Overweg Haacht

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Met enkel dat sein wordt de sectie veel te lang en daalt de capaciteit van de lijn.
Door één enkel sein luttele 100 meter te verplaatsen? Scepsis. Klinkt alweer als "we vinden het best goed zoals het is, we bewegen niet, zolang we niet onder onze (financiële) k_nt geschopt worden". Nogmaals: mijn voorstel is om het sein dat nu juist voor de samenvoeging van het wijkspoor staat, op te schuiven tot net voor de overweg. En om - voorzover wenselijk, haalbaar, en betaalbaar - de seinen van Leuven tot daar te herverdelen voor optimale vlotheid van het treinverkeer.
Bovendien heb je dan nog geen oplossing voor de treinen die uit het wijkspoor komen.
Daarvoor verandert mijn voorstel toch niets? Het verlaten van het uitwijkspoor is in beide richtingen afgezekerd door een sein.
ik ben al blij dat je inziet dat het helemaal niet zo eenvoudig is.
Heb ik ooit beweerd dat het simpel zou zijn?

[[ps, later toegevoegd, en een beetje off-topic]] Intussen ook gepost op jijkiest.be - de plaatselijke politici mogen er hun lering bij doen. Benieuwd wie zich laat horen - ik verwacht er niet zoveel van.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 23 jun 2018, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 23 jun 2018, 16:50
Met enkel dat sein wordt de sectie veel te lang en daalt de capaciteit van de lijn.
Door één enkel sein luttele 100 meter te verplaatsen? Scepsis. Klinkt alweer als "we vinden het best goed zoals het is, we bewegen niet, zolang we niet onder onze (financiële) k_nt geschopt worden". Nogmaals: mijn voorstel is om het sein dat nu juist voor de samenvoeging van het wijkspoor staat, op te schuiven tot net voor de overweg. En om - voorzover wenselijk, haalbaar, en betaalbaar - de seinen van Leuven tot daar te herverdelen voor optimale vlotheid van het treinverkeer.
Wat jij zegt is technisch helemaal niet mogelijk, er moet altijd een sein voor de wissel staan. Daarom zou je om dit te kunnen realiseren het wijkspoor moeten verplaatsen.
Daarvoor verandert mijn voorstel toch niets? Het verlaten van het uitwijkspoor is in beide richtingen afgezekerd door een sein.
Het is helemaal niet afgezekerd als er een wissel voor het sein ligt.

Het kan zijn dat jij vindt dat dat zo klinkt, maar je bent dan ook minder gehinderd door de realiteit dan de spoorwegexperten.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Wat jij zegt is technisch helemaal niet mogelijk, er moet altijd een sein voor de wissel staan.
Technisch is dat perfect mogelijk:
* giet betonneke
* trek kabels
* verplaats sein (afkoppelen, losvijzen, kraantje, treintje, kraantje, vastvijzen, aankoppelen)
* pas parameters aan
* testen en valideren
* correcties waar en wanneer nodig, en opnieuw testen en valideren
* gaan die banaan

Ik neem aan dat ge bedoelt "binnen de huidige regelgeving niet mogelijk/toegestaan". Dat wil ik best aannemen, maar dan zie ik alweer Infrabel kreunen in het procedurele immobilisme. Het moet mogelijk zijn de regelgeving te herzien. Niet eenvoudig, niet van vandaag op morgen, maar het kan en mag niet absoluut totaal uitgesloten worden. Nogmaals, het spoorwegnetwerk en het gebruik ervan zijn in snelle evolutie, waarom zou dan de regelgeving statisch moeten blijven, eeuwig en drie dagen? Of zit men alweer te wachten tot de subsidiërende overheid onder een andere luie k_nt schopt?

En eigenlijk heb ik een donkerbruin vermoeden dat het zelfs simpeler kan. Okee, mijn idee kan dan misschien niet binnen de huidige regelgeving, maar zijn er geen uitzonderingsprocedures? Dit land en zijn instellingen hebben toch een sterke traditie inzake compromissen? Voor een afstelspoortje dat hooguit enkele tientallen keren per jaar wordt gebruikt (ik heb de vraag concreto gesteld, en het valt op hoe weinig reële gevallen er worden gemeld!) kan men toch niet werkdag na werkdag duizenden automobilisten doen staan aanschuiven? Ik maak me sterk dat er wel meer dergelijke situaties zijn, over het vaderland verspreid, en dat er hier en daar wel degelijk een compromis mogelijk bleek, en ook werkt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 23 jun 2018, 18:19 Ik neem aan dat ge bedoelt "binnen de huidige regelgeving niet mogelijk/toegestaan". Dat wil ik best aannemen, maar dan zie ik alweer Infrabel kreunen in het procedurele immobilisme. Het moet mogelijk zijn de regelgeving te herzien. Niet eenvoudig, niet van vandaag op morgen, maar het kan en mag niet absoluut totaal uitgesloten worden. Nogmaals, het spoorwegnetwerk en het gebruik ervan zijn in snelle evolutie, waarom zou dan de regelgeving statisch moeten blijven, eeuwig en drie dagen? Of zit men alweer te wachten tot de subsidiërende overheid onder een andere luie k_nt schopt?

En eigenlijk heb ik een donkerbruin vermoeden dat het zelfs simpeler kan. Okee, mijn idee kan dan misschien niet binnen de huidige regelgeving, maar zijn er geen uitzonderingsprocedures? Dit land en zijn instellingen hebben toch een sterke traditie inzake compromissen? Voor een afstelspoortje dat hooguit enkele tientallen keren per jaar wordt gebruikt (ik heb de vraag concreto gesteld, en het valt op hoe weinig reële gevallen er worden gemeld!) kan men toch niet werkdag na werkdag duizenden automobilisten doen staan aanschuiven? Ik maak me sterk dat er wel meer dergelijke situaties zijn, over het vaderland verspreid, en dat er hier en daar wel degelijk een compromis mogelijk bleek, en ook werkt.
Sorry, maar je kraamt echt onzin uit. Er heerst helemaal geen procedureel immobilisme, alleen een strikte veiligheidscultuur.
Elke uitzondering op reglementering betekent een verhoogd veiligheidsrisico. Er is bij het Infrabelpersoneel dan ook niemand die er nog maar aan zou durven denken om de veiligheid te verlagen om wat auto's sneller over de overweg te helpen.
Als je veiligheid wil opofferen voor wat snelheidswinst zal je Infrabel moeten ontmantelen en een bende amateurs in de plaats zetten, voor professionele spoorwegmensen staat veiligheid altijd voorop.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Jaja, natuurlijk. Als niks anders meer helpt dan begint men over "veiligheid" om het immobilisme te verantwoorden. Sorry hoor, van dien boer geen eieren. Is Infrabel echt niet bekwaam om de procedures te herzien zonder de veiligheid in het gedrang te brengen? Zo meen ik u toch te begrijpen... Nogmaals, de wereld evolueert en België evolueert mee en het verkeer evolueert ook mee. Niets blijft wat het was en ook de veiligheidsprocedures van Infrabel kunnen niet in steen gebeiteld blijven. Door daaraan vast te houden bewijst men slechts de eigen onbekwaamheid. En er komt een dag dat niemand nog gaat willen betalen voor zelfbewezen onbekwaamheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Overweg Haacht

Bericht door Paul »

Beste Jan,

Dat sein verplaatsen - als het technisch mogelijk zou zijn in de huidige sporenconfiguratie, quod non, maar laten we dat even buiten beschouwing - zou alleen een beetje kunnen helpen voor reizigerstreinen richting Mechelen die in Haacht moeten stoppen. En dan nog alleen maar op voorwaarde dat het openzetten van dat sein qua timing haarfijn afgeregeld zou kunnen worden - en dat wil ik nog wel eens zien (zie de vele klachten op dit forum over "binnenkomen op rood").

Het zou veel beter zijn als men het perron richting Mechelen zou kunnen verplaatsen naar de overkant van de overweg. En dat zou misschien minder kosten dan nieuwe sporenconfiguratie in Haacht en een reeks nieuwe seinen op de lijn. Maar dan blijven er nog altijd de vele, soms trage goederentreinen op de lijn waardoor de overweg nog altijd lang gesloten zal zijn.

Dus de enige echt goede oplossing is de afschaffing van de overweg, te vervangen door een brug of tunnel.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Overweg Haacht

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 23 jun 2018, 17:40
jan_olieslagers schreef: 23 jun 2018, 16:50
Met enkel dat sein wordt de sectie veel te lang en daalt de capaciteit van de lijn.
Door één enkel sein luttele 100 meter te verplaatsen? Scepsis. Klinkt alweer als "we vinden het best goed zoals het is, we bewegen niet, zolang we niet onder onze (financiële) k_nt geschopt worden". Nogmaals: mijn voorstel is om het sein dat nu juist voor de samenvoeging van het wijkspoor staat, op te schuiven tot net voor de overweg. En om - voorzover wenselijk, haalbaar, en betaalbaar - de seinen van Leuven tot daar te herverdelen voor optimale vlotheid van het treinverkeer.
Wat jij zegt is technisch helemaal niet mogelijk, er moet altijd een sein voor de wissel staan. Daarom zou je om dit te kunnen realiseren het wijkspoor moeten verplaatsen.
Niet helemaal waar, in Gent Dampoort is het sein onlangs ook opgeschoven tot voorbij de wissel van het wijkspoor. Het wijkspoor heeft uiteraard ook nog een sein maar beide staan op slechts 150 meter van mekaar.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Overweg Haacht

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2018, 19:03 Duidelijk. Het is dus de politiek die te kort schiet: Infrabel krijgt een pak overheidsgeld maar veegt daarmee enkel voor eigen deur; de ogen welbewust sluitend voor de rest van de samenleving. Ik moet toegeven dat ik het misschien niet anders zou aanpakken. Stuitend blijft het evenwel, er blijft een ontstellend manco aan globale visie. Betaal ik daarvoor belastingen? Maar ook dat moet men natuurlijk niet aan Infrabel vragen - die kijken recht voor zich uit en sturen naar oneindig. Daar worden ze blijkbaar ook voor betaald.

Dat het afschaffen van de overweg ook voor Infrabel zelf voordeel zou brengen, dat mag blijkbaar geen kost hebben, nochtans?

Maar even voorbij mijn frustratie:
De kosten-baten analyse van te gaan schuiven met wissels en seinen is overduidelijk negatief als je enkel het treinverkeer in rekening neemt (Je geeft veel geld uit en het treinverkeer wint er niets bij).
Hoeveel jaar duurt het om de kost van het uitbreken af te wegen tegen de jaarlijkse onderhoudskost, vermeerderd met de hypotetische opbrengst van de weinige keren dat het spoortje gebruikt wordt?
Het 'ik betaal belasting-'argument komt af en toe mijn oren uit. Doen we met z'n allen. Met persoonlijk verschillende prioriteiten, met afgrenzingen van wie wat krijgt (gemeente, federaal, infrabel,...). Vooral met meningsverschillen. 10 miljoen/jaar is te weinig om alle overwegen te doen verdwijnen. Je mag zeker 800k rekenen voor een gemiddelde overweg te kunnen sluiten (Nederlands cijfer), dus dat gaat aan een slakkegangetje. En ik vind het doodnormaal dat er adhv een verdeelsleutel wordt gekeken wie hoeveel geld op tafel legt. Waneer jij pleit voor roekeloos geld uit de spoorpot te halen voor 1 lokaal pijnpunt, vraag ik me af uit welk wegenproject ik roekeloos geld mag halen voor mijn geliefde hogere doelen. Uiteraard is het frustrerend dat wanneer een lokale politicus op een hoger niveau beland er plots wel dingen 'bougeren,' daar ergeren we ons met z'n allen aan — behalve wanneer die bij ons vandaan komt.

Qua kosten: Vlaanderen zei in 2016 er in de komende 10 jaar geen geld voor te hebben, zelfs op een biervilt kan je toch inzien dat aan dat wijkspoor knutselen een tergugverdientijd heeft >10 jaar?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Dat het verplaatsen van wissels, of zelfs het verplaatsen van het hele uitwijkspoor, wel heel erg duur wordt dat wil ik grif aannemen, jawel. Precies daarom zie ik meer heil in het verplaatsen van het sein, zodat het tussen het perron en de overweg komt; dan kunnen reizigerstreinen stoppen aan het perron zonder dat de slagboom dicht moet. En het lijkt me onwaarschijnlijk dat er echt geen achterpoortje zou kunnen gevonden worden in de regelgeving om het uitwijkspoor te beveiligen (ttz. verkeer komende uit Leuven te doen stoppen als er een trein vanaf dat uitwijkspoor terug in het verkeer moet komen) met een sein dichter bij Leuven. Maar men moet dat willen, en voor mij blijft de onwil vanwege Infrabel erg duidelijk.

Wel ben ik akkoord dat dit niet echt een oplossing is, het kan alleen de ergernis een beetje beperken. Maar dat zou al heel wat zijn! Een echte oplossing kan inderdaad enkel komen met een niet-gelijkgrondse kruising van L53 met N21, bv. de voorgestelde brug. Maar daar lijkt de politiek dan weer geen prioriteit van te willen maken. Ik verdenk Infrabel er sterk van dat ze daarmee een handig excuus gevonden hebben om niks te moeten doen.

PS het verplaatsen van het perron richting Mechelen naar de andere kant van de overweg, zoals door Paul aangebracht, zou dezelfde verlichting van het probleem bieden; maar dat kost ook geld, en moeten er daarvoor ook geen seinen verplaatst worden bovendien?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 26 jun 2018, 11:05 Dat het verplaatsen van wissels, of zelfs het verplaatsen van het hele uitwijkspoor, wel heel erg duur wordt dat wil ik grif aannemen, jawel. Precies daarom zie ik meer heil in het verplaatsen van het sein, zodat het tussen het perron en de overweg komt; dan kunnen reizigerstreinen stoppen aan het perron zonder dat de slagboom dicht moet. En het lijkt me onwaarschijnlijk dat er echt geen achterpoortje zou kunnen gevonden worden in de regelgeving om het uitwijkspoor te beveiligen (ttz. verkeer komende uit Leuven te doen stoppen als er een trein vanaf dat uitwijkspoor terug in het verkeer moet komen) met een sein dichter bij Leuven. Maar men moet dat willen, en voor mij blijft de onwil vanwege Infrabel erg duidelijk.
Je stelt het weer allemaal veel te eenvoudig voor. Om te beginnen: als je een sein zet op het perron verlies je enorm veel nuttige lengte.
Omdat het daar allemaal nog oude relais-technologie is kan je niet met assentellers werken en heb je dus redelijk wat verloren lengte, kijk maar naar het andere perron. Je gaat van 250m lengte naar minder dan 200m, dat is te kort voor de treinen met 9 rijtuigen die er moeten kunnen rijden. Dus: wijkspoor verplaatsen.

Daarnaast moet je inderdaad het wijkspoor anders beveiligen. Met zo'n uitzondering als in Gent-Dampoort moet zoiets in proncipe wel lukken. Alleen: Haacht zit nog helemaal in relais-technologie. Het gaat hier dus niet om snel wat lijntjes code programmeren en die door een testbank halen, maar hele ingewikkelde relais-schemas opstellen en daarna gaan verbouwen in de relaiszaal van Haacht en alles testen op het terrein, uiteraard tijdens een buitendienststelling. Dit alles is ook een zeer kostelijke zaak.
Uiteraard is er bij Infrabel onwil om grote bedragen uit te geven voor een zeer kleine winst, zo'n onwil noemen we doorgaans goed huisvaderschap.
jan_olieslagers schreef: 26 jun 2018, 11:05 [[ps, later toegevoegd, en een beetje off-topic]] Intussen ook gepost op jijkiest.be - de plaatselijke politici mogen er hun lering bij doen. Benieuwd wie zich laat horen - ik verwacht er niet zoveel van.
Dat is helemaal niet offtopic, het is net de kern van het probleem. De politici moeten bewegen en de fondsen voor een brug vrijmaken. Hopelijk helpt de melding op die site en krijgt het navolging.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Haacht (en de rest van L53) gaat toch vroeg of laat op EBP? Is daar een kalender voor? Of wil men misschien ook daar mee wachten tot die brug er is? :evil:

(en nogmaals: ik wil niet gezegd hebben dat het simpel moet zijn. Mag men er niet van uitgaan dat er bij Infrabel hoogbekwame ervaren ingenieurs werken? Ook een minder simpele klus moeten ze toch afkunnen?)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 26 jun 2018, 13:26 Haacht (en de rest van L53) gaat toch vroeg of laat op EBP? Is daar een kalender voor? Of wil men misschien ook daar mee wachten tot die brug er is? :evil:
Het staat al lang op EBP, maar de onderliggende technologie is nog geen PLP. Daarmee wachten we totdat de relais versleten zijn, kwestie van geen kapitaalsvernietiging te doen.
jan_olieslagers schreef: 26 jun 2018, 13:26 (en nogmaals: ik wil niet gezegd hebben dat het simpel moet zijn. Mag men er niet van uitgaan dat er bij Infrabel hoogbekwame ervaren ingenieurs werken? Ook een minder simpele klus moeten ze toch afkunnen?)
Uiteraard kan alles, maar complexiteit heeft een hoog prijskaartje en dat zorgt ervoor dat in dit geval het de moeite niet meer waard is.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Lezenswaardige reactie op
De politici moeten bewegen en de fondsen voor een brug vrijmaken.
:
https://jijkiest.vrtnws.be/voorstellen/UQFDXpVj-waar-blijft-de-brug-over-het-spoor schreef:Wat betreft de ongelijkgrondse kruising van Haacht-Station is het probleem niet de verdeling van de kosten. Dat is zeer duidelijk. AWV en Infrabel zorgen voor de brug. De provincie, gemeente en NMBS zorgen voor de stationsomgeving. Met dat laatste zijn wij volop bezig en starten de werken binnen enkele maanden. Extra parkeerplaatsen en overdekte fietsenstallingen. De provincie heeft via een PRUP ook stedenbouwkundig alles klaar gemaakt voor de brug. AWV (Vlaams Gewest) heeft evenwel laten weten dat zij tot 2025 geen budget voorzien hebben hiervoor!
Ter verduidelijking (mijn afkeer voor codes en afkortingen moet intussen spreekwoordelijk zijn :mrgreen: ): AWV staat voor Agentschap Wegen en Verkeer". En het zou dus aldaar zijn dat het kalf gebonden ligt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overweg Haacht

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 25 sep 2018, 14:35 Lezenswaardige reactie op
De politici moeten bewegen en de fondsen voor een brug vrijmaken.
:
https://jijkiest.vrtnws.be/voorstellen/UQFDXpVj-waar-blijft-de-brug-over-het-spoor schreef:Wat betreft de ongelijkgrondse kruising van Haacht-Station is het probleem niet de verdeling van de kosten. Dat is zeer duidelijk. AWV en Infrabel zorgen voor de brug. De provincie, gemeente en NMBS zorgen voor de stationsomgeving. Met dat laatste zijn wij volop bezig en starten de werken binnen enkele maanden. Extra parkeerplaatsen en overdekte fietsenstallingen. De provincie heeft via een PRUP ook stedenbouwkundig alles klaar gemaakt voor de brug. AWV (Vlaams Gewest) heeft evenwel laten weten dat zij tot 2025 geen budget voorzien hebben hiervoor!
Ter verduidelijking (mijn afkeer voor codes en afkortingen moet intussen spreekwoordelijk zijn :mrgreen: ): AWV staat voor Agentschap Wegen en Verkeer". En het zou dus aldaar zijn dat het kalf gebonden ligt.
De politiekers erkennen het probleem en kunnen de vinger al op de wonde leggen. Nu nog wat bereidheid om het AWV onder druk te zetten de prioriteiten te herbekijken (moet echt alle geld naar Antwerpen gaan?) en we geraken nog ergens :)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overweg Haacht

Bericht door jan_olieslagers »

Het is wel al te simpel om alle zonden op de rug van "de politiek" te leggen. Als er ook maar 1 vinger wordt uitgestoken naar "het spoor" dan wordt er op slag geschermd met de scheiding Infrabel/NMBS - niet onterecht - maar ook "de politiek" is niet 1 pot nat. Beetje selectief, misschien?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie