Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Tijgernoot »

Hangt natuurlijk af hoe snel alle procedures etcetera doorlopen worden, maar in 2019 mag de dienstregeling tussentijds gewijzigd worden op 4 februari, 1 april, 9 juni, 2 september en 7 oktober. Dan is 9 juni het meest geschikt om "medio 2019" te zijn.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Cherrytrain »

Ja, dan is juni inderdaad het meest logische moment. Ik zet de data in mijn agenda... :lol:
simpel en meedogenloos :!:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door groentje »

Maar door de formulering houden ze een slag om de arm voor wanneer ze sneller de vergunningen in orde zouden hebben, of integendeel, alles nog wat moeten uitstellen.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Cherrytrain »

Jullie hebben gelijk: het zal eerder uitstellen worden voor het traject Maastricht - Luik. In de media en politiek reageert men de afgelopen dagen ook somber op de kans voor een spoedige doorbraak. In NL heerst de teneur dat NMBS dwars ligt evenals de vakbonden. Is die teneur terecht, of worden er vanuit Arriva en/of NS ook spelletjes gespeeld?
simpel en meedogenloos :!:
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door traxie »

Cherrytrain schreef:Jullie hebben gelijk: het zal eerder uitstellen worden voor het traject Maastricht - Luik. In de media en politiek reageert men de afgelopen dagen ook somber op de kans voor een spoedige doorbraak. In NL heerst de teneur dat NMBS dwars ligt evenals de vakbonden. Is die teneur terecht, of worden er vanuit Arriva en/of NS ook spelletjes gespeeld?
Als een privaat operator een internationale passagierstrein wil laten rijden heeft de nmbs daar weinig aan te zeggen denk ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Shrek »

traxie schreef:
Cherrytrain schreef:Jullie hebben gelijk: het zal eerder uitstellen worden voor het traject Maastricht - Luik. In de media en politiek reageert men de afgelopen dagen ook somber op de kans voor een spoedige doorbraak. In NL heerst de teneur dat NMBS dwars ligt evenals de vakbonden. Is die teneur terecht, of worden er vanuit Arriva en/of NS ook spelletjes gespeeld?
Als een privaat operator een internationale passagierstrein wil laten rijden heeft de nmbs daar weinig aan te zeggen denk ik.
Klopt. Maar Infrabel eist wel dat die operator een veiligheidscertificaat heeft voor reizigersvervoer, omdat dit behalen enkele dure zaken vereist is het niet de moeite voor één klein lijntje. De operator moet dan samenwerken met een andere operator die het certificaat wel heeft. Gezien Thalys en Eurostar niet op lokale lijntjes willen werken kom je vanzelf bij de NMBS uit.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Terminus »

Idem voor de opleiding van treinbestuurders en treinbegeleiders. Het meest logische is dat deze door NMBS worden opgeleid...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door rvdborgt »

traxie schreef: 02 nov 2018, 14:14
Cherrytrain schreef:Jullie hebben gelijk: het zal eerder uitstellen worden voor het traject Maastricht - Luik. In de media en politiek reageert men de afgelopen dagen ook somber op de kans voor een spoedige doorbraak. In NL heerst de teneur dat NMBS dwars ligt evenals de vakbonden. Is die teneur terecht, of worden er vanuit Arriva en/of NS ook spelletjes gespeeld?
Als een privaat operator een internationale passagierstrein wil laten rijden heeft de nmbs daar weinig aan te zeggen denk ik.
Arriva gaat geen treinen in België rijden. De NMBS blijft de vervoerder in België. Wat dus verandert is dat aan Nederlandse kant NS wordt ingeruild voor Arriva en dat er ander materieel zal worden ingezet. En mogelijk dat de personeelsinzet wat verandert.

Groetjes,
Rian
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door spurt2244 »

Voor het deel Luik - Maastricht loopt het allemaal erg moeizaam en stroef zo blijkt aan de berichten in de media in beide landen:
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 64161.html

https://www.treinreiziger.nl/arriva-voo ... naar-aken/
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Nadleeh »

In de Nederlandse media gaat het inmiddels van kwaad tot erger en lijkt de verbinding inmiddels uit te draaien op een politiek steekspel: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/08/sp ... k-a2754571
Er dreigt, vijf jaar na het Fyra-debacle, opnieuw een ‘spooroorlog’ tussen Nederland en België. Inzet is de nieuwe treinverbinding van Aken (Duitsland) via Heerlen en Maastricht naar Luik (België). Arriva wil die ‘drielandentrein’ per december in gebruik nemen. Maar België weigert op het laatste moment, omdat het materieel niet zou voldoen aan de Belgische veiligheidseisen.
Het lijkt mij zelf erg sterk dat een moderne FLIRT onveiliger is dan de ouwe bakken die er nu rondrijden. De FLIRT's die Arriva wilt gebruiken hebben ook gewoon TBL 1+ aan boord...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steve »

De volgende passage belooft ook weinig goeds:

Nederland dreigt nu ook Belgisch materieel te weigeren omdat het niet aan de veiligheidsnormen zou voldoen, aldus beide parlementariërs. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dat het vanaf volgende week ook het Belgische materieel dat tussen Luik en Nederland rijdt, op veiligheid inspecteren, zo bevestigt een ILT-woordvoerder.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef: 09 nov 2018, 07:05 Het lijkt mij zelf erg sterk dat een moderne FLIRT onveiliger is dan de ouwe bakken die er nu rondrijden. De FLIRT's die Arriva wilt gebruiken hebben ook gewoon TBL 1+ aan boord...
Onveiliger zijn ze niet, maar er is een Europese regel die zegt dat alle nieuw rollend materieel dat op internationale trajecten rijdt moet voorzien zijn van ETCS. Daar beantwoordt de Flirt niet aan. Hiermee heeft het ministerie dus een stok gevonden.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Cherrytrain »

Een interessant artikel in NRC over de dynamiek (lees: onbetrouwbaarheid en achterkamertjespolitiek) tussen twee overheden: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/08/sp ... k-a2754571
simpel en meedogenloos :!:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Het is natuurlijk ook geen geheim dat de spoorwegsamenwerking tussen België en Nederland niet optimaal verloopt. NMBS heeft al slechte ervaringen met NS, Infrabel is al regelmatig bedot door ProRail, de veiligheidsinstanties hebben heel andere visies en de ministeries doen niet liever dan mekaar zwartmaken. Zoiets blijft natuurlijk niet zonder gevolgen op concrete dossiers.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

De clue van het verhaal nmbs wil etcs. Terwijl de lijn naar Luik geen etcs heeft. Is toch dubbel. Lijn heeft tbl trein heeft tbl. Alles goed zou je denken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie