Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door sammarco1 »

Al dat historisch materieel in Italie heeft een UIC nummer langs zij gekregen. In Tsjechie heb ik dat ook gezien.
Ik praat voor Italie, maar alq je naar de website gaat van “Fondazione FS” daar staat maar liefst een heel jaarprogramma wat betreft historische treinritten.
En die treinen zijn afgeladen heb ik gezien.
Daar is wel degelijk een markt voor.
Agelopen weekend waren er twee of drie van dergelijke ritten die naar één of andere braderie trokken. En geen korte ritten. Ritten van bij de 150 km.
Echt jammzr dat die 29013 staat te rotten samen met de 12004 parel van de NMBS. Maar ja tis goedkoper om daar zo een srom soort rookpluimpke op te zetten dan dat ding in orde te maken en te laten bollen op zondag. Ook scholen vinden zo een excursie interessant. Voor alles is er een markt.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door dekooiker »

DR-fan schreef: 20 nov 2018, 08:27 Veel meningen, maar weinig kennis ter zake blijkbaar...

- Wat TSP en SCM aangaat is er nog een bijkomend probleem: het zijn geen erkende spoorwegondernemingen (SO) en ze worden door Infrabel dus niet aanvaard.
Bedankt voor uw toelichting.
TSP, Belgorail en H-CO zijn aanverwante spoorwegondernemingen.
Zij mogen van Infrabel rijpaden aanvragen teneinde homologatieritten of, nu komt het, toeristische ritten te organiseren.
Ze worden niet beschouwd als volwaardige SO, wat dat dan ook moge betekenen.
(bron: ARE 411)
Dus: voor Infrabel is er helemaal geen probleem.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: 20 nov 2018, 17:21 Dus: voor Infrabel is er helemaal geen probleem.
Behalve de vereiste om TBL1+ aan boord te hebben, daar beantwoordt op dit moment geen enkele trein aan.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door DR-fan »

dekooiker schreef: 20 nov 2018, 17:21 Bedankt voor uw toelichting.
TSP, Belgorail en H-CO zijn aanverwante spoorwegondernemingen.
Zij mogen van Infrabel rijpaden aanvragen teneinde homologatieritten of, nu komt het, toeristische ritten te organiseren.
Ze worden niet beschouwd als volwaardige SO, wat dat dan ook moge betekenen.
(bron: ARE 411)
Dus: voor Infrabel is er helemaal geen probleem.
Sorry, TSP is géén erkende SO en kan geen rijpaden aanvragen. Waarom denk je dat ze de laatste jaren een beroep moesten doen op DBCNL en HSL om materieel over te brengen naar Ciney? Het gaat immers niet alleen over de loks en of die al dan niet TBL1+ hebben. Sinds de nieuwe wet op de toeristische spoorlijnen moeten de verenigingen veiligheidsregisters bijhouden en de vrijwilligers in een veiligheidsfuncie moeten een certificaat hebben. Elke vereniging moet kunnen aantonen dat er een permanente vorming van die mensen gebeurt én dat ze jaarlijks een medische controle ondergaan. En ja, DVIS komt dat verschillende keren per jaar effectief controleren op het terrein.

Je kan je wel voorstellen wat dat betekent aan tijd en kosten voor de museumlijnen, laat staan dat je zoiets voor bestuurders op het Infrabelnet moet oganiseren voor een handvol ritten per jaar...
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door DR-fan »

etoile du nord schreef: 20 nov 2018, 12:57 Allez dus helemaal dwarsliggen mág en kán dus wel in België ...
Wie beslist eigenlijk wàt Infrabel en de NMBS zomaar mogen uitvaardigen ? ...
Juist .... zij alleen !
Infrabel mag enkel materieel toelaten dat in het voertuigregister staat én bij een erkende SO is ingechreven. Geen dwarsliggen dus, enkel doen wat de wet voorschrijft. Wie of wat de NMBS al dan niet helpt als SO is een commerciële beslissing van dat bedrijf. Je kan dat betreuren, maar het is volkomen legitiem.
etoile du nord schreef: 20 nov 2018, 12:57En onze politiekers die voor ONS erfgoed ( waarvoor we al decennia belastingen hebben betaald ) geen geld meer over hebben !! Eigenlijk gaat het hier om een beetje flauwekul als je ziet door wie en waar er overal geld verspild en verprutst wordt ! Pauvre Belgique ....
Dat erfgoed is op zich helemaal niet in gevaar, alleen de inzet op het Infrabel-net. Dat is vervelend ja, maar om zo van jetje te geven... Maak je trouwens geen illusies: binnen 10 tot 15 jaar zal het in heel Europa zo goed als onmogelijk worden om met historische materieel op de hoofdlijnen te rijden. Niet als gevolg van politieke sabotage of onwil, maar wegens de voortschrijdende modernisering van de spoorwegen. ETCS, weet je wel.
etoile du nord schreef: 20 nov 2018, 12:57Wie gaat nu een beheerder en bewaarder van eigen historisch materiaal catalogeren bij een gewone SO ? En wie WIL geen geld en /of middelen vrijmaken om ze onder licentie te laten rijden?
Al wie op het Belgische spoorwegnet wil rijden, moet voldoen aan dezelfde normen. Ik zou niet weten wat daar schandalig of onrechtvaardig aan zou zijn. Gebruik maken van een andere licentie is ook wat meer dan een handtekening zetten. Denk aan verzekeringen, juridische aansprakelijkheid... Zou jij die risico's nemen en je eigen bedrijf in gevaar brengen? En zoals gezegd: slechts weinig SO's hebben ook een licentie voor reizigersverkeer.
etoile du nord schreef: 20 nov 2018, 12:57En welke politieker zit te wachten op een KB om de kemel uit het verleden recht te zetten ?? Dit zijn èchte bureaucratische gedrochten uit het dinotijdperk ! Ik zou zelfs zeggen : aristocratische praktijken !
Is al vermeld: de besprekingen zijn bezig, maar zoals overal op deze wereldbol draaien de ambtelijke molens langzaam.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Steven »

Volgens mij een klein foutje, er zijn drie ipv twee SO’s die met reizigers rijden. Zijnde nmbs, Eurostar en Thalys.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door dekooiker »

Heel die toestanden getuigt van een gebrek aan respect tegenover het verleden, het bewaarde erfgoed en de verenigingen die de spoorwegen een warm hart toedragen.
Droevig.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door sammarco1 »

Is in Belgie altijd zo geweest. Het liefst als het van de NMBS afhing, ging de sjalamoo ook door de 29 en al wat maar historisch erfgoed kan wezen.
Als TSP geen 16 of 18 of ander opzijgezet materieel bewaarde, dan was er niks meer. Maar echt niks.
Als de NMBS een beetje kloten had, dan maakten ze van St-Gislain, een nationaal museum depot. Ticket bezoek museum schaarbeek + St-Gislain.

In Italie hebben ze zo een werkplaats omgebouwd tot nationaal spoorwegmuseum. Staat vol met locomotieven

https://g.co/kgs/QgUHfv

En das nog niet hetgeen dat rijvaardig is om historische treinen te rijden.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Davy »

Het blijft in ieder geval gewoon triest dat het niet meer kan...

Zie naar Nederland, bekend voor zijn veiligheidsjihadisme van ILT en ProRail, maar daar kart wel gewoon museummaterieel rond op regulier spoor. Op 15 december heb ik bijvoorbeeld een daguitstap met de Mat'54 alias Hondekop, deze gaat dan zo'n beetje het hele land door.

Zo moeilijk kan het dus niet zijn, er moet alleen goede wil zijn. En dat ontbreekt nogal eens in België op dat vlak...
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door sammarco1 »

Ik wil niet vervelend doen maar dit is het programma van de “Fondazione FS” voor de maand december met historisch materieel. Zowel stoom, electrisch als diesel.
Naar kerstmarkten en andere festiviteiten.

Fai un viaggio sui treni del passato e diventa turista del futuro
Per sapere di più su un evento, leggi tutti I dettagli cliccando sul viaggio desiderato. Scopri anche tutte le altre date e i diversi itinerari navigando su www.fondazionefs.it e sulla pagina ufficiale su Facebook FondazioneFsItaliane.

I prossimi viaggi con i treni storici e turistici della Fondazione FS: dicembre 2018

2 dicembre

Treno a vapore (Stoomtrein) della Garfagnana da La Spezia a Castelnuovo di Garfagnana

Treno a vapore (Stoomtrein) da Grosseto a Siena

Treno storico da Palermo a Caltanissetta (Historische trein, kan van alles voorhangen als historisch tractiematerieel)

"Pietrarsa Express" per i Mercatini di Natale a Pietrarsa

"Sannio Express" da Napoli a Pietrelcina e altre mete sulle orme di Padre Pio

7 dicembre

Treno turistico da Benevento e Avellino a Castelfranci

8 dicembre

Treno a vapore (Stoomtrein) da Siena a Torrenieri e San Quirico d'Orcia

Treno turistico da Benevento e Avellino a Lioni (is weer voor te freten ergens )

Treno storico da Bologna a Porretta Terme (stoom of electrisch of historisch treinstel)

9 dicembre

"Reggia Express" da Napoli alla Reggia di Caserta

Treno storico da Caltanissetta a Modica

16 dicembre

Treno storico da Torino a Castagnole delle Lanze (i dettagli prossimamente online)

Treno turistico da Benevento e Avellino a Lapio

"Sannio Express" (Bedevaartstrein) da Salerno a Pietrelcina e altre mete sulle orme di Padre Pio

"Pietrarsa Express" (Historische trein met historisch electrisch materieel) per i Mercatini di Natale a Pietrarsa (Kerstmarkt)

Treno a vapore (Stoomtrein) da Milano a Varallo Sesia

23 dicembre

"Archeotreno Campania" da Napoli a Pompei e Paestum

Treno storico da Catania a Cammarata (Historisch materieel met historische diesel)

26 dicembre

Treno storico da Viareggio a Equi Terme (i dettagli prossimamente online) Kan stoom zijn of diesel

30 dicembre

"Sannio Express" da Napoli a Pietrelcina e altre mete sulle orme di Padre Pio (Bedevaartstrein)


Il Museo Nazionale Ferroviario di Pietrarsa
Natale 2018 a Pietrarsa: dal 2 al 21 dicembre con i Mercatini di Natale. La magia e le suggestioni del periodo natalizio rivivranno a Pietrarsa per un'esperienza unica tra storia, cultura e tradizione. Scopri gli orari speciali e tutti i dettagli consultando la sezione dedicata e la pagina ufficiale su Facebook.

Giorni e gli orari di apertura
Visita www.museopietrarsa.it per conoscere le aperture speciali o le variazioni di orario.

Le promozioni dedicat
Raggiungi Pietrarsa con i treni metropolitani e regionali
Sconto speciale sul biglietto di ingresso intero (adulti 18-65 anni), sia con visita libera che guidata. Per ottenere la riduzione, basta esibire il biglietto di corsa semplice o giornaliero (regionale o sovraregionale) in vigore per raggiungere Pietrarsa-San Giorgio a Cremano, validato nella giornata stessa dell’ingresso al Museo.
Giovedì visita a prezzo speciale al Museo
Ogni giovedì, dalle ore 14 fino alla chiusura, biglietto di ingresso a prezzo speciale: adulto 4 € e ragazzo 2,50 € (tra i 6 e 18 anni).
Sabato al Museo con la famiglia
Ogni sabato, dalle ore 14 fino alla chiusura, il nucleo familiare composto da 2 adulti (di qualsiasi genere) e da due ragazzi paga un solo biglietto a prezzo speciale di 10 €.

Il viaggio a bordo del “Pietrarsa Express”
2 16 dicembre da Napoli a Pietrarsa e Portici-Ercolano
Recarsi al Museo vivendo l’emozione di un viaggio a bordo di carrozze d’epoca. Il titolo di viaggio per il “Pietrarsa Express”, di andata e ritorno, dà diritto all’ingresso al Museo il giorno stesso di validità del biglietto del treno storico.


"Il sogno di Bayard" in mostra alla Reggia di Caserta dopo il successo a Pietrarsa
Dedicata alla prima ferrovia in Italia, la Napoli-Portici, con le riproduzioni dei disegni originali del progetto di costruzione della linea. La visita della mostra è inclusa nel biglietto di ingresso alla Reggia. Scopri gli orari e tutti i dettagli consultando la pagina dedicata.

----

Fondazione FS Italiane
Piazza della Croce Rossa, 1
00161 Roma
email: newsletter@fondazionefs.it



Bij gelegenheid of interesse wil ik wel een aantal dingen vertalen.
Alleszins voor december is er genoeg te doen daar.
Laatst gewijzigd door sammarco1 op 01 dec 2018, 22:54, 8 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door LHOON »

Steven schreef: 04 nov 2018, 23:07 Bij elektrische treinen zal men eerst de discussie rond energieverbruik moeten afronden. Dat wil zeggen dat er hoogstwaarschijnlijk energiemeters komen. Maar welke tarieven men daarvoor wil hanteren is nog niet bepaald. Wetende dat de huidige treinen amper voorzien zijn van deze meters zal dat nog een lang verhaal worden vrees ik. Laat staan dat historische treinen degelijke meter hebben.
Het zal ondertussen wel geweten zijn wat bv een T23 per km verbruikt, kan hiervoor dan geen forfait worden aangerekend?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 06 nov 2018, 18:17
kika schreef:Werfmaterieel dat op het spoor kan (bvb. graafmachine) heeft geen beveiligingssysteem, en het lijkt me ook veel te duur om dat alsnog te doen. Onder wat voor paragraaf vallen die? Wordt de spoorlijn buiten dienst gesteld en is men dan vrij om te doen en te laten? Mogen die maximaal X snel rijden? Zou, puur theoretisch, zo'n uitzondering niet mogelijk zijn? Dan rijdt dat historische materieel misschien wat langzamer, of niet op de hoofdlijnen om 17u 's middags, maar het zou een werkbaar compromis kunnen zijn. Compromissen, zijn de Belgen daar niet groot in?
Voor zulke werktuigen wordt een bepaalde zone buiten dienst gesteld en op meerdere manieren beveiligd zodat je niet in of uit de zone kan. Zoiets kan je enkel snachts organiseren of bij een volledige lijnonderbreking. Dat is dus geen optie voor een rit uit te voeren. Maar een compromis is hier ook helemaal niet nodig lijkt mij. Degenen die graag willen rondrijden moeten gewoon hun treinen correct uitrusten en dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Dergelijke weg-spoorvoertuigen mogen mits de papierwinkel in orde is ook gewoon rondtuffen op sporen in dienst en daar maalt geen kat om. Ze hoeven zelfs niet naar de seinbeelden te kijken, men gaat ervan uit dat die bestuurders weten waar ze moeten stoppen. En dat mag dus wel. Dan zou je even goed twee bestuurders in de stuurpost van historisch materieel kunnen eisen en ze dan laten rijden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Tim »

Meestal waren daar ook zeker 2 bestuurders aanwezig en bovendien heeft historisch materieel een snelheidsbeperking van 80 km/u.

Achja, het mag ook niet verwonderen als je weet dat DVIS afgekeurd en verzuurd NMBS personeel is...
etoile du nord
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door etoile du nord »

Kijk kijk uit al het voorgaande merk ik dat er dan toch hier en daar "dwarsliggers" huizen die het niet zo goed menen met de spoorwegen (eigen bedrijf?) en historisch materiaal ...


60 jaar T.E.E.

Afbeelding
Nicovlie
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2018, 15:08

Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?

Bericht door Nicovlie »

Deze week heeft de HLD 5166 nog eens gereden, al was het maar om de eurostar die in trainworld komt binnen te zetten in de loods.
Plaats reactie