langste/kortste treinrit

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Steve »

Dat in Welkenraedt alvast niet, lijkt in de praktijk een dienstperronnetje waar je hooguit een losse locomotief kunt zetten.

Spoor 5 in Vilvoorde wordt elke (week)dag gebruikt door de S4 van en naar Aalst, maar de hierboven vermelde lengte lijkt me fout. Afgaand op Google Maps heeft het perron een lengte van zo'n 350 m en sowieso zit je met 2 Desiro's (zoals die meestal ingezet worden op de S4) al met een treinlengte van zo'n 160 m, het zou me dus sterk verbazen dat ze zulke treinen planmatig naar een perron van slechts 95 m leiden.

Ik denk dus dat je naar Messancy zult moeten als je het kortste, daadwerkelijk in gebruik zijnde perron wilt hebben. De regio lijkt me sowieso een bezoekje waard, want je hebt er dus ook de verbinding Libramont - Bastogne, de kortste (in tijd) treinritten tussen Bertrix en Libramont (al zul je daarvoor dus wel een oplossing moeten vinden om weer thuis te raken), de cirkeltrein Libramont - Virton - Arlon - Libramont in het weekend (die trouwens ook in Messancy stopt) en het zuidelijkste station van het land in Virton. Heel mooie landschappen daar ook.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door trainlovertje »

Paul schreef:
benimmeg schreef: 25 jun 2018, 08:18Ik heb gister via fb aan de nmbs gevraagd of de go unlimited nog geldig is op de nmbs bus van Libramont naar Bastonge en daar wisten ze me te vertellen dat dit niet meer het geval is en dat ik een tec ticketje moet kopen om die bus te kunnen nemen.
Dat zou mij ten zeerste verbazen. Je kan perfect een treinkaartje kopen naar Bastogne waarmee je op de TEC-bus Libramont - Bastogne mag. Waarom zou dat met een Go Pass niet mogen? Staat daar ergens iets over in de vervoersvoorwaarden?
Dat zou me ook verbazen, hoewel het niet heel raar zou zijn als die bus zelf effectief onder TEC valt.
Steve schreef: Spoor 5 in Vilvoorde wordt elke (week)dag gebruikt door de S4 van en naar Aalst, maar de hierboven vermelde lengte lijkt me fout. Afgaand op Google Maps heeft het perron een lengte van zo'n 350 m en sowieso zit je met 2 Desiro's (zoals die meestal ingezet worden op de S4) al met een treinlengte van zo'n 160 m, het zou me dus sterk verbazen dat ze zulke treinen planmatig naar een perron van slechts 95 m leiden.
Is dat niet met de werken aan het station van Vilvoorde dat dat nu tijdelijk korter is? Maar dan zou spoor 6 wel ongeveer even kort moeten zijn denk ik.
Steve schreef: De netverklaring geeft trouwens ook een antwoord op de vraag van het langste (bruikbare) perron: Leuven spoor 1 met liefst 628 meter (genoeg voor 25 M4-rijtuigen), gevolgd door spoor A met 606 meter (maar klopt dat laatste wel?).
Neen, want spoor A is nog niet half zo lang als spoor 1...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Paul »

trainlovertje schreef: 26 jun 2018, 15:28
Paul schreef:
benimmeg schreef: 25 jun 2018, 08:18Ik heb gister via fb aan de nmbs gevraagd of de go unlimited nog geldig is op de nmbs bus van Libramont naar Bastonge en daar wisten ze me te vertellen dat dit niet meer het geval is en dat ik een tec ticketje moet kopen om die bus te kunnen nemen.
Dat zou mij ten zeerste verbazen. Je kan perfect een treinkaartje kopen naar Bastogne waarmee je op de TEC-bus Libramont - Bastogne mag. Waarom zou dat met een Go Pass niet mogen? Staat daar ergens iets over in de vervoersvoorwaarden?
Dat zou me ook verbazen, hoewel het niet heel raar zou zijn als die bus zelf effectief onder TEC valt.
Zeker zijn het TEC-bussen. En je mag erop met TEC-vervoerbewijzen.
Maar de dienstregeling van die bussen staat ook in het spoorboekje onder tabel nr. 163.
En je kan via de NMBS-app of aan het loket of de automaat treinkaartjes kopen naar Bastogne-Sud of Bastogne-Nord.
Dus vraag ik me af waarom een GoPass niet geldig zou zijn op die bussen, als dat nergens in de vervoersvoorwaarden vermeld staat.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door overweg13 »

Als de Railpass geldig is - zoals wij al uittestten - zal ook de GoPass wel geldig zijn. Wat niet mag is een lijntje invullen Libramont - Bastogne, ongeacht of het Nord of Sud is. Dan moet je met een TEC-biljet reizen. Wat evenmin mag, is onderweg uitstappen. Kortom, je mag van overal in België met de trein tot Libramont komen en daar een bus van de TEC 163b nemen, op voorwaarde dat je tot Bastogne rijdt.
En uiteraard mag je met je Pass voor de terugreis alleen maar het volledige traject Bastogne - Libramont (en verplicht verder) afleggen.
Aan alle tussenliggende halten hangt trouwens een bericht dat je van en naar die halten alleen mag reizen met een vervoerbewijs van de TEC.
Met vriendelijke groet

overweg13
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door b-loc »

overweg13 schreef: 26 jun 2018, 20:58 Als de Railpass geldig is - zoals wij al uittestten - zal ook de GoPass wel geldig zijn. Wat niet mag is een lijntje invullen Libramont - Bastogne, ongeacht of het Nord of Sud is. Dan moet je met een TEC-biljet reizen. Wat evenmin mag, is onderweg uitstappen. Kortom, je mag van overal in België met de trein tot Libramont komen en daar een bus van de TEC 163b nemen, op voorwaarde dat je tot Bastogne rijdt.
En uiteraard mag je met je Pass voor de terugreis alleen maar het volledige traject Bastogne - Libramont (en verplicht verder) afleggen.
Aan alle tussenliggende halten hangt trouwens een bericht dat je van en naar die halten alleen mag reizen met een vervoerbewijs van de TEC.
Zijn er nog zo buslijnen waar je NMBS-ticket op geldig is?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Jan-Mark »

In de zomer Aalst - Burst als de P-treinen niet rijden.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door benimmeg »

Hoe zit het met de mobib kaart? Mijn go unlimited staat op mijn mobib. Kunnen ze dat controleren, of kunnen ze daarover niet ambetant doen? Moet ik dan gewoon mijn kaartje tonen, of moet ik iets scannen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Steve »

Alle TEC-voertuigen hebben MOBIB-kaartlezers (meer nog, ze zijn al volledig naar MOBIB overgestapt) dus technisch gezien zouden ze je Go Unlimited moeten kunnen herkennen. Alleen is natuurlijk de vraag of dat ook zo geprogrammeerd is.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door rvdborgt »

benimmeg schreef: 27 jun 2018, 18:39Hoe zit het met de mobib kaart? Mijn go unlimited staat op mijn mobib. Kunnen ze dat controleren, of kunnen ze daarover niet ambetant doen? Moet ik dan gewoon mijn kaartje tonen, of moet ik iets scannen?
NMBS-tickets zijn geldig, onafhankelijk van de vorm. Of en hoe ze tickets op MOBIB controleren, dat weet ik niet en dat is in feite ook niet het probleem van de reiziger. Maar aangezien gewone NMBS-abonnementen ook al jaren op een chipkaart staan, zou ik toch denken dat ze die wel kunnen lezen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Steve »

Ik ben wel benieuwd hoe ze het eID-ticket zouden uitlezen!
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door benimmeg »

Net voorbij schellebelle gereden en wat me op viel was dat dit wel een heel smal perron heeft. Zijn er nog stations met smalle perronnekes?
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door Deca »

Mogen het ook stations buiten België zijn? Als dat het geval is komt de pendeltrein tussen Essen en Roosendaal met een reistijd van 7 minuten ook in aanmerking voor het kortste traject in km.

Vriendelijke groet
Deca
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door dentheo »

Dan denk ik dat Kalmthout-Kijkuit ook een kans maakt als kortste rijtijd. Omgekeerd is het paar honderd meter langer.
Theo
Groeten vanop de Heide
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door KB »

Neerpelt - Overpelt is ook aan de korte kant, een 2-tal km of zo. En misschien zitten er op de lijn Leuven - Ottignies ook nog enkele heel korte afstanden tussen twee haltes.
L'union fait la force.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: langste/kortste treinrit

Bericht door rdv »

KB schreef:Neerpelt - Overpelt is ook aan de korte kant, een 2-tal km of zo. En misschien zitten er op de lijn Leuven - Ottignies ook nog enkele heel korte afstanden tussen twee haltes.
Gontrode - Landskouter is ook maar ongeveer een km.
Plaats reactie