IC Luxemburg

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IC Luxemburg

Bericht door Steve »

Dan vind ik het gek dat er op de Luxemburg qua materieelinzet kennelijk nog steeds helemaal niets veranderd is, de MS96 (hoofdzakelijk de reeks zonder 25kV) lijkt nog steeds het grootste merendeel van de treinen te verzekeren, dezelfde als voorheen. Een nieuwe dienstregeling is toch de gelegenheid bij uitstek om dergelijke verschuivingen door te voeren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 14 dec 2017, 14:37 Dan vind ik het gek dat er op de Luxemburg qua materieelinzet kennelijk nog steeds helemaal niets veranderd is, de MS96 (hoofdzakelijk de reeks zonder 25kV) lijkt nog steeds het grootste merendeel van de treinen te verzekeren, dezelfde als voorheen. Een nieuwe dienstregeling is toch de gelegenheid bij uitstek om dergelijke verschuivingen door te voeren?
Probleempje is dat de homologatie van de HLE18 nog niet rond is, pas als dat papiertje officieel verschenen is kan men beginnen alles omgooien.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: IC Luxemburg

Bericht door HLE18 »

M6 (SP) en Desiro zijn of worden gehomologeerd voor Luxemburg maar kunnen er voorlopig nog niet rijden omdat hun GSM-R nog niet volledig uitgerold is.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: IC Luxemburg

Bericht door msts.be »

Steven schreef: 14 dec 2017, 10:04De Fransen voelen het warm worden want twee van hun buurlanden zijn volop aan het overgaan op etcs en hun rollend materieel dat naar daar gaat is nog niet aangepast. De tgv reseau hebben nog niets in de stuurpost zitten dat daar ook nog maar naar verwijst. Want ook hier zal lijn 96(N) over x tijd op etcs zitten.
Ik vermoed dat SNCF binnen een paar maand een extra schijf EuroDuplex bestelt met 3kV mogelijkheid ter vervanging van de Reseau-Tri. Heeft men nog wat zieltjes gered in Belfort, en die stellen zijn ineens voorzien van ETCS af fabriek.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: IC Luxemburg

Bericht door desperado »

Shrek schreef: 14 dec 2017, 13:54
Nadleeh schreef: 14 dec 2017, 12:56
Shrek schreef: 14 dec 2017, 09:11
Ik weet niet wat je juist bedoelt met overgaan. Maar in ieder geval: 100% van de Luxemburgse infra is uitgerust met ETCS, 100% van de Luxemburgse treinen zijn uitgerust met ETCS, een klein deeltje van de buitenlandse treinen in Luxemburg is uitgerust met ETCS.
In die laatste categorie moet er dus nog wat werk verzet worden, zoals onder andere op de Franse treinen waarvan sprake in het artikel.
De deadline waarvan sprake is het verwijderen van de Memor2+, het antieke systeem waarop de Franse treinen vandaag nog rijden. Vanaf de dag dat dit weggaat moeten alle treinen verplicht in ETCS rijden.
Ah, ik was even in de veronderstelling dat op dat moment álles onder ETCS moest rijden, dus ook het Belgisch materieel :). Maar als ik het goed begrijp is er dus wat speling. Een kritieker punt is dus eigenlijk de aanstaande omzetting van 3000 V DC naar 25 kV AC op het baanvak Kleinbettingen-Luxembourg. Is al bekend wat de NMBS hier voor materieel gaat inzetten? I6 met een HLE 13 of 18 ligt voor de hand?
Die veronderstelling is juist. En in Luxemburg denkt men er zelfs aan de dealine te vervroegen na het ongeval eerder dit jaar.
De omschakeling bovenleiding is voorzien voor midden 2018.
Sorry for posting in English.

A friend who lives in Luxembourg tells me that the switch from 3kV DC to 25kV AC in Luxembourg will happen on 17/09/2018.
This is after engineering work between Luxembourg and Arlon from 14/07 - 16/09.

JP
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: IC Luxemburg

Bericht door Asterix »

HLE18 schreef: 14 dec 2017, 18:10 M6 (SP) en Desiro zijn of worden gehomologeerd voor Luxemburg maar kunnen er voorlopig nog niet rijden omdat hun GSM-R nog niet volledig uitgerold is.
Hoe rijden de andere Belgische treinen daar dan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luxemburg

Bericht door Steven »

Waarschijnlijk op de oude Radio-grond-trein verbinding. Zoals het vroeger ook in België ging.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: IC Luxemburg

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 14 dec 2017, 21:24 Waarschijnlijk op de oude Radio-grond-trein verbinding. Zoals het vroeger ook in België ging.
Onlangs nog in een stuurpost van een MR96 voor Luxemburg gezeten. Heb daar nergens zo een toestel zien staan.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: IC Luxemburg

Bericht door HLE18 »

Asterix schreef: 14 dec 2017, 22:12
Steven schreef: 14 dec 2017, 21:24 Waarschijnlijk op de oude Radio-grond-trein verbinding. Zoals het vroeger ook in België ging.
Onlangs nog in een stuurpost van een MR96 voor Luxemburg gezeten. Heb daar nergens zo een toestel zien staan.
Er zijn GSM-R toestellen die je kan omschakelen naar analoge radio maar zitten niet in alle treinen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: IC Luxemburg

Bericht door HLE18 »

HLE18 schreef: 15 dec 2017, 10:24
Asterix schreef: 14 dec 2017, 22:12
Steven schreef: 14 dec 2017, 21:24 Waarschijnlijk op de oude Radio-grond-trein verbinding. Zoals het vroeger ook in België ging.
Onlangs nog in een stuurpost van een MR96 voor Luxemburg gezeten. Heb daar nergens zo een toestel zien staan.
Er zijn GSM-R toestellen die je kan omschakelen naar analoge radio maar zitten niet in alle treinen.
Het kan best zijn dat de lijn tussen Arlon en Luxemburg volledig uitgerust is met GSM-R maar de reglementering verplicht nog altijd een analoge radio aan boord te hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luxemburg

Bericht door Steven »

HLE18 schreef: 15 dec 2017, 10:24
Asterix schreef: 14 dec 2017, 22:12
Steven schreef: 14 dec 2017, 21:24 Waarschijnlijk op de oude Radio-grond-trein verbinding. Zoals het vroeger ook in België ging.
Onlangs nog in een stuurpost van een MR96 voor Luxemburg gezeten. Heb daar nergens zo een toestel zien staan.
Er zijn GSM-R toestellen die je kan omschakelen naar analoge radio maar zitten niet in alle treinen.
Inderdaad de gsm-r gewoon omschakelen naar de ‘odus RST zoals dat in het Frans is afgekort. Dan het juiste kanaal instellen en je zit goed.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 14 jun 2018, 10:02
Dieselfreak schreef: 14 jun 2018, 08:25
Gothier schreef: 14 jun 2018, 07:14Denk dat eigenlijk eerst de oude M4 stellen zoveel mogelijk zullen worden vervangen om dat deze nog een van de oudste zijn eupen - oostende heeft nog hun I11 rijtuigen en ik denk dat ze ze nog enkele jaren zullen behouden dan wel samen met een mengeling M7 stellen.
Als de M7 de I11 (gedeeltelijk?) verdringt op de verbinding Oostende - Eupen, wat zal er dan gebeuren met de I11-rijtuigen die daardoor vrijkomen?
Die moeten zo snel mogelijk op de IC Brussel-Luxemburg terechtkomen. Vanaf september kunnen de MS96 Luxemburg immers niet meer binnen en moet er voor een heleboel treinen in Arlon overgestapt worden en dit totdat de I11 de lijn overnemen.
Depot Arlon voor de chefgardes, die krijgen de komende weken allemaal opleiding om met Dosto’s te rijden. Aangezien het buitenlands materieel is, is dat wel noodzakelijk dat ze opleiding van de rijtuigen krijgen. Enkel depot Arlon mag deze treinen bedienen.

Bron: intern bericht uitgekomen voor de chefgardes.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 14 jun 2018, 15:06 Depot Arlon voor de chefgardes, die krijgen de komende weken allemaal opleiding om met Dosto’s te rijden. Aangezien het buitenlands materieel is, is dat wel noodzakelijk dat ze opleiding van de rijtuigen krijgen. Enkel depot Arlon mag deze treinen bedienen.

Bron: intern bericht uitgekomen voor de chefgardes.
Dat zijn dan de pendels die vanaf september gaan rijden voor de treinen met MS96 die beperkt zijn tot Arlon. Enkel 13+M6 zal nog tot in Luxemburg geraken.
Dit blijft zo totdat er 18(of 13)+I11 beschikbaar zijn voor Brussel-Luxemburg.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: IC Luxemburg

Bericht door Terminus »

260689 schreef: 14 jun 2018, 15:06
Shrek schreef: 14 jun 2018, 10:02
Dieselfreak schreef: 14 jun 2018, 08:25 Als de M7 de I11 (gedeeltelijk?) verdringt op de verbinding Oostende - Eupen, wat zal er dan gebeuren met de I11-rijtuigen die daardoor vrijkomen?
Die moeten zo snel mogelijk op de IC Brussel-Luxemburg terechtkomen. Vanaf september kunnen de MS96 Luxemburg immers niet meer binnen en moet er voor een heleboel treinen in Arlon overgestapt worden en dit totdat de I11 de lijn overnemen.
Depot Arlon voor de chefgardes, die krijgen de komende weken allemaal opleiding om met Dosto’s te rijden. Aangezien het buitenlands materieel is, is dat wel noodzakelijk dat ze opleiding van de rijtuigen krijgen. Enkel depot Arlon mag deze treinen bedienen.

Bron: intern bericht uitgekomen voor de chefgardes.
Chefgardes? :) Als je de treinbegeleiders bedoelt, die zijn al opgeleid. Er rijden al Dosto-samenstellingen met Belgische treinbegeleiders op de lokale trajecten regio Arlon en Virton.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luxemburg

Bericht door Steven »

Die dostos komen inderdaad al heel wat jaren naar België. Het enige verschil zal zijn dat het aantal ritten toeneemt.
Plaats reactie