Overweg Haacht

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Op tegenspoor ligt sein niet tussen het perron en de overweg maar op het perron. De overweg moet daar al dicht zijn voor de trein aan het perron komt. Hetzelfde doen op normaalspoor haalt dus niets uit.
Als men wil kan dat eenvoudig opgelost worden door het perron een beetje zuidoostelijk te verplaatsen.
Als men wil.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 18:40
Op tegenspoor ligt sein niet tussen het perron en de overweg maar op het perron. De overweg moet daar al dicht zijn voor de trein aan het perron komt. Hetzelfde doen op normaalspoor haalt dus niets uit.
Als men wil kan dat eenvoudig opgelost worden door het perron een beetje zuidoostelijk te verplaatsen.
Als men wil.
Ja dat klopt, maar dan moet het zuidelijke wisselcomplex mee verplaatsen.
Die investering zou miljoenen kosten en dat geld wil Infrabel inderdaad niet uitgeven aan een tijdelijke situatie.

Je gaat toch moeten aannemen dat de experten die er 10x meer van kennen dan jij dit allemaal grondig bestudeerd hebben en dat er echt geen quick-fix bestaat.
De enige deus ex machina die mogelijk is is wanneer het AWV de geldbuidel opentrekt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat zuidelijke wisselcomplex is toch al overbodig, of op zijn minst te duur voor wat het opbrengt. Zoals reeds eerder betoogd. Het lijkt me duidelijk dat het enkel als alibi dient om niks te moeten doen.

En ja, natuurlijk wacht men vooral totdat iemand anders centen op tafel legt, daar hangt dit onland mee bijeen. Ieder excuus is goed om niets te doen. Bah bah bah.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 jun 2018, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 18:39 Alweer zo symptomatisch: zodra men concrete vragen stelt komt er slechts vaagheid als antwoord. Geef nu eens toe dat dat afstelspoor slechts hoogst uitzonderlijk te pas komt. En enkel op momenten dat de hele boel toch al grondig in het honderd loopt. Komt het daar dan nog op aan? Hoe weinig hinder/schade heeft men over de jaren heen kunnen vermijden door dat dure stukje nevenspoor?
Ik beschik niet over de exacte cijfers en ik ga ze ook niet opzoeken voor jou. Maar ook hier wordt de zin of onzin van elke meter spoor in het oog gehouden door Infrabel en wordt alles wat niet nuttig is uitgebroken. Infrabel onderhoudt echt niet voor het plezier 2 wissels in hoofdspoor als die zomaar weg kunnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 18:46 Dat zuidelijke wisselcomplex is toch al overbodig, of op zijn minst te duur voor wat het opbrengt. Zoals reeds eerder betoogd. Het lijkt me duidelijk dat het enkel als alibi dient om niks te moeten doen.

En ja, natuurlijk wacht men vooral totdat iemand anders centen op tafel legt, daar hangt dit onland mee bijeen. Ieder excuus is goed om niets te doen. Bah bah bah.
Als jij dat zo wil bezien is dat jouw goed recht. Ik bezie het als een verstandige houding van Infrabel om niet blindelings veel geld te gaan uitgeven aan een tijdelijke situatie waar het treinverkeer 0,0 bij wint.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zeg niet dat ze zomaar weg kunnen. Ik zeg wel dat ik (ook uit uw woorden) begrijp dat ze als handig excuus worden gebruikt voor immobilisme. Waar is de concrete onafhankelijke kosten/batenanalyse?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 18:53 Ik zeg niet dat ze zomaar weg kunnen. Ik zeg wel dat ik (ook uit uw woorden) begrijp dat ze als handig excuus worden gebruikt voor immobilisme. Waar is de concrete onafhankelijke kosten/batenanalyse?
Het immobilisme zit bij de gemeenten en het AWV, Infrabel staat klaar om meteen in actie te schieten om de overweg af te schaffen.
De kosten-baten analyse van te gaan schuiven met wissels en seinen is overduidelijk negatief als je enkel het treinverkeer in rekening neemt (Je geeft veel geld uit en het treinverkeer wint er niets bij).
Als je het geheel met stationsomgeving en autoverkeer meeneemt zijn het anderen die er bij winnen, moet Infrabel daar dan voor betalen?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Duidelijk. Het is dus de politiek die te kort schiet: Infrabel krijgt een pak overheidsgeld maar veegt daarmee enkel voor eigen deur; de ogen welbewust sluitend voor de rest van de samenleving. Ik moet toegeven dat ik het misschien niet anders zou aanpakken. Stuitend blijft het evenwel, er blijft een ontstellend manco aan globale visie. Betaal ik daarvoor belastingen? Maar ook dat moet men natuurlijk niet aan Infrabel vragen - die kijken recht voor zich uit en sturen naar oneindig. Daar worden ze blijkbaar ook voor betaald.

Dat het afschaffen van de overweg ook voor Infrabel zelf voordeel zou brengen, dat mag blijkbaar geen kost hebben, nochtans?

Maar even voorbij mijn frustratie:
De kosten-baten analyse van te gaan schuiven met wissels en seinen is overduidelijk negatief als je enkel het treinverkeer in rekening neemt (Je geeft veel geld uit en het treinverkeer wint er niets bij).
Hoeveel jaar duurt het om de kost van het uitbreken af te wegen tegen de jaarlijkse onderhoudskost, vermeerderd met de hypotetische opbrengst van de weinige keren dat het spoortje gebruikt wordt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 19:03 Duidelijk. Het is dus de politiek die te kort schiet: Infrabel krijgt een pak overheidsgeld maar veegt daarmee enkel voor eigen deur; de ogen welbewust sluitend voor de rest van de samenleving. Ik moet toegeven dat ik het misschien niet anders zou aanpakken. Stuitend blijft het evenwel, er blijft een ontstellend manco aan globale visie. Betaal ik daarvoor belastingen? Maar ook dat moet men natuurlijk niet aan Infrabel vragen - die kijken recht voor zich uit en sturen naar oneindig. Daar worden ze blijkbaar ook voor betaald.
Bij de opmaak van het investeringsplan van Infrabel hebben de politiekers trouwens ook geen geld voorzien voor herconfiguraties rond Haacht, er is enkel geld voor de afschaffing van overwegen. De federale meerderheidspartijen gaan er dus vanuit dat de brug er spoedig komt. De vlaamse meerderheidspartijen trekken echter geen geld uit voor de brug.
Infrabel valt hier dus niets te verwijten, het zijn de politiekers die er zich niets van aantrekken dat jij en vele anderen daar dagelijks uren in de file staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 19:03 Dat het afschaffen van de overweg ook voor Infrabel zelf voordeel zou brengen, dat mag blijkbaar geen kost hebben, nochtans?
Jawel, want voor de afschaffing heeft Infrabel wèl geld klaarliggen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Hoeveel? Waar gedocumenteerd?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overweg Haacht

Bericht door Steven »

Infrabel is jaarlijks volop bezig om zoveel als mogelijk overwegen af te schaffen. Altijd in overleg met de lokale besturen omdat zij meestal eigenaar zijn van de weg die het spoor kruist, in het geval van N-wegen is het natuurlijk de Vlaamse overheid. Meestal gaan er daaromtrent infosessies door in de betrokken gemeente waar de overwegen liggen. Bij ons in de gemeente was recent zo een infomoment. Kon er jammer genoeg niet bij zijn. Ik denk niet dat er een vaste prijs per overweg is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:Hoeveel? Waar gedocumenteerd?
Zie investeringsplan.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Sorry, @Shrek, maar dat is een al te gemakkelijk antwoord. Op zijn allerminst een url/webpointer? En kan er echt geen citaat af? Keer op keer valt het me op hoe concrete vragen enkel beantwoord worden met vaagheid of algemeenheden, nooit met iets concreets.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Overweg Haacht

Bericht door Tim »

Op normaalspoor staat geen sein voor de overweg omdat er tussen de overweg en de wissel van het wijkspoor een rangeersas ligt.
Wellicht nog een overblijfsel van vroeger maar wel vreemd dat men dit nog in EBP behouden heeft.
Plaats reactie