Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door dentheo »

Eimai schreef: 07 mei 2018, 22:20
Dat spoor wordt heel vaak gebruikt voor treinen van het perron naar de bundel te laten rijden en omgekeerd, ook desiro's bijvoorbeeld, en valt onder de Belgische reglementering, ook al ligt het eigenlijk in Nederland,
Volgens een familielid waren er zelfs machinisten uit het zuiden des lands die "vroeger" expliciet vroegen om een kwartiertje op die "cul de sac" te mogen staan.
Via de tuin van de buren, naast het spoortje, was het toen mogelijk roomboter in te slaan alvorens terug naar Wallonië te rijden....
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door ferry »

Is er al een dienstregelingsfolder on line?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door overweg13 »

Nee, ook nog niet van lijn 4, trouwens. Ik begrijp dat men niet voor elke kleine wijziging een nieuwe folder kan publiceren - die komt er waarschijnlijk pas in juni. Maar toen het spoorboekje nog een papieren boekje was, verscheen er tenminste regelmatig een zogenaamd bijvoegsel, waarin zelfs kleine wijzigingen werden opgenomen. Blijkbaar is dat in deze hoogtechnologische samenleving niet meer mogelijk. Vroeger was alles beter, hé meneer, hoor ik mijn leerlingen nog zeggen. Alles is overdreven, maar op vele vlakken zijn we er echt niet op vooruitgegaan. Nu zegt men dat men het maar moet opzoeken en is het dus al te veel gevraagd om een lijst te publiceren van gewijzigde verbindingen of treinen. En het is niet de bedoeling dat de gebruiker daarover een mening heeft, daar worden de marketeers voor betaald.
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Terminus »

Ik heb deze week eens gebruik gemaakt van deze verbinding. Is wel goed geregeld in Essen. IC Charleroi-Essen vv op spoor 3, de Roosendaal-pendel op spoor 2A, de stoptrein op spoor 2B. Onderstationchef aanwezig op het perron om de reizigers de juiste richting uit te wijzen.

Het blijft verder interessant om de reacties van de reizigers te zien wanneer de MR75 arriveert. Zowel in Essen als in Roosendaal heel wat verbaasde gezichten gezien dat dit de trein naar de België is. En dan was de 819 van dienst nog vrij gespaard gebleven van graffiti...

Ook opmerkelijk dat er geen reservestel in Essen ter beschikking is. Vorige week viel de MR75 kapot en reden er vervolgens gedurende een interval van 3 uur geen treinen, voor er een reservestel (of herstel van de voorziene?) beschikbaar was.

De situatie loopt in theorie nog tot eind deze maand, maar gezien het weinige nieuws over de homologatieprocedure zal het vermoedelijk snel december (of later) zijn?5
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door dentheo »

Wanneer de IC niet rijdt (in het weekend ) zet men de Stoptrein uit Puurs op 3 en daarnaast op 2 de stoptrein Roosendaal vlot oversteken.
De Roosendaal komt veel vlotter binnen, geen actie onderstationchef vereist ?
Zelfs als de IC een keertje uitvalt tijdens de week wordt dit zo gedaan.

Of de omroep ook aangepast was heb ik niet gehoord.
Ik hoorde alleen een "bemoederend" bericht over water drinken.
De reizigers keken elkaar vol verbazing aan voor ze glimlachten maar glimlachen is ook gezond.
Laatst gewijzigd door dentheo op 04 aug 2018, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Eimai »

Er zijn wel testritten aan de gang naar Roosendaal, maar geen idee hoe snel de homologatie gaat binnen zijn. Maar eens de handtekening er is kan het snel gaan natuurlijk.

Overigens is de situatie in Essen de enige mogelijke, spoor 1 kan niet gebruikt worden om treinen te keren, uit Antwerpen geraak je niet op spoor 1 en van spoor 1 kan je ook niet naar Nederland. Ze hebben geluk dat het perron van spoor 2 net lang genoeg is voor twee desiro's en een 800. Maar dus komt 800 op bezet spoor aan perron en dat mag enkel als onderchef toezicht houdt dat de trein er bij op geraakt en degene die er staat zich niet verplaatst. Maar als er ooit problemen zijn met een trein die aan het perron in Essen staat en niet kan rijden loopt alles wel in de soep.

Overigens is het blijkbaar nog niet altijd even duidelijk voor reizigers die niet vaak in Essen de trein nemen, niet de eerste keer dat ik bij aankomst iemand in Roosendaal uit de trein zie afstappen en vragen of dat de trein naar Antwerpen is...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door dentheo »

Er bestaat een document van de Nederlandse staatssecretaris dat zegt dat NS ( of Prorail) gingen helpen bij de papierwinkel om de serie in Nederland toegelaten te krijgen. Het was een paragraaf in een gans document over, ik meen, de dienstregeling 2019
Ik vind het document echter niet zo snel.
Theo
Groeten vanop de Heide
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door ostbahnhof »

In het weekend staan ze naast elkaar
Bijlagen
0327228A-07F5-4585-861D-00D94C440FAA.jpeg
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door wattman »

dentheo schreef: 04 aug 2018, 16:07 Er bestaat een document van de Nederlandse staatssecretaris dat zegt dat NS ( of Prorail) gingen helpen bij de papierwinkel om de serie in Nederland toegelaten te krijgen. Het was een paragraaf in een gans document over, ik meen, de dienstregeling 2019
Ik vind het document echter niet zo snel.
Is dat deze passage?
Roosendaal-Antwerpen
Voor Roosendaal – Antwerpen is een intentieovereenkomst gesloten om de treinverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen te verbeteren. Een snellere verbinding kan gerealiseerd worden door de bestaande Belgische IC vanuit Brussel naar Essen door te trekken naar Roosendaal. De Belgische en Nederlandse partijen onderzoeken samen wat hiervoor nodig is. Voor de toelating van extra- of verbeterde verbindingen naar Roosendaal is volgens de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) een aanpassing van het materieel nodig. Om hier aan te voldoen is NMBS inmiddels gestart met de vernieuwing van de vloot waarbij het Belgische veiligheidssysteem TBL1+ wordt ingebouwd. Om de veiligheid op het tracé te optimaliseren en alles in het werk te stellen om een snellere verbinding te faciliteren heb ik in overleg met ProRail en NS besloten om in Nederland tussen Roosendaal en de grens te investeren in dit zelfde Belgische spoorveiligheidssysteem TBL1+. ProRail is verantwoordelijk voor de implementatie hiervan en is verzocht om dit systeem zo snel mogelijk aan te leggen. Voor de periode tot implementatie van dit nieuwe beveiligingssysteem, ben ik met betrokken partijen in gesprek over het zo veilig mogelijk vervoeren van reizigers tussen Roosendaal en de grens en welke maatregelen we daarvoor kunnen inzetten.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2017–2018, 29 984, nr. 783, p. 5 - Technische informatie over de publicatie Spoor: vervoer- en beheerplan; Brief regering; Internationaal reizigersvervoer per spoor mede in relatie tot luchtvaart
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29984-783
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door dentheo »

Ik heb blijkbaar twee zaken door elkaar gehaald:

Is een antwoord van NS ( april 2018) aan een reizigersvereniging, naar aanleiding van hun commentaar over nieuwe dienstregeling, hierin staat:
Materieel dat wordt gemoderniseerd moet altijd opnieuw worden toegelaten in de landen
waar deze trein rijdt. Daarom heeft NMBS ook een aanvraag voor hernieuwde toelating van
het gemoderniseerde materieel ingediend bij de Nederlandse ILT (Inspectie Leefomgeving en
Transport). Zonder geldige toelating mag de trein niet de grens oversteken en in Nederland
rij den.
NMBS heeft aan NS laten weten dat mogelijk vertraging optreedt in de toelaring van de
gemoderniseerde treinen op Nederlands spoor. Door deze vertraging is te weinig materieel
beschikbaar om de treindienst te continueren op basis van de bestaande
dienstregeling. NMBS probeert de toelating zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.
Er is op dit moment (26 april) zekerheid dat de treinverbinding tot 26 mei kan blijven rijden
volgens dienstregeling. Tussen nu en eind mei zal NMBS er alles aan doen om de benodigde
toelating in Nederland te regelen zodat de treindienst zonder onderbreking kan rijden.
NS helpt NMBS bij het op orde krijgen van de dossiers die bij de aanvraag horen zodat het
aanvraagproces zo goed mogelijk loopt. NS heeft door alle recente materieelintroducties
veel ervaring met dit soort aanvragen bij ILT.
Theo
Groeten vanop de Heide
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door ostbahnhof »

EFA4FCF5-8DE4-4E51-9CFA-827424C3C18E.jpeg
ostbahnhof schreef: 04 aug 2018, 18:04 In het weekend staan ze naast elkaar
t was trouwens de 823, met volledig afgeschrobde graffiti, hij zag er niet uit
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Asterix »

wattman schreef: 04 aug 2018, 18:45
Roosendaal-Antwerpen
Voor Roosendaal – Antwerpen is een intentieovereenkomst gesloten om de treinverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen te verbeteren. Een snellere verbinding kan gerealiseerd worden door de bestaande Belgische IC vanuit Brussel naar Essen door te trekken naar Roosendaal. De Belgische en Nederlandse partijen onderzoeken samen wat hiervoor nodig is. Voor de toelating van extra- of verbeterde verbindingen naar Roosendaal is volgens de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) een aanpassing van het materieel nodig. Om hier aan te voldoen is NMBS inmiddels gestart met de vernieuwing van de vloot waarbij het Belgische veiligheidssysteem TBL1+ wordt ingebouwd. Om de veiligheid op het tracé te optimaliseren en alles in het werk te stellen om een snellere verbinding te faciliteren heb ik in overleg met ProRail en NS besloten om in Nederland tussen Roosendaal en de grens te investeren in dit zelfde Belgische spoorveiligheidssysteem TBL1+. ProRail is verantwoordelijk voor de implementatie hiervan en is verzocht om dit systeem zo snel mogelijk aan te leggen. Voor de periode tot implementatie van dit nieuwe beveiligingssysteem, ben ik met betrokken partijen in gesprek over het zo veilig mogelijk vervoeren van reizigers tussen Roosendaal en de grens en welke maatregelen we daarvoor kunnen inzetten.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2017–2018, 29 984, nr. 783, p. 5 - Technische informatie over de publicatie Spoor: vervoer- en beheerplan; Brief regering; Internationaal reizigersvervoer per spoor mede in relatie tot luchtvaart
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29984-783
In de meest recente ODB staat dan weer dat de homologatie in Nederland ernstige moeilijkheden ondervindt omdat ProRail nu toch opeens ATB op de stellen wil.
Klopt dit?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 14 aug 2018, 18:44 In de meest recente ODB staat dan weer dat de homologatie in Nederland ernstige moeilijkheden ondervindt omdat ProRail nu toch opeens ATB op de stellen wil.
Klopt dit?
Dat zal wel weer een kemel zijn. Het ministerie zie ik nog wel zoiets eisen, maar ProRail totaal niet.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Terminus »

Als je een opzoeking doet naar Roosendaal na 25 augustus blijf je de regeling met overstap in Essen krijgen.

Op een Nederlands forum speculeert men al over inzet van bussen tussen Essen en Roosendaal op middellange termijn, al neem ik aan dat er nog steeds MR86 zullen ingezet worden wanneer er geen MR75 meer beschikbaar zijn (en ervan uitgaande dat de homologatie van de MR75m blijft aanslepen).
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Puurs-Roosendaal wordt Puurs-Essen

Bericht door Eimai »

Of terug type 27'en, dat mag ook nog altijd naar Roosendaal :lol:
Plaats reactie