Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Horatio »

Asterix schreef: 20 jun 2018, 13:29 Bijna. 'Vroeger was het slecht, een ander heeft het slecht dus van waar die verwachting dat het voor jullie opeens beter zou gaan?'
Als ik mij niet vergis werk jij in de beweging hé?
Dan heb je wel makkelijk praten zo, net wanneer jullie zelf een mooie opwaardering gehad hebben!! Als je onderstationschef (rang 5) was ben je nu safety controller (rang 4) met bijhorende baremaverhoging. En dat zonder extra dagen te moeten werken.
Vandaar dus de verwachting dat zoiets ook mogelijk moet zijn bij ons!! Vandaar dat ik zal staken tegen elke productiviteitsverhoging die van ons verwacht wordt voor enkel maar een futiel extraatje in de vorm van premie.
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door byter »

Niemand heeft dat gekregen. Er zijn steeds proeven uitgeschreven. Er zijn dus een aantal ostch's die niet geslaagd zijn of niet meegedaan en die blijven gewoon rang 5 namelijk verkeersleider niveau 3. Sommige die al decennia bepaalde taken deden mogen dat nu niet meer doen in de nieuwe rollen.

Los daarvan heb ik zeker begrip voor de bestuurders.

Als seinhuispersoneel moeten we trouwens ook opletten. Als een bepaald persoon meerdere keren zegt: "we doen het voor jullie" als men 12u shiften wilt invoegen (en niet alleen dat) dan heb ik serieuze bedenkingen.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Horatio »

byter schreef: 20 jun 2018, 17:51 Niemand heeft dat gekregen. Er zijn steeds proeven uitgeschreven. Er zijn dus een aantal ostch's die niet geslaagd zijn of niet meegedaan en die blijven gewoon rang 5 namelijk verkeersleider niveau 3.
Inderdaad, niet ‘gewoon’ gekregen, dat kon zomaar niet. Jullie moesten deelnemen aan een proef, MAAR jullie hebben wel allemaal de kans gekregen om rangverhoging te krijgen. En het zijn waarschijnlijk enkel diegene die niet wilden die niet geslaagd zijn. Iedereen had een redelijke en eerlijke kans om te slagen.
Bij ons is de kans dat je slaagt voor 1e treinbestuurder quasi nihil :(
byter schreef:Los daarvan heb ik zeker begrip voor de bestuurders.
Vaarvoor dank!
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb zeker eveneens veel respect voor het seinhuispersoneel en vind dat jullie jullie rangverhoging zeker ook verdienen. Maar iemand die net verhoogd is rang moet tegen mij nu niet komen vertellen dat we wereldvreemd zijn en zich afvragen vanwaar we een opwaardering verwachten! Het is net van bij jullie te zien dat het weldegelijk mogelijk is om voor iedereen een rangverhoging te bekomen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door dekooiker »

Ik ben- als dienstleider op een seinhuis- geschrokken van de studielust van de seingevers en operatoren.
Ze hebben in elk geval hun stinkende best gedaan en er zijn ook een aantal niet geslaagd.

Eerste treinbestuurder staat gelijk met rang 4+: stelt het de treinbestuurders gerust dat er ook bijzonder weinig personeel van de seinhuizen voor deze proef lukt en nog veel, veel minder voor het voormalige eerste adjunct?
Denk maar niet dat het cadeautjes rapen is, dat is nergens op de selectieproef.

Nu, die proeven komen er niet zomaar.
Het personeel heeft heel wat mogen inboeten en ik som alleen op wat zo meteen in me opkomt: Diksmuide, Roeselare, Kontich, Lier, Mol, Leuven, Genk...al het personeel van de seindienst moest deze plaatsen ruilen voor een meestal verderaf of veraf gelegen nieuw seinhuis.
Als je liet kiezen tussen blijven of een hogere graad op een ander seinhuis zouden de meesten blijven kiezen.
Het is een lapmiddel zodat men kan zeggen: ja maar, jullie hebben iets gekregen!
Dat, terwijl de ostch perron voor hetzelfde loon nauwelijks verantwoordelijkheid had..

Blijft voorlopig nog dat rijdend personeel om een mij totaal duistere reden meer voordelen krijgt dan ander personeel.
Het is niet meer dan normaal dat er vroeg of laat iemand over zou vallen en met deze (door mij verfoeide) regering is het zover.
Liever een rechtvaardigere regering en jullie die extra's dan deze gewetenloze postjespakkers annex zakkenvullers!
De trein.
Alleen voor durvers.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door steamdriven »

dekooiker schreef: 20 jun 2018, 18:59 Blijft voorlopig nog dat rijdend personeel om een mij totaal duistere reden meer voordelen krijgt dan ander personeel.
Het is niet meer dan normaal dat er vroeg of laat iemand over zou vallen en met deze (door mij verfoeide) regering is het zover.
:shock: :shock: :shock:

En wat moge dat dan wel wezen?
Integendeel zelfs, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

Welke voordelen zijn het dan? Wat krijgt rijdend personeel als extra voordeel?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Asterix »

Horatio schreef: 20 jun 2018, 16:24Als ik mij niet vergis werk jij in de beweging hé?
Dan heb je wel makkelijk praten zo, net wanneer jullie zelf een mooie opwaardering gehad hebben!! Als je onderstationschef (rang 5) was ben je nu safety controller (rang 4) met bijhorende baremaverhoging. En dat zonder extra dagen te moeten werken.
Horatio schreef: 20 jun 2018, 18:42Begrijp mij niet verkeerd, ik heb zeker eveneens veel respect voor het seinhuispersoneel en vind dat jullie jullie rangverhoging zeker ook verdienen. Maar iemand die net verhoogd is rang moet tegen mij nu niet komen vertellen dat we wereldvreemd zijn en zich afvragen vanwaar we een opwaardering verwachten! Het is net van bij jullie te zien dat het weldegelijk mogelijk is om voor iedereen een rangverhoging te bekomen.
Hoezo, verhoogd in rang? Ik ben destijds aangeworven in graad 4 (als Eerste Onderstationschef). Dat was ook maar mogelijk dankzij mijn hoger diploma dat ik nota bene met veel bloed, zweet en tranen na mijn werkuren (ploegenarbeid in de privé) heb behaald. Ik voel mij dus niet aangesproken en ik denk dat die graad bekomen via het extern behalen van een hoger diploma qua tijd en moeite zonder meer de zwaarste weg is. Dus nee, zelfs geen 'futiel extraatje' voor mij. Moet ik nu jammeren dat ik word of werd uitgebuit? Natuurlijk niet, ik heb zelf voor die trajecten gekozen. Maar sta me dan wel toe mijn schouders op te halen voor iemand die zo een uitspraken doet omdat hij niet tevreden is met 'een futiel extraatje'. Bij het spoor zijn we luxepaarden, neem dat gerust van mij aan.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door profke »

Steven schreef: 21 jun 2018, 21:54 Welke voordelen zijn het dan? Wat krijgt rijdend personeel als extra voordeel?
je ziet de wereld, en niet enkel een raampje ;-)
je "mag" na je dienst maar uitzoeken hoe je weer thuisgeraakt?
etc?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door dekooiker »

Overgangen?
Minder werkdagen, al moet ik meteen toegeven dat het wat dat ook niet meer zoals vroeger is.
Ik blijf wel waar ik zit al is het straf dat de ene langer thuis mag zitten (het aantal uren rust of cv is wel degelijk anders voor rijdend personeel) terwijl er nog vele anderen zijn die ook op onmogelijke uren moeten werken.
De bluts met de buil.
Dat laatste zou ACOD dringend ook eens moeten gaan beseffen.
De trein.
Alleen voor durvers.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 21 jun 2018, 21:54 Welke voordelen zijn het dan? Wat krijgt rijdend personeel als extra voordeel?
"Extra voordeel" is inderdaad niet correct, maar het is wel degelijk een feit dat verkeersleiders bij Infrabel worden benadeeld tov gelijkgestelde graden bij de NMBS. Enkele voorbeelden:

- promotie-examens: wij moeten een stapel reglemeten van bijna 1 m hoog van buiten kennen, wat bij de NMBS niet zo is. Goed, de laatste jaren is het wat veranderd, maar er is een tijd geweest dat je bij de NMBS bij manier van spreken Rang 3 werd indien je je naam zonder fouten kon schrijven;

- Infrabel neemt meer en meer externen aan met maar één voorwaarde: een master-diploma. Enige kennis terzake is niet vereist. Nu zijn er nogal wat verkeersleiders die ook een master hebben, maar zij komen alleen in aanmerking indien ze eerst ontslag nemen en zich dan - extern - inschrijven. Mensen met vakkennis en jaren ervaring worden dus aan de kant gezet;

- Iedereen maakt professionele fouten, maar het verschil bij Infrabel en NMBS is dag en nacht. Een bestuurder die door rood gaat wordt opgevangen door een API en wordt op alle mogelijke manieren ondersteund. Als een verkeersleider een fout begaat, wordt hij behandeld als een crimineel zonder enige opvang;

- Hetzelfde bij "schokkende gebeurtenissen" zoals een wanhoopsdaad: voor de bestuurder - terecht !! - psychologische opvang, maar voor het Infrabelpersoneel dat mee de stukken mag gaan zoeken is er absoluut NIETS voorzien. Trek uw plan en kom niet zagen achteraf, want dat is een teken dat je je job niet aankunt...

- syndicale bescherming: ooit al eens een vakbondsactie geweten voor het seinhuispersoneel? Ik nog nooit in mijn 23 jaar dienst. Integendeel: een half uur staking in Berchem werd genadeloos gesanctioneerd - met medewerking van het ACOD! Anderzijds worden talloze wilde acties bij het rijdend personeel met de mantel der liefde bedekt onder druk van diezelfde vakbond. Nu ook weer met het schrijnend personeelsgebrek, concentratie van de seinhuizen en als kers op de taart de shiften van 12 uur die ze ons willen opdringen. Waar is de verontwaardiging van "onze" bonden en waar zijn de steunacties?

Is het dan echt zo vreemd dat we de indruk krijgen dat jullie bevoordeeld worden? Voor je begint te steigeren: ik ken genoeg bestuurders en treinbegeleiders om te weten dat het absoluut niet zo is, maar de subjectieve indruk bestaat wel degelijk.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door dekooiker »

ACOD zal nog werk hebben met wat er NMBS te wachten staat.
De concentratie der seinhuizen was geen reden tot ongerustheid maar nu heel wat NMBS-personeel op een andere plek tewerkgesteld zal worden is het moeilijk om de bedroefden te troosten.
Gevolg van het regeringsbeleid en de nieuwe topvrouw die zich schikt naar wat moet gebeuren.

Nee, ik kan me helemaal niet scharen achter al dan niet vermeende voordelen voor sommige groepen.
Ik kan me evenmin vinden in de onzin dat elk personeelslid van HR-Rail een zwaar beroep moet worden.
Net als ieder ander wacht ik de resultaten van de verkiezingen af.
De bonden ook maar dan met een ei in de broek.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

Ik dacht dat je een hoop financiële en materiële voordelen ging opnoemen als voordeel.
Wat treinbestuurders moeten kennen voor een examen is ook dik genoeg. Daar haal je ook vlot uw meter. Ik vraag me soms af of ze geen afzonderlijk bos bezitten om onze HLT te maken.

Vakbondsacties rond de job van treinbestuurder specifiek. Datum aub want ik ken er geen en ik doe de job al 19 jaar.
Acties van/door rijdend personeel waren/zijn meestal wilde lokale acties net zoals die in Berchem. De laatste (de mensen van welkenraedt en Namur) die wild staken krijgen dezelfde soort straf als die van de blokpost in Berchem.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 22 jun 2018, 19:24Vakbondsacties rond de job van treinbestuurder specifiek. Datum aub want ik ken er geen en ik doe de job al 19 jaar.
Om te beginnen al alle acties van kleine bonden - van LOCO vroeger tot ASTB vandaag - die zich uitsluitend op bestuurders richten en die lak hebben aan andere werknemers. Dan de vele acties in Antwerpen bij het oprichten van Lineas, even vergetend dat ook bij verkeersleiders, seingevers en rangeerders in de haven tientallen jobs werden afgeschaft. En ja, de vele wilde acties in de depots die elk jaar plaatsvinden naar aanleiding van specifieke problemen aldaar - dus enkel TB en TBG...
Steven schreef: 22 jun 2018, 19:24Acties van/door rijdend personeel waren/zijn meestal wilde lokale acties net zoals die in Berchem. De laatste (de mensen van welkenraedt en Namur) die wild staken krijgen dezelfde soort straf als die van de blokpost in Berchem.
Ah, zijn ze ook 6 maand (!) geschorst? Ik dacht het niet. Je bent wel kort van geheugen: zowel na de wilde stakingen nav het ongeval in Godinne als die van vorig jaar werden de deelnemende bestuurders bedacht met een boete van € 12. Die werd ingetrokken na dreigingen van het ACOD/CGSP. De véél zwaardere straffen en schorsingen voor de collega's van Berchem werden niet ingetrokken. Kom me dus niet vertellen dat jullie even zwaar bestraft worden. Zoiets beweren is pas wereldvreemd en een slag onder de gordel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

De straffen voor de mensen in welkenraedt en namen zijn niet uitgesproken zover ik weet, ik ben nu in verlof en volg de laatste actualiteit dan ook niet tot in de puntjes maar de straffen waren wel op slag aangekondigd. Trouwens ik zeg niets over de grootorde van de straf, wel dat er een straf is. Mij dus geen woorden in de mond leggen. In een rechtbank komt het ook voor dat er verschillende straffen uitgesproken worden voor twee mensen die dezelfde fout hebben begaan.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 23 jun 2018, 07:52 De straffen voor de mensen in welkenraedt en namen zijn niet uitgesproken zover ik weet, ik ben nu in verlof en volg de laatste actualiteit dan ook niet tot in de puntjes maar de straffen waren wel op slag aangekondigd. Trouwens ik zeg niets over de grootorde van de straf, wel dat er een straf is. Mij dus geen woorden in de mond leggen. In een rechtbank komt het ook voor dat er verschillende straffen uitgesproken worden voor twee mensen die dezelfde fout hebben begaan.
Een sanctie kan verschillen van geval tot geval, akkoord - maar het verschil tussen 6 maand schorsing en helemaal niets is toch net iets te opvallend. Trouwens, wie zegt dat er nu wel een straf volgt? Je zegt zelf dat er nog niets is uitgesproken.
Plaats reactie