Voorstadsnetten in België (S-Net)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gotloc17
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jun 2018, 19:39

Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Gotloc17 »

Weet er iemand waarom er vanaf 3 September een S-Net (voorstadsnet) word gevestigd in Gent?
Alvast Bedankt Afbeelding Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Shrek »

Marketing...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door trainlovertje »

Dat zal wel puur een commerciële zet zijn. Ze noemen dan ook enkel de stoptreinen die tussen Sint-Pieters en Dampoort rijden S-treinen. Misschien omdat de City Passes niet goed verkopen?
In Antwerpen, Charleroi en Luik gebeurt trouwens ongeveer hetzelfde:
Antwerpen: S3x
Luik: S4x
Gent: S5x
Charleroi : S6x
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Steven »

Maakt deel uit van het project AnGeLiC dat in die steden ook een S aanbod wil maken. Er zal echter nog veel water naar zee stromen voor we overal van een echt GEN kunnen spreken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door groentje »

Voorlopig gaat het inderdaad puur om rebranding, maar laat ons hopen dat het de (vroege) voorbode is van een frequentieverhoging.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 27 aug 2018, 20:53 Voorlopig gaat het inderdaad puur om rebranding, maar laat ons hopen dat het de (vroege) voorbode is van een frequentieverhoging.
In 2021 komen er een heleboel MW41 vrij uit Limburg, die zouden misschien iets mogelijk maken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef: 27 aug 2018, 21:25
groentje schreef: 27 aug 2018, 20:53 Voorlopig gaat het inderdaad puur om rebranding, maar laat ons hopen dat het de (vroege) voorbode is van een frequentieverhoging.
In 2021 komen er een heleboel MW41 vrij uit Limburg, die zouden misschien iets mogelijk maken.
Al is een hoge frequentie op die verbinding niet evident gezien de grote stukken enkelspoor ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Steve »

Als het in de spits lukt in beide richtingen een halfuurfrequentie aan te houden op nagenoeg al die verbindingen (door de P-treinen), dan zou je toch verwachten dat dat ook mogelijk moet zijn buiten de spits? Dat zou al een grote eerste stap zijn om die verbindingen aantrekkelijker te maken.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door BlackEagle »

Heeft dat ook niets te maken met de goederentreinen die op lijn 58 rijden? Tussen Gentbrugge en Wommelgem moeten de treinen naar de westelijke kant van de kanaalhaven daar het spoor delen met de S51.

Vreemd trouwens dat de L-2 Zeebrugge-Mechelen niet is opgenomen in het S-net. Zijn er geen plannen om die halfuurlijks te maken als de werken aan spoorlijn 50A klaar zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 28 aug 2018, 12:22 Vreemd trouwens dat de L-2 Zeebrugge-Mechelen niet is opgenomen in het S-net. Zijn er geen plannen om die halfuurlijks te maken als de werken aan spoorlijn 50A klaar zijn?
Ik denk dat je gerust kan stellen dat de naamgeving geen enkel verband houdt met capaciteit of frequentie. Dus als ze die trein vaker willen laten rijden (het stuk Brugge-Mechelen dan toch) dan zal dat wel gewoon gebeuren.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door BlackEagle »

Shrek schreef: 28 aug 2018, 12:58
BlackEagle schreef: 28 aug 2018, 12:22 Vreemd trouwens dat de L-2 Zeebrugge-Mechelen niet is opgenomen in het S-net. Zijn er geen plannen om die halfuurlijks te maken als de werken aan spoorlijn 50A klaar zijn?
Ik denk dat je gerust kan stellen dat de naamgeving geen enkel verband houdt met capaciteit of frequentie. Dus als ze die trein vaker willen laten rijden (het stuk Brugge-Mechelen dan toch) dan zal dat wel gewoon gebeuren.
Weet ik wel, maar als de ambitie is om voorstadsvervoer aantrekkelijker te maken, moet men die S-netten op termijn toch uitbouwen tot aantrekkelijke producten. En dus de frequentie opvoeren rond de steden en dit consequent marketen als S-treinen.

Momenteel rijden slechts 7 van de 26 S-verbindingen 2x/u (S1, S2, S5, S8, S20, S32 en S61). Het zou toch de bedoeling moeten zijn om dit aantal met de volgende vervoersplannen op te trekken en daarvoor de nodige infrastructuurinvesteringen te doen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 28 aug 2018, 14:45 Momenteel rijden slechts 7 van de 26 S-verbindingen 2x/u (S1, S2, S5, S8, S20, S32 en S61). Het zou toch de bedoeling moeten zijn om dit aantal met de volgende vervoersplannen op te trekken en daarvoor de nodige infrastructuurinvesteringen te doen?
De nodige infrastructuurwerken zijn bezig, maar dat neemt natuurlijk zijn tijd. Zolang FGSP niet afgewerkt is zou ik op niet teveel hopen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door profke »

het belangrijkste verschil zou volgens mij wel eens de "besparing" erop kunnen zijn tijdens de vakantie maanden:

S-treinen blijven rijden, en de L treinen niet (altijd)
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Olivier_Doorne »

Maar wat is de reden dat de stoptrein van Gent naar Aalter/Brugge en naar Dendermonde geen S-Trein wordt maar een "gewone L-trein"?
Dit is toch verwarrend voor de reiziger!!!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Shrek »

profke schreef: 28 aug 2018, 19:19 het belangrijkste verschil zou volgens mij wel eens de "besparing" erop kunnen zijn tijdens de vakantie maanden:

S-treinen blijven rijden, en de L treinen niet (altijd)
Dat lijkt mij wel heel ver van de pot gerukt, er zijn echt geen plannen in die richting. Ik zou het niet verder zoeken dan: die trein bedient ook de agglomeraties van Mechelen en Brugge en is dus niet specifiek Gents of Oost-vlaams.
Hetzelfde geldt voor de L Antwerpen-Leuven die ook geen Antwerps S-nummer gekregen heeft hoewel hij tussen Lier en Antwerpen even goed dienst doet als.
Plaats reactie