bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door Steven »

Ze plaatsen kenmerken op de achterzijde van de seinmast. Dat kan je op verschillende plaatsen al vaststellen, onder meer in Brussel zuid.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door jan_olieslagers »

"kenmerken"? Weer een fraai staaltje van spoorwegtaal, oude stijl.
Nodeloos onduidelijk, lijkt mij. Waarom niet zeggen WAT er geplaatst wordt?

Geverfd of als sticker:
- alfanumeriek?
- streepjescode?

Electronisch:
- de afgedankte gele broeksknopen die de AVG-procedure gingen vervangen? :mrgreen:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 14 nov 2018, 18:12 "kenmerken"? Weer een fraai staaltje van spoorwegtaal, oude stijl.
Nodeloos onduidelijk, lijkt mij. Waarom niet zeggen WAT er geplaatst wordt?
Tja, je zit hier wel op een site over treinen, hé, Jan. Wat verwacht je dan? Ik veronderstel dat je toch ook elders af en toe eens meemaakt dat je met een bepaald onderwerp niet helemaal mee bent. Ik alleszins wel (klusjes, informatica buiten het dagelijkse gebruik en vele andere gebieden...). Als ik dan voor een bepaald object (i.c. treinen) interesse heb, dan vind ik het helemaal niet erg dat ik soms eens iets moet opzoeken of navragen. Tenslotte is dit forum wat dat betreft een ideale plek om wat extra toelichting te vragen.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door jan_olieslagers »

Tenslotte is dit forum wat dat betreft een ideale plek om wat extra toelichting te vragen.
Inderdaad - dat deed ik dan ook. Toegegeven dat het misschien wat kribbig klonk. Maar
Ze plaatsen kenmerken
is toch echt wel een toppunt van vaagheid, dat triggert hier ergernis. En men mag nu antwoorden dat beperkte info beter is dan geen info, jawel...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door overweg13 »

Pas op, ik kan me ook weinig voorstellen bij die "kenmerken", maar vermits al 2 mensen de term gebruikt hebben, veronderstel ik wel dat hij ergens voor staat. Ik had voor mezelf al uitgemaakt dat ik eerstdaags eens in Brussel-Zuid aan de achterzijde van een sein zou gaan kijken zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door Steven »

Kenmerken = alle info om dat sein juist te indentificeren, beschouw het als een soort paspoort van dat sein, het is een klein wit bordje met zwarte letters aan de achterzijde van het sein, dus niet zichtbaar opgesteld voor de treinbestuurder. Gegevens die voor Infrabel van belang zijn. De naam van het sein zoals het zichtbaar is voor de treinbestuurder is er eveneens mee in verwerkt, doordat het zo nieuw is weet ik verder niet uit het hoofd welke info het bordje nog bevat. Voor de treinbestuurder veranderd er niets, hij zal nog steeds gewoon de identificatie aan de voorkant van het sein gebruiken om een eventuele procedure verder af te handelen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje, Steven. Helaas begrijp ik er minder en minder van: er is dus blijkbaar een identificatie aan de voorkant van het sein? Maar is deze dan niet eenduidig of volledig genoeg, dat Infrabel zich thans verplicht ziet om nog bijkomende informatie aan te brengen, aan de achterkant?

Misschien heeft iemand foto's van deze "kenmerken" hetzij deze aan de voorkant, hetzij de nieuwe aan de achterkant?

@overweg13, uw uitstapje zou wel eens erg informatief kunnen worden! Maar misschien moet het niet zo ver als Brussel-Zuid?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door Steven »

24ECBCC0-1139-47DE-9307-5BC28A948D78.jpeg
12059F45-7FCC-4888-943F-3FAA787433D5.jpeg
Een voordeel dat de lijn 60 hier net in de tuin ligt. Dus effe snel naar buiten in het donkere Opwijk om wat foto’s te maken.
Op de eerste foto zie je het identificatieplaatje van een beheerd zijn met zijn kenmerk.
Op de tweede foto zie je het klein kenmerkplaatje aan de achterzijde van het sein. Hierbij herhalen ze het kenmerk van het sein. Onder de zwarte lijn de telegrafische afkorting van de plaats van het sein. Op de volgende regel de verwijzing naar het spoornummer (niet 100% zeker) en op de laatste regel het afstandpunt van de lijn waarop het sein is geplaatst.

Om het kenmerk zelf te verduidelijken. Het betreft hier het sein D in de zone T van blok 19. Wat dus wil zeggen dat het hier een beheerd sein betreft. Ook te herkennen aan de kast met twee rode horizontale banden en rode T (die overduidelijk iets te veel zonlicht gezien heeft). Net boven de telefoonkast hangt nog een lampje (led uitvoering) die het sein een permissief karakter kan geven. Indie de bestuurder het sein moet overschrijden betekend dit een andereprocedure. Contact met de blokpost is niet vereist in dit lampje brand (bij rood sein wel te verstaan).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door Steven »

Jan uw reactie is gekomen toen ik mijn vorige reactie volop vorm gaf.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door jan_olieslagers »

oei, Steven, oprecht excuus voor mijn ongeduld! :) de foto's ga ik eens op 't gemakske bekijken, die bovenste stemt heel erg overeen met wat ik me herinner van Weerde. En uw verduidelijkingen maken alles goed, ruimschoots, dat ik aanvankelijk mankeerde!
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 14 nov 2018, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door Steven »

Dien ik nog op te merken dat de permissieve seinen die gewoon langs een lijn staan een kenmerk hebben dat begin met de letter A of B gevolgd door hun afstandpunt in hectometers. Het is van dergelijke kenmerken dat er dubbels kunnen ontstaan.

Bijvoorbeeld het sein A 125. Dit kan een sein zijn op eender welke lijn aan kilometer 12,5. Als de mensen van Infrabel die ten velde werken enkel naar de naam van het sein kijken zijn ze zich niet noodzakelijk bewust van de fout die ze dan maken. Dus heeft men de identiteit verder uitgebreid.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: bijna-aanrijding door seinstoring in comblain (6-9-2018)

Bericht door b-loc »

Even een verduidelijking wat het bord op de rugzijde van het sein betekend.
Dit is een hulpmiddel om Spads te vermijden met weg-spoorkranen.
Wanneer een kraan voorbij de rugzijde van een bepaald beheerd sein moet rijden, erachter stoppen en terugkeren om zijn rit via een andere reisweg verder te zetten ziet men soms moeilijk het naambordje vooraan het sein. Waarbij er soms vergissingen gebeuren.
Hierbij krijgt elk beheerd sein een kenplaatje op de achterzijde.
-Naam van het sein (D-T.19)
-Telegrafishe afkorting van de plaats (FKW: Opwijk)
-Het spoor (I-201: spoor 1 Romeins getal, Op EBP spoor 201 van blok 19)
-Afstandspunt (23645: 23645m vanaf het begin van de lijn gemeten)

Iemand van de seininrichting kan perfect bepalen waar het sein D-T.19 staat zonder verdere gegevens op de achterkant.
Zij kijken zelf niet naar dat bord op de rugzijde, behalve om het af te wassen en controleren of de informatie correct is.
Bij niet-beheerde seinen moet men wel de lijn erbij benoemen.
Hetzelfde voor overwegen. Elke lijn kan een overweg n°1 hebben.
Plaats reactie