Een ETCS-project is zoveel meer dan enkel wat bakens programmeren. Het belangrijkste is eigenlijk het modeleren van het hele spoorsysteem, daarna moet het vertaald worden naar de verschillende mogelijke bewegingstoelatingen en uiteindelijke naar pakket-inhoud. Het programmeren is maar een heel erg klein deeltje van zo'n project.
De eerste stappen zijn veel complexer en vragen veel werk. Bovendien moet alles 100% correct zijn dus elke stap moet nog eens nagezien en uitgebreid getest worden. Het spreekt voor zich dat het uigebreid testen meerdere maanden duurt.
Dit was een vooraf geweten feit. Men wist 10 jaar geleden al wat het installatieproces van ertms was en met welke termijnen er rekening moest gehouden voor alle tussenstappen.
Dat de NMBS 2,5 keer verder zit is een uitspraak die uiteraard nergens op slaat. Er zijn maar X types rollend materieel, eens je één prototype gehomologeerd hebt is het bandwerk. Daarentegen is elk stuk spoor of station anders en komt er dus telkens heel wat denk- en ontwerpwerk bij kijken om het netwerk uit te rusten. Bandwerk is het nooit.
Ook dit was vooraf geweten. Het werk dat Infrabel nog moet doen kan zeer parallel gebeuren, hiermee wil ik zeggen dat het hele etcs proces met al zijn periodieke fases kan gebeuren op verschillende knooppunten en spoorlijnen tegelijk. Terwijl het voor de Nmbs niet mogelijk is om zomaar eventjes 50 treinen aan de kant te zetten. Dat de totale effort voor Infrabel vele male groter is dan voor de Nmbs wil ik absoluut bevestingen, maar ook dit was al zeer lang geweten. De laatste 10 jaar heeft Infrabel 25%(900km) van haar net voorzien van etcs, de komende 6 jaar moet infrabel 75%(2700km) van haar net nog uitrusten willen we volledige dekking hebben tegen 2025. Het is verwacht en beloofd dat we binnen 6 jaar een volledig etcs net gaan hebben wat neerkomt op 450km etcs spoorlijn per jaar(en ook knooppunten als Brussel, Gent, Brugge, ...). Denk jij dat nog haalbaar is tegen dan?
Verder spreek ik compleet tegen dat het traag gaat. Infrabel is stukken sneller dan de andere landen, op dat vlak hebben we zeker geen lessen te krijgen.
Zou je dit vertellen op het nieuws als een trein met etcs een bocht van 80 heeft genomen aan 160 op een stuk spoor zonder etcs? In Nederland en Frankrijk is dit met ATB en KVB/TVM niet mogelijk...
Ik snap zeker dat etcs voorzien een serieuze boterham is met zeer lange en complexe validaties. Maar had Infrabel meer middelen en meer personeel en op meerdere spoorlijnen tegelijk gewerkt hadden we de deadline van 2025 echt wel kunnen halen. Maar tenzij er een gigantische inhaalactie wordt gestart zie ik het niet meer goedkomen. Maar dat zullen we maar weten binnen een dikke 6 jaar.