Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

Daarstraks heb ik nog eens "de eer" gehad in een gerenoveerde MS75 te mogen zitten op de Essen-Charleroi. Snikheet uiteraard. Net als iedereen in de trein bekloeg ik het mij dat er op dat uur geen Desiro of M6 werd ingezet op deze IC.
Ralph
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:48
Locatie: Roosendaal (NL)
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Ralph »

Die worden daar ook ingezet, maar een enkele rit schijnt met ander materieel te zijn, zoals AM75 en/of reeks 27 met M4-rijtuigen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T819 met Tapatalk

Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: 01 aug 2018, 15:43 Daarstraks heb ik nog eens "de eer" gehad in een gerenoveerde MS75 te mogen zitten op de Essen-Charleroi. Snikheet uiteraard. Net als iedereen in de trein bekloeg ik het mij dat er op dat uur geen Desiro of M6 werd ingezet op deze IC.
Ik weet dat er veel technische bezwaren zijn tegen de inbouw van airco in ouder materieel en als je die leest in volle winter is de reactie: so what, maar op zomerdagen (28 in juli!) denk je daar snel anders over. Gisteren stonden we om 16:46 in Brussel Noord en alle treinen die we zagen waren met M5, M4 of breaks. Dan kun je alleen maar concluderen dat het een fout is geweest om geen airco te voorzien.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 02 aug 2018, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 01 aug 2018, 16:51 Ik weet dat er veel technische bezwaren zijn tegen de inbouw van airco in ouder materieel en als je die leest in volle winter is de reactie: do what, maar op zomerdagen (28 in juli!) denk je daar snel anders over. Gisteren stonden we om 16:46 in Brussel Noord en alle treinen die we zagen waren met M5, M4 of breaks. Dan kun je alleen maar concluderen dat het een fout is geweest om geen airco te voorzien.
Inbouwen is ook gewoon perpduur, maar je kan airco ook op een andere manier voorzien: door nieuwe treinen te kopen in plaats van oude stellen te renoveren.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Ducktape »

De kost om airco in te bouwen is idd gigantisch zoals Shrek zegt. Een ruimte koelen vraagt veel meer energie dan een ruimte opwarmen en hoe warmer het buiten is, hoe groter het energieverbruik uiteraard. Ik zat vorige week vrijdag (toen het 36° was) op de bovenste verdieping van een M6 met werkende airco en die kreeg het zelfs niet gekoeld, ik schat dat het nog steeds zo'n 25° was terwijl de airco volle bak koude lucht aan het blazen was.

Om dat dus in een break of 800 in te bouwen ga je zo'n zware omvormers nodig hebben dat de prijs enorm stijgt, wellicht zullen die ook groter in omvang en massa zijn waardoor ze weer een impact hebben op het remvermogen etc etc...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Ik begrijp dat van die kost wel, maar eigenlijk is het rendement van zo een investering dan afhankelijk van het aantal jaren dat je het gerenoveerde materieel nog in dienst wil houden. Als het inderdaad "maar" om een tiental jaren gaat, zou het inderdaad weggesmeten geld zijn. Maar je zou er ook voor kunnen opteren om het materieel bijvoorbeeld 20 à 25 jaar na renovatie in dienst te houden, en dan wordt het misschien ook al plausibeler.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steven »

20-25 jaar is niet voorzien bij het oude materieel. Meestal omdat er dan ook nog andere kosten bijkomen op vlak van aansturing/elektronica wat betreft motoren, .... verder heb je ook de installatie van etcs dat niet op alle types voorzien is. Afwachten welke verschuivingen we nog gaan krijgen eens alle M7 rijtuigen er zijn in 2021. Voor de MR80 (breaks) en de MR96 is men volop bezig om etcs er in te krijgen. Bij de MR75 heeft men wel een pre-install gedaan maar of ze het ook effectief gaan krijgen ....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Ik pleit er eigenlijk ook niet echt voor om dat materiaal zo lang in dienst te houden. En inderdaad, het is niet meer mogelijk om rijtuigen 50 jaar en langer (K, M1) in dienst te houden, ook en vooral om technische redenen. Maar dat neemt niet weg dat het materieel dat nu gerenoveerd is (M4, M5 en mr80) een heel stuk mensvriendelijker zou kunnen zijn in deze hete dagen - die nu ook nog broeierig lijken te zullen worden. (En nee, ik ben de mr86 niet vergeten in mijn opsomming, maar die kun je nu eenmaal niet echt comfortabel noemen, ook niet met airco.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

Ik heb mij laten vertellen dat het onmogelijk is om twee gemoderniseerde MR 75'en met mekaar te koppelen en dat men niet weet hoe dat komt. Klopt dit? Koppelen met een klassiekje zou geen problemen geven.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eric0641 »

Asterix schreef: 18 aug 2018, 23:40 Ik heb mij laten vertellen dat het onmogelijk is om twee gemoderniseerde MR 75'en met mekaar te koppelen en dat men niet weet hoe dat komt. Klopt dit? Koppelen met een klassiekje zou geen problemen geven.
Dat lijkt me wel heel erg, dat praten we toch wel echt over een blunder.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Ik dacht dat zij alleen een andere omvormer gekregen hadden ?
Spreken die met elkaar over de elektrische stekkers ?
Of is het probleem mechanisch ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Asterix schreef: 18 aug 2018, 23:40 Ik heb mij laten vertellen dat het onmogelijk is om twee gemoderniseerde MR 75'en met mekaar te koppelen en dat men niet weet hoe dat komt. Klopt dit? Koppelen met een klassiekje zou geen problemen geven.
Ik heb ze al vaak zo zien rondrijden en heb geen idee waar die kwakkel weer van komt...
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door wva »

Waar kan je die tegenkomen? (2 gemoderniseerde AM75 aan elkaar)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

Eimai schreef: 19 aug 2018, 15:26
Asterix schreef: 18 aug 2018, 23:40 Ik heb mij laten vertellen dat het onmogelijk is om twee gemoderniseerde MR 75'en met mekaar te koppelen en dat men niet weet hoe dat komt. Klopt dit? Koppelen met een klassiekje zou geen problemen geven.
Ik heb ze al vaak zo zien rondrijden en heb geen idee waar die kwakkel weer van komt...
Dat is duidelijk. Weer een NMBS-kwakkel, dus. Bedankt :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Volgens Beluxtrains.net zijn er per dag slechts 5 treinen met een dubbele MS75 gepland (2014 2039 4230 4505 4530), dus de kans dat je zo'n samenstelling tegenkomt en dan uitgerekend twee gemoderniseerde is niet enorm groot. Tijdens de zomervakantie kan het ook zijn dat er op die treinen slechts één ingezet wordt, of zelfs heel ander materieel.
Plaats reactie