Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door profke »

Zelden heb ik zoveel spijt van het feit dat ik het juist heb...

profke schreef: 08 jun 2018, 09:26 even een provocerende vraag stellen:

Gaat er gestaakt worden, en zoja:
  • VOOR de kiezingen, om zieltjes te winnen?
  • of net erNA omdat de uitslag tegenvalt?
  • of stiekum toch niet ?
  1. 24 u staking van OVS. om een voorstel tot herwaardering tegen te houden. Datum op 27/6-28/6 om de blokkende studenten niet te storen. https://www.gva.be/cnt/dmf20180611_0355 ... af-27-juni
  2. verschillende dagen staking van Metisp-Project om een voorstel tot herwaardering tegen te houden. Datum op 25-26/6 ; 29/6 ; 2/7; 4/7; 6/7; 9/7; 11/7 overzicht
  3. 48u staking van CGSP om een voorstel tot herwaardering tegen te houden. Datum op 28/6 - 29/6 - 30/6 overzicht
  4. 48 u staking van ASTB om een voorstel tot herwaardering tegen te houden. Datum op 22/6 tot 24/6 overzicht
Dus : stakingen op 22,23,24,25,26,27,28,29,30 juni; en op 2,4,6,9,11 juli ; oftewel 14 dagen op een periode van 20 dagen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

Profke, CGSP staakt niet betreffende die herwaardering, wel ivm de pensioenen omdat ze vinden dat de lijst van minister Belot wat betreft de zware beroepen niet juist is en omdat ze vinden dat het huidige systeem van tantièmes moet behouden blijven. CGSP/ACOD heeft niet echt iets gedaan voor het rijdend personeel vandaar de afscheurende tak Metips-protect.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 14 jun 2018, 18:56
Ducktape schreef: 13 jun 2018, 15:02Ze hebben al lang genoeg met ons kloten gerammeld en het is tijd dat ze eens zien dat ze ons moeten respecteren in plaats van ons uit te buiten.
Vertel, hoe worden jullie "uitgebuit"?
2 jaar geleden al kredietdagen mogen afgeven, vorig jaar een paar rustdagen, niets krijgen we daarvoor in de plaats en telkens wordt er gezegd dat het het laatste is. Nu met de herwaardering hetzelfde, wat we vragen is (onder andere) een aanpassing van de barema's, menselijkere diensten en een vereenvoudiging van de te complexe reglementering. Wat krijgen we nu in de plaats? Een paar (eenmalige) premies als we al onze overgangen afgeven om zodoende 10-13 dagen per jaar meer te moeten werken én nóg flexibeler. Dat zijn we zo beu als koude pap. Genoeg is genoeg.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door CursorX »

Steven schreef: 15 jun 2018, 14:41 Profke, CGSP staakt niet betreffende die herwaardering, wel ivm de pensioenen omdat ze vinden dat de lijst van minister Belot wat betreft de zware beroepen niet juist is en omdat ze vinden dat het huidige systeem van tantièmes moet behouden blijven. CGSP/ACOD heeft niet echt iets gedaan voor het rijdend personeel vandaar de afscheurende tak Metips-protect.
Ik denk niet dat er veel rijdend personeel zal meedoen met die staking van acod.... Zeggen die nu echt dat personeel die in Brussel op de bureau van 8 tot 16 werkt en over de middag een lekker goedkope maaltijd kan knabbelen, dat die moeten als zwaar beroep erkend worden? Komaan he... (En dat zeg ik met alle respect voor ieders job)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

Ik denk dat ACOD/CGSP het er een beetje moeilijk mee heeft dat de andere vakbonden de misnoegdheid van de bestuurders wel correct capteren en dan maar "uit jaloezie" ook een stakingske organiseren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Asterix »

Lijkt mij allemaal nogal zwak om termen als 'uitbuiting' te gebruiken. Ik vraag mij af wat het geeft als je al die argumenten vergelijkt met voorwaarden uit de privé-sector.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

CursorX schreef: 15 jun 2018, 15:18 Ik denk niet dat er veel rijdend personeel zal meedoen met die staking van acod.... Zeggen die nu echt dat personeel die in Brussel op de bureau van 8 tot 16 werkt en over de middag een lekker goedkope maaltijd kan knabbelen, dat die moeten als zwaar beroep erkend worden? Komaan he... (En dat zeg ik met alle respect voor ieders job)
Ik ben één van die mensen en ik durf gerust toegeven dat mijn job niet beantwoordt aan de voorwaarden voor een "zwaar beroep" :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 15 jun 2018, 16:16 Ik denk dat ACOD/CGSP het er een beetje moeilijk mee heeft dat de andere vakbonden de misnoegdheid van de bestuurders wel correct capteren en dan maar "uit jaloezie" ook een stakingske organiseren.
Dat denk ik ook, en nu ASTB hun staking afgezegd heeft ben ik benieuwd wat ACOD gaan doen. Zij zijn dan ook weer eens van plan om te staken op de één van de drukste periodes van het jaar: de laatste vrijdag van het schooljaar en de eerste zaterdag van de zomervakantie... Geen wonder dat velen de rode vakbond tegenwoordig een bende mensenkloters noemt. Hun eventuele plan om een extra lang weekend te nemen valt nu ook (deels) in het water.
DenBilly
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2017, 20:55

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door DenBilly »

Asterix schreef: 15 jun 2018, 18:16 Lijkt mij allemaal nogal zwak om termen als 'uitbuiting' te gebruiken. Ik vraag mij af wat het geeft als je al die argumenten vergelijkt met voorwaarden uit de privé-sector.
Daar zit het hem net, ze willen ons meer en meer laten werken zoals in de privé, maar dan nemen ze enkel wat nadelig is voor ons (verlofdagen weg, overgangen weg, meer uren kloppen, flexibeler uurrooster,...) Tot daar aan toe, maar dan mogen ze ons dan ook wel een loon geven die in de richting van de privé gaat, dáárom lopen er ook zoveel over....
En 6% opslag zoals er in het persbericht staat zal ook maar voor de happy few zijn, in mijn depot hebben ze eens uitgerekend van enkele wat we meer krijgen, daar lopen de bedragen van 7€ tot 60€ opslag per maand... 🤔🤔
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door dekooiker »

Mijn beste, de rest krijgt niks bij.
Ja, de uren zijn ellendig.
In de privé is het nog erger hoor: ik zie die 's nachts regelmatig voorbijrijden.
Dan is het qua reizigersverkeer muisstil op de rangeringen na die door bestuurders rangeringen worden gedaan.
Denk je dat het op een ander beter is?
Dan moet je vergelijken en jouw keuze aanvaarden en beseffen dat je niet alles kan hebben.

Ons loon is echt niet zo slecht maar natuurlijk staat er wat tegenover.
Wie het er niet eens mee is moet maar eens aan de kassa gaan staan, winkelrekken bijvullen...dan zie je pas dat we het nog niet zo slecht hebben.
Beter kan altijd en meer wil zowat iedereen.

Er is een grote vakbond die wellicht zal schrikken van hoe weinig geliefd ze zijn.
Je kan rechten verdedigen en op uw strepen staan.
Maar te pas en te onpas staken (zie maar de recente 5 jaar) zorgt voor wrevel en onbegrip.
De trein.
Alleen voor durvers.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 15 jun 2018, 18:16 Lijkt mij allemaal nogal zwak om termen als 'uitbuiting' te gebruiken. Ik vraag mij af wat het geeft als je al die argumenten vergelijkt met voorwaarden uit de privé-sector.
Dus als ik zeg dat jij morgen 13 dagen per jaar meer moeten komen werken en flexibeler moet zijn in ruil voor mss €50 per maand dan is dat ok voor jou?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Asterix »

Ducktape schreef: 17 jun 2018, 16:28
Asterix schreef: 15 jun 2018, 18:16 Lijkt mij allemaal nogal zwak om termen als 'uitbuiting' te gebruiken. Ik vraag mij af wat het geeft als je al die argumenten vergelijkt met voorwaarden uit de privé-sector.
Dus als ik zeg dat jij morgen 13 dagen per jaar meer moeten komen werken en flexibeler moet zijn in ruil voor mss €50 per maand dan is dat ok voor jou?
Ik zeg dat je behoorlijk wereldvreemd moet zijn om termen als 'uitgebuit' te gebruiken bij werkweken van 38 (misschien 40?) uren per week.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door CursorX »

Asterix schreef: 17 jun 2018, 17:58
Ducktape schreef: 17 jun 2018, 16:28
Asterix schreef: 15 jun 2018, 18:16 Lijkt mij allemaal nogal zwak om termen als 'uitbuiting' te gebruiken. Ik vraag mij af wat het geeft als je al die argumenten vergelijkt met voorwaarden uit de privé-sector.
Dus als ik zeg dat jij morgen 13 dagen per jaar meer moeten komen werken en flexibeler moet zijn in ruil voor mss €50 per maand dan is dat ok voor jou?
Ik zeg dat je behoorlijk wereldvreemd moet zijn om termen als 'uitgebuit' te gebruiken bij werkweken van 38 (misschien 40?) uren per week.
Ik heb er deze week in elk geval 50 gewerkt.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door steamdriven »

Ik trek hier grote ogen als ik merk hoe weinig mensen die affiniteit hebben met het spoor, ja zelfs echte collega's niet-bestuurders, kunnen vatten hoe erg het bij het rijdend personeel gesteld is.

Laatst zat ik als passagier op de trein en hoorde toevallig een telefoonconversatie van iemand naast mij die ook werkzaam is aan het spoor. Maar niet als bestuurder.
"Ja, wette, ik heb nog wel 70 dagen verlof staan ofzo ze. Dat gaat wel gaan. Ik zal seffens eens zien dat ik deze namiddag geen half dagske kan pakken. Da zal wel geen probleem zijn. Kunnen we iets gaan eten op dat terraske."...
En dan denk ik: Wij kunnen dat NOOIT. Wij moeten altijd 4 maand op voorhand een dag aanvragen om kans te maken en hebben geen idee of die goedgekeurd is tot diensteinde van de prestatie voorafgaand aan de aanvraag.

-Vinden jullie dat normaal dat bij ons de mensen die 4 maanden geleden, dag per dag, 1 of 2 weken verlof hebben bijeengevraagd voor begin juli met hun gezin op vakantie te kunnen, dat die nu nog steeds -we zijn voorbij half juni- geen enkel zicht hebben of dat hun verlof Eventueel al of niet Mogelijk Zou Kunnen Zijn??? En dan speek ik nog heel voorwaardelijk, want echt zeker ben je pas zoals ik hierboven al zei, op het einde van je laatste dienst. Is dat aanvaardbaar?

-Vinden jullie dat normaal dat iemand bij ons met bijna 200(!!!) dagen rust, recup, verlof, en compensatie achterstand, dat die 4 maanden op voorhand 1 dagje verlof vraagt. En dat hij die uiteindelijk zelfs niet krijgt en tenslotte na tussenkomst van permanentie e.d. toch is kunnen thuis blijven met een dag dringend, maar onbetaald, verlof??? Is dat normaal? Is dat aanvaardbaar?

-Vinden jullie het normaal dat bestuurders die rond Pasen enkele dagen verlof hadden gekregen, dat die elke dag 'van hun verlof s middags op de depot moesten komen om daar hun aanvraag te kunnen doen voor een weekje verlof in de grote vakantie??? Is dat aanvaardbaar?

-Vinden jullie het normaal dat bestuurders ineens 7-8 jaar langer moeten bollen op een carrière, voor minder pensioen??? Dat is bijna 20% langer!!! En daar wij een veiligheidsfunctie hebben waarbij de medische eisen heel strikt zijn (en dus het minste probleem leidt tot afkeur), we driejaarlijks alle examens terug moeten doen en 10 jaarlijks psychotechnisch alle tests moeten herdoen is dat niet iedereen gegeven.
Maar dat dan tegelijk met de verlenging van de carrière ook alle uitwijkmogelijkheden in de job worden afgeschaft??? (HR Rail kan ons voor elke interne sollicitatie zonder opgaaf van reden weigeren, omdat er een tekort is aan bestuurders.) Daarbij komt dat medische herklassering vanaf 01/08 niet meer hoeft te gebeuren? Zij kunnen ook kiezen om te ontslaan en te begeleiden naar een andere job.
En dat deeltijdse arbeid om langere carrière vol te houden, gewoon niet meer kan? Is dat aanvaardbaar?

-Dat ik als bestuurder na 6 jaar nu verschillende dagen/jaar -straks 17- meer werk, méér moet kennen, en na bezuinigingen op premies en reekscoëfficienten e.d. quasi evenveel verdien als in het begin? Is dat normaal? Is dat aanvaardbaar?

-Dat iemand die dan toch ontslag wil nemen om iets anders te gaan doen, 1 vol jaar opzeg moet doen? Niet iedereen wil dit bedrijf verlaten om hetzelfde te gaan doen bij de privé. Sommigen vinden het veel te stresserend bv. en willen in een andere sector aan de slag. Bonne chance om een werkgever te vinden die een jaar op u wil wachten!
Over het scholingsbeding -binnenkort 30K euro- spreek ik me niet uit, want dat vind ik persoonlijk bij overstap naar de privé wel terecht. Maar NIET als je een totaal andere richting wil uitgaan omdat de job je niet ligt of je familiale toestand gewijzigd is. Maar vinden jullie dat normaal? Is dat aanvaardbaar?

Dat we een directie hebben die zegt dat we te weinig werken en niet aan 08u15 dag of 14xxu/jaar komen. En daarom de productiviteit met nog eens 13 dagen/jaar verhoogt? Maar dat élke bestuurder bij ons op het einde van het jaar achterstand opbouwt op VV, KD, CX en RX en de meesten ruim boven die 14xx uur zitten. Ik had 1700u en 207 dagen in 2017. Vinden jullie dat normaal? Is dat aanvaardbaar?

In sneltreinvaart krijgen we alle nadelen van de privé, maar niks van de voordelen. Ik heb een specifieke taak die ik in een andere depot niet kan uitvoeren en doe 140 km/dag met eigen wagen. Ik ga daarover niet klagen. Maar moest ik de dichtste depot kiezen moest ik dagelijks nog 70km met eigen wagen rijden. Bij ons zijn er bestuurders die jarenlang wachten op een depot dichter bij huis. Voor hun betekent dit soms >250 km/dag met eigen vervoer. Zonder compensatie. In de privé word je daar adequaat voor vergoed. Is dit normaal? Is dit aanvaardbaar?

Het is blijkbaar heel moeilijk om je eens te verplaatsen in de situatie van een ander.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

Ik wil best aannemen dat wat je schrijft ongeveer met de waarheid strookt, maar wat je nergens verantwoordt is dat de reiziger daarvan buiten proportie het slachtoffer moet worden. Nergens staat geschreven of gedrukt dat wrevel bij het personeel onlosmakelijk moet uitmonden in stakingen. Ik lees in allerlei kranten redenen die veel plausibeler zijn dan de slechte werkomstandigheden. Kort samengevat komen die neer op politiek en ander opbod tussen vakbondjes die almaar kleiner worden en toch meer en meer hun staart roeren. Ook dat zal wel een te verwachten reactie zijn: naarmate het diertje meer en meer in het nauw gedreven wordt, wordt het agressiever.
Maar ik herhaal dus: ik wil wel aannemen dat er een en ander verkeerd gaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie