Steven schreef: ↑21 jun 2018, 21:54
Welke voordelen zijn het dan? Wat krijgt rijdend personeel als extra voordeel?
"Extra voordeel" is inderdaad niet correct, maar het is wel degelijk een feit dat verkeersleiders bij Infrabel worden benadeeld tov gelijkgestelde graden bij de NMBS. Enkele voorbeelden:
- promotie-examens: wij moeten een stapel reglemeten van bijna 1 m hoog van buiten kennen, wat bij de NMBS niet zo is. Goed, de laatste jaren is het wat veranderd, maar er is een tijd geweest dat je bij de NMBS bij manier van spreken Rang 3 werd indien je je naam zonder fouten kon schrijven;
- Infrabel neemt meer en meer externen aan met maar één voorwaarde: een master-diploma. Enige kennis terzake is niet vereist. Nu zijn er nogal wat verkeersleiders die ook een master hebben, maar zij komen alleen in aanmerking indien ze eerst ontslag nemen en zich dan - extern - inschrijven. Mensen met vakkennis en jaren ervaring worden dus aan de kant gezet;
- Iedereen maakt professionele fouten, maar het verschil bij Infrabel en NMBS is dag en nacht. Een bestuurder die door rood gaat wordt opgevangen door een API en wordt op alle mogelijke manieren ondersteund. Als een verkeersleider een fout begaat, wordt hij behandeld als een crimineel zonder enige opvang;
- Hetzelfde bij "schokkende gebeurtenissen" zoals een wanhoopsdaad: voor de bestuurder - terecht !! - psychologische opvang, maar voor het Infrabelpersoneel dat mee de stukken mag gaan zoeken is er absoluut NIETS voorzien. Trek uw plan en kom niet zagen achteraf, want dat is een teken dat je je job niet aankunt...
- syndicale bescherming: ooit al eens een vakbondsactie geweten voor het seinhuispersoneel? Ik nog nooit in mijn 23 jaar dienst. Integendeel: een half uur staking in Berchem werd genadeloos gesanctioneerd - met medewerking van het ACOD! Anderzijds worden talloze wilde acties bij het rijdend personeel met de mantel der liefde bedekt onder druk van diezelfde vakbond. Nu ook weer met het schrijnend personeelsgebrek, concentratie van de seinhuizen en als kers op de taart de shiften van 12 uur die ze ons willen opdringen. Waar is de verontwaardiging van "onze" bonden en waar zijn de steunacties?
Is het dan echt zo vreemd dat we de indruk krijgen dat jullie bevoordeeld worden? Voor je begint te steigeren: ik ken genoeg bestuurders en treinbegeleiders om te weten dat het absoluut niet zo is, maar de subjectieve indruk bestaat wel degelijk.