Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door kika »

Een 63'er werd ingezet om een promotiefilmpje te maken: https://www.youtube.com/watch?v=VjwZPJOma5M
Enkele vraagjes voor de kenners:
* Waarom staat de auto zo op het randje, dat 'slechts' de koffer wordt weggereden?
* Waarom zijn de schilderwerken op de loc niet overplakt of digitaal weggewerkt?
* Is die campagne al begonnen, meningen gehoord?

Blijf het enerzijds bizar vinden dat zulke campagnes nodig zijn en anderzijds blij dat ze worden gedaan, blijven toch een hoop ondoordachte acties van mensen op deze wereld.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Shrek »

Ze hebben de auto zodanig geplaatst dat hij niet meegesleurd zou worden, als dat gebeurt is de schade aan de infra veel groter.
Kijk maar naar https://youtu.be/QpP7gMPzC78?t=3m
Als je zoiets aan de hand hebt kan je nieuwe ballast laten aanvoeren, onderstoppen, enkele bovenleidingspalen vervangen, misschien enkele spoortroomkringen vervangen,... Dat zou iets teveel kosten en toch hetzelfde effect hebben qua ontrading.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Ducktape »

Ik vraag mij ook af waarom ze de graffiti niet verwijderd hebben. Tis een oud beestje dus ik snap dat ze die kosten misschien niet meer zullen doen, maar dit werkt graffiti enkel in de hand...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door dekooiker »

Een knap stukje reportage.
De trein.
Alleen voor durvers.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door CursorX »

Ik zal eens met een paar straffe statements komen he:

Is het nut van zo'n campagne ooit bewezen? Want met alle respect, wie door een gesloten overweg gaat, of gewoon spoorloopt, is een volslagen idioot. En ik weet niet of idiotie verholpen kan worden door (dure) campagnes.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door jan_olieslagers »

Huh. Ik heb het al gedaan, het een zo goed als het ander, na zorgvuldig overleg. Bij het spoorlopen heb ik me wel gerealiseerd dat ik de treinbestuurder de stuipen op het lijf moet gejaagd hebben, dat doe ik niet zo licht meer. Maar als je ziet hoe stompzinnig overwegen soms gesloten worden, zonder dat er in de verste verte een trein te zien is... dan wordt het toch wel erg verleidelijk, soms. Op zijn allerminst zal ik nooit meer stoppen als voor mijn neus het rode knipperlicht plus geluidssignaal losbarst, dan rijd ik systematisch door. Als ik de slagbomen zie bewegen dan wil ik nog wel eens twijfelen.

Men drijft de weggebruiker daar ook toe, nmbm, als de slagbomen al te vaak gesloten zijn. Door ook op het nippertje nog door te rijden beperk ik ook de filelengte, en zijn we niet met ons allen akkoord dat de files in het autoverkeer een primair probleem zijn?

(wel beseffend dat ik de knuppel in het hoenderhok gooi, bij deze...) (en jawel, het staat eenieder vrij mij voor een volslagen idioot te beschouwen - en inderdaad zal het een straffe campagne moeten zijn die daar iets aan verandert. Een intelligenter gebruik van de beschikbare middelen zou al meer kunnen helpen, maar dat is natuurlijk wel erg veel verlangd...)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 20 jun 2018, 20:02Men drijft de weggebruiker daar ook toe, nmbm, als de slagbomen al te vaak gesloten zijn. Door ook op het nippertje nog door te rijden beperk ik ook de filelengte, en zijn we niet met ons allen akkoord dat de files in het autoverkeer een primair probleem zijn?
Beste Jan, ik apprecieer jouw bijdragen aan dit forum over het algemeen ten zeerste, maar wat je in het citaat hierboven schrijft, vind ik - en ik wik mijn woorden - volslagen nonsens. Tenzij je het als grap bedoeld hebt natuurlijk...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door wdew »

"het staat eenieder vrij mij voor een volslagen idioot te beschouwen"

Met deze uitspraak ben ik het volkomen eens.
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door wdew »

jan_olieslagers schreef: 20 jun 2018, 20:02 en jawel, het staat eenieder vrij mij voor een volslagen idioot te beschouwen
Met deze uitspraak ben ik het volkomen eens.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door profke »

... en toch begrijp ik hem....
kom eens bij ons kijken int dorp...
of , beter nog: ga naar lier.. barelen die meer toe zijn dan open, met soms MINUTEN lang geen trein te zien.
je zou voor minder eens nadenken.

ikzelf stop steeds, maar ik heb echt begrip voor hen die dat niet doen.
vanzodra de barelen beginnen te bewegen heb je nog ruimschoots tijd om de luttele meters over te steken.. tenzij je je vergist, dan komt er weer een serenade van toeter en claxon omdat massa's treinen uren stapvoets moetn nadern om de 8 overwegen in rij te voet te overschreiden.
is het echt niet mogelijk om sluitingstijden van overwegn in te stellen op basis van de reële snelheid van de trein ipv de snelst mogelijk rijdende trein?
als een trein 140/160 rijdt, doet hij op pakweg 30 sec een hele afstand. nu sluiten de barelen als om het even welke trein op die afstand verwijderd is. soms inclusief een halte aan station Nijlen.
"eens eventjes naar de bakker aan de overkant gaan"; een ritje van 1 kilometer, is gegarandeerd 10 tot 15 minuten tijdverlies, je hebt allicht een keertje de trein mee...

het is echt verleidelijk hoor.
zeker per fiets, zeker als je echt wel kan zien dat er niets rijdt...
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door wdew »

profke schreef: 20 jun 2018, 21:07 is het echt niet mogelijk om sluitingstijden van overwegen in te stellen op basis van de reële snelheid van de trein ipv de snelst mogelijk rijdende trein?
Wat jij vraagt is een snelheidsmeting van elke trein voor elke overweg.
Dat is de kost niet waard.

Soms kan het wachten aan een overweg even duren, maar daarom wordt ik nooit een potentiële zelfmoordenaar.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Paul »

Ik had het vooral over het feit dat hij meent de files te bestrijden door nog gauw door de slagbomen te glippen, en dat de files op onze wegen veroorzaakt worden door gesloten slagbomen :roll: .
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door wdew »

Paul schreef: 20 jun 2018, 21:19 Ik had het vooral over het feit dat hij meent de files te bestrijden door nog gauw door de slagbomen te glippen, en dat de files op onze wegen veroorzaakt worden door gesloten slagbomen :roll: .
Ik heb sterk de indruk dat meer dan 99% van de files in België niet veroorzaakt worden door gesloten overwegen.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Larch »

jan_olieslagers schreef: 20 jun 2018, 20:02 Huh. Ik heb het al gedaan, het een zo goed als het ander, na zorgvuldig overleg. Bij het spoorlopen heb ik me wel gerealiseerd dat ik de treinbestuurder de stuipen op het lijf moet gejaagd hebben, dat doe ik niet zo licht meer. Maar als je ziet hoe stompzinnig overwegen soms gesloten worden, zonder dat er in de verste verte een trein te zien is... dan wordt het toch wel erg verleidelijk, soms. Op zijn allerminst zal ik nooit meer stoppen als voor mijn neus het rode knipperlicht plus geluidssignaal losbarst, dan rijd ik systematisch door. Als ik de slagbomen zie bewegen dan wil ik nog wel eens twijfelen.

Men drijft de weggebruiker daar ook toe, nmbm, als de slagbomen al te vaak gesloten zijn. Door ook op het nippertje nog door te rijden beperk ik ook de filelengte, en zijn we niet met ons allen akkoord dat de files in het autoverkeer een primair probleem zijn?

(wel beseffend dat ik de knuppel in het hoenderhok gooi, bij deze...) (en jawel, het staat eenieder vrij mij voor een volslagen idioot te beschouwen - en inderdaad zal het een straffe campagne moeten zijn die daar iets aan verandert. Een intelligenter gebruik van de beschikbare middelen zou al meer kunnen helpen, maar dat is natuurlijk wel erg veel verlangd...)
Hmmm... Interessante bijdrage (al is het maar om je eerlijkheid) De kans dat je terwijl je door het rood glipt stilvalt is klein maar bestaande. Terwijl je bijdrage aan het beperken van het fileleed zo goed als nihil is.
Anderzijds heb ik ook wel bedenkingen bij sommige overwegen. Zo zie je aan sommige stations (Gavere) stelselmatig bij kruising an de treinen de overweg sluiten-5sec open-sluiten. Echt veilig is dat ook niet.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door profke »

wdew schreef: 20 jun 2018, 21:17
profke schreef: 20 jun 2018, 21:07 is het echt niet mogelijk om sluitingstijden van overwegen in te stellen op basis van de reële snelheid van de trein ipv de snelst mogelijk rijdende trein?
Wat jij vraagt is een snelheidsmeting van elke trein voor elke overweg.
Dat is de kost niet waard.
die meting is nochtans toch al aanwezig. ETCS enzo?
Plaats reactie