Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

In het huidige SJ een leuk artikeltje over de concentratie der seinhuizen, met als voetnoot dat zowat de helft van de info ontbreekt of foutief is...
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Vandaag zal P.R Kinkempois zijn deuren sluiten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

In het weekend van 23 en 24 juni begint men aan de overname van het buitenrooster van Brussel-Zuid in EBP/PLP. In een eerste fase gaat het om de vervanging van een paar seinen en de aanpassing van een wissel kant spoor A lijn 96.
De treindienst wordt in dat weekend ook aangepast.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Als alles volgens planning verloopt zal vanavond B.11 Amay besloten kunnen worden (en dankzij telebediening kan B.15 Huy dus eindelijk dicht). Dit betekent dat de area South-East als eerste area volledig op EBP is overgezet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Le Soir meldt dat er eerstdaags een internationale architectuurwedstrijd zal worden opgestart voor het nieuwe seinhuis van Brussel. Het moet er tegen 2024 staan en komt op een onbebouwd stuk kant spoorwegen, naast het huidige. Nadien zal het oude seinhuis worden afgebroken en worden er kantoren voor 2.500 werknemers van Infrabel gebouwd. Die zouden er tegen 2027 moeten staan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Ik vraag me af welk onbebouwd stuk ze precies bedoelen, maar als ik bij het artikel van Bruzz kijk, is de perimeter toch nog steeds op de plaats waar het was voorzien, dus toch op de plaats van de bestaande appartementen tussen Frankrijkstraat en spoorweg, met nog wat extra ruimte erachter, en het oude seinhuis.
https://www.bruzz.be/stedenbouw/ook-inf ... 2018-07-09
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

De hoge heren van Infrabel zijn voornemens om S.VIII Merelbeke op 3 november aanstaande te gaan sluiten. Hiermee verdwijnen de volgende zaken:
- het laatste mechanische seinhuis van Vlaanderen
- het laatste niet-EBP-seinhuis van Area North West (die is vanaf dan dus volledig EBP).
- het laatste échte seinhuis (dat met een S. begint, en dus niet een blok dat begint met B.)
- de laatste Arabische cijfers verdwijnen bij de nummering van seinhuizen (blokken zijn immers met Latijnse cijfers genummerd).

Eén seingever zal overgaan naar de ISP van Melle, de rest mag van zijn pensioen gaan genieten.
Laatst gewijzigd door Jan-Mark op 26 okt 2018, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Jan-Mark schreef: 24 sep 2018, 22:20 De hoge heren van Infrabel zijn voornemens om S.VIII Merelbeke op 4 november aanstaande te gaan sluiten. Hiermee verdwijnen de volgende zaken:
- het laatste mechanische seinhuis van Vlaanderen
- het laatste niet-EBP-seinhuis van Area North West (die is vanaf dan dus volledig EBP).
- het laatste échte seinhuis (dat met een S. begint, en dus niet een blok dat begint met B.)
- de laatste Arabische cijfers verdwijnen bij de nummering van seinhuizen (blokken zijn immers met Latijnse cijfers genummerd).

Eén seingever zal overgaan naar de ISP van Melle, de rest mag van zijn pensioen gaan genieten.
Het zijn niet de hoge heren die het seinhuis zullen sluiten hoor :wink: Tientallen technici, ingenieurs en programmeurs zijn jaren bezig geweest om eindelijk de hele area op EBP te krijgen. Het was een werk van lange adem maar een prachtige verwezenlijking en een grote sprong voorwaarts voor de spoorwegen in België :)
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Paul »

Jan-Mark schreef: 24 sep 2018, 22:20 - de laatste Arabische cijfers verdwijnen bij de nummering van seinhuizen (blokken zijn immers met Latijnse cijfers genummerd).
Je bedoelt dat de laatste Romeinse cijfers verdwijnen; blokken worden met Arabische cijfers genummerd.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Ehm ja, die twee termen haalde ik even door elkaar :oops:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef: 24 sep 2018, 22:29 een grote sprong voorwaarts voor de spoorwegen in België :)
Een grote sprong lijkt het me niet te zijn, wel de zoveelste verandering.
Dat verandering niet noodzakelijk een verbetering is blijkt uit de nog steeds lage stiptheidscijfers, de onmogelijkheid om ten velde snel en accuraat in te grijpen en nog wel meer...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim »

dekooiker schreef: 25 sep 2018, 12:56
Shrek schreef: 24 sep 2018, 22:29 een grote sprong voorwaarts voor de spoorwegen in België :)
Een grote sprong lijkt het me niet te zijn, wel de zoveelste verandering.
Dat verandering niet noodzakelijk een verbetering is blijkt uit de nog steeds lage stiptheidscijfers, de onmogelijkheid om ten velde snel en accuraat in te grijpen en nog wel meer...
Klopt. De 11 jaar dat ik al met treinen rij durf ik gerust te stellen dat hoe meer blokposten overgenomen werden door EBP, hoe meer ik voor een rood sein gestaan heb...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, als men er al een jaar of vijftien over doet om het minimum minimorum van het project uit te rollen, ttz de hardware en een basisversie van de software, dan is het misschien wel erg veel gevraagd wanneer de kinderziektes uit de software zullen uit zijn...

Een projectleider die er vijftien jaar over doet om nog maar de machinerie ter plekke te krijgen, die vliegt stante pede aan de deur, in ieder ander bedrijf.

(dat getal van vijftien kan er een beetje naast zijn, ik baseer het op mijn herinneringen aan mijn inzet bij de NMBS-informatica 2001-2007. Toen was men zeker al bezig aan het uitrollen van EBP. Wanneer precies dat durf ik niet meer te zeggen, maar het zal eerder 2003 dan 2007 geweest zijn)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: 25 sep 2018, 12:56 Dat verandering niet noodzakelijk een verbetering is blijkt uit de nog steeds lage stiptheidscijfers, de onmogelijkheid om ten velde snel en accuraat in te grijpen en nog wel meer...
Ik snap niet waar je dat vandaan haalt. De vervanging van de nieuwe PLP-modules gaat net veel sneller dan het vroegere kabelwerk. De onderhoudsploegen kunnen veel sneller ingrijpen.
De lage stiptheidscijfers hebben niets te maken met storingen aan de seininrichting, die zijn er net minder dan met de oude systemen (uitgenomen dan die verdomde assentellers van Siemens...).
Tim schreef: 25 sep 2018, 15:05 Klopt. De 11 jaar dat ik al met treinen rij durf ik gerust te stellen dat hoe meer blokposten overgenomen werden door EBP, hoe meer ik voor een rood sein gestaan heb...
Dat heeft op zich niets met de technologie te maken, maar meer met het feit dat er veel minder personeel het verkeer in de gaten houdt.

jan_olieslagers schreef: 25 sep 2018, 17:02 Tsja, als men er al een jaar of vijftien over doet om het minimum minimorum van het project uit te rollen, ttz de hardware en een basisversie van de software, dan is het misschien wel erg veel gevraagd wanneer de kinderziektes uit de software zullen uit zijn...

Een projectleider die er vijftien jaar over doet om nog maar de machinerie ter plekke te krijgen, die vliegt stante pede aan de deur, in ieder ander bedrijf.
Je hebt duidelijk geen enkel idee van wat er allemaal komt bij kijken om seininrichtingsinstallaties te moderniseren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 25 sep 2018, 17:20 Je hebt duidelijk geen enkel idee van wat er allemaal komt bij kijken om seininrichtingsinstallaties te moderniseren.
Uiteraard. Maar ik heb wel nogal wat ervaring met grote tot zeer grote informaticaprojecten en ik heb er nooit eentje geweten waarvan de uitrolfase langer dan een jaar of twee-drie duurde. Dat een erg complex project vijf jaar verlangt zou ik misschien nog verteren, maar meer dan tien jaar is compleet van de pot gerukt, dilettantisme ten top. Reeds eerder heb ik trouwens gewezen op de beperkte levensduur van de hardware, ik zie het er nog steeds van komen dat men de hele EBP-handel zeer weldra buiten dienst moet beginnen stellen bij gebrek aan bijstandscontract. Of tot wanneer is de ondersteuning gegarandeerd?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie