Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

Voor het eerst in meer dan 50 jaar zijn er sociale verkiezingen bij de spoorwegen. Tot nu toe verliep de verdeling van de verschillende afgevaardigden in de overlegraden volgens een vaste verdeelsleutel (ongeveer 60/40) tussen ABVV en ACV, ongeacht van het reële aantal leden of aanhang van deze organisaties.
Begin december mogen de personeelsleden van Infrabel en de NMBS voor het eerst kiezen wie hen gaat afvaardigen.
6 verschillende vakbonden komen op met de verkiezingen: ABVV, ACV, VSOA, OVS, ASTB en Metisp-Protect. Hoe de afvaardiging in de overlegorganen er volgend jaar exact zal uitzien is nog koffiedik kijken, maar het lijkt vast te staan dat het grondig zal veranderen tegenover vandaag.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door HLE 2302 »

Voor de bestuurders zal het in élk geval al zeker geen VSOA of ACV worden.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door profke »

even een provocerende vraag stellen:

Gaat er gestaakt worden, en zoja:
  • VOOR de kiezingen, om zieltjes te winnen?
  • of net erNA omdat de uitslag tegenvalt?
  • of stiekum toch niet ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef: 08 jun 2018, 09:23 Voor de bestuurders zal het in élk geval al zeker geen VSOA of ACV worden.
Vermits er een specifieke vakbond voor treinbestuurders op de lijst staat zou je kunnen vermoeden dat die goed gaan scoren bij de bestuurders?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

profke schreef: 08 jun 2018, 09:26 even een provocerende vraag stellen:

Gaat er gestaakt worden, en zoja:
  • VOOR de kiezingen, om zieltjes te winnen?
  • of net erNA omdat de uitslag tegenvalt?
  • of stiekum toch niet ?
Ik denk niet dat erNA gestaakt gaat worden. De bedrijven doen er alles aan om de verkiezingen eerlijk te organiseren en de vakbonden mogen toezien op het verloop. Als bepaalde vakbonden minder stemmen halen dan gehoopt wilt dat gewoon zeggen dat ze onder het personeel niet zo populair zijn als ze zelf denken.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door profke »

profke schreef: 08 jun 2018, 09:26 even een provocerende vraag stellen:

Gaat er gestaakt worden, en zoja:
  • VOOR de kiezingen, om zieltjes te winnen?
  • of net erNA omdat de uitslag tegenvalt?
  • of stiekum toch niet ?
  1. https://www.gva.be/cnt/dmf20180611_0355 ... af-27-juni 24 u staking van OVS. om een voorstel tot herwaardering tegen te houden. Datum op 27/6 om de blokkende studenten niet te storen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

profke schreef: 11 jun 2018, 14:00
  1. https://www.gva.be/cnt/dmf20180611_0355 ... af-27-juni 24 u staking van OVS. om een voorstel tot herwaardering tegen te houden. Datum op 27/6 om de blokkende studenten niet te storen.
Niet helemaal onbegrijpelijk natuurlijk, OVS heeft veel leden maar mag (tot aan de sociale verkiezingen op zijn minst) niet meepraten op het overleg. Veel andere opties dan een staking hebben ze nog niet.
Daarmee dat het goed is dat er eindelijk sociale verkiezingen komen, dan kunnen zulke organisaties wel spreken op de plaats waar het moet en niet enkel aan het stakingspiket.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Matthias »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/11 ... f-27-juni/

En ASTB gaat voor 48 uur vanaf vrijdag 22 juni 3 uur 's morgens tot zondag 24 juni 3 uur 's morgens.

Trouwens ook geen idee in welke wereld OVS leeft, maar tot 30 juni zijn er gewoon examens hoor...
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 12 jun 2018, 19:41 Ik zou erop gokken dat je thuis geraakt. Normaal gezien staakt enkel de OVS.
De OVS heeft de aanzegging ingediend, maar elke treinbestuurder, ongeacht of ze nu bij OVS, ACOD, VSOA, ASTB, ... of onafhankelijk zijn mag staken.

Ik verwacht enorme hinder. Ik ben zelf aan het twijfelen of ik zou meestaken aangezien ik niet verwacht dat er iets uit de bus gaat komen, maar genoeg is genoeg. Ze hebben al lang genoeg met ons kloten gerammeld en het is tijd dat ze eens zien dat ze ons moeten respecteren in plaats van ons uit te buiten.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door CursorX »

Ducktape schreef: 13 jun 2018, 15:02
Asterix schreef: 12 jun 2018, 19:41 Ik zou erop gokken dat je thuis geraakt. Normaal gezien staakt enkel de OVS.
De OVS heeft de aanzegging ingediend, maar elke treinbestuurder, ongeacht of ze nu bij OVS, ACOD, VSOA, ASTB, ... of onafhankelijk zijn mag staken.

Ik verwacht enorme hinder. Ik ben zelf aan het twijfelen of ik zou meestaken aangezien ik niet verwacht dat er iets uit de bus gaat komen, maar genoeg is genoeg. Ze hebben al lang genoeg met ons kloten gerammeld en het is tijd dat ze eens zien dat ze ons moeten respecteren in plaats van ons uit te buiten.
Zoals je weet ben ik ook niet echt voorstander van het stakingswapen, heb ook nog geen enkele keer deelgenomen, maar nu wel. Genoeg is genoeg, we worden vierkant uitgelachen, zowel door de firma als door de zogenaamde grote erkende organisaties ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door overweg13 »

Het is zover: de NMBS-vakbonden zijn uitgezaaid. En dat maakt genezen quasi onmogelijk, tenzij de patiënt sterft. RIP NMBS.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 14 jun 2018, 13:19 Het is zover: de NMBS-vakbonden zijn uitgezaaid. En dat maakt genezen quasi onmogelijk, tenzij de patiënt sterft. RIP NMBS.
Zo zou ik het zeker niet bekijken. Het klopt dat er één en ander beweegt binnen de vakbonden, maar daarom is een oplossing niet verder weg.
De vakbonden die nu aan het opkomen zijn (zie ok mijn topic over de sociale verkiezingen) houden zich niet bezig met politiek en politieke stakingen maar enkel met de werknemers. Als die vakbonden belangrijker worden gaan er volgens mij net minder overbodige stakingen zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door overweg13 »

Wait and see, zeker nu de vakbonden bij de SNCF overwinning op overwinning behalen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Asterix »

Ducktape schreef: 13 jun 2018, 15:02Ze hebben al lang genoeg met ons kloten gerammeld en het is tijd dat ze eens zien dat ze ons moeten respecteren in plaats van ons uit te buiten.
Vertel, hoe worden jullie "uitgebuit"?
Shrek schreef: 14 jun 2018, 13:21
overweg13 schreef: 14 jun 2018, 13:19 Het is zover: de NMBS-vakbonden zijn uitgezaaid. En dat maakt genezen quasi onmogelijk, tenzij de patiënt sterft. RIP NMBS.
Zo zou ik het zeker niet bekijken. Het klopt dat er één en ander beweegt binnen de vakbonden, maar daarom is een oplossing niet verder weg.
De vakbonden die nu aan het opkomen zijn (zie ok mijn topic over de sociale verkiezingen) houden zich niet bezig met politiek en politieke stakingen maar enkel met de werknemers. Als die vakbonden belangrijker worden gaan er volgens mij net minder overbodige stakingen zijn.
Het hangt er maar van af hoe je het bekijkt. Alles is politiek en politiek heeft altijd invloed op burgers en dus ook op de werknemers van de Belgische Spoorwegen. Dat zal zeker zo zijn als sommigen arrogant blijven beweren dat de vakbonden bij de Spoorwegen de behoeder van de werkende mens zijn en dat ze dus een soort sociaal contract met die Belgische werkmens hebben (qua staken dan, niet qua dagelijkse dienstverlening). Aangezien het een wetmatigheid lijkt te zijn dat nieuwe partijen die aan politiek willen doen (en dat doen vakbonden en belangenorganisaties) enkel kunnen groeien door zich radicaal op te stellen, verwacht ook ik nog veel miserie.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door kika »

Asterix schreef: 14 jun 2018, 18:56Vertel, hoe worden jullie "uitgebuit"?
We glijden af in dit onderwerp. Het valt me op dat daar waar in het verleden goed gevochten is voor min- of meer fatsoenlijke of betere arbeidsvoorwaarden, deze niet meer worden aanzien als een 'laat ons ook naar iets gelijkaardigs streven' maar ze worden bekeken als profiteurs, en 'zij moeten het minstens zo slecht als wij hebben.' Ik laat het me graag in een ander draadje toelichten hoe ver van de waarheid die indruk ligt :mrgreen:
Plaats reactie