bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Geen enkel systeem is foutloos, aangezien mensen het installeren kan bij de installatie altijd een fout gemaakt worden, dit valt niet uit te sluiten. Maar als alles juist geplaatst is zou dit niet mogen gebeuren.
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Ergens blijft dit een beetje verbazen, een lamp die kapot gaat kan men zien... losse draadjes echter niet ?
Maar ik ben technisch genoeg om te beseffen dat elke schakeling zijn "grenzen" heeft.
Maar ik ben technisch genoeg om te beseffen dat elke schakeling zijn "grenzen" heeft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Ik mag hopen dat zo'n 'menselijke fout' van Infrabel minstens even zwaar bestraft wordt als een TB die enkele meters door het rood rijdt... Want is toch véél erger, niet? Worden er dan geen tests gedaan nadat er aan een sein of een bekabeling iets is veranderd?profke schreef: ↑09 nov 2018, 07:02intussen wordt toegegeven dat bij INFRABEL een menselijke fout gemaakt werd.
Bij Infrabel klinkt het dat het om een menselijke fout gaat. “Bij het aansluiten van de kabels van het sein is door een menselijke fout een derde kabel niet correct aangesloten. Dat gaf het foute seinbeeld”, zegt Thomas Baeken. “Wel is het zo dat de treinbestuurder zo’n 15 km/u reed voor hij begon af te remmen.”
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Ik vraag me ook af hoe het gelopen zou zijn als er wél een aanrijding was geweest en de TB het niet allemaal zo gedetailleerd had kunnen navertellen.
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Het ogenblik dat de treinen niet meer gedetecteerd worden neem ik mijn valieske en ga naar huis.
Dan kan ik niets meer doen zonder gerust te zijn.
Dan kan ik niets meer doen zonder gerust te zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Dat verbaast mij ook... met een startkabel kun je toch een spoorkring sluiten om de detectie te testen ? assentellers is iets moeilijker
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Med mein ekskuzes..
ik zal het nooid meer doen..
ik zal het nooid meer doen..
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Ik heb mij laten vertellen - ik weet dus niet in hoeverre dit verhaal waar is - dat de technische ploeg de opdracht had gekregen om het sein te gaan testen. Ze zijn echter naar een ander sein met hetzelfde kenmerk op een andere lijn in dezelfde regio gereden, hebben daar het sein getest en vervolgens goed bevonden.
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
En in level 2? Kijkt ETCS dan ook enkel naar de seinbeelden? Is het pas vanaf level 3 dat dit niet meer zal kunnen gebeuren?dentheo schreef: ↑09 nov 2018, 10:57Dat is een verwarring die ik wel eens meer merk.
ETCS zorgt eigenlijk voor een communicatie van het " veilige gedrag" naar de lok. Echter niet voor de detectie van treinen, wisselstanden enz.
De ETCS is "veiligheidskritisch" als deel van de totale keten van beveiliging, maar is niet de soloslim speler.
In computerjargon "Garbage in is garbage out".
Re: bijna-aanreiding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Inderdaad, maar men gebruikt wel dikwijls kleinere secties, omdat de meeste secties nu ook al uit verschillende spoorkringen bestaan.
Soms maakt men er ook bij in stations om snellere opvolging van treinen mogelijk te maken.
Maar al die info en de stand van wissels enz wordt niet "gemaakt" door ETCS enkel doorgegeven in de juiste vorm en met bijkomende info.
Voor level 3 over naar Shrek, want daar heb ik al verschillende versies van gehoord, met schuivende blokken en niet met schuivende blokken.
Maar wel steeds met berekening van de plaats van de achterkant van de vorige trein....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Het zou maar erg zijn als het geen menselijke fout was. Maar de procedures moeten menselijke fouten zoals deze er uit halen. Daar temeer er in Izegem een gelijkaardig voorval is gebeurd. De gevolgen zouden desastreus kunnen geweest zijn. Dat ze een verkeerd sein gecontroleerd zouden hebben is hallucinant. Het is vreemd dat bij werken aan een sein of plek op de lijn niet wordt gecorrespondeerd met een uniek id.
Het zou nog beter zijn moest de naam van de seinen veranderen in een unieke naam, dat zou ook beter zijn voor het invullen van de E360.
Een treinbestuurder die een seinvoorbijrijding heeft is één iemand die een 'te verwachten' fout maakt. Ondertussen hebben we (eindelijk) een systeem dat daarmee rekening houdt en de trein tot stilstand brengt. De fout met dit sein/treindetectie is een gevolg van een systeem dat niet slaagt te doen waarvoor het is opgericht, de te verwachten menselijke fouten filteren en dus zorgen dat ze geen ongevallen genereren. Dat van Infrabel uit toewijzen aan een menselijke fout is dus fout. De menselijke fout ligt aan de basis maar het falen van het volledige veiligheidsysteem is de oorzaak dat die fout zo lang kon blijven bestaan en een ongeval genereerde. Het is door het toeval dat er geen slachtoffers vielen.
Het zou dus gepaster zijn een meaculpa te slaan ipv de elektro als zwart schaap op te voeren. Maar ook te communiceren wat hier van actie genomen wordt. Dit raakt aan de fond van het bestaansrecht van Infrabel. Als treinbestuurder vraag ik me af hoeveel seinen er zo nog zijn, er zijn seinen die ik nog nooit op 2G of rood zag staan, door hun inplanting op de lijn, is de detectie daar goed? Zowel als treinbestuurder als als reiziger vind ik het evident dat dit niet meer gebeurd.
Hoe zal Infrabel dit doen? Want het verleden en dit ongeval zegt dat ze niet voldoende zelfsturend zijn om zo'n problemen adequaat op te lossen.
Het zou nog beter zijn moest de naam van de seinen veranderen in een unieke naam, dat zou ook beter zijn voor het invullen van de E360.
Ik til hier toch zwaarder aan.Steven schreef:Geen enkel systeem is foutloos, aangezien mensen het installeren kan bij de installatie altijd een fout gemaakt worden, dit valt niet uit te sluiten. Maar als alles juist geplaatst is zou dit niet mogen gebeuren.
Een treinbestuurder die een seinvoorbijrijding heeft is één iemand die een 'te verwachten' fout maakt. Ondertussen hebben we (eindelijk) een systeem dat daarmee rekening houdt en de trein tot stilstand brengt. De fout met dit sein/treindetectie is een gevolg van een systeem dat niet slaagt te doen waarvoor het is opgericht, de te verwachten menselijke fouten filteren en dus zorgen dat ze geen ongevallen genereren. Dat van Infrabel uit toewijzen aan een menselijke fout is dus fout. De menselijke fout ligt aan de basis maar het falen van het volledige veiligheidsysteem is de oorzaak dat die fout zo lang kon blijven bestaan en een ongeval genereerde. Het is door het toeval dat er geen slachtoffers vielen.
Het zou dus gepaster zijn een meaculpa te slaan ipv de elektro als zwart schaap op te voeren. Maar ook te communiceren wat hier van actie genomen wordt. Dit raakt aan de fond van het bestaansrecht van Infrabel. Als treinbestuurder vraag ik me af hoeveel seinen er zo nog zijn, er zijn seinen die ik nog nooit op 2G of rood zag staan, door hun inplanting op de lijn, is de detectie daar goed? Zowel als treinbestuurder als als reiziger vind ik het evident dat dit niet meer gebeurd.
Hoe zal Infrabel dit doen? Want het verleden en dit ongeval zegt dat ze niet voldoende zelfsturend zijn om zo'n problemen adequaat op te lossen.
Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Wat het aanbrengen van unieke seinkenmerken betreft, een klassiek antwoord: men is er reeds (sedert vorig jaar?) mee bezig.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)
Dan ben ik benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken, want voor ons als treinbestuurder is het heel makkelijk om onze locatie te bepalen aan de hand van deze kenmerken.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...