Traject thayls sneeuw

Plaats reactie
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Traject thayls sneeuw

Bericht door benimmeg »

Beste forumleden,

Mijn vriendengroep en ik nemen deze winter de thalys naar Frankrijk (Moutiers) vanuit Brussel. Nu vroeg ik me af of ik ergens het traject kan vinden die de Thalys aflegt naar de Alpen.

Ben
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Traject thayls sneeuw

Bericht door i11 »

Je kunt de ritten van treinen in Frankrijk volgen via https://www.sncf.com/sncv1/fr/geolocalisation door de treinnummers van Thalys Sneeuw in te tikken (nummers 9920/9924 voor de rit naar de Alpen en nummers 9987/9979 voor de ritten naar BE/NL).

Normaliter gaat de reisweg vanaf Brussel via HSL1/LGV1 en LGV Nord naar de LGV Interconnexion (ik vermoed dat een bestuurderswissel plaatsvindt in ofwel Aéroport Charles de Gaulle 2 TGV ofwel Marne-la-Vallée Chessy TGV).

Daarna gaat de rit verder via de LGV Sud-Est tot het station van Mâcon TGV, waarna de LGV verlaten wordt en de rit verder gaat via Bourg-en-Bresse, Amberieu, Culoz, vervolgens langs het mooie meer van Bourget naar Aix-les-Bains en dan de eerste commerciële halte in Chambéry (In Chambéry vindt volgens mij opnieuw een bestuurderswissel plaats).

Na Chambéry gaat het verder tot Saint-Pierre-d'Albigny, alwaar de trein de lijn richting Modane/Italië verlaat, om dan zachtjes te beginnen klimmen waarna de volgende commerciële stop in Albertville volgt. In Albertville wordt kop gemaakt. Onmiddelijk na vertrek uit Albertville gaat de trein de Tarentaise-lijn op.

Na enkele vlakke kilometers begint het serieuze klimwerk waarna het station van Moûtiers-Salins-Brides-les-Bains wordt bereikt. Na dit station klimt de trein via een spiraal-tunnel verder en bereikt dan Aime-la-Plagne, Landry en eindpunt Bourg-Saint-Maurice.

Om al een beetje in de sfeer te komen een foto uit 2016 waarbij de Thalys richting BE/NL net uit de spiraal-tunnel komt en het station van Moûtiers-Salins-Brides-les-Bains binnenrijdt.
Afbeelding

Veel trein- en skiplezier gewenst.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Traject thayls sneeuw

Bericht door ostbahnhof »

mooie rit 👍
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Traject thayls sneeuw

Bericht door Tijgernoot »

i11 schreef: 09 okt 2018, 12:53(ik vermoed dat een bestuurderswissel plaatsvindt in ofwel Aéroport Charles de Gaulle 2 TGV ofwel Marne-la-Vallée Chessy TGV).
Bij Zon Thalys is dat op Charles de Gaulle.
Plaats reactie