Voorstadsnetten in België (S-Net)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Shrek »

Het hele gedoe van S- of L-treinen is eigenlijk helemaal niet interessant, hoogstwaarschijnlijk is één van beide namen over 2 jaar toch verdwenen.
Wat mij interessanter lijkt is de hernoeming van 2 Luikse stations:
https://cdn.belgiantrain.be/-/media/fil ... ge-fr.ashx
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Olivier_Doorne »

Shrek schreef:
Dat lijkt mij wel heel ver van de pot gerukt, er zijn echt geen plannen in die richting. Ik zou het niet verder zoeken dan: die trein bedient ook de agglomeraties van Mechelen en Brugge en is dus niet specifiek Gents of Oost-vlaams.
Hetzelfde geldt voor de L Antwerpen-Leuven die ook geen Antwerps S-nummer gekregen heeft hoewel hij tussen Lier en Antwerpen even goed dienst doet als.
Zou kunnen de verklaring zijn maar is dan toch wel heel een verwarrende keuze van de Nmbs voor de reiziger.
Voor bijvoorbeeld Drongen, Hansbeke heb je een stoptrein nodig.
Voor bijvoorbeeld Merelbeke een S of een L trein.
En voor een heel aantal bestemmingen rond Gent ook weer enkel S-treinen.

Je voorbeeld van Antwerpen-Lier met een S-trein en een L-trein is ook een mooi voorbeeld van hoe moeilijk dit een heldere communicatie naar de reiziger gaat worden.

Wat de agglomeraties betreft je kan Hasselt en Maastricht moeilijk rekenen tot de agglomeratie van Luik en toch is daar wel voor een S benaming gekozen. Vreemd!!!!
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Freken »

BlackEagle schreef: 28 aug 2018, 14:45 Momenteel rijden slechts 7 van de 26 S-verbindingen 2x/u (S1, S2, S5, S8, S20, S32 en S61). Het zou toch de bedoeling moeten zijn om dit aantal met de volgende vervoersplannen op te trekken en daarvoor de nodige infrastructuurinvesteringen te doen?
Op lijn 50 en 60 is er wel degelijk een verbinding om het halfuur al verschillen de bestemmingen (S4 en S10 voor lijn 50 en S3 en S10 voor lijn 60). Een verdere verhoging lijkt mij (zeker buiten de spits) op dit moment niet echt opportuun.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Shrek »

Olivier_Doorne schreef: 29 aug 2018, 00:24 Je voorbeeld van Antwerpen-Lier met een S-trein en een L-trein is ook een mooi voorbeeld van hoe moeilijk dit een heldere communicatie naar de reiziger gaat worden.

Wat de agglomeraties betreft je kan Hasselt en Maastricht moeilijk rekenen tot de agglomeratie van Luik en toch is daar wel voor een S benaming gekozen. Vreemd!!!!
Het is inderdaad heel verwarrend, daarom zou het mij echt niet verbazen als over 2 jaar er geen L-treinen niet meer rijden en alles gewoon S noemt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door kika »

Shrek schreef: 29 aug 2018, 00:03 Het hele gedoe van S- of L-treinen is eigenlijk helemaal niet interessant, hoogstwaarschijnlijk is één van beide namen over 2 jaar toch verdwenen.
Het was relatief eenvoudig: categorie die overal stopt, op veel plaatsen stopt en een IC… het hernoemen an sich is inderdaad niet interessant omdat er een doordachte visie, communicatie (en dito bediening) ontbreekt.
Shrek schreef: 29 aug 2018, 00:03Wat mij interessanter lijkt is de hernoeming van 2 Luikse stations:
https://cdn.belgiantrain.be/-/media/fil ... ge-fr.ashx
Ik was een beetje aan het zoeken op die kaart, 'Liège Sciences Park' is een bushalte dus die bedoelde je niet, en toen viel ik zowat van mijn stoel: Jonfosse en Palais zijn toch al een eeuwigheid een begrip?? Vernieuwen, veranderen, betere communicatie, dat wordt al heel wat jaren aan de NMBS gevraagd, maar het gezond verstand is een pint gaan pakken in de stationsrestauratie?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door groentje »

Jonfosse heeft een niet bijzonder aantrekkelijke naam, het kwam de voorbije jaren net iets te vaak in het nieuws met drugsproblemen. Als het werd opgeruimd, kan een nieuwe aam zonder negatieve bijklank helpen om met een schone lei te beginnen. Natuurlijk, niet wanneer het slechts om een naamsverandering gaat...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door kika »

groentje schreef: 29 aug 2018, 13:39 Jonfosse heeft een niet bijzonder aantrekkelijke naam, het kwam de voorbije jaren net iets te vaak in het nieuws met drugsproblemen. Als het werd opgeruimd, kan een nieuwe aam zonder negatieve bijklank helpen om met een schone lei te beginnen. Natuurlijk, niet wanneer het slechts om een naamsverandering gaat...
Maar de Carré is toch de voetgangerszone/studentenwijk die van zowel Palais als Jonfosse zo ongeveer 10 minuten lopen is? En justitiepaleis (vrede) is toch gelijkaardig opvallend als Place St Lambert? Overstappen van het station St Lambert op de bushalte Cadran of toch 5 minuten stappen naar bushalte St Lambert..? Volgens mij wilt er gewoon iemand zo'n mooie letterbak met de oude stationsnaam in zijn living :mrgreen:
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Merijn »

Ik denk dat de gemiddelde reiziger zich tegenwoordig nog weinig aantrekt van de naam van de trein: zo snel mogelijk van A naar B, het opzoeken wordt via pc of smartphone gedaan. Die trein zou zelfs Y of Z trein kunnen noemen bij wijze van spreken :-)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door groentje »

Je gaat me niet horen zeggen dat dit noodzakelijk was, hoor. Ik probeer alleen maar te raden naar het waarom.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door LML »

Shrek schreef: 27 aug 2018, 21:25
groentje schreef: 27 aug 2018, 20:53 Voorlopig gaat het inderdaad puur om rebranding, maar laat ons hopen dat het de (vroege) voorbode is van een frequentieverhoging.
In 2021 komen er een heleboel MW41 vrij uit Limburg, die zouden misschien iets mogelijk maken.
In 2020 is de elektrificatie van Mol-Hamont klaar, dan zullen er een deel MW41'ers vrijkomen (nog nodig tussen Mol-Hasselt). In 2022 zal ook Mol-Hasselt een draadje bevatten. Dan pas kan je spreken over een heleboel MW41'ers die vrijkomen
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Jan-Mark »

Wil men dan tussen '18 en '20 een navettetrein rijden van FHS naar LML waar reizigers overstappen op de IC naar Antwerpen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Shrek »

Jan-Mark schreef: 29 aug 2018, 22:47 Wil men dan tussen '18 en '20 een navettetrein rijden van FHS naar LML waar reizigers overstappen op de IC naar Antwerpen?
Daar kan je denk ik wel vanuit gaan, zeker op de drukkere momenten wanneer er dubbeldekkers nodig zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Steve »

Een dubbeldekker in pakweg Lommel of Neerpelt... ooit zal het er wellicht wel van komen (zeker als de M7 begint in te stromen), maar ik zal toch eens flink in m'n ogen moeten wrijven!
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door LML »

Jan-Mark schreef: 29 aug 2018, 22:47 Wil men dan tussen '18 en '20 een navettetrein rijden van FHS naar LML waar reizigers overstappen op de IC naar Antwerpen?
Dat zal eerder tussen 2020 en 2022 zijn i.p.v. 2018 en 2020...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door jan_olieslagers »

navettetrein rijden van FHS naar LML
Een pendel(sic!)trein van Hasselt naar Lommel (en wellicht ook retour :) ) kan toch niet of nauwelijks op enkelspoor? Of is er behalve electrificatie ook spoorverdubbeling voorzien? Ten dele is er die al wel, dacht ik, bv. rond Beringen, en ook van Hasselt tot de Y Zonhoven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie