Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Asterix »

Het is inderdaad een vreemd verhaal. Hoe lang staat dat stel nu al in België? Het eerste wat je dan toch nagaat - nog voor het naar België komt - is toch dat er ETCS werd geïnstalleerd? Anders hebben al die homologatietesten toch geen zin?
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door profke »

het kan ook zijn dat, zoals in nogal wa projecten, de hardware er al wel is, maar de software nog "in progress" is.
men kan dan al een aantal zaken testen, maar nog niet de final.

neem dan de "misstap" dat etcs nog niet onmiddellijk dringend is, en de prioriteit ervan schuift naar onder...
tot nu. nu men het ontdekt heeft....
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door spurt2244 »

Asterix schreef: 12 nov 2018, 12:24 Het is inderdaad een vreemd verhaal. Hoe lang staat dat stel nu al in België? Het eerste wat je dan toch nagaat - nog voor het naar België komt - is toch dat er ETCS werd geïnstalleerd? Anders hebben al die homologatietesten toch geen zin?
Er is al maanden een stel in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

spurt2244 schreef:
Asterix schreef: 12 nov 2018, 12:24 Het is inderdaad een vreemd verhaal. Hoe lang staat dat stel nu al in België? Het eerste wat je dan toch nagaat - nog voor het naar België komt - is toch dat er ETCS werd geïnstalleerd? Anders hebben al die homologatietesten toch geen zin?
Er is al maanden een stel in België.
Dat wilt op zich niets zeggen. Bijna alles krijgt toelating om, onder specifieke voorwaarden, testritten te doen. Het is pas wanneer er een aanvraag tot homologatie komt dat ze in detail gaan kijken.
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door spurt2244 »

Drielandentrein ging al niet naar België en voorlopig ook niet naar Duitsland

https://www.1limburg.nl/drielandentrein ... t=topstory
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 11 nov 2018, 23:47 Hoe ik dit interpreteer is dat er iemand een inschattingsfout heeft gemaakt, en dus heeft gedacht dat ETCS nog geen verplichting was. En ergens kan ik dat begrijpen: af-fabriek ETCS installeren voegt per direct een kostenpost toe aan de trein, voor hardware die (naar verwachting) minstens 3 jaar niet gebruikt zou worden. Om er dan voor te kiezen om de trein pas uit te rusten wanneer er nood is aan ETCS, is begrijpbaar.

Maar goed, de Belgische wetgeving is nu eenmaal anders. ETCS móet geïnstalleerd zijn, zelfs als het niet aanwezig is op de infrastructuur. En dat heeft iemand (Arriva? Stadler?) dus gemist.
Mijn conclusie is dat aan Belgische overheid sinds kort kennelijk geen tijdelijke uitzondering meer wil toestaan voor het grensbaanvak. Arriva heeft nooit de regels willen ontduiken o.i.d. maar was blijkbaar een tijdelijk uitzondering in het vooruitzicht gesteld (dat behoort tot de mogelijkheden op een grensbaanvak). Ik kan me voorstellen dat ze niet geamuseerd waren toen dat plotseling werd ingetrokken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 dec 2018, 10:24 Mijn conclusie is dat aan Belgische overheid sinds kort kennelijk geen tijdelijke uitzondering meer wil toestaan voor het grensbaanvak. Arriva heeft nooit de regels willen ontduiken o.i.d. maar was blijkbaar een tijdelijk uitzondering in het vooruitzicht gesteld (dat behoort tot de mogelijkheden op een grensbaanvak). Ik kan me voorstellen dat ze niet geamuseerd waren toen dat plotseling werd ingetrokken.
Ik kan me echt niet voorstellen dat DVIS of het ministerie hen dat ooit aangeboden zouden hebben. Sinds de Fyra-historie zijn ze bij DVIS heel streng geworden, zo'n ontheffing zou een totale breuk zijn met hun werkwijze sinds 2012. Ik geloof er dus niets van dat die belofte uit België ooit gemaakt geweest is door de relevante instanties.
Het zou eventueel kunnen dat Infrabel of de NMBS gezegd hebben dat voor hen TBL1+ voldoende is, maar geen van beide beslist over de materieeltoelatingen in België. Mogelijk was Arriva niet goed op de hoogte van hoe het in België werkt en hebben ze zich vergist tussen de strenge wet en de iets minder strenge eisen van Infrabel of NMBS.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 09 dec 2018, 13:23
rvdborgt schreef: 09 dec 2018, 10:24 Mijn conclusie is dat aan Belgische overheid sinds kort kennelijk geen tijdelijke uitzondering meer wil toestaan voor het grensbaanvak. Arriva heeft nooit de regels willen ontduiken o.i.d. maar was blijkbaar een tijdelijk uitzondering in het vooruitzicht gesteld (dat behoort tot de mogelijkheden op een grensbaanvak). Ik kan me voorstellen dat ze niet geamuseerd waren toen dat plotseling werd ingetrokken.
Ik kan me echt niet voorstellen dat DVIS of het ministerie hen dat ooit aangeboden zouden hebben. Sinds de Fyra-historie zijn ze bij DVIS heel streng geworden, zo'n ontheffing zou een totale breuk zijn met hun werkwijze sinds 2012. Ik geloof er dus niets van dat die belofte uit België ooit gemaakt geweest is door de relevante instanties.
Het zou eventueel kunnen dat Infrabel of de NMBS gezegd hebben dat voor hen TBL1+ voldoende is, maar geen van beide beslist over de materieeltoelatingen in België. Mogelijk was Arriva niet goed op de hoogte van hoe het in België werkt en hebben ze zich vergist tussen de strenge wet en de iets minder strenge eisen van Infrabel of NMBS.
Ik kan me niet voorstellen dat Arriva of Stadler de Belgische wetgeving niet goed bekeken zouden hebben of alleen op Infrabel en NMBS zouden afgaan terwijl ze weten dat DVIS de toelatingen doet. Het gaat immers over veel geld. Als van tevoren duidelijk was geweest dat een tijdelijke uitzondering niet tot de mogelijkheden behoort, dan zou het anders zijn gegaan.
We weten niet alles maar uitspraken als deze komen niet uit het niets:
"Er was sinds 2016 constructief overleg, maar België kwam vorige maand in één keer met aanvullende eisen."

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/08/sp ... k-a2754571

Er moet dus plotseling iets veranderd zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 dec 2018, 13:36 "Er was sinds 2016 constructief overleg, maar België kwam vorige maand in één keer met aanvullende eisen."
Dat is wat de Nederlanders ervan maken.

"België heeft Nederland er vanaf 2016 bij herhaling voor gewaarschuwd dat al het nieuwe rollend materieel tussen Aken en Luik moet voldoen aan Europese en Belgische regelgeving, aldus Bellots woordvoerder. „Die verplichting is vanaf 2006 benadrukt in al onze contacten met het Nederlandse ministerie van Infrastructuur.”
België ontkent die mogelijke ontheffing dus met klem.

Ik hecht nog altijd meer geloof aan het ministerie dat de laatste jaren altijd heel rechtlijnig geweest is dan aan een bedrijf dat commerciële motieven heeft om de zaken anders voor te stellen.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Dat Aken is gelukt is geweldig! Ik hoop als inwoner van Eijsden dat Arriva spoedig mag rijden tot aan station Visé. Dan kunnen reizigers naar Luik daar overstappen en worden Nederlanders niet langer als vee vervoerd in de aftandse, hopeloos vertraagde en ronduit smerige treinstellen van NMBS op het traject Maastricht - Eijsden. Wellicht is men er in België wel voor te porren om de lijn op te knippen in Visé; NMBS hoeft dan geen 'buitenlanders' op het spoor te dulden, NS heeft geen exploitatiekosten meer op het traject Maastricht - Visé-grens en misschien tolereert de Belgische toezichthouder de tri-courante Flirts wel op de enkele honderden meters Belgisch spoor tot aan station Visé. Ik zal er in ieder geval voor duimen!
simpel en meedogenloos :!:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door groentje »

Heel wat andere reizigers zullen het daar grondig oneens mee zijn, een aftandse maar rechtstreekse verbinding is voor de meesten nog steeds te verkiezen boven een waar moet worden overgestapt...
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

groentje schreef: 23 jan 2019, 16:43 Heel wat andere reizigers zullen het daar grondig oneens mee zijn, een aftandse maar rechtstreekse verbinding is voor de meesten nog steeds te verkiezen boven een waar moet worden overgestapt...
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar om een voorbeeld te geven van de ellende die je in Eijsden bijna dagelijks meemaakt: de spitstrein van 08:02 richting Maastricht is slechts in 25% van de gevallen op tijd (dat wil zeggen niet langer vertraagd dan 5:59 minuten). Hopelijk zet zo'n knip te Visé dan druk op alle betrokkenen om op te houden met de treiterijen.
simpel en meedogenloos :!:
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door traxie »

Cherrytrain schreef:
groentje schreef: 23 jan 2019, 16:43 Heel wat andere reizigers zullen het daar grondig oneens mee zijn, een aftandse maar rechtstreekse verbinding is voor de meesten nog steeds te verkiezen boven een waar moet worden overgestapt...
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar om een voorbeeld te geven van de ellende die je in Eijsden bijna dagelijks meemaakt: de spitstrein van 08:02 richting Maastricht is slechts in 25% van de gevallen op tijd (dat wil zeggen niet langer vertraagd dan 5:59 minuten). Hopelijk zet zo'n knip te Visé dan druk op alle betrokkenen om op te houden met de treiterijen.
Ik zou de reden daarvan eerder bij Infrabel of prorail zoeken, en die gaan hun daar niets van aan trekken.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

traxie schreef: 23 jan 2019, 17:14
Cherrytrain schreef:
groentje schreef: 23 jan 2019, 16:43 Heel wat andere reizigers zullen het daar grondig oneens mee zijn, een aftandse maar rechtstreekse verbinding is voor de meesten nog steeds te verkiezen boven een waar moet worden overgestapt...
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar om een voorbeeld te geven van de ellende die je in Eijsden bijna dagelijks meemaakt: de spitstrein van 08:02 richting Maastricht is slechts in 25% van de gevallen op tijd (dat wil zeggen niet langer vertraagd dan 5:59 minuten). Hopelijk zet zo'n knip te Visé dan druk op alle betrokkenen om op te houden met de treiterijen.
Ik zou de reden daarvan eerder bij Infrabel of prorail zoeken, en die gaan hun daar niets van aan trekken.
Tja, al zou je je best doen dan lukt het bijna niet om zo'n lage punctualiteitsscore te behalen, maar op de een of andere manier lukt het maar niet om te doen waar ze allemaal hun centjes mee verdienen: een trein laten rijden volgens een bepaald tijdschema.
simpel en meedogenloos :!:
Plaats reactie