Overweg Haacht

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Mijn inbreng betrof in de eerste plaats de slagboom in Haacht, waar L53 de N21 kruist. Het lijkt me wel duidelijk dat alle betrokkenen het eens zijn om daar komaf mee te maken, zodra het ook maar enigszins kan, maar het is niet simpel. Er is gewoon nergens plaats voor een alternatief, zelfs een tunnel onder het spoor zou aan de zuidwestelijke kant nergens kunnen bovenkomen want alles is daar vol gebouwd. Leve de lintbebouwing! :mrgreen:

De ergerlijkste hinder treedt daar op als er een goederentrein richting Mechelen heeft moeten stoppen bij het inritsein: dat wordt pas groen als de slagboom dicht is; maar als eenmaal die slagboom inderdaad dicht is dan duurt het nog minuten en minuten voordat die zware goederentrein nog maar in zicht komt, en dan duurt het nog heel wat langer voor hij ook voorbij is. Maar het dient gezegd dat dit slechts zelden gebeurt, blijkbaar let men er wel op.

(Vreemd overigens dat er voor verkeer op tegenspoor wel een sein staat vlak voor de overweg, maar niet voor het normale treinverkeer.)

De gebruikelijke ellende is dat er zoveel treinen passeren dat de slagboom permanent gesloten blijft, of inderdaad omhoog gaat maar bijna ogenblikkelijk terug naar beneden. Ik heb het meegemaakt dat er juist één auto kon passeren... dan erger je je echt dood als weggebruiker - niet alleen de automobilisten... Het helpt ook niet dat er ook op de drukste momenten nog goederentreinen en losse ritten passeren, dat zou nmbm toch moeten kunnen vermeden worden; als het enkel reizigerstreinen waren dan zou het nog enigszins verteerbaar blijven. Inderdaad zijn de infrastructuur en de bijhorende procedures niet meer aangepast aan het alsmaar toenemende reizigersverkeer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 15:04 Mijn inbreng betrof in de eerste plaats de slagboom in Haacht, waar L53 de N21 kruist. Het lijkt me wel duidelijk dat alle betrokkenen het eens zijn om daar komaf mee te maken, zodra het ook maar enigszins kan, maar het is niet simpel. Er is gewoon nergens plaats voor een alternatief, zelfs een tunnel onder het spoor zou aan de zuidwestelijke kant nergens kunnen bovenkomen want alles is daar vol gebouwd. Leve de lintbebouwing! :mrgreen:

De ergerlijkste hinder treedt daar op als er een goederentrein richting Mechelen heeft moeten stoppen bij het inritsein: dat wordt pas groen als de slagboom dicht is; maar als eenmaal die slagboom inderdaad dicht is dan duurt het nog minuten en minuten voordat die zware goederentrein nog maar in zicht komt, en dan duurt het nog heel wat langer voor hij ook voorbij is. Maar het dient gezegd dat dit slechts zelden gebeurt, blijkbaar let men er wel op.

(Vreemd overigens dat er voor verkeer op tegenspoor wel een sein staat vlak voor de overweg, maar niet voor het normale treinverkeer.)

De gebruikelijke ellende is dat er zoveel treinen passeren dat de slagboom permanent gesloten blijft, of inderdaad omhoog gaat maar bijna ogenblikkelijk terug naar beneden. Ik heb het meegemaakt dat er juist één auto kon passeren... dan erger je je echt dood als weggebruiker - niet alleen de automobilisten... Het helpt ook niet dat er ook op de drukste momenten nog goederentreinen en losse ritten passeren, dat zou nmbm toch moeten kunnen vermeden worden; als het enkel reizigerstreinen waren dan zou het nog enigszins verteerbaar blijven. Inderdaad zijn de infrastructuur en de bijhorende procedures niet meer aangepast aan het alsmaar toenemende reizigersverkeer.
Er is wel plaats in Haacht, er ligt zelfs een heel plan op tafel met een brug ter hoogte van de busstelplaats. Deze moet dan wel enkele tientallen meter verplaatst worden, maar dat is geen groot probleem.
Het enige probleem is dat Boortmeerbeek, Haacht en het vlaams gewest een verdeelsleutel voor de kosten moeten overeenkomen. Die onderhandelingen zitten echter muurvast. Kijk dus zeker niet naar Infrabel maar naar uw lokale en gewestelijk verkozen politici ;)

Het klopt dat er heel veel treinen passeren, maar daar kan je echt niets aan veranderen. Die goederentreinen moeten elk uur van de dag rijden, als je ze zou concentreren op bepaalde tijdstippen krijgt je op andere plaatsen op het net problemen.

Het enige wat wel enige zoden aan de dijk zou zetten zou een grondige herconfiguratie van de spoorinfra zijn: het perron richting Mechelen aan de andere kant van de weg, naast de brouwerij, met bijhorende verplaatsing van de wissels en hertracering van de lijn op die plek en aan de andere kant van het station. Het uitwijkspoor zou dan ook moeten verlegd worden van kant Wespelaar naar kant Boortmeerbeek.
Dit zou echter tientallen M€ kosten, dat heeft Infrabel er niet voor over wanneer de afschaffing van de overweg toch in de lucht hangt.

Dus: spreek uw burgemeester aan, zeg hem dat hij volgende legislatuur de belastingen mag verhogen zodat de brug er kan komen :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door jan_olieslagers »

* is dat plan ergens te raadplegen, op het www? ik wel wel eens zien waar en hoe men die brug wil laten uitkomen, aan de zuidwestelijke kant. Verplaatsen van de busstelplaats, of toch minstens de in/uitrit derzelve, moet inderdaad wel doenbaar zijn; maar er moeten nog auto's voorbij kunnen, al was het maar om te parkeren aan het station
* verplaatsen van het perron richting Mechelen naar de andere kant van de overweg: ja, daarvoor moet er wel plaats kunnen gevonden worden. ik vraag me al lang af waarom dat niet gedaan wordt zoals het op vele andere plaatsen al wel is gedaan
* dit verklaart misschien ook waarom er geen sein is voor het normale (ttz niet-tegenspoor) verkeer richting Mechelen, juist voor de overweg. Maar het blijft ergerlijk dat er helemaal niets gebeurt omdat men niet akkoord geraakt over wat er wel gaat gedaan worden. En is één enkel sein nu echt zo onbetaalbaar? En die kost is toch voor een goed deel te recupereren als het sein ooit terug afgeschaft wordt omdat er geen overweg meer is?
* dat uitwijkspoor, heeft dat eigenlijk nog enige reden van bestaan? welk nut of gebruik heeft het heden?
* ter anderer zijde zou en uitwijkspoor langsheen de brouwerij erg nuttig kunnen zijn om bier af te voeren per trein, en misschien zelfs ook om grondstoffen aan te voeren. Maar iets zegt me dat daarvoor de geesten nog onvoldoende gerijpt zijn.

PS en als ik mag ingaan op het (eigenlijk politieke) punt van de kosten: ik weet mensen uit de streek van Heist-op-den-Berg die hier elke ochtend staan aan te schuiven om naar Brussel te gaan werken. Zolang er geen treffelijke treindienst is - en die is niet zo simpel te realiseren, dat besef ik wel - is dit een project dat het plaatselijk belang verre overstijgt. De Vlaamse regering zou daarvan wel eens de konsekwenties mogen opnemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 15:46 * is dat plan ergens te raadplegen, op het www? ik wel wel eens zien waar en hoe men die brug wil laten uitkomen, aan de zuidwestelijke kant. Verplaatsen van de busstelplaats, of toch minstens de in/uitrit derzelve, moet inderdaad wel doenbaar zijn; maar er moeten nog auto's voorbij kunnen, al was het maar om te parkeren aan het station
* verplaatsen van het perron richting Mechelen naar de andere kant van de overweg: ja, daarvoor moet er wel plaats kunnen gevonden worden. ik vraag me al lang af waarom dat niet gedaan wordt zoals het op vele andere plaatsen al wel is gedaan
* dit verklaart misschien ook waarom er geen sein is voor het normale (ttz niet-tegenspoor) verkeer richting Mechelen, juist voor de overweg. Maar het blijft ergerlijk dat er helemaal niets gebeurt omdat men niet akkoord geraakt over wat er wel gaat gedaan worden. En is één enkel sein nu echt zo onbetaalbaar? En die kost is toch voor een goed deel te recupereren als het sein ooit terug afgeschaft wordt omdat er geen overweg meer is?
* dat uitwijkspoor, heeft dat eigenlijk nog enige reden van bestaan? welk nut of gebruik heeft het heden?
* https://www.vlaamsbrabant.be/binaries/P ... 111315.pdf toont het plan.
* Zoals ik al zei: dit zou gigantisch veel geld kosten en is, nadat de brug er ligt, niet nuttig meer.
* Eén sein kan je niet zomaar plaatsen, dan moet alles verplaatst worden: wissels en uitwijkspoor incluis.
* Ja, L53 blijft een omleidingsroute voor L36. Wanneer die omleiding ingesteld wordt is het uitwijkspoor onmisbaar. Ook in andere gevallen van storingen is het nuttig. Maar het uitwijkspoor is zeker geen blokkerende factor hoor, het hele wisselcomplex moet je sowieso mee verplaatsen bij een herconfiguratie en dat kost nog een pak meer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 15:46 * ter anderer zijde zou en uitwijkspoor langsheen de brouwerij erg nuttig kunnen zijn om bier af te voeren per trein, en misschien zelfs ook om grondstoffen aan te voeren. Maar iets zegt me dat daarvoor de geesten nog onvoldoende gerijpt zijn.

PS en als ik mag ingaan op het (eigenlijk politieke) punt van de kosten: ik weet mensen uit de streek van Heist-op-den-Berg die hier elke ochtend staan aan te schuiven om naar Brussel te gaan werken. Zolang er geen treffelijke treindienst is - en die is niet zo simpel te realiseren, dat besef ik wel - is dit een project dat het plaatselijk belang verre overstijgt. De Vlaamse regering zou daarvan wel eens de konsekwenties mogen opnemen.
Voor de afvoer van bier lijkt een trein mij niet geschikt. De vaten en flesjes moeten immers in kleine hoevelheden naar verschillende plaatsen gebracht worden, dan is een trein echt niet nuttig.
Aanvoer van granen ligt al meer in lijn met waar een spoorweg goed in is. Dan is de vraag vooral: verbruikt de brouwerij genoeg graan om het economisch rendabel te kunnen aanvoeren per trein? Ik zou het antwoord niet meteen weten.

Wat de politiek betreft:
Volgens de burgemeester van Haacht (https://www.hln.be/regio/haacht/plannen ... ~a03e5b01/ ) is het het AWV dat dwarsligt, dat valt onder de verantwoordelijkheid van de minister van mobiliteit en openbare werken.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Voor de afvoer van bier lijkt een trein mij niet geschikt. De vaten en flesjes moeten immers in kleine hoevelheden naar verschillende plaatsen gebracht worden
Volgt ge het nieuws wel? Een toenemend gedeelte van de Belgische bierproductie gaat naar de export, want binnenlands is de consumptie stagnerend - dankzij de zgn. gezondheidscampagnes - bah!. En om hele karrevrachten af te voeren, hetzij rechtstreeks of via een zeehaven zoals Antwerpen of Gent of Zeebrugge is de trein nu juist wel heel geschikt. En we spreken hier toch over een van de grootste brouwerijen van Belgie, ik dacht zelfs de grootste die nog vooral op Belgisch kapitaal berust.

Enne, als zelfs een brouwerij niet genoeg graan (of mout?) aanvoert, wie dan wel?
is het het AWV dat dwarsligt
AWV: Agentschap Wegen en Verkeer, zeg maar het Vlaamse Ministerie van openbare werken, min of meer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 16:19
Voor de afvoer van bier lijkt een trein mij niet geschikt. De vaten en flesjes moeten immers in kleine hoevelheden naar verschillende plaatsen gebracht worden
Volgt ge het nieuws wel? Een toenemend gedeelte van de Belgische bierproductie gaat naar de export, want binnenlands is de consumptie stagnerend - dankzij de zgn. gezondheidscampagnes - bah!. En om hele karrevrachten af te voeren, hetzij rechtstreeks of via een zeehaven zoals Antwerpen of Gent of Zeebrugge is de trein nu juist wel heel geschikt. En we spreken hier toch over een van de grootste brouwerijen van Belgie, ik dacht zelfs de grootste die nog vooral op Belgisch kapitaal berust.

Enne, als zelfs een brouwerij niet genoeg graan (of mout?) aanvoert, wie dan wel?
Veel bier gaat met het vliegtuig, dat gaat dus niet over het spoor. Het gedeelte dat naar de havens gaat is volgens mij maar goed voor enkele containers per dag, dat is niet genoeg om een trein mee te vullen.

Dat ze veel produceren betwijfel ik niet, maar 99% van de grondstof voor bier is gewoon water. Hoeveel graan je voor hun productie nodig hebt zou ik niet kunnen zeggen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, L53 blijft een omleidingsroute voor L36. Wanneer die omleiding ingesteld wordt is het uitwijkspoor onmisbaar. Ook in andere gevallen van storingen is het nuttig. Maar het uitwijkspoor is zeker geen blokkerende factor hoor, het hele wisselcomplex moet je sowieso mee verplaatsen bij een herconfiguratie en dat kost nog een pak meer.
Hier wil ik toch wel eens wat meer onderbouwing bij zien.
* OK, L53 is inderdaad een omleidingsroute voor het geval dat L36 volledig onbeschikbaar is tussen Brussel en Leuven. Maar is dat niet een pak onwaarschijnlijker geworden sinds L36 viersporig is?
* Waarom is het uitwijkspoor ten zuidoosten van Haacht onmisbaar zelfs als L53 dan toch nog eens als alternatief moet dienen voor L36?
* Welk ander nut kan dit uitwijkspoor nog hebben?
* Waarom moet "het hele wisselcomplex" (wat overigens niet zodanig veel inhoudt) mee verhuizen bij eender welke herconfiguratie?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:
Ja, L53 blijft een omleidingsroute voor L36. Wanneer die omleiding ingesteld wordt is het uitwijkspoor onmisbaar. Ook in andere gevallen van storingen is het nuttig. Maar het uitwijkspoor is zeker geen blokkerende factor hoor, het hele wisselcomplex moet je sowieso mee verplaatsen bij een herconfiguratie en dat kost nog een pak meer.
Hier wil ik toch wel eens wat meer onderbouwing bij zien.
* OK, L53 is inderdaad een omleidingsroute voor het geval dat L36 volledig onbeschikbaar is tussen Brussel en Leuven. Maar is dat niet een pak onwaarschijnlijker geworden sinds L36 viersporig is?
* Waarom is het uitwijkspoor ten zuidoosten van Haacht onmisbaar zelfs als L53 dan toch nog eens als alternatief moet dienen voor L36?
* Welk ander nut kan dit uitwijkspoor nog hebben?
* Waarom moet "het hele wisselcomplex" (wat overigens niet zodanig veel inhoudt) mee verhuizen bij eender welke herconfiguratie?
De treinen op L53 moeten daar de ICs en HST van L36 laten voorbijsteken. Voor andere storingen lijkt het nut mij triviaal.
Je moet het wisselcomplex mee verplaatsen omdat er minimale veiligheidsafstanden zijn tussen een sein en een wissel. En jawel, dat verplaatsen houdt heel veel in.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Je moet het wisselcomplex mee verplaatsen omdat er minimale veiligheidsafstanden zijn tussen een sein en een wissel.
Als men het een beetje constructief benadert kan men misschien de seinen verplaatsen ipv de wissels te verplaatsen? Of is echt elke uitleg goed om maar niks te doen? Dat is natuurlijk het simpelste en het goedkoopste... Sorry hoor maar zo komt het toch echt wel over. Natuurlijk moet ik toegeven dat ik niet gehinderd word door enig professioneel inzicht, maar het is toch zo frappant dat er altijd wel een uitleg is om de zaken maar te laten zoals ze zijn... terwijl de wereld daaromheen verandert aan honderd in 't uur. Als brave burger word ik het toch echt wel beu om belastingen te betalen voor zoveel immobilisme.

Op zijn minst lijkt het me dat Infrabel héél content is dat de plaatselijke overheden er niet in slagen de violen gestemd te krijgen over de verdeling van de kosten. En dus vooral geen ene vinger zal uitsteken om de zaken wel een beetje in gang te doen gaan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 18:14
Je moet het wisselcomplex mee verplaatsen omdat er minimale veiligheidsafstanden zijn tussen een sein en een wissel.
Als men het een beetje constructief benadert kan men misschien de seinen verplaatsen ipv de wissels te verplaatsen? Of is echt elke uitleg goed om maar niks te doen? Dat is natuurlijk het simpelste en het goedkoopste... Sorry hoor maar zo komt het toch echt wel over. Natuurlijk moet ik toegeven dat ik niet gehinderd word door enig professioneel inzicht, maar het is toch zo frappant dat er altijd wel een uitleg is om de zaken maar te laten zoals ze zijn... terwijl de wereld daaromheen verandert aan honderd in 't uur. Als brave burger word ik het toch echt wel beu om belastingen te betalen voor zoveel immobilisme.

Op zijn minst lijkt het me dat Infrabel héél content is dat de plaatselijke overheden er niet in slagen de violen gestemd te krijgen over de verdeling van de kosten. En dus vooral geen ene vinger zal uitsteken om de zaken wel een beetje in gang te doen gaan.
Je kon niet verder van de waarheid zitten...
Infrabel wil net niet liever dan dat die overweg weg gaat. Die geeft immers niet alleen hinder voor het autoverkeer, maar ook voor de treinen zorgt die (net als alle overwegen) voor beperkingen. Infrabel stelt dan ook een hele zak geld ter beschikking om een deel van de kosten voor de afschaffing te betalen.

Ik denk dat je een beetje in de war bent. Eerst vraag je waarom je niet gewoon dat ene sein kan verplaatsen zodat het vlak voor de overweg ligt. Ik leg dan uit dat je dan de wissels mee moet verplaatsen. Dan zeg je dat het sein dan maar moet verplaatsen, wat zorgt dat je op de bestaande situatie uitkomt...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

De treinen op L53 moeten daar de ICs en HST van L36 laten voorbijsteken.
Daarvoor biedt het huidige uitwijkspoor slechts minimale faciliteit: er zijn weliswaar overloopwissels aan weerszijden, maaer het is maar één uitwijkspoor. Als men een lokale trein op tegenspoor moet zetten om hem te laten uitwijken voor een snellere achterop komende dan gaat men de totaliteit van de vertragingen nog veel meer opdrijven nmbm. En dat kan dan nog enkel als er al niet eentje in de minder ongelukkige richting dat uitwijkspoor in gebruik heeft.

Mag ik ook vragen hoe vaak men dat uitwijkspoor al benut heeft, de afgelopen vijf of tien jaar? Hoeveel treinen hebben er daar effectief gereden - in 2017? in 2016? in 2015? &c. Is het sop de kool waard? Of geldt dat enkel voor die stukken spoor waarvoor ze in de Frankrijkstraat toch geen interesse hebben?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Eerst vraag je waarom je niet gewoon dat ene sein kan verplaatsen zodat het vlak voor de overweg ligt.
OK, ik was dus niet duidelijk genoeg, excuus. Als het huidige signaal dan toch zo onmisbaar is, kan er dan niet een bijkomend signaal geplaatst worden net voor de overweg? Nogmaals, op tegenspoor staat er wel eentje, dus enig nut moet dat toch wel hebben...

Maar als ik u goed begrijp is het eerder "Infrabel wil net niet liever dan dat die overweg weg gaat, en zal dus vooral geen ene centiem uitgeven om de situatie een klein beetje draaglijker te maken, in afwachting van een definitieve regeling". Dank voor de verduidelijking! :mrgreen: In het voetbal noemen ze dat toch "obstructie", dacht ik, en het is ook strafbaar? De situatie systematisch en bewust blokkeren, toch?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 jun 2018, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 18:24 Mag ik ook vragen hoe vaak men dat uitwijkspoor al benut heeft, de afgelopen vijf of tien jaar? Hoeveel treinen hebben er daar effectief gereden - in 2017? in 2016? in 2015? &c. Is het sop de kool waard? Of geldt dat enkel voor die stukken spoor waarvoor ze in de Frankrijkstraat toch geen interesse hebben?
Ik heb in in gebruik geweten bij de crash van de Kalitta, de bovenleidingsbreuk in Diegem, de defecte trein in Hambos en meer recent nog tijdens de grote vernieuwingswerken op de lijn.
Maar daarnaast zullen er nog wel verschillende momenten geweest zijn waar ik niets vanaf weet.
jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 18:28
Eerst vraag je waarom je niet gewoon dat ene sein kan verplaatsen zodat het vlak voor de overweg ligt.
OK, ik was dus niet duidelijk genoeg, excuus. Als het huidige signaal dan toch zo onmisbaar is, kan er dan niet een bijkomend signaal geplaatst worden net voor de overweg? Nogmaals, op tegenspoor staat er wel eentje, dus enig nut moet dat toch wel hebben...
Op tegenspoor ligt sein niet tussen het perron en de overweg maar op het perron. De overweg moet daar al dicht zijn voor de trein aan het perron komt. Hetzelfde doen op normaalspoor haalt dus niets uit.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Maar daarnaast zullen er nog wel verschillende momenten geweest zijn waar ik niets vanaf weet.
Alweer zo symptomatisch: zodra men concrete vragen stelt komt er slechts vaagheid als antwoord. Geef nu eens toe dat dat afstelspoor slechts hoogst uitzonderlijk te pas komt. En enkel op momenten dat de hele boel toch al grondig in het honderd loopt. Komt het daar dan nog op aan? Hoe weinig hinder/schade heeft men over de jaren heen kunnen vermijden door dat dure stukje nevenspoor?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 jun 2018, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie