg voor de seingever om niet meer de moeite te doen om het sein dicht te zetten bijvoorbeeld. En anderzijds gaat een treinbestuurder dat ook niet gaan vragen om weer dicht te zetten als het om enkele minuten vertraging gaat als die weet dat hij om terug te kunnen vertrekken nog 5 minuten meer kwijt is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door groentje »

Ik zou wel kunnen werken met zo'n Nederlands systeem, eerlijk gezegd. En ik ben er vrij zeker van dat het net heel wat rust zou brengen. Het is net de onzekerheid, het niet weten, dat mij, en ongetwijfeld heel wat andere verkeersleiders én bestuurders, nerveus maakt. Ik heb veel liever dat een bestuurder me tijdig belt om te vragen of er een probleem is, dan me nog wat langer laat sudderen, waardoor ik het sein niet met 2 minuten, maar met 5 of meer minuten vertraging pas openzet. Want ja, dat is me al overkomen, helaas. Net zoals ik behoorlijk ambetant kan zijn van een bestuurder die het niet nodig vindt om mij in te lichten dat hij stilstaat omwille van een defect (ben ik het, of zijn nogal wat bestuurders overdreven optimistisch over hoe snel ze hun trein terug aan de praat krijgen?)
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Lynx »


Eimai schreef: Maar in Nederland gaan de machinisten dan van hun kant bijvoorbeeld ook al bij één keer een sein dat niet tijdig veilig komt al naar de treindienstleider bellen wat de reden daarvoor is. Het gaat daar in twee richtingen.
De reden daarvan is vrij eenvoudig: het staat zo in onze regelementen :-)
Dat geldt trouwens ook voor even bellen als je met panne staat. Bel direct even op, ook al is het nog geen vertrektijd. Dan kan de treindienstleider jou namelijk uit de 'ARI' halen (Automatische RijwegInstelling) zodat jouw rijweg niet automatisch ingesteld wordt op de geplande vertrektijd.
Kan je dan toch weer vertrekken, dan geef je je weer op en zet de treindienstleider je weer terug in het systeem.
Plaats reactie