Eurostar en Kanaaltunnel

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9264
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek » 03 mei 2018, 12:52

rvdborgt schreef:
02 mei 2018, 20:12
Shrek schreef:
01 mei 2018, 23:58
FLV-FGSP schreef:
01 mei 2018, 23:22
Die zitten in de ijskast.
Het is ook gewoon een heel slecht idee om zo'n verbinding te verdelen tussen 2 operatoren. Ze moeten dan allebei de volledige kosten betalen om het te organiseren maar de opbrengsten moeten wel gedeeld worden. De gemiddelde bezetting van de treinen zou ook dalen, want beide operatoren willen natuurlijk de hele dag door diensten aanbieden.
Je lijkt het als natuurfenomeen te beschouwen dat het aantal reizigers gelijk blijft als er extra treinen gaan rijden van een andere vervoerder. Tussen Wenen en Salzburg is echter het aantal reizigers gestegen, ook bij de ÖBB, toen de Westbahn daar ging rijden. Dat hoeft natuurlijk op een ander traject niet per se zo te zijn maar anderzijds zou het aanbieden van rechtstreekse verbindingen van/naar Duitsland zeker nieuwe reizigers trekken. In ieder geval heb je dus wel een onderbouwing nodig voor de aanname dat er amper nieuwe reizigers zouden komen.
Uiteraard zouden er bij een rechtstreekse verbinding Londen-Frankfurt nieuwe reizigers bijkomen. Maar dat gaan er nooit genoeg zijn om de gigantische kosten van deze relatie te compenseren. Moest Eurostar er niet rijden kon DB dat goedmaken met grote reizigersaantallen op Brussel-Londen. Maar door de koek te moeten delen schiet er niet genoeg meer over.

Westbahn is geen goed voorbeeld vind ik, dat gaat over een eenvoudige binnenlandse verbinding waar je heel makkelijk winst op kan maken. Doordat een deel van de winst van OBB hier verdwijnt wordt die winst niet herverdeeld naar andere, verlieslatende, lijnen. OVerheden zouden dit sort cherrypicking moeten verbieden of een systeem van herverdeling richting andere lijnen opleggen (door bijvoorbeeld grotere concessies uit te schrijven). Wat Westbahn daar doet is slecht voor het hele spoorsysteem...


kika
Berichten: 2675
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door kika » 03 mei 2018, 17:20

Shrek schreef:
03 mei 2018, 12:52
Westbahn is geen goed voorbeeld vind ik, dat gaat over een eenvoudige binnenlandse verbinding waar je heel makkelijk winst op kan maken. Doordat een deel van de winst van OBB hier verdwijnt wordt die winst niet herverdeeld naar andere, verlieslatende, lijnen. OVerheden zouden dit sort cherrypicking moeten verbieden of een systeem van herverdeling richting andere lijnen opleggen (door bijvoorbeeld grotere concessies uit te schrijven). Wat Westbahn daar doet is slecht voor het hele spoorsysteem...
Ik stel voor dat Westbahn een eigen topic krijgt, ze zaten ooit in Verkehrsverbund Ost-Region, maken verlies, OBB ging toch maar snel Graz-Linz weer bedienen nadat Westbahn in het lege gat wilde springen… net iets teveel argumenten, feiten en achtergrond om even snel als voorbeeld te gebruiken.

rvdborgt
Berichten: 3022
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door rvdborgt » 03 mei 2018, 21:28

Shrek schreef:
03 mei 2018, 12:52
Uiteraard zouden er bij een rechtstreekse verbinding Londen-Frankfurt nieuwe reizigers bijkomen. Maar dat gaan er nooit genoeg zijn om de gigantische kosten van deze relatie te compenseren. Moest Eurostar er niet rijden kon DB dat goedmaken met grote reizigersaantallen op Brussel-Londen. Maar door de koek te moeten delen schiet er niet genoeg meer over.

Westbahn is geen goed voorbeeld vind ik, dat gaat over een eenvoudige binnenlandse verbinding waar je heel makkelijk winst op kan maken. Doordat een deel van de winst van OBB hier verdwijnt wordt die winst niet herverdeeld naar andere, verlieslatende, lijnen. OVerheden zouden dit sort cherrypicking moeten verbieden of een systeem van herverdeling richting andere lijnen opleggen (door bijvoorbeeld grotere concessies uit te schrijven). Wat Westbahn daar doet is slecht voor het hele spoorsysteem...
Je hebt mijn punt gemist dat de ÖBB *meer* reizigers heeft sinds Westbahn rijdt. Wat dat voor de winst betekent, dat is wat moeilijker in te schatten omdat ze ook sommige prijzen hebben laten zakken maar ze hadden anderzijds niets te klagen.

Wat betreft DB naar Londen mis ik een onderbouwing.

Groetjes,
Rian

nighttrain
Berichten: 2028
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door nighttrain » 04 mei 2018, 08:17

Shrek schreef:
03 mei 2018, 12:52
Uiteraard zouden er bij een rechtstreekse verbinding Londen-Frankfurt nieuwe reizigers bijkomen. Maar dat gaan er nooit genoeg zijn om de gigantische kosten van deze relatie te compenseren. Moest Eurostar er niet rijden kon DB dat goedmaken met grote reizigersaantallen op Brussel-Londen. Maar door de koek te moeten delen schiet er niet genoeg meer over.


[/quote]
Ik vrees dat u de markt niet goed kent alsook de capaciteit die beschikbaar is in de tunnel.
Er is een markt voor die verbinding, miljoenen in Amerika en het Midden-oosten en natuurlijk Oost-Europa. Die build-up van reiziger gaat zeker maar gestaag.Voor een buitenstaander is het natuurlijk onmogelijk te weten welke reizigers en welke oorsprong. Hier in Jeddah bv is er veel publiciteit voor Eurostar en Thalys, raar?maar waar.Gemiddeld +14 a 17 %per jaar/segment
Ander gegeven , maar waar niemand over spreekt of goed leest,is het volgende(mijn vorig antwoord).Is Eurotunnel bereid meer capaciteit voor 160Km/h treinen te verkopen, dan op heden gezien hun stijging van te vervoeren capaciteit. Met 6 HGV departures en 2 a3 (normaal regime) tourisme per uur is er niet veel/geen ruimte.
Dus tweede tunnel bouwen zoals gepland zal nodig zijn. Of de geplande brug?

Taurus
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:19
Locatie: Almelo, Nederland
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Taurus » 10 mei 2018, 21:54

Afgelopen weekend heb ik met het mooie weer dan toch de trip gemaakt naar de hogesnelheidslijn Brussel - Lille en de eerste Eurostar was meteen een gereviseerde TMST. Dit was trein 9110 op zaterdag. De rest van de zaterdag heb ik alleen nog Velaro e320 stellen gezien en gefotografeerd. Op zondag heb ik nog twee ongereviseerde TMST stellen gezien in trein 9132 en 9145, dus ze zijn er nog en komen ook nog naar Brussel.

4303
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 » 19 mei 2018, 17:24

Er gaat vanaf binnenkort een TMST te zien zijn tussen Brussel en Parijs. Izy heeft er namelijk eentje gehuurd van ons. De opleidingen van de instructeurs (zowel bestuurders als begeleiders) is deze week afgerond. Wanneer ze juist gaan rijden en hoe hij er gaat uitzien weet ik nog niet. Maar er is dus eentje (voorlopig) gered van de sloper...

jan_olieslagers
Berichten: 1304
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door jan_olieslagers » 19 mei 2018, 18:21

eentje gehuurd van ons
gehuurd van WIE ?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

4303
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 » 19 mei 2018, 18:36

Van Eurostar. Aangezien het een TMST is en we hier in het topic Eurostar zitten. :wink:

trainlovertje
Berichten: 731
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door trainlovertje » 19 mei 2018, 20:18

4303 schreef:
19 mei 2018, 17:24
Er gaat vanaf binnenkort een TMST te zien zijn tussen Brussel en Parijs. Izy heeft er namelijk eentje gehuurd van ons. De opleidingen van de instructeurs (zowel bestuurders als begeleiders) is deze week afgerond. Wanneer ze juist gaan rijden en hoe hij er gaat uitzien weet ik nog niet. Maar er is dus eentje (voorlopig) gered van de sloper...
Een gemoderniseerde of niet? En als ze een TMST huren, dan betekent het volgens mij dat Izy een sterke groei heeft gekend wat reizigersaantallen betreft...

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4125
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Steve » 19 mei 2018, 20:34

Hangt er een beetje af, want een TMST heeft bijna exact dezelfde capaciteit als twee gekoppelde Thalys PBA's, zoals je die nu vaak (of zelfs exclusief?) op de Izy ziet.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door groentje » 19 mei 2018, 20:45

Het zou me niet verbazen dat met de staking in Frankrijk de TGV-stellen waarmee ze vandaag rijden niet allemaal ter beschikking krijgen, of zo, en/of die stellen moeten teruggeven omwille van een TGV-gebrek, en dat het niet per se een uitbreiding van de capaciteit is, maar een vervanging. We zullen wel zien of en wanneer er extra ritten zullen zijn, zeker? Er zijn er nu al regelmatig afgeschaft door Thalys dat ook met een krapte zit.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3711
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Asterix » 02 jul 2018, 16:43

Des trains low cost pourraient bientôt rejoindre Londres

Une offre complémentaire à celle d'Eurostar pourrait voir le jour.

Getlink (ex-Eurotunnel) se prépare à accueillir une offre de trains à bas coût pour relier Paris à la capitale anglaise, indique le Journal du Dimanche. Les prix des billets pourraient baisser de plus de 20%.

Se rendre à Londres en train pourrait bientôt coûter moins cher. Selon le Journal du Dimanche , Getlink (ex-eurotunnel), le concessionnaire du tunnel sous la Manche, travaille en ce moment à l'ouverture du rail franco-britannique. Son projet: pousser à la mise en place d'une offre low cost qui viendrait s'ajouter à celle, plus premium, d'Eurostar. D'après le cabinet d'étude Roland Berger, consulté par Getlink, ces trains à bas coûts permettront de relier Paris à Londres, avec un coût de fonctionnement de 25% à 30% moins élevé que l'Eurostar. Ce qui laisse imaginer une baisse dans les mêmes proportions du prix du billet.

Pour en arriver à ce résultat, il faudra appliquer la méthode utilisée par la SNCF pour ses trains low cost Ouigo : «prévoir des départs et arrivées dans des gares périphériques et utiliser les voies des anciennes lignes, moins rapides mais où les péages sont moins chers», explique Jacques Gounon, PDG de Getlink, dans les colonnes du JDD. Selon les pistes évoquées à ce stade, ces trains low cost pourraient partir de la gare de Roissy-Charles-de-Gaulle pour rejoindre celle de Stratford à Londres. La gare de Roissy semble être la mieux disposée à accueillir l'offre low cost en raison de la présence de douaniers dans l'enceinte de l'aéroport tandis que celle de Startford à Londres est connectée au réseau de transport en commun depuis les JO de 2012, permettant ainsi un accès rapide au centre-ville. Le choix de ces gares aura pour conséquence de rallonger le temps de trajet: compter un peu plus de 3 heures pour un Roissy-Charles-de-Gaulle-Stratford contre 2h20 avec l'Eurostar entre la gare du Nord et celle de Saint-Pancras, en plein centre-ville londonien.

Une opération rentable

Malgré cet inconvénient, cette offre pourrait permettre d'accroître le trafic du tunnel sous la Manche qui s'est élevé l'an dernier à 21 millions de passagers, dont 10,3 millions avec l'Eurostar. Selon le cabinet Roland Berger, 2 millions de passagers par an pourraient être séduits. L'opération s'annonce rentable avec un chiffre d'affaires de 285 millions d'euros par an et une marge opérationnelle de 10%. L'opérateur qui acceptera de se lancer dans l'aventure bénéficiera par ailleurs d'une aide financière au démarrage, «de deux à trois ans», annonce Jacques Gounon. Cette aide prendrait la forme de prix de péages moins élevés.

Selon Getlink, plusieurs compagnies sont en mesure de se positionner: la SNCF, qui lancerait donc une nouvelle offre low cost après Ouigo, mais aussi Thalys, Italo ou encore Virgin. Mais il faudra être patient avant de voir le projet se concrétiser. «La mise en œuvre de projets ferroviaires est toujours extrêmement longue. Si une nouvelle compagnie se lance sur le low cost Paris-Londres, il faudra compter au moins 18 mois avant qu'elle soit opérationnelle», prévient Getlink. À moins qu'Eurostar lui-même ne se lance sur ce créneau, explique le gestionnaire du tunnel sous la Manche. Grâce à son expérience sur ce trajet, l'offre pourrait alors voir le jour en seulement six mois.
Bron: le Figaro

Gebruikersavatar
wdew
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door wdew » 09 jul 2018, 22:02

Vandaag voor de tweede maal per Eurostar van Brussel heen-en-weer naar Amsterdam gespoord.
Brussel-Zuid - Rotterdam - Amsterdam zonder tussenstops in 1u49.
Zalig met de e320 (enige Eurostar die in Nederland kan rijden).
Bij de terugrit vandaag heeft de Eurostar Thalys reizigers gedepanneerd.
In Rotterdam gestrande Thalys reizigers opgepikt en een uitzonderlijke stop in Antwerpen ingelast.
In Antwerpen zijn ook gestrande Thalys reizigers opgepikt.
Stond duidelijk vermeld op de aankondigingsborden op het perron, maar wel nooit vermeld (noch via de perronluidsprekers als binnen de stilstaande trein) dat de Eurostar niet langs de luchthaven reed, en dat was wel een probleem.
Ook het Nederlandse treinpersoneel (dat slechts Brussel-Amsterdam doet) moet nog wat wennen.
Zowel tijdens de heenrit als tijdens de terugrit hebben ze de reizigers bedankt om gebruik te maken van de Thalys, even later gecorrigeerd naar Eurostar.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3711
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Asterix » 19 jul 2018, 19:40

4303 schreef:
23 jun 2017, 10:11
Indien er van materiaal gewisseld moet worden (van TMST naar E320 of omgekeerd), krijg je aan de check-in een nieuwe boarding pass.
Hierop staan jou nieuw rijtuignummer en zitplaats. uiteraard geeft dit wat problemen. Mensen die in de rijrichting geboekt hebben en nu achteruit zitten. Mensen die aan een tafel zitten en nu plots niet meer. En nog meer van deze kleine ongemakken... Maar over het algemeen verloopt dit zeer vlot.
Wel vervelend dat wanneer je als koppel twee zitplaatsen hebt geboekt, je dan opeens uit elkaar wordt gehaald. Het personeel kon het geen bal schelen maar dit tempert toch wel wat het reisplezier. Kan men hiervoor dan geen commerciële geste bekomen?

Wat mij trouwens ook enorm stoort, is het feit dat reizigers voor Parijs te Londen eerst mogen inchecken hoewel hun trein later vertrekt dan die naar Brussel.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9264
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door Shrek » 19 jul 2018, 21:14

Ik heb het ook al voorgehad dat we uit elkaar gezet werden. Meteen na het inchecken ben ik naar de infobalie gegaan waar ze prompt 2 nieuwe instapkaarten uitprintten die wel naast elkaar waren.

Plaats reactie