
Binnenkomen op rood
Re: Binnenkomen op rood
Als je zelf op spoor 1 staat in Luik en er gaat een trein van/naar dat bundeltje links is het altijd kruisen he Shrek 

Re: Binnenkomen op rood
Dat is uiteraard waar, maar ook andere treinen als de Hasselt-Maastricht op perron 2 of de Herstal-Verviers (op zowat alle perrons) hebben soms last van kruisingen. De ligging van die bundel laat nu éénmaal niets anders toe. Luik is dus een heel ander geval dan Leuven of Brussel-noord waar er effectief (quasi) geen kruisingen zijn.
Re: Binnenkomen op rood
Met de Ica vallen de kruisingen vanop spoor 1 best wel mee hoor. Zelden dat ik iets zie bewegen.Shrek schreef: ↑27 aug 2018, 15:48Dat is uiteraard waar, maar ook andere treinen als de Hasselt-Maastricht op perron 2 of de Herstal-Verviers (op zowat alle perrons) hebben soms last van kruisingen. De ligging van die bundel laat nu éénmaal niets anders toe. Luik is dus een heel ander geval dan Leuven of Brussel-noord waar er effectief (quasi) geen kruisingen zijn.
Voor ARS kwamen we daar trouwens veel vaker met groen aan het perron.
Re: Binnenkomen op rood
Ik zeg ook niet dat het er heel veel zijn, maar het valt wel af en toe voor dus kan je het sein niet altijd automatisch laten open komen wanneer er een IC op spoor 1 binnen rijdt. Het zal dus elke keer een handmatige actie vereisen van het personeel en die hebben (helaas) niet altijd tijd daarvoor.
Re: Binnenkomen op rood
Dus welk probleem lost ARS met systematisch rood hier dan op als dat vroeger niet systematisch rood was?Shrek schreef: ↑28 aug 2018, 13:59Ik zeg ook niet dat het er heel veel zijn, maar het valt wel af en toe voor dus kan je het sein niet altijd automatisch laten open komen wanneer er een IC op spoor 1 binnen rijdt. Het zal dus elke keer een handmatige actie vereisen van het personeel en die hebben (helaas) niet altijd tijd daarvoor.
Groetjes,
Rian
Re: Binnenkomen op rood
De verminderde overheidsdotaties. ARS laat toe met minder mensen te werken, dus minder loon te betalen.
Re: Binnenkomen op rood
Dus omdat het af en toe voorvalt laten we gemakshalve alle andere treinen nodeloos naar een rood sein rijden?Shrek schreef: ↑28 aug 2018, 13:59Ik zeg ook niet dat het er heel veel zijn, maar het valt wel af en toe voor dus kan je het sein niet altijd automatisch laten open komen wanneer er een IC op spoor 1 binnen rijdt. Het zal dus elke keer een handmatige actie vereisen van het personeel en die hebben (helaas) niet altijd tijd daarvoor.
Re: Binnenkomen op rood
Daarom niet, maar dat maakt het wel moeilijker dan om het permanent op groen te zetten zoals in Leuven spoor 3 kant Luik zou kunnen. Soms wel soms niet vraagt een menselijke interventie, altijd groen kan automatisch.
Re: Binnenkomen op rood
Voor alle duidelijkheid, dit is geen kritiek op jullie, wel op ARS die na al die jaren nog steeds niet feilloos werkt (toch niet vanuit het perspectief van de bestuurders).
Re: Binnenkomen op rood
Ik mag toch hopen dat ARS op zijn minst een functie heeft als "groen, tenzij er een kruisende beweging is gepland". Of is dat voor over XY jaar?
Groetjes,
Rian
Re: Binnenkomen op rood
Het grote probleem met bewegingen van en naar bundels is dat deze eigenlijk nooit gepland zijn. Soms is de trein sneller klaar, soms niet, soms beslist men van eerst te ontkoppelen, soms is er een kleine depannage,...
Om de NMBS deze flexibiliteit te gunnen is er geen vast vertrekuur gepland. Het nadeel natuurlijk is dat globale systemen als ARS niet weten wat er gaat gebeuren, enkel het personeel van NMBS en Infrabel in de seinhuizen weet wat de plannen zijn met die uit te wijken trein.
Re: Binnenkomen op rood
Sorry maar voor rangeringen hebben wij ook een uur op onze dienstfiches. Als dat voorzien uitwijken is na trein x of aan perron brengen van trein y zijn er wel degelijk uren voorzien. Dus dat valt in te plannen.
Re: Binnenkomen op rood
Was dat maar waar.
Bij NMBS blijkt men het op een bepaalde plek niet goed te weten (in tegenstelling tot andere stations) wat zou het seinhuis het dan wel moeten weten?
Als het treinpersoneel het aftrapt, en dat wordt zomaar getolereerd, blijft de nest staan al dan niet met open sein om te wijken.
Waardoor er treinen stilstaan hetwelk mooi verwoord werd op de Panoreportage...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Binnenkomen op rood
Er is inderdaad officieel altijd iets voorzien, maar op sommige plaatsen (Brussel Zuid hoort daar gelukkig niet bij) wijkt men daar nogal snel van af.
Re: Binnenkomen op rood
In Brussel zuid niet afwijken? Net daar valt dat het meeste voor. Ongeacht of je nu naar bundel Gent gaat of vertrekt van/naar Vorst-rijtuigen/werkplaats HST. Dagelijkse kost. Zelfs al treinen weten uitwijken op het tijdstip dat er eentje commercieel over dezelfde wissel moet. Het is geen simpel station en soms zit de boel ook gewoon overhoop. Maar dat men zich op een gewone dag zonder vertraging ook bezondigd aan zulke zaken geeft mij meer vragen dan antwoorden.