langste/kortste treinrit
Re: langste/kortste treinrit
Ik heb ze eens opgelijst, de stations die 1 km of minder van elkaar liggen:
- Brussel-Kapellekerk - Brussel-Centraal: 0.700 km
- Brussel-Congres - Brussel-Centraal: 0.900 km
- Liège-Palais - Liège-Jonfosse: 0.900 km
- Brussel-Schuman - Brussel-Luxemburg: 0.700 km
- Sint-Job - Diesdelle: 0.900 km
- Archennes - Florival; 1.000 km
- Vorst-Oost - Ukkel-Stalle : 0.900 km
- Brussel-Luxemburg - Mouterij: 1.000 km
- Ekeren - Sint-Mariaburg: 0.950 km
- Ham-sur-Sambre - Jemeppe-sur-Sambre: 0.468 km
- Pont-de-Seraing - Jemeppe-sur-Meuse: 0.800 km
- Andenne - Château de Seilles: 1.000 km
- Spa - Géronstère: 0.800 km
- Juslenville - Theux: 0.900 km
- Pepinster - Pepinster-Cité: 0.500 km
- Brussel-Kapellekerk - Brussel-Centraal: 0.700 km
- Brussel-Congres - Brussel-Centraal: 0.900 km
- Liège-Palais - Liège-Jonfosse: 0.900 km
- Brussel-Schuman - Brussel-Luxemburg: 0.700 km
- Sint-Job - Diesdelle: 0.900 km
- Archennes - Florival; 1.000 km
- Vorst-Oost - Ukkel-Stalle : 0.900 km
- Brussel-Luxemburg - Mouterij: 1.000 km
- Ekeren - Sint-Mariaburg: 0.950 km
- Ham-sur-Sambre - Jemeppe-sur-Sambre: 0.468 km
- Pont-de-Seraing - Jemeppe-sur-Meuse: 0.800 km
- Andenne - Château de Seilles: 1.000 km
- Spa - Géronstère: 0.800 km
- Juslenville - Theux: 0.900 km
- Pepinster - Pepinster-Cité: 0.500 km
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: langste/kortste treinrit
Legt de 2x/uur rijdende S8 Ottignies - Louvain-la-Neuve niet een nog korter traject af? Met zeven minuten is het in ieder geval sneller gedaan dan Aalst - BurstSteve schreef: ↑25 jun 2018, 10:36 Ik weet niet vanaf wanneer je kunt reizen, maar de ritjes Aalst - Burst rijden nog tot en met deze vrijdag 29/06, terwijl veel scholen en andere onderwijsinstellingen er dan al mee opgehouden zijn. Het is (tot bewijs van het tegendeel) wel degelijk de kortste trein van het land, dus dat loont misschien de moeite?![]()

Re: langste/kortste treinrit
Strikt genomen wint die inderdaad zowel qua tijd als afstand. Aan de andere kant gaat het om een tijdelijke situatie door de werkzaamheden in Ottignies, de S8 hoort in principe de hele verbinding Brussel - LLN te doen.
Re: langste/kortste treinrit
Ondertussen het lijntje Aalst-Burst gedaan vorige donderdagmiddag. Leuk treintje. Het reisverslag en foto kan men vinden op mijn site: http://allestationsvanbelgie.jouwweb.be. Doorklikken naar reisverslagen, en dan het reisverlag onder dag 1
Re: langste/kortste treinrit
Leuk lijstje, vogelvlucht of loopafstand?
Etterbeek-Delta zit zo rond de 800 meter, maar lopen zal ook rond de km zijn. En Arcaden - Watermaal, dát is pas kersenpitspuugafstand, 200 meter ofzo? Maar wel een andere categorie: kortste afstand, zonder treinverbinding, waar de reisplanner van door de knieën gaat.
Re: langste/kortste treinrit
Afstand via het spoor. Etterbeek - Delta is dan zo'n 1,4 km (spoor maakt daar een grote bocht) en Arcaden - Watermaal is inderdaad buiten categorie wegens geen verbinding tussen beide stations. Binnen die laatste categorie zullen er ongetwijfeld nog wel meer stations zijn die vlakbij elkaar liggen. Denk bijvoorbeeld aan Haren en Haren-Zuid (in vogelvlucht zo'n 250 m) en Mortsel en Mortsel-Deurnesteenweg (een goede 100 m en perrons die elkaar bijna raken - voor hetzelfde geld hadden beide stations dezelfde naam gekregen, zoals in andere gevallen wel gebeurd is).
Re: langste/kortste treinrit
Neen, dat kunnen ze niet uitlezen. Je moet op een of andere manier bewijzen dat je een geldig biljet hebt. Dan geeft de chauffeur (in principe) een speciaal biljet, louter voor statistische doeleinden. In principe, want vorig jaar deed de chauffeur die moeite niet voor mijn biljet.rvdborgt schreef: ↑27 jun 2018, 23:37NMBS-tickets zijn geldig, onafhankelijk van de vorm. Of en hoe ze tickets op MOBIB controleren, dat weet ik niet en dat is in feite ook niet het probleem van de reiziger. Maar aangezien gewone NMBS-abonnementen ook al jaren op een chipkaart staan, zou ik toch denken dat ze die wel kunnen lezen.
Groetjes,
Rian
Steve schreef: ↑28 jun 2018, 07:17
Ik ben wel benieuwd hoe ze het eID-ticket zouden uitlezen!
Uit een mail van Alain.BATTA@tec-wl.be:
... il existe un accord spécifique entre le TEC et la SNCB pour cette ligne. Les passagers qui proviennent d’une gare autre que celle de Libramont et qui se rendent à Bastogne ( et inversement) sont considérés comme passagers du chemin de fer et peuvent voyager sur les bus munis d’un titre de transport SNCB.
Lorsque le titre de transport en question est lisible par les appareils du TEC, le voyageur est comptabilisé automatiquement par l’appareil.
Dans les autres cas (billets « papier », railpass, …) le conducteur du bus délivre un billet spécial au voyageur sur base du titre qui lui est présenté. Ce billet spécial étant alors comptabilisé pour les statistiques voyageurs chemin de fer de la ligne. Bien sûr le voyageur doit prouver qu’il a un titre SNCB valable. Dans les cas de titres « papier », pas de problème. Si le titre de transport se trouve sur un support magnétique pour lequel l’appareil du TEC n’a pas été prévu, alors il faudra que le voyageur puisse prouver la présence du titre de transport sur le support présenté : une impression du contenu de ce support me semble dès lors indispensable.
Omhoog
Re: langste/kortste treinrit
De officiële afstand over het spoor volgens de netverklaring van Infrabel.kika schreef: ↑03 jul 2018, 11:12Leuk lijstje, vogelvlucht of loopafstand?
Etterbeek-Delta zit zo rond de 800 meter, maar lopen zal ook rond de km zijn. En Arcaden - Watermaal, dát is pas kersenpitspuugafstand, 200 meter ofzo? Maar wel een andere categorie: kortste afstand, zonder treinverbinding, waar de reisplanner van door de knieën gaat.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: langste/kortste treinrit
Die hele uitleg van de TEC heeft bij mijn weten geen basis in de vervoersvoorwaarden van de NMBS. Ja, de reiziger moet een geldig NMBS-vervoerbewijs hebben. Maar het is toch echt het probleem van de vervoerder om de geldigheid te kunnen controleren. Het ticket op elektronische identiteitskaart is ook mogelijk naar Bastogne DUS dat geldt daar.joverwimp schreef: ↑03 jul 2018, 12:26Steve schreef: ↑28 jun 2018, 07:17
Ik ben wel benieuwd hoe ze het eID-ticket zouden uitlezen!
Neen, dat kunnen ze niet uitlezen. Je moet op een of andere manier bewijzen dat je een geldig biljet hebt. Dan geeft de chauffeur (in principe) een speciaal biljet, louter voor statistische doeleinden. In principe, want vorig jaar deed de chauffeur die moeite niet voor mijn biljet.
Uit een mail van Alain.BATTA@tec-wl.be:
... il existe un accord spécifique entre le TEC et la SNCB pour cette ligne. Les passagers qui proviennent d’une gare autre que celle de Libramont et qui se rendent à Bastogne ( et inversement) sont considérés comme passagers du chemin de fer et peuvent voyager sur les bus munis d’un titre de transport SNCB.
Lorsque le titre de transport en question est lisible par les appareils du TEC, le voyageur est comptabilisé automatiquement par l’appareil.
Dans les autres cas (billets « papier », railpass, …) le conducteur du bus délivre un billet spécial au voyageur sur base du titre qui lui est présenté. Ce billet spécial étant alors comptabilisé pour les statistiques voyageurs chemin de fer de la ligne. Bien sûr le voyageur doit prouver qu’il a un titre SNCB valable. Dans les cas de titres « papier », pas de problème. Si le titre de transport se trouve sur un support magnétique pour lequel l’appareil du TEC n’a pas été prévu, alors il faudra que le voyageur puisse prouver la présence du titre de transport sur le support présenté : une impression du contenu de ce support me semble dès lors indispensable.
Groetjes,
Rian