Voorstadsnetten in België (S-Net)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Steven »

Freken schreef: 29 aug 2018, 09:38
BlackEagle schreef: 28 aug 2018, 14:45 Momenteel rijden slechts 7 van de 26 S-verbindingen 2x/u (S1, S2, S5, S8, S20, S32 en S61). Het zou toch de bedoeling moeten zijn om dit aantal met de volgende vervoersplannen op te trekken en daarvoor de nodige infrastructuurinvesteringen te doen?
Op lijn 50 en 60 is er wel degelijk een verbinding om het halfuur al verschillen de bestemmingen (S4 en S10 voor lijn 50 en S3 en S10 voor lijn 60). Een verdere verhoging lijkt mij (zeker buiten de spits) op dit moment niet echt opportuun.
Een derde trein per uur op lijn 60 zou nietmisstaan. Interval van om de 20 minuten en die lijn is dan wel heel aantrekkelijk. Momenteel is er op Brussel Dendermonde niets degelijk. De weginfrastructuur is ondermaats en verzadigd. Er wonen heel wat mensen die zich nog steeds per auto verplaatsen. Geef alle stations op lijn 60 een degelijk P+R en je krijgt die verzadigde steenweg misschien wat beter verkeer. De ring rond Asse laat al eeuwen op zich wachten. Het is een verbinding die het zeker kan gebruiken, voeg daar nog 1 vroegere en 1 latere trein aan toe en het al helemaal interessant als GEN verbinding.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2018, 11:41
navettetrein rijden van FHS naar LML
Een pendel(sic!)trein van Hasselt naar Lommel (en wellicht ook retour :) ) kan toch niet of nauwelijks op enkelspoor? Of is er behalve electrificatie ook spoorverdubbeling voorzien? Ten dele is er die al wel, dacht ik, bv. rond Beringen, en ook van Hasselt tot de Y Zonhoven.
LML is de afkorting van Mol, niet van Lommel (LOL)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door jan_olieslagers »

Hmpf, waarom ook al die codes en afkortingen? :(

Dat gezegd zijnde: L15 is enkelspoor vanaf de Y Zonhoven, tot nader order, en dat lijkt blokkerend voor een dienst die zich "pendel" wil noemen met enig zelfrespect.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Jan-Mark »

Bedoelde eigenlijk twee dieseltreinen die dan tussen Mol en Hasselt gaan pendelen, je kan inderdaad niet met één trein toe ;) Ben dan wel benieuwd of ze dan nog meer treinen op elektrische lijnen met 41'ers gaan rijden, zoals nu al rond Charleroi gebeurt...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door LML »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2018, 15:23 Hmpf, waarom ook al die codes en afkortingen? :(

Dat gezegd zijnde: L15 is enkelspoor vanaf de Y Zonhoven, tot nader order, en dat lijkt blokkerend voor een dienst die zich "pendel" wil noemen met enig zelfrespect.
L15
Hasselt-Y.Zonhoven: dubbelspoor
Y.Zonhoven-Zolder: enkelspoor
Zolder-Beringen(mijn): dubbelspoor
Beringen(mijn)-Mol: enkelspoor

Kruisingsmogelijkheden op het dubbelspoor en in Leopoldsburg
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2018, 15:23 Hmpf, waarom ook al die codes en afkortingen? :(

Dat gezegd zijnde: L15 is enkelspoor vanaf de Y Zonhoven, tot nader order, en dat lijkt blokkerend voor een dienst die zich "pendel" wil noemen met enig zelfrespect.
Waarom? Er zijn best wat voorbeelden van S-Bahn lijnen die enkelspoor zijn. In sommige gevallen niettemin met een drukke dienstregeling.

Als je kruisingsplaatsen op de goede plekken liggen kan dat.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door LML »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2018, 15:23 Hmpf, waarom ook al die codes en afkortingen? :(

Dat gezegd zijnde: L15 is enkelspoor vanaf de Y Zonhoven, tot nader order, en dat lijkt blokkerend voor een dienst die zich "pendel" wil noemen met enig zelfrespect.
Al ga ikzelf hier door het leven als LML (Mol), ik gebruik ook liever de plaatsnamen voluit i.p.v. die codes. Voluit is voor iedereen tenminste duidelijk :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Bibke »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2018, 11:41
navettetrein rijden van FHS naar LML
Een pendel(sic!)trein van Hasselt naar Lommel (en wellicht ook retour :) ) kan toch niet of nauwelijks op enkelspoor? Of is er behalve electrificatie ook spoorverdubbeling voorzien? Ten dele is er die al wel, dacht ik, bv. rond Beringen, en ook van Hasselt tot de Y Zonhoven.
LML is Mol.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2018, 15:23 Hmpf, waarom ook al die codes en afkortingen? :(
Ik gebruik ze zelf voor eigen gebruik en ik vermoed dat ik nu als 65-jarige toch al enkele maanden tijd heb gewonnen door consequent de afkortingen te gebruiken. Voor mijn busverplaatsingen heb ik er zelfs voor eigen gebruik! En ik weet het: ik gebruik hier 4 keer na elkaar - 6 keer eigenlijk - gebruik.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Steve »

overweg13 schreef: 03 sep 2018, 11:03
jan_olieslagers schreef: 30 aug 2018, 15:23 Hmpf, waarom ook al die codes en afkortingen? :(
Ik gebruik ze zelf voor eigen gebruik en ik vermoed dat ik nu als 65-jarige toch al enkele maanden tijd heb gewonnen door consequent de afkortingen te gebruiken. Voor mijn busverplaatsingen heb ik er zelfs voor eigen gebruik! En ik weet het: ik gebruik hier 4 keer na elkaar - 6 keer eigenlijk - gebruik.
Misschien kun je dan ook een afkorting voor "gebruik" vinden, nog eens zoveel uren van je leven gewonnen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door overweg13 »

Geef toe: je moest hem alleen nog maar inkoppen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Steve »

Dit keer heb ik inderdaad van dat gebruik gebruikgemaakt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)

Bericht door Asterix »

BlackEagle schreef: 28 aug 2018, 12:22 Heeft dat ook niets te maken met de goederentreinen die op lijn 58 rijden? Tussen Gentbrugge en Wommelgem ...
Van een miszending gesproken! Of is er een mol (LML) aan het werk? :twisted:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 29 aug 2018, 00:03 Wat mij interessanter lijkt is de hernoeming van 2 Luikse stations:
https://cdn.belgiantrain.be/-/media/fil ... ge-fr.ashx
Wat mij ook opviel: de NS gebruikt in Maastricht nog steeds de oude benamingen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)

Bericht door Davy »

Inderdaad, zie deze vertrekstaat in Maastricht: Afbeelding
Plaats reactie