Eurostar Amsterdam

dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo »

Het kan ook met een afsluiting in de middenas van het eilandperron, met enkele doorgangen die afgesloten kunnen worden. Dan kunnen die poorten de rest van de dag opstaan. Ik heb ooit iets soortgelijks gezien in Geneve en Schaffhausen met douanecontrole. De bagagescanners staan nu in Antwerpen al klaar achter schermen (zijn voor de Thalyscontrole na de aanslagen)
De richting uit Londen heeft natuurlijk niets nodig, die stopt in Brussel ook op Thalysperron, kan dus vanaf morgen.... als men wil.
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door rdv »

In Brussel-Zuid is er op perron 3/4 ook een afsluiting in het midden (in de langsrichting) voorzien. Indien nodig kan perron 3 worden afgesloten m.b.v. rolluiken in doorgangen in de afsluiting. Ik heb dit tijdens een test in werking gezien, mij is het niet duidelijk of dit nu in gebruik is op het moment dat de EUR* uit Londen naar Amsterdam aankomt, of niet.
In de andere richting (uit Amsterdam naar London) wordt - voor zover mijn info correct is - de trein leeggemaakt, naar Vorst/wijkspoor gebracht, en dan naar spoor 1/2 gebracht.

Ik kan me echter niet voorstellen waar er een verbinding is tussen de beveiligde zone in de Eurostar terminal en perron 3 (zonder buiten de beveiligde zone te gaan).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven »

In Brussel zuid is er ook op het gelijkvloers een rolluik geplaatst aan de roltapijten naar de lift toe. Men heeft daar een deur en zodoende kunnen de reizigers uit de eurostarterminal naar spoor 3. Voor de reizigers naar spoor 4 blijft de roltrap en vaste trap beschikbaar.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo »

De opstelling in Antwerpen werd gemaakt toen men zegde ook sporadisch Thalys-reizigers te gaan controleren.
Volgens mij valt de frequentie van die controles nogal mee.
Aan de afschermingen te zien staan er een scanner, in stand-by, op elk eilandperron...
Ik meen dat die rolluiken in Brussel ook uit die tijd zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven »

De rolluiken in Brussel zuid zijn er enkel geplaatst in functie van Eurostar.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo »

Dus eigenlijk om één doorgaand perron bij het Eurostar gedeelte te voegen zodat opstappers in Brussel in de Eurostar met "gecontroleerde Nederlanders " kunnen stappen. Omgekeerrd kan men 's avonds ook afstapperss via Eurostar controle buiten laten ?
Ik ben laatst met die Eurostar uit Londen gekomen ( veel uitstappers in Brussel)... geen idee op welk perron maar wel buiten gewandeld via Thalys stuk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven »

Als hij vanuit Londen komt stopt hij normaal op spoor 3, het langste perron dat er daar is, dan is ergeren controle meer want die gebeurde in de uk al.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo »

Eigenaardig ik stond naast de trein met de manager die vertelde dat ongeveer altijd 50% uitstapt in Brussel en de trein vertrok naar links, dus dat moet het perron 3 geweest zijn tegen de Eurostar terminal ( toch perron 1 en 2 ?). Mijn aankomstperron leek mij geen eilandperron, wel redelijk gebogen.
Zit de langs afsluiting dan tussen 4 en 5 ? Of is mijn geheugen van de nummering misschien verkeerd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven »

De afsluiting zit tussen 3 en 4 met rolluiken en doorzichtige wand.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo »

De eurostar perrons zijn toch 1 en 2 , en geen eiland perron.
Dan ligt 3 tegen de muur van eurostar terminal.
Dan ben ik die avond aangekomen op 4 met mijn rug tegen de doorzichtige wand, die ik dacht de muur van de eurostar terminal te zijn.
Dus niet goed rondgekeken.

Maar ja het was ook even spannend, de treinmanager geraakte nog tussen de deur, die iemand anders tot zijn verbazing gesloten had. Trein uiteindelijk met +7 of zo naar Amsterdam. Terwijl er in de trein uitdrukkelijk gevraagd werd dat iedereen snel moest uitstappen. Niet gelukt.

Met opgewonden onderstationchef die aan elke spoorwegman vroeg of zij soms de deuren te vroeg gesloten hadden....
Ik wist niet dat de NMBS jongens met blauwe T shirts ( ?) deuren konden sluiten.
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef: 21 okt 2018, 00:05 De eurostar perrons zijn toch 1 en 2 , en geen eiland perron.
Dan ligt 3 tegen de muur van eurostar terminal.
Dan ben ik die avond aangekomen op 4 met mijn rug tegen de doorzichtige wand, die ik dacht de muur van de eurostar terminal te zijn.
Dus niet goed rondgekeken.
Perron 3 ligt niet tegen de Eurostar terminal. Eerst heb je spoor 3 met daarnaast het eilandperron 3/4. De wand die je zag was dus wel bedoeld voor Eurostar.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo »

Dan staat er tussen perron 2 en spoor 3 de wand van de terminal , dan klopt het.
Maar ik begreep al dat ik aangekomen ben op 4, want de trein vertrok naar links naar Amsterdam en achter mijn rug een soort wand...was dus verdeling van eilandperron en niet de wand van de terminal. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door wdew »

Ik ben ondertussen tienmaal per Eurostar van Brussel naar Amsterdam gereden en terug.
Voor de Eurostar komende van Londen hoeft er geen veiligheidscontrole en gezien deze trein moet doorrijden naar Amsterdam kan deze Eurostar niet binnenkomen op de doodsporen 1 & 2 van de Eurostarterminal.
Deze Eurostar naar Amsterdam komt binnen in Brussel-Zuid op spoor 3 (spoor 4 is het reservespoor).
Dit spoor wordt hiervoor niet afgesloten.
Soms is er beneden in de terminal een veiligheidscontrole, maar dat is dan een occasionele algemene veiligheidscontrole voor alle reizigers die in de hogesnelheidsterminal vertrekken (dus ook Thalys, TGV, ...)
Komende van Amsterdam worden twee mogelijkheden gebruikt:
De eerste is een aankomst via de Noord-Zuid verbinding en dan naar spoor 3 in Brussel-Zuid. (dan gaat het lege stel naar het depot)
De tweede is een rit via het omleidingsspoor rond Brussel (via o.a. Simonis, ..) en dan binnen op (meestal) spoor 2 van de Eurostarterminal. (dan wordt het stel, na veiligheidscontrole hergebruikt voor een rit nar Londen).
Als Nederland de toelating krijgt om veiligheidscontroles te doen voor de reizigers naar Londen zal de Eurostar uit Amsterdam via Brussel-Zuid naar Londen kunnen doorrijden.
Hiervoor zijn in Amsterdam en Rotterdam werken bezig om een perron totaal te kunnen afsluiten en een veiligheidscontrole te doen voor alle reizigers naar Londen.
In Amsterdam is het gebouw voor de veiligheidscontroles reeds klaar (oostkant spoor 15)
In Rotterdam wordt het vertrekspoor naar Londen spoor 2.
Ook reizigers naar Brussel-Zuid zullen dan door deze controle moeten.
In Brussel-Zuid kunnen ook reizigers naar Londen instappen.
Daarvoor is in Brussel-Zuid een afsluitbaar scherm geplaatst dat het perron 3/4 in de lengterichting totaal kan afsluiten.
Dat scherm staat er al, maar zal slechts gebruikt worden als de Eurostar van Amsterdam kan doorrijden naar Londen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens de knipselkrant (http://rpk.belgianrail.be/global_pdf_20181023.pdf, laatste pagina) komt er vanaf juni 2019 een derde treinpaar. De ambitie voor een vierde en vijfde is er.
Plaats reactie