Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 18 jun 2018, 11:34 Kort samengevat komen die neer op politiek en ander opbod tussen vakbondjes die almaar kleiner worden en toch meer en meer hun staart roeren. Ook dat zal wel een te verwachten reactie zijn: naarmate het diertje meer en meer in het nauw gedreven wordt, wordt het agressiever.
Maar ik herhaal dus: ik wil wel aannemen dat er een en ander verkeerd gaat.
Dat is de reden van de later aangekondigde staking, de eerste staking ging weldegelijk over de werkomstandigheden.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door steamdriven »

overweg13 schreef: 18 jun 2018, 11:34 Ik wil best aannemen dat wat je schrijft ongeveer met de waarheid strookt, maar wat je nergens verantwoordt is dat de reiziger daarvan buiten proportie het slachtoffer moet worden. Nergens staat geschreven of gedrukt dat wrevel bij het personeel onlosmakelijk moet uitmonden in stakingen. Ik lees in allerlei kranten redenen die veel plausibeler zijn dan de slechte werkomstandigheden. Kort samengevat komen die neer op politiek en ander opbod tussen vakbondjes die almaar kleiner worden en toch meer en meer hun staart roeren. Ook dat zal wel een te verwachten reactie zijn: naarmate het diertje meer en meer in het nauw gedreven wordt, wordt het agressiever.
Maar ik herhaal dus: ik wil wel aannemen dat er een en ander verkeerd gaat.
Ik wil er nog op wijzen dat er in het kader van de "herwaardering" van het beroep 'treinbestuurder' al sinds eind vorig jaar onderhandeld wordt. Waarbij de ene partij duidelijke en haalbare verzuchtingen heeft gepresenteerd en de andere partij unilateraal zijn agenda heeft doorgedrukt. Zonder enige luisterbereidheid of reactie op de gevraagde punten vanuit de bestuurders. Zonder empathie.
Zeg mij een keer hoe je uiteindelijk als bestuurder verder moet, als de tegenpartij na maanden niet luisterbereid blijkt. Ik zou graag alternatieve oplossingen van u vernemen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

steamdriven schreef: 18 jun 2018, 13:22 Zeg mij een keer hoe je uiteindelijk als bestuurder verder moet, als de tegenpartij na maanden niet luisterbereid blijkt. Ik zou graag alternatieve oplossingen van u vernemen.
Dat is natuurlijk de bekende tune van de vakbonden: na weken, maanden onderhandelen is er geen alternatief meer, tenzij staken. Maar dat neemt niet weg wat ik eerder zij: mislukte onderhandelingen leiden altijd tot stakingen, alsof dat een wetmatigheid is. Dat is wat ik in vraag stel.
Met vriendelijke groet

overweg13
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door steamdriven »

Voor de duidelijkheid, ik ben geen afgevaardigde van gelijk welke bond ook. Ben gewoon een treinbestuurder.

Maar het is ook zo. De treinbestuurders hebben maanden geleden hun vragen en eisen overgemaakt aan de bonden. Die zijn daarmee naar de onderhandelingstafel gestapt - overigens initieel op vraag van de directie. En daar bleek deze laatste niet bereid tot luisteren. Integendeel, we krijgen een productieverhoging, verpakt als opwaardering. Concreet betekent dit voor mij 13 dagen méér werken voor 30€ bruto bij...

Na 7-8 vergaderingen met 0 resultaat en een half jaar verder, wat doe je dan?
In vraag stellen, ja. Maar wat doe je dan concreet verder? Ik ben van nature geen staker. Maar kom eens met een alternatief dat werkbaar is? Ik blijf nog steeds op mijn honger.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. De enige oplossing in mijn ogen is bemiddeling én de verplichting om een akkoord te sluiten: een soort kantoorarrest in complete afzondering. Misschien is het utopisch om te denken dat de problemen dan opgelost geraken, maar je maakt tenminste geen slachtoffers van de reizigers, die zoals ik wel begrip kunnen opbrengen voor de individuele problemen van - in uw geval - treinbestuurders, maar in het geheel niet voor verstarde vakbondsstructuren die het aan zichzelf verplicht zijn om regelmatig te betogen en te staken omdat ze anders hun eigen bestaansrecht ondermijnen. En dus blijft u nu nog altijd op uw honger zitten...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 18 jun 2018, 15:51 Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. De enige oplossing in mijn ogen is bemiddeling én de verplichting om een akkoord te sluiten: een soort kantoorarrest in complete afzondering. Misschien is het utopisch om te denken dat de problemen dan opgelost geraken, maar je maakt tenminste geen slachtoffers van de reizigers, die zoals ik wel begrip kunnen opbrengen voor de individuele problemen van - in uw geval - treinbestuurders, maar in het geheel niet voor verstarde vakbondsstructuren die het aan zichzelf verplicht zijn om regelmatig te betogen en te staken omdat ze anders hun eigen bestaansrecht ondermijnen. En dus blijft u nu nog altijd op uw honger zitten...
Ik hoop alvast dat de komst van sociale verkiezingen die verstarde vakbondsstructuren gaan losmaken.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door steamdriven »

Hierbij vergeet u 2 cruciale dingen:

1.
Zoals het systeem nu werkt wordt elk gesprek gevoerd bij gratie van de directie. Zij hebben de sleutels in handen en een "kantoorarrest" komt er nooit van omdat ze dat gewoon niet willen. Neen is neen en daar sta je dan. Er is immers geen wil aanwezig om tot een goede oplossing te komen.

2.
Wij hebben een pers die uit de hand eet van de politiek. Alle kranten, tv, radio zijn verzuild en hangen een ideologie aan. En dit is nu momenteel de ideologie van die partijen die geen hoge pet op hebben van het openbaar vervoer. Wat er gecommuniceerd wordt, en waar ook de directie gretig gebruik van maakt, staat heel dikwijls heel ver van de werkelijkheid. Het enige doel is om een negatief klimaat jegens de NMBS te scheppen, koste wat het kost.Hopelijk keert dit ooit, want ik heb een hart voor dit bedrijf.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

Wat het eerste punt betreft: er zou net een wettelijk kader geschapen moeten worden dat deze zaak regelt, bijv. waarbij elke partij van het overleg de andere kan sommeren om rond de tafel te gaan zitten; in dat geval zou de directie dus wel moeten overleggen met de vakbond(en).
Wat het tweede punt betreft: die indruk heb ik nu net niet. In De Standaard loopt op dit moment een erg ontluisterende artikelenreeks over De Lijn, en die is echt niet OV-onvriendelijk - vind zelfs ik, die op dat punt erg gevoelig ben. Evenmin kun je de nationale zenders verwijten dat ze de kant van de directie of de politiek kiezen. Maar de grote vakbonden hebben vele jaren de zaken zo op de spits gedreven, dat het nu niet hoeft te verbazen dat er steevast kritische geluiden in de pers komen over hun acties. Vandaar dat het nu spijtig is dat die kleine vakbonden het risico lopen dat ze over dezelfde kam geschoren worden als de "grote". Spijtig, want iedereen zit te wachten op een verfrissende wind en dat die niet van de machtige vakbonden maar wel van de kleintjes moet komen is redelijk evident.
Met vriendelijke groet

overweg13
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 17 jun 2018, 17:58
Ducktape schreef: 17 jun 2018, 16:28
Asterix schreef: 15 jun 2018, 18:16 Lijkt mij allemaal nogal zwak om termen als 'uitbuiting' te gebruiken. Ik vraag mij af wat het geeft als je al die argumenten vergelijkt met voorwaarden uit de privé-sector.
Dus als ik zeg dat jij morgen 13 dagen per jaar meer moeten komen werken en flexibeler moet zijn in ruil voor mss €50 per maand dan is dat ok voor jou?
Ik zeg dat je behoorlijk wereldvreemd moet zijn om termen als 'uitgebuit' te gebruiken bij werkweken van 38 (misschien 40?) uren per week.
Doe je nu gewoon zo naïef of ben je zo? Ik werk nu al gemiddeld diensten van 8h15m waarbij ik de meeste weken ergens tussen de 40 en de 52 uur werk, terwijl ik er maar voor 36 betaald word (en akkoord, er zijn weken dat ik maar 2 of 3 dagen op een week moet doen, maar die zijn zeldzaam). Zelfs in de reeks werken we nu vaak al bv 3 dagen, 1 dag thuis en terug 5 dagen werken. 1 dag thuis op 9 dagen, dat is te veel volgens jou? We moeten aan 1.400 uur per jaar komen geloof ik, als ik even kijk naar de uren die ik de voorbije jaren gepresteerd heb zit ik telkens tussen de 1500-1600 uur, en dat met al mijn beschikbare verlof te kunnen opnemen. Als we dus 24*8.25 doen komt er nog eens zo'n 198 uur bij...

En antwoord nu ook eens op mijn vraag. Vind jij het ok dat iemand plots meer moet werken en er praktisch niets voor in de plaats krijgt? Wat is het volgende, loon afpakken en zeggen dat we blij mogen zijn dat we nog werk hebben? En ontslag nemen kan ook niet eenvoudig want je zit aan dat jaar opzeg, wat ook allemaal normaal is volgens jou dan?

Nog een voetnoot, ik zit al jaren niet meer bij een vakbond en heb nog geen dag in mijn 4 en half jaar lange carrière gestaakt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Asterix »

Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48Doe je nu gewoon zo naïef of ben je zo?
Het is nog maar de vraag wie hier zo naïef is. Mijn grootvader was stationschef en in die tijd moest hij ook al meer werken dan in theorie voorzien en ook toen wist hij pas een dag op voorhand zeker of hij 's anderendaags thuis kon blijven of op verlof kon vertrekken. Ik vermoed dat het tussen toen en nu niet veel beter zal geweest zijn. Wie komt er dan hier uit de lucht vallen? Ik ken een piloot die bij Sabena heeft gevlogen en nu bij Brussels Airlines aan de slag is. Die persoon kent exact dezelfde problemen want vliegtuigen moeten nu eenmaal vliegen en treinen moeten nu eenmaal rijden. En de overheid is als werkgever de grootste gangster want ze maakt haar eigen regels. Dat is toch allemaal niet nieuw?
Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48Ik werk nu al gemiddeld diensten van 8h15m waarbij ik de meeste weken ergens tussen de 40 en de 52 uur werk, terwijl ik er maar voor 36 betaald word
Je trekt wel de premies en de uitgestelde rustdagen worden opgespaard. En je krijgt een bonus als je boven een limiet gaat. Dat is nog wel iets anders dan "uitbuiten".
Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48En antwoord nu ook eens op mijn vraag. Vind jij het ok dat iemand plots meer moet werken en er praktisch niets voor in de plaats krijgt? Wat is het volgende, loon afpakken en zeggen dat we blij mogen zijn dat we nog werk hebben? En ontslag nemen kan ook niet eenvoudig want je zit aan dat jaar opzeg, wat ook allemaal normaal is volgens jou dan?
Wat denk je dat die mensen van Carrefour en bij die andere bedrijven die moeten bezuinigen, meemaken? Dacht je dat we eeuwig in de 36-urenweek gingen kunnen blijven zitten?
Over die ontslagregeling heeft de Raad van State trouwens al meermaals uitspraak gedaan en daar hebben de bonden bakzeil gehaald.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door CursorX »

Asterix schreef: 19 jun 2018, 23:42
Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48Doe je nu gewoon zo naïef of ben je zo?
Het is nog maar de vraag wie hier zo naïef is. Mijn grootvader was stationschef en in die tijd moest hij ook al meer werken dan in theorie voorzien en ook toen wist hij pas een dag op voorhand zeker of hij 's anderendaags thuis kon blijven of op verlof kon vertrekken. Ik vermoed dat het tussen toen en nu niet veel beter zal geweest zijn. Wie komt er dan hier uit de lucht vallen? Ik ken een piloot die bij Sabena heeft gevlogen en nu bij Brussels Airlines aan de slag is. Die persoon kent exact dezelfde problemen want vliegtuigen moeten nu eenmaal vliegen en treinen moeten nu eenmaal rijden. En de overheid is als werkgever de grootste gangster want ze maakt haar eigen regels. Dat is toch allemaal niet nieuw?
Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48Ik werk nu al gemiddeld diensten van 8h15m waarbij ik de meeste weken ergens tussen de 40 en de 52 uur werk, terwijl ik er maar voor 36 betaald word
Je trekt wel de premies en de uitgestelde rustdagen worden opgespaard. En je krijgt een bonus als je boven een limiet gaat. Dat is nog wel iets anders dan "uitbuiten".
Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48En antwoord nu ook eens op mijn vraag. Vind jij het ok dat iemand plots meer moet werken en er praktisch niets voor in de plaats krijgt? Wat is het volgende, loon afpakken en zeggen dat we blij mogen zijn dat we nog werk hebben? En ontslag nemen kan ook niet eenvoudig want je zit aan dat jaar opzeg, wat ook allemaal normaal is volgens jou dan?
Wat denk je dat die mensen van Carrefour en bij die andere bedrijven die moeten bezuinigen, meemaken? Dacht je dat we eeuwig in de 36-urenweek gingen kunnen blijven zitten?
Over die ontslagregeling heeft de Raad van State trouwens al meermaals uitspraak gedaan en daar hebben de bonden bakzeil gehaald.
Mag ik het samenvatten als: vroeger was het slecht, en een ander heeft het slecht dus mogen jullie het ook slecht hebben? Want zo lijkt het me echt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Asterix »

Bijna. 'Vroeger was het slecht, een ander heeft het slecht dus van waar die verwachting dat het voor jullie opeens beter zou gaan?'
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Staking als "reiziger" op de trein

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 19 jun 2018, 23:42
Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48Doe je nu gewoon zo naïef of ben je zo?
Het is nog maar de vraag wie hier zo naïef is. Mijn grootvader was stationschef en in die tijd moest hij ook al meer werken dan in theorie voorzien en ook toen wist hij pas een dag op voorhand zeker of hij 's anderendaags thuis kon blijven of op verlof kon vertrekken. Ik vermoed dat het tussen toen en nu niet veel beter zal geweest zijn. Wie komt er dan hier uit de lucht vallen? Ik ken een piloot die bij Sabena heeft gevlogen en nu bij Brussels Airlines aan de slag is. Die persoon kent exact dezelfde problemen want vliegtuigen moeten nu eenmaal vliegen en treinen moeten nu eenmaal rijden. En de overheid is als werkgever de grootste gangster want ze maakt haar eigen regels. Dat is toch allemaal niet nieuw?
Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48Ik werk nu al gemiddeld diensten van 8h15m waarbij ik de meeste weken ergens tussen de 40 en de 52 uur werk, terwijl ik er maar voor 36 betaald word
Je trekt wel de premies en de uitgestelde rustdagen worden opgespaard. En je krijgt een bonus als je boven een limiet gaat. Dat is nog wel iets anders dan "uitbuiten".
Ducktape schreef: 19 jun 2018, 22:48En antwoord nu ook eens op mijn vraag. Vind jij het ok dat iemand plots meer moet werken en er praktisch niets voor in de plaats krijgt? Wat is het volgende, loon afpakken en zeggen dat we blij mogen zijn dat we nog werk hebben? En ontslag nemen kan ook niet eenvoudig want je zit aan dat jaar opzeg, wat ook allemaal normaal is volgens jou dan?
Wat denk je dat die mensen van Carrefour en bij die andere bedrijven die moeten bezuinigen, meemaken? Dacht je dat we eeuwig in de 36-urenweek gingen kunnen blijven zitten?
Over die ontslagregeling heeft de Raad van State trouwens al meermaals uitspraak gedaan en daar hebben de bonden bakzeil gehaald.
Wat ben ik met premies? Die tellen niet mee voor het pensioen hoor. En premies zijn even snel afgeschaft als dat ze in het leven geroepen zijn.

En zoals CursorX zegt, omdat het op een ander slecht is moet het bij ons ook slecht zijn? Ik had precies wat meer empathie verwacht van een collega. Soit, nu heb je nog steeds niet op mijn vraag geantwoord, ik ben precies tegen een muur aan het praten. Maar doe geen moeite meer hoor, dit was mijn laatste post in dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door Ducktape op 20 jun 2018, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Asterix »

Ik begrijp perfect jullie ergernissen. Ik vond gewoon het woord 'uitbuiting' ongepast. Dat getuigt m.i. van wereldvreemdheid.

Dat er weinig solidariteit is tussen bestuurders en het niet-rijdende personeel is ook niet nieuw. Zeker de opkomst van specifieke belangengroepen heeft daar geen goed aan gedaan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door groentje »

Da's inderdaad de reden waarom ik toch wel wat terughoudend ben met staken, het voelt wat wereldvreemd om met een behoorlijk beschermd statuut het mensen die het lang zo goed niet hebben nog moeilijker te maken. En dan denk ik bijvoorbeeld aan verpleegkundigen met nachtdienst, ondanks hun hogere studies, vergelijkbare uren en verantwoordelijkheid en fysieke inspanning krijgen zij vaak minder betaald met arbeidsvoorwaarden die ook niet beter zijn.
Wat niet wil zeggen dat we over ons heen moeten laten lopen, en zeker aan die arbeidsvoorwaarden kan er best nog wel wat verbeteren. Maar een beetje meer schroom tegenover mensen die van ons afhankelijk zijn is wel op z'n plaats, zeker bij de vakbonden wanneer die 'staken voor de reizigers '.
Plaats reactie