Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door overweg13 »

Het is ook hoognodig. We zaten gisteren op IC 3441 tot Binche die door problemen in Lembeek beperkt was tot Brussel-Zuid. Wat we precies best konden doen, heb ik zelf uitgedokterd. De gegevens op de app waren in wezen wel correct, maar wat je precies moest doen was niet duidelijk: welke trein dan wel nemen? Waar vervangingsbus nemen? En dat is nochtans wat de reiziger moet te weten komen. In ons geval was IC 3242 naar Doornik - Kortrijk de beste oplossing (en gezien de bezetting niet alleen voor ons).
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steve »

Hemeltergend is als de app en website dan domweg aangeven "luister naar de aankondigingen in de trein / het station", in plaats van concreet te melden wat er aan de hand is.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Matthias »

En zeker als die site dan nog heel de tijd naar de oude, dan wel de nieuwe verwijst en je soms geweldig in cirkeltjes kan draaien... Iemand een idee wanneer alles op de nieuwe site gaat staan i.p.v. de helft nog op de oude trouwens?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Jan-Mark »

trainlovertje schreef: 18 aug 2018, 11:09
Jan-Mark schreef: 17 aug 2018, 22:54 Jammer dat alle reisinfo gecentraliseerd wordt, wat wil men hiermee bereiken eigenlijk? Kostenbesparing, of...?
Waarom is dat jammer? En neen, een kostenbesparing zal het volgens mij ook niet zijn. Volgens mij hebben ze begrepen dat de ze de communicatie naar de reiziger moeten verbeteren en willen ze er net in investeren.
Ik vraag me af of ze dan door de grote afstand tot hun area niet de voeling met het spoor gaan missen als ze maar een beetje vanuit een kantoor in Brussel alles omroepen...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: 18 aug 2018, 11:19 Wat we precies best konden doen, heb ik zelf uitgedokterd. De gegevens op de app waren in wezen wel correct, maar wat je precies moest doen was niet duidelijk: welke trein dan wel nemen?
Ik zat ooit op een trein die vertraging kreeg, ik moest echter nadien nog overstappen.
Ik schakelde mijn roaming in om te zien welke volgende trein ik dan best kon nemen, de eerste aansluiting was weg
De planner wou echter de trein waarin ik zat niet meer gebruiken als start voor mijn reis, want die trein was al vertrokken (wat correct was).
Zo kon ik ook niet zien welke aansluitende trein ik optimaal zou kunnen nemen incl. de actuele vertraging.
Het is niet altijd makkelijk.
Ik weet niet of dat nu wel lukt, de planner was duidelijk enkel gemaakt voor mensen die nog moesten vertrekken.
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vraag me af of ze dan door de grote afstand tot hun area niet de voeling met het spoor gaan missen als ze maar een beetje vanuit een kantoor in Brussel alles omroepen...
Sorry hoor, maar niemand vraagt om "voeling". Correcte, nuttige, tijdige, volledige informatie, daar gaat het om.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

Jan-Mark schreef: 18 aug 2018, 14:43 Ik vraag me af of ze dan door de grote afstand tot hun area niet de voeling met het spoor gaan missen als ze maar een beetje vanuit een kantoor in Brussel alles omroepen...
Voeling heb je ook niet als je vanuit Hasselt in Leuven moet omroepen.
Waar ik me meer zorgen om maak is het verdwijnen van het contact met het seinhuispersoneel, dat zorgt vandaag soms voor heel snelle reacties van het info-personeel. Als die niet meer samen zitten zou dat wel eens stroever kunnen gaan.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Glodenox »

Ik hoop dat met "overboord smijten van het EMMA-systeem" niet bedoeld wordt dat de automatische en handmatige omroepen in de stations door een omroepstem stopgezet zou worden? Dat is in mijn ogen de grootste verbetering geweest in reizigersinformatie in de laatste 10 jaar. Het enige dat ik ongeveer op hetzelfde niveau zie zijn de app en de website. De activiteit op Twitter zit er ook niet ver vandaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef:Ik hoop dat met "overboord smijten van het EMMA-systeem" niet bedoeld wordt dat de automatische en handmatige omroepen in de stations door een omroepstem stopgezet zou worden? Dat is in mijn ogen de grootste verbetering geweest in reizigersinformatie in de laatste 10 jaar. Het enige dat ik ongeveer op hetzelfde niveau zie zijn de app en de website. De activiteit op Twitter zit er ook niet ver vandaan.
Het feit dat er automatische omroepen zijn zal natuurlijk niet verdwijnen. Maar de database erachter, de procedures en de menselijke ingrepen kunnen wel nog geoptimaliseerd worden, daar wil de NMBS nu dus aan werken door een nieuw systeem in de plaats te maken.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door wbrm »

Ik ben, uit het perspectief van reiziger, ook zeer tevreden over EMMA. Op het lijstje van dingen die zouden moeten aangepakt worden staat EMMA zeer laag. Ik hoop maar dat het echt een verbetering wordt.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door AlexNL »

Ah, men heeft gekeken naar wat NS heeft gedaan en besloten "dat willen wij ook"?

Ter informatie: een paar jaar geleden heeft NS alle reisinformatie overgenomen van ProRail. De reisinformatie werd toen verstrekt vanuit de regionale treinverkeersleidingsposten. Inmiddels heeft NS de reisinformatie gecentraliseerd, en wordt dit voor het hele land vanuit het "Operationeel Centrum Reisinformatie" te Utrecht geregeld.

Hierbij merk ik toch wel dat een deel van de lokale binding die het infopersoneel vroeger had is verdwenen. Reisinformatie is generieker geworden en mist soms lokale kennis, waardoor "Tuffy" (de automatische omroep) soms adviezen geeft die niet logisch zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Asterix »

Jan-Mark schreef: 18 aug 2018, 14:43Ik vraag me af of ze dan door de grote afstand tot hun area niet de voeling met het spoor gaan missen als ze maar een beetje vanuit een kantoor in Brussel alles omroepen...
Het zal de communicatie alleszins niet vergemakkelijken. Er zouden op de seinhuizen wél verbindingspersonen komen. Die zouden van RDV overkomen, RDV wordt op termijn immers opgedoekt.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Papanero »

Er staat een extra lang weekend voor de deur: weekend van 1 september tot 7 oktober [emoji3]Afbeelding Verstuurd vanaf mijn WIM met Tapatalk

FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door FrederikD »

Nieuw: kaart met de bewegingen van alle treinen in real-time:
https://trainmap.belgiantrain.be
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trainlovertje »

FrederikD schreef: 22 sep 2018, 19:18 Nieuw: kaart met de bewegingen van alle treinen in real-time:
https://trainmap.belgiantrain.be
En dat 1 week voordat de Deutsche Bahn zijn DB Zugradar offline zal halen...
Plaats reactie