Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef: 20 jun 2018, 18:59
Blijft voorlopig nog dat rijdend personeel om een mij totaal duistere reden meer voordelen krijgt dan ander personeel.
Het is niet meer dan normaal dat er vroeg of laat iemand over zou vallen en met deze (door mij verfoeide) regering is het zover.
Liever een rechtvaardigere regering en jullie die extra's dan deze gewetenloze postjespakkers annex zakkenvullers!
Wat ik mij herinner, uit een verhaal van een machinist ( nu in de 80), is dat er bij het verdwijnen van de stoomtractie (1964 ofzo) al beslist was door de regering en directie dat de voordelen van het rijdend personeel zouden aangepast worden aan de dan verbeterde werkomstandigheden.
De vakbonden hebben bij verschillende stakingen, in een voetnota bij de eindovereenkomst, handig laten invoegen dat de uitvoering van die beslissing weer een aantal jaren uitgesteld werd.
Belangrijk was daarin een staking in een koude winter met de dreiging van problemen met kolenverdeling in Belgie (Achille Charbon tijdperk ?).
Na een totale uitstel van ongeveer 20 a 25 jaar is ergens in een voetnota de beslissing zelfs volledig terug getrokken.

Sterk vereenvoudigend zou men kunnen zeggen dat een beslissing van het einde van het stoomtijdperk "misschien " deels uitgevoerd wordt.
Misschien mooi onderwerp voor een stukje geschiedenis over vakbondsstrategie in openbare diensten.

De correcte data van alle stapjes zitten niet in mijn geheugen, mijn MB zijn beperkt !
Theo
Groeten vanop de Heide
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 22 jun 2018, 19:24Vakbondsacties rond de job van treinbestuurder specifiek. Datum aub want ik ken er geen en ik doe de job al 19 jaar.
Wel, de actie miv 12 juli mag je al aanstippen voor je verzameling: een stakingsaanzegging van OVS maar enkel leden die treinbestuurder zijn mogen meedoen (staat expliciet op hun website). Eindelijk eens een vakbond die eerlijk is en zegt waar het op staat: enkel wie in een stuurpost zit telt mee en de rest is afval...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

Beste DR-fan, het ging in mijn vraag over het verleden, niet over het heden. Dat we nu acties rond de job van treinbestuurder hebben wil totaal niet zeggen dat de rest afval is. De NMBS zit nu eenmaal met het nieuwe gegeven dat er voor de job van treinbestuurder de keuze is. Men blijft bij de NMBS of men gaat naar een Privé operator (uiteraard enkel cargo, Thalys of eurostar). De NMBS verliest massaal treinbestuurders en de vijver is haast leeg om in te vissen (reeds jaren maar dat terzijde). Men wil dus iets doen aan dat probleem met weinig succes. De OVS reageert hierop en daar gaat deze staking over. Dat de andere beroepen bij de NMBS hier weinig feeling mee hebben is ergens duidelijk. Als men dit probleem nu slecht aanpakt zal het als een nog vele grotere boemerang terugkomen in hun gezicht eens er volwaardige privé bedrijven ook reizigerstreinen gaan verzekeren in de toekomst. Seingevers, treinbegeleiders, .... en vele andere diensten hebben nog geen tegenhanger bij de privé operatoren vandaar het verschil.
DenBilly
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2017, 20:55

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DenBilly »

DR-fan schreef: 05 jul 2018, 08:20
Steven schreef: 22 jun 2018, 19:24Vakbondsacties rond de job van treinbestuurder specifiek. Datum aub want ik ken er geen en ik doe de job al 19 jaar.
Wel, de actie miv 12 juli mag je al aanstippen voor je verzameling: een stakingsaanzegging van OVS maar enkel leden die treinbestuurder zijn mogen meedoen (staat expliciet op hun website). Eindelijk eens een vakbond die eerlijk is en zegt waar het op staat: enkel wie in een stuurpost zit telt mee en de rest is afval...
Ovs is er niet alleen voor treinbestuurders, ik meen zelfs dat de actie destijds in Berchem enkel gesteund was door Ovs, en dat alleen ovs gepoogd heeft om de sancties ongedaan te maken terwijl de erkende vakbonden er hun handen hebben van afgehouden.
Waarom nu een staking voor alléén treinbestuurders? Regelneverij van HR, zie de uitleg van ovs : http://www.ovs-sic.be/nl/waarom-mogen-a ... rs-staken/
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door dekooiker »

DenBilly schreef: 05 jul 2018, 15:22
ik meen zelfs dat de actie destijds in Berchem enkel gesteund was door Ovs, en dat alleen ovs gepoogd heeft om de sancties ongedaan te maken terwijl de erkende vakbonden er hun handen hebben van afgehouden.
Bij die actie zijn ze hopeloos op hun snuit gegaan.
Je zou denken dat een relatief nieuwe vakbond een frisse wind zou doen waaien maar da's nog niet zo zeker.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

Zo jong is OVS niet, astb en metisp-protect zijn dat weer wel.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 05 jul 2018, 11:47 Beste DR-fan, het ging in mijn vraag over het verleden, niet over het heden. Dat we nu acties rond de job van treinbestuurder hebben wil totaal niet zeggen dat de rest afval is. De NMBS zit nu eenmaal met het nieuwe gegeven dat er voor de job van treinbestuurder de keuze is. Men blijft bij de NMBS of men gaat naar een Privé operator (uiteraard enkel cargo, Thalys of eurostar). De NMBS verliest massaal treinbestuurders en de vijver is haast leeg om in te vissen (reeds jaren maar dat terzijde). Men wil dus iets doen aan dat probleem met weinig succes. De OVS reageert hierop en daar gaat deze staking over. Dat de andere beroepen bij de NMBS hier weinig feeling mee hebben is ergens duidelijk. Als men dit probleem nu slecht aanpakt zal het als een nog vele grotere boemerang terugkomen in hun gezicht eens er volwaardige privé bedrijven ook reizigerstreinen gaan verzekeren in de toekomst. Seingevers, treinbegeleiders, .... en vele andere diensten hebben nog geen tegenhanger bij de privé operatoren vandaar het verschil.
Ook in het verleden draaide het enkel en alleen om de bestuurders. Al wat je aanhaalt als probleem is terecht, maar wat jullie aanklagen is ook bij ons al meer dan 10 jaar aan het verrotten. Daarom draai ik je vraag om: heeft ook maar één enkele vakbond daar ooit actie voor gevoerd? Natuurlijk niet. Als ik dat dan vergelijk met de dagenlange stakingen van de cargobestuurders omdat ze ocharme al eens een lok moesten ontkoppelen :roll:

Wat OVS nu doet is een verkeerd signaal dat ons zeker niet overtuigt dat ze er echt voor iedereen zijn. In hun ledenblad is het ook de gewoonte om alles wat fout gaat in de schoenen van Infrabel te schuiven en daar zijn ze ook al enkele keren mee op hun gezicht gegaan, met een rechtzetting in het volgende nummer tot gevolg. Nee, vertrouwen wekken doe je niet op deze manier...
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door steamdriven »

Kijk eh DR-fan,

Uw afgunst tegenover de treinbestuurders is ondertussen wel duidelijk. Ik weet niet waar je frustratie vandaan komt maar voor ons is het simpel:

Al jarenlang verdwijnen onze collega's naar de privé. En dat aantal neemt exponentieel toe naarmate onze werkomstandigheden verslechteren. Velen houden nu nog even de boot af omdat ze niet met goederen willen rijden en willen ongetwijfeld vertrekken zodra de privé reizigers komt kloppen. Nieuwe kandidaten vindt de NMBS bijna niet meer omdat jonge kandidaten die hun huiswerk maken duidelijk betere werkvoorwaarden kunnen krijgen bij de privé of in andere sectoren. Ons statuut is in sneltempo uitgehold en voor de bestuurders eigenlijk waardeloos geworden, dus daar moet je het ook niet meer voor doen.
En ondertussen moeten er 15% meer treinen rijden met steeds minder en minder bestuurders.

De zijn 2 mogelijkheden om dit proberen te counteren. Welke weg denk je dat de NMBS gekozen heeft?
Juist ja: De bestuurders met een jaar opzeg gevangen zetten. Bestuurders verhinderen om te mogen solliciteren op interne jobs. Eerst 2, dan opnieuw 2 en nu 13 dagen bijlappen per jaar. Het verlof en de rust van de bestuurders weigeren en daarna alle overuren tegen 8€/uur uitbetalen. Beknibbelen op alle premies zodat we meer en meer terugvallen op een platte pree.
De regering helpt niet want voor hen mogen we er tot 7-8 jaar bijdoen. Om dan minder pensioen te krijgen dan iemand die een carrière achter een bureau gezeten heeft. En dat is dan nog àls we het geluk hebben om de volledige rit medisch geschikt uit te kunnen rijden. Want niet, dan worden we nog eens dubbel geschoren!

Mag het dat het ons hoog zit?
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DR-fan »

steamdriven schreef: 06 jul 2018, 09:28 Kijk eh DR-fan,

Uw afgunst tegenover de treinbestuurders is ondertussen wel duidelijk. Ik weet niet waar je frustratie vandaan komt maar voor ons is het simpel:

Al jarenlang verdwijnen onze collega's naar de privé. En dat aantal neemt exponentieel toe naarmate onze werkomstandigheden verslechteren. Velen houden nu nog even de boot af omdat ze niet met goederen willen rijden en willen ongetwijfeld vertrekken zodra de privé reizigers komt kloppen. Nieuwe kandidaten vindt de NMBS bijna niet meer omdat jonge kandidaten die hun huiswerk maken duidelijk betere werkvoorwaarden kunnen krijgen bij de privé of in andere sectoren. Ons statuut is in sneltempo uitgehold en voor de bestuurders eigenlijk waardeloos geworden, dus daar moet je het ook niet meer voor doen.
En ondertussen moeten er 15% meer treinen rijden met steeds minder en minder bestuurders.

De zijn 2 mogelijkheden om dit proberen te counteren. Welke weg denk je dat de NMBS gekozen heeft?
Juist ja: De bestuurders met een jaar opzeg gevangen zetten. Bestuurders verhinderen om te mogen solliciteren op interne jobs. Eerst 2, dan opnieuw 2 en nu 13 dagen bijlappen per jaar. Het verlof en de rust van de bestuurders weigeren en daarna alle overuren tegen 8€/uur uitbetalen. Beknibbelen op alle premies zodat we meer en meer terugvallen op een platte pree.
De regering helpt niet want voor hen mogen we er tot 7-8 jaar bijdoen. Om dan minder pensioen te krijgen dan iemand die een carrière achter een bureau gezeten heeft. En dat is dan nog àls we het geluk hebben om de volledige rit medisch geschikt uit te kunnen rijden. Want niet, dan worden we nog eens dubbel geschoren!

Mag het dat het ons hoog zit?
Wel steamdriven, alles wat je aanhaalt - maar dan ook alles - is evengoed van toepassing op het personeel op de seinhuizen: personeelsgebrek, onmenselijke diensten, werkdruk, uitbetalen van achterstallige dagen, afnemen van verworvenheden door "externen" die niet weten waarover ze spreken, langer werken, concentratie seinhuizen waardoor sommigen nu ineens tot 200 km per dag mogen pendelen...

Het enige verschil: voor jullie willen de vakbonden iets doen, voor ons NIETS. Ja, dat is ongelooflijk frustrerend, maar wat heeft dat met afgunst te maken? Ik klaag alleen de schijnheiligheid aan van diegenen die beweren ons te verdedigen en ons nadien een mes in de rug steken. Deze laatste frats van het OVS is gewoon de druppel teveel.

Mag het me hoog zitten? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

Sorry maar dat uit jij dan op een rare manier. Je zit hier af te geven op wat treinbestuurders wel of niet hebben. Ik merk weinig over vakbondswerking zelf in uw betoog. Als het u hoog zit dat de vakbond weinig voor jullie doet zou ik een ander betoog afsteken dan eentje die vooral uit afgunst op een ander beroep is.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 06 jul 2018, 10:51 Sorry maar dat uit jij dan op een rare manier. Je zit hier af te geven op wat treinbestuurders wel of niet hebben. Ik merk weinig over vakbondswerking zelf in uw betoog. Als het u hoog zit dat de vakbond weinig voor jullie doet zou ik een ander betoog afsteken dan eentje die vooral uit afgunst op een ander beroep is.

Ik zeg nochtans altijd hetzelfde: de vakbonden doen alles voor de bestuurders en niets voor anderen. Dat is gewoon een feit ook al sluit je er graag je ogen voor. Hoe je daar in hemelsnaam "afgunst" in kan zien is me een raadsel. Heb ik ook maar ergens beweerd dat jullie geen recht hebben op betere omstandigheden of dat ze jullie rechten moeten afnemen? Alleen jammer dat een aantal mensen niet kan of wil inzien dat de vakbonden hun favorieten hebben en kritiek daarop blijkbaar persoonlijk opnemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

Komt misschien omdat jij enkel naar de actie van die bond op zich kijkt maar het probleem niet aan de lijve hebt ondervonden (wat omgekeerd ook geld). Trouwens de OVS kan ook maar enkel iets doen als ze voldoende materieel, info aangereikt krijgen. Aangezien ze niet beschikken over de middelen en mogelijkheden als ACV of ACOD zal het vooral aankomen op wat leden zelf kenbaar maken, aanbrengen. Hoeveel van jouw collega's zijn lid bij hen of toch nog aangesloten bij de twee grootste? allemaal zaken die een rol spelen in welke mate ze zullen tussenkomen. Als op jouw werkvloer niemand die ene vakbond vertegenwoordigd kan je toch onmogelijk verwachten dat ze jouw verzuchtingen kennen. Als je klachten en zorgen hebt moeten die ook bij hen (welke vakbond dan ook) geraken.

Trouwens het feit dat je vermelde dat het in het verleden enkel om treinbestuurders draait maar niet om jullie is wel een vorm van afgunst, de vakbond doet iets voor treinbestuurders maar niet voor mij (ons). Om over stakingen te hebben, bij de meeste stakingen zitten de depots vol volk met rijdend personeel dat beschikbaar is, misschien kan je is bedenken waarom men staakt en hoeveel draagkracht er was bij de basis voor die staking, misschien ook tekenend om uw gedachten eens te veranderen :wink:
Het is niet omdat er een vakbond een staking uitroept waarbij dan heel het spoor plat ligt dat dit dan ook effectief om het rijdend personeel gaat.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door dekooiker »

Graag even inpikken op jullie gesprek.
Kan je iets aanhalen dat OVS voor ander dan bestuurders ondernomen heeft?
Ik vrees dat het dan heel stil wordt.

Vijf à zes jaar geleden heeft OVS een verdienstelijke poging gedaan om voor het personeel van de seinhuizen wat te doen.
Op een gegeven moment bloedde dat dood.
Later volgde in Berchem een staking (overigens zonder verband met bovenstaande zinnen).
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

ik denk dat OVS wel zijn best doet maar wonderen bestaan niet uiteindelijk zal de NMBS toch het laatste woord hebben, heb nog nooit anders geweten. Het bedrijf is veel te veel politiek doorspekt. Om dat te veranderen zal er nog veel water naar de zee lopen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

Het zou maar al te erg zijn, mocht het bedrijf niet het laatste woord hebben! Wie graag het laatste woord heeft, moet ook zijn verantwoordelijkheid voor het bedrijf durven nemen en dat is nu net wat vakbonden al lang niet meer doen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie