Thalys in 2019

FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Thalys in 2019

Bericht door FLV-FGSP »

Een gelijkaardige tekst staat ook hier: https://www.thalys.com/img/1529403411/p ... bod_en.pdf

Daar wordt ook de komst van een tweede Thalys Soleil Brussel - Bordeaux aangekondigd.

Een van de treinparen Amsterdam - Rijsel verdwijnt overigens al per 2 september.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Thalys in 2019

Bericht door groentje »

Ik vraag me wel af hoe comfortabel het wordt, vooral qua beenruimte, als er nog meer stoelen komen, da's vandaag al bij momenten krap voor mij, toch zeker in Economy.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Thalys in 2019

Bericht door kika »

groentje schreef: 07 jul 2018, 14:49 Ik vraag me wel af hoe comfortabel het wordt, vooral qua beenruimte, als er nog meer stoelen komen, da's vandaag al bij momenten krap voor mij, toch zeker in Economy.
Gezien het plaatje van de fiets (geen spatborden, geen breed stuur, geen kinderzitjes…), zal het krapjes blijven :wink: Er verdwijnt ook nog wat, zoals die vergaderruimte, dat zijn ook weer een paar centimeter. Misschien dat de stoelen zelf ook iets dunner zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys in 2019

Bericht door Shrek »

Als ik de foto's bekijk lijkt het er inderdaad op dat de stoelen zelf wat dunner zijn. Gezien het profiel dat Thalys wil uitstralen geloof ik ook niet dat ze op beenruimte zouden beknibbelen.
FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Thalys in 2019

Bericht door FLV-FGSP »

FLV-FGSP schreef: 07 jul 2018, 09:01 Een gelijkaardige tekst staat ook hier: https://www.thalys.com/img/1529403411/p ... bod_en.pdf

Daar wordt ook de komst van een tweede Thalys Soleil Brussel - Bordeaux aangekondigd.
Heeft iemand al tijden van dat zaterdagse treinpaar gezien?
FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Thalys in 2019

Bericht door FLV-FGSP »

In een Frans forum vond ik deze tijden voor de Thalys naar Bordeaux:

Bruxelles 8h20 - Bordeaux 12h31
Bordeaux 13h46 - Bruxelles 17h50
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Thalys in 2019

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef: 25 jan 2019, 09:30 In een Frans forum vond ik deze tijden voor de Thalys naar Bordeaux:

Bruxelles 8h20 - Bordeaux 12h31
Bordeaux 13h46 - Bruxelles 17h50
Enkele dagen geleden tickets aangekocht om mee te rijden met de "maiden trip" op 29/06.
Prijs : 79€ voor een plaats in Premium, lijkt me een prima en heel concurrentieel aanbod.


Wat ik vreemd vind is dat er totaal niet gestopt wordt in Frankrijk.
Men mist hier in mijn ogen een kans om andere gebieden van Frankrijk te ontsluiten.

Een stop in Massy zou niet veel tijd kosten want ligt niet op de HSL.
Hier zou een mooie aansluiting mogelijk zijn op de TGV richting Bretagne (Rennes en Nantes) om 10u37.

Stoppen in St Pierre des Corps is wel "kostelijk" in tijd.
Maar hier zouden dan weer mooie aansluitingen zijn naar
- Poitiers(Futuroscope) om 11u25
- Amboise en Blois (Kastelen van de Loire) om 11u29.

Zou deze Thalys voor reizigers naar Bordeaux minder verkoopbaar zijn als hij kort voor 13u aankomt ipv. om 12u31 ?
Bruikbare aansluitingen in Bordeaux zijn er sowieso pas vanaf 13u02.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys in 2019

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 10 apr 2019, 22:24 Zou deze Thalys voor reizigers naar Bordeaux minder verkoopbaar zijn als hij kort voor 13u aankomt ipv. om 12u31 ?
Bruikbare aansluitingen in Bordeaux zijn er sowieso pas vanaf 13u02.
De vraag is natuurlijk of er capaciteit genoeg is voor extra reizigers, je hebt immers maar 1 trein per week die hoogstens 350 personen kan vervoeren. Als die helemaal vol zit met mensen voor Bordeaux heeft een tussenstop geen enkele zin meer. Dan moet je "dure" reizigers voor Bordeaux weigeren om er "goedkope" mee te hebben voor Massy en dan halfleeg rijden tussen Massy en Bordeaux.
Elke stop kost bovendien geld en een langere reistijd betekent ook meer personeelskosten. Als de trein 's avonds vroeger terug in Brussel is, is de planning van het onderhoud ook eenvoudiger. De extra stop moet dus al veel extra omzet leveren om rendabel te zijn.

Laten we vooral hopen dat deze trein veel succes heeft en men daardoor ook andere bestemmingen durft gaan exploreren.

Trouwens: in een ver verleden hebben er ooit rechtstreekse TGV's Brussel-Massy-Tours-Bordeaux gereden. Daar zat niet veel volk op waardoor ze zijn afgeschaft.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys in 2019

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 10 apr 2019, 23:25 Trouwens: in een ver verleden hebben er ooit rechtstreekse TGV's Brussel-Massy-Tours-Bordeaux gereden. Daar zat niet veel volk op waardoor ze zijn afgeschaft.
Ik heb die wel eens genomen en die was toen bepaald niet leeg (maar dat is natuurlijk geen representatieve steekproef). Anderzijds was het een soort van TER300: hij stopte ongeveer op alle stations die aan de HSL lagen. Een verbinding met overstap in Parijs was daardoor een stuk sneller en die werd dan ook aanbevolen door de planners. Verder is er nog het fenomeen dat de bestemming Brussel voor de SNCF niet heel belangrijk is, maar eerder een soort van bijkomstigheid, die ze bedienen met een deel van de TGV's naar Lille en dan worden er ook wel eens wijzigingen om omlooptechnische redenen gemaakt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Thalys in 2019

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 10 apr 2019, 23:25
Portbou schreef: 10 apr 2019, 22:24 Zou deze Thalys voor reizigers naar Bordeaux minder verkoopbaar zijn als hij kort voor 13u aankomt ipv. om 12u31 ?
Bruikbare aansluitingen in Bordeaux zijn er sowieso pas vanaf 13u02.
De vraag is natuurlijk of er capaciteit genoeg is voor extra reizigers, je hebt immers maar 1 trein per week die hoogstens 350 personen kan vervoeren. Als die helemaal vol zit met mensen voor Bordeaux heeft een tussenstop geen enkele zin meer. Dan moet je "dure" reizigers voor Bordeaux weigeren om er "goedkope" mee te hebben voor Massy en dan halfleeg rijden tussen Massy en Bordeaux.
OK, die redenering kan ik volgen. Moest na het eerste zomerseizoen blijken dat de trein toch niet goed gevuld geraakt hoop ik dat ze de zomer erna opnieuw proberen met wat meer stops. (En dus niet direct weer volledig afschaffen)


Shrek schreef: 10 apr 2019, 23:25 Elke stop kost bovendien geld en een langere reistijd betekent ook meer personeelskosten. Als de trein 's avonds vroeger terug in Brussel is, is de planning van het onderhoud ook eenvoudiger. De extra stop moet dus al veel extra omzet leveren om rendabel te zijn.
Tja, ik vind sowieso dat ze het vertrek van de terugrit beter een halfuurtje later hadden ingepland.
Er wordt nu terug naar Brussel vertrokken om 13h46.
Dit terwijl er in Bordeaux om 13h58 een TGV uit Hendaye aankomt en om 14h00 een Intercités uit Marseille en Toulouse.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Thalys in 2019

Bericht door Portbou »

rvdborgt schreef: 11 apr 2019, 00:18
Shrek schreef: 10 apr 2019, 23:25 Trouwens: in een ver verleden hebben er ooit rechtstreekse TGV's Brussel-Massy-Tours-Bordeaux gereden. Daar zat niet veel volk op waardoor ze zijn afgeschaft.
Ik heb die wel eens genomen en die was toen bepaald niet leeg (maar dat is natuurlijk geen representatieve steekproef). Anderzijds was het een soort van TER300: hij stopte ongeveer op alle stations die aan de HSL lagen. Een verbinding met overstap in Parijs was daardoor een stuk sneller en die werd dan ook aanbevolen door de planners.
Met die "oude" TGV mag men niet meer gaan vergelijken, die was inderdaad zeer langzaam :
- Omrijden via Lille en daar tijdrovend kopmaken.
- Na Lille rit buiten HSL om Douai en Arras te bedienen.
- Bediening van alle andere stations onderweg : TGV Haute Picardie, Roissy, Marne la Vallée,...
- Er was nog geen HSL voorbij St Pierre des Corps.


rvdborgt schreef: 11 apr 2019, 00:18 Verder is er nog het fenomeen dat de bestemming Brussel voor de SNCF niet heel belangrijk is, maar eerder een soort van bijkomstigheid, die ze bedienen met een deel van de TGV's naar Lille en dan worden er ook wel eens wijzigingen om omlooptechnische redenen gemaakt.
Inderdaad !
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Thalys in 2019

Bericht door Shrek »


Portbou schreef:
Tja, ik vind sowieso dat ze het vertrek van de terugrit beter een halfuurtje later hadden ingepland.
Er wordt nu terug naar Brussel vertrokken om 13h46.
Dit terwijl er in Bordeaux om 13h58 een TGV uit Hendaye aankomt en om 14h00 een Intercités uit Marseille en Toulouse.
Op de LGV-nord zit het al vrij vol waardoor je de rijpaden niet zomaar voor het kiezen hebt. Bovendien zal er in een groot station altijd wel een aansluiting zijn die je net niet haalt. En ook hier geldt: een half uur later betekent dat Thalys zijn personeel een half uur langer moet betalen om in Bordeaux op een terrasje te zitten ;)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Thalys in 2019

Bericht door Portbou »

Portbou schreef: 10 apr 2019, 22:24 Enkele dagen geleden tickets aangekocht om mee te rijden met de "maiden trip" op 29/06.
Prijs : 79€ voor een plaats in Premium, lijkt me een prima en heel concurrentieel aanbod.

We zitten hier goed.

Speciaal voor de eerste rit een extra aperitiefje aangeboden door Lillet uit Podensac nabij Bordeaux.
Afbeelding
HLE18
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Thalys in 2019

Bericht door HLE18 »

thalyssite.png
thalyssite.png (10.02 KiB) 10661 keer bekeken
De server van Thalys website heeft precies ook last van de warmte, heel professioneel...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Thalys in 2019

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, hier werkt die pagina normaal hoor. Nuja, "normaal": er werd blijkbaar gedetecteerd dat ik in België zit en "dus" werd ik automatisch naar de Franstalige editie gestuurd - leven ze bij een zo modern vervoersmiddel als een SST nog steeds in de 19de eeuw als het over taal en cultuur gaat :evil: ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie