Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door CursorX »

Lynx schreef: 14 jun 2018, 09:48
Eimai schreef: Maar in Nederland gaan de machinisten dan van hun kant bijvoorbeeld ook al bij één keer een sein dat niet tijdig veilig komt al naar de treindienstleider bellen wat de reden daarvoor is. Het gaat daar in twee richtingen.
De reden daarvan is vrij eenvoudig: het staat zo in onze regelementen :-)
Dat geldt trouwens ook voor even bellen als je met panne staat. Bel direct even op, ook al is het nog geen vertrektijd. Dan kan de treindienstleider jou namelijk uit de 'ARI' halen (Automatische RijwegInstelling) zodat jouw rijweg niet automatisch ingesteld wordt op de geplande vertrektijd.
Kan je dan toch weer vertrekken, dan geef je je weer op en zet de treindienstleider je weer terug in het systeem.
Maar dat lijkt me toch logisch? Als ik problemen heb bij klaarmaking bel ik even dat het zou kunnen dat het wat uitloopt, als het ok is bel ik terug. Meesten die ik aan de lijn krijg zijn dankbaar dat ik verwittig, maar lijkt me toch maar normaal?
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Lynx »

Lijkt mij ook, maar niet iedereen doet of vindt dat helaas.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Er zijn er inderdaad veel die het te veel moeite vinden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Asterix »

Asterix schreef: 11 jun 2018, 18:43 Nog iets vervelends vanuit klantenperspectief: het gebeurt regelmatig dat een trein na het bedienen van de AVG niet onmiddellijk kan vertrekken omdat er in laatste instantie wordt besloten om een andere trein voorrang te geven. Vroeger kon je dan laten omroepen dat de boordchef de AVG mocht annuleren zodat laattijdige reizigers nog konden instappen. Nu zit hij of zij in de trein met gesloten deuren en staan de reizigers op het perron.
groentje schreef: 11 jun 2018, 21:06 Omroep moet dan eerder gebeuren, en anders moet de onderstationchef ter plaatse gaan om die te annuleren... Maar eerlijk, ik heb de indruk dat op z'n minst sommige tbg's dergelijke aankondigingen negeren...
Stations met een onderstationschef zijn inmiddels ook niet meer zo dikgezaaid, hé.

Vandaag nog een ander vervelend probleem gehad: boordchef draait de AVG, stapt in en sluit onmiddellijk de laatste deur. Het vertreksein staat open maar bestuurder wacht uiteraard op het openen van de AVG. Alleen was de AVG voor de verkeerde rijrichting gedraaid. Boordchef niet meer te bereiken (dacht waarschijnlijk dat het vertreksein nog gesloten stond), op het perron niemand meer aan te treffen aan een geopende deur (want alle deuren zijn gesloten), omroep wordt in de trein niet gehoord en bestuurder weet ook van niets. Op die manier kan iets dat regelmatig gebeurt meteen escaleren in vele minuten vertraging voor meerdere treinen. Dat zal wellicht allemaal niet opwegen tegen het veiligheidsaspect maar het is door zo van die 'kleine' zaken dat ik mij afvraag of er wel voldoende over werd nagedacht.
Laatst gewijzigd door Asterix op 16 jun 2018, 02:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Dat is het probleem dat er nog steeds TBG zijn die niet visueel controleren of zede juiste avg bediend hebben. Wat soms nog voorvalt is dat ze niet voldoende ver draaien en er dus geen signaal werd gegeven en de avg dus totaal niet oplicht.
Maar dat probleem bestond vroeger ook al. Dit valt enkel in de problemen bij materieel zonder lamp deuren. Bij ander materieel ziet de Tb de controle op de lamp deeuren dat hij geen avg lampen heeft. Dan kan hij zelf de tbg contacteren.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Er zijn blijkbaar ook standaardomroepberichten over de vertrekprocedure. Sommige conducteurs roepen die ook viertalig om. Daarbij valt het op dat ze in verschillende talen subtiel van elkaar afwijken. Zo wordt er in het Duiits omgeroepn dat je op tijd op het spoor moet zijn: "Wir bitten Sie daher, sich rechtzeitig vor der Abfahrtzeit Ihres Zuges auf dem Gleis einzufinden."... in de andere drie talen gaat het over het perron.
Ook is het bericht niet in alle talen even precies over wanneer de deuren nu precies sluiten. Soms is het 30 seconden voor het vertrek en soms 30 seconden voor de vertrektijd (ik weet niet meer in welke talen wat wordt gezegd)...

Groetjes,
Rian
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Commendatore »

rvdborgt schreef: 19 jun 2018, 21:38 Er zijn blijkbaar ook standaardomroepberichten over de vertrekprocedure. Sommige conducteurs roepen die ook viertalig om. Daarbij valt het op dat ze in verschillende talen subtiel van elkaar afwijken. Zo wordt er in het Duiits omgeroepn dat je op tijd op het spoor moet zijn: "Wir bitten Sie daher, sich rechtzeitig vor der Abfahrtzeit Ihres Zuges auf dem Gleis einzufinden."... in de andere drie talen gaat het over het perron.
Ook is het bericht niet in alle talen even precies over wanneer de deuren nu precies sluiten. Soms is het 30 seconden voor het vertrek en soms 30 seconden voor de vertrektijd (ik weet niet meer in welke talen wat wordt gezegd)...

Groetjes,
Rian
Wordt dat in het Duits letterlijk zo omgeroepen? Zoals het daar staat is het namelijk gewoon onjuist. Het moet ofwel 'am Gleis einzufinden', ofwel 'auf dem Bahnsteig einzufinden' zijn, want nu staat er namelijk letterlijk dat je op het spoor - en dus niet op het perron - moet gaan staan en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Commendatore schreef: 19 jun 2018, 23:04
rvdborgt schreef: 19 jun 2018, 21:38Er zijn blijkbaar ook standaardomroepberichten over de vertrekprocedure. Sommige conducteurs roepen die ook viertalig om. Daarbij valt het op dat ze in verschillende talen subtiel van elkaar afwijken. Zo wordt er in het Duiits omgeroepn dat je op tijd op het spoor moet zijn: "Wir bitten Sie daher, sich rechtzeitig vor der Abfahrtzeit Ihres Zuges auf dem Gleis einzufinden."... in de andere drie talen gaat het over het perron.
Ook is het bericht niet in alle talen even precies over wanneer de deuren nu precies sluiten. Soms is het 30 seconden voor het vertrek en soms 30 seconden voor de vertrektijd (ik weet niet meer in welke talen wat wordt gezegd)...
Wordt dat in het Duits letterlijk zo omgeroepen? Zoals het daar staat is het namelijk gewoon onjuist. Het moet ofwel 'am Gleis einzufinden', ofwel 'auf dem Bahnsteig einzufinden' zijn, want nu staat er namelijk letterlijk dat je op het spoor - en dus niet op het perron - moet gaan staan en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Ja, letterlijk. Ik dacht ook eerst dat ik het niet goed gehoord had maar de volgende keer heb ik nog eens goed geluisterd en het opgeschreven.
Maar het verbaast me helaas niet. De automatische omroep op de stations gebruikt in het Duits bv. vaak de verkeerde zinsvolgorde.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dice vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 02 jun 2017, 21:16
Steven schreef:Ik heb zoiets complex bij de sbb ook nog nooit gezien.
Ik weet het, ik heb ook maar collega's horen zeggen dat er mensen naar Zwitserland geweest zijn om te kijken hoe het daar werkte. Het is in ieder geval zeker niet 100% dezelfde procedure. Zwitserland zou SMS'en gebruiken die toekomen op de GSM-R of deze door een tag te scannen verstuurd worden weet ik niet. NMBS gebruikt gelukkig geen SMS'en vanwege veiligheid en betrouwbaarheid.

Enige dat ik er on-line over kan vinden is deze risco analyse:

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=26204813
Bij de SBB wordt inderdaad sinds een paar jaar ook een vertrekprocedure gebruikt waarvoor smartphones en sms'jes via GSM-R worden gebruikt. De vroegere oranje kastjes voor het vertrekbevel zijn inmiddels verdwenen en de nieuwe procedure zou ca. 10 s per vertrek besparen (!):
https://www.ergon.ch/dam/jcr:f9d14ae9-f ... ndroid.pdf
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 06,8626630

De NMBS deed duidelijk iets niet goed.

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door HLE18 »

Ook in Noorwegen zouden ze volgens de GSM-R fabrikant zo een soort systeem gebruiken.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door wuitz »

Hier in België zal vanaf begin volgend jaar het vertrek ook met de smartphone worden gegeven, hiervoor de mega bestelling van begin dit jaar. Het nieuwe Location based Intelligent Departure Approach (LINDA) is de opvolger van DICE en zal begin volgend jaar de AVG's in de stations helemaal vervangen. Dit is de termijn die ze bij de NMBS aanhouden, die kan altijd nog wat variëren.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

wuitz schreef: 28 jul 2018, 11:06 Hier in België zal vanaf begin volgend jaar het vertrek ook met de smartphone worden gegeven, hiervoor de mega bestelling van begin dit jaar. Het nieuwe Location based Intelligent Departure Approach (LINDA) is de opvolger van DICE en zal begin volgend jaar de AVG's in de stations helemaal vervangen. Dit is de termijn die ze bij de NMBS aanhouden, die kan altijd nog wat variëren.
Dus de AVG-kastjes gaan dan verdwijnen? Zal dan ook de vertrekprocedure pas gestart worden als er een rijweg is?

Groetjes,
RIan
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door dentheo »

Dan misschien de AVG kastjes niet afbreken , maar van een vertreklamp voorzien ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Dan misschien de AVG kastjes niet afbreken , maar van een vertreklamp voorzien ???
Dat kan je toch veel beter op die smartphones laten zien dan op een lamp lijkt mij.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door wuitz »

Het zal de bedoeling zijn dat de vertrekprocedure pas begint als de tbg een melding krijgt op de smartphone/watch dat de reisweg is aangelegd en daarna pas de deuren sluit. Daarna geeft hij de verrichtingen gedaan via de smartphone/watch naar de smartphone van de treinbestuurder.

Het is natuurlijk wel de vraag of het allemaal vlotter zal verlopen en of dat het zo zal gaan in alle stations. Met dice was het immers ook de bedoeling om in Brussel Noord/Centraal/Zuid met de AVG te blijven werken.
Plaats reactie