Extra trein/chartertrein

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
GregTrainz
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 sep 2017, 03:51

Extra trein/chartertrein

Bericht door GregTrainz »

Opvallend bericht dat ik las op de twitter-pagina van de NMBS:
https://twitter.com/NMBS/status/1075804661330952197

Een meisje zag op het vertrekbord in Antwerpen-Centraal een extra trein naar Kontich-Lint staan, en vroeg zich af of zij deze trein kon nemen. Waarop de NMBS antwoordt dat dit kan. Even later vraagt ze dit nog eens ter bevestiging, en omdat de reizigers in gala-outfit waren en feestelijk onthaald werden. Opnieuw antwoordt de NMBS ja en legt EXT uit. Iets later schrijven @StationschefBMO en @ChristopheScha dat dit niet kan, dat het een chartertrein van een bedrijf is, en dat daar alleen mensen van dat bedrijf op mogen.

Moet dit dan niet aangegeven zijn? Dit werd volgens mij gewoon aangegeven zoals bijvoorbeeld een extra trein die een afgeschafte trein soms vervangt of extra treinen die aanvullend vervoer boven de normale dienstregeling bieden.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Extra trein/chartertrein

Bericht door Merijn »

Als de trein niet publiek toegankelijk is, zal deze info weergegeven zijn op de schermen aan het betreffende perron. Ook als de trein omgeroepen wordt, zal hiervan een vermelding zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Extra trein/chartertrein

Bericht door rvdborgt »

GregTrainz schreef: 21 dec 2018, 01:57 Opvallend bericht dat ik las op de twitter-pagina van de NMBS:
https://twitter.com/NMBS/status/1075804661330952197

Een meisje zag op het vertrekbord in Antwerpen-Centraal een extra trein naar Kontich-Lint staan, en vroeg zich af of zij deze trein kon nemen. Waarop de NMBS antwoordt dat dit kan. Even later vraagt ze dit nog eens ter bevestiging, en omdat de reizigers in gala-outfit waren en feestelijk onthaald werden. Opnieuw antwoordt de NMBS ja en legt EXT uit. Iets later schrijven @StationschefBMO en @ChristopheScha dat dit niet kan, dat het een chartertrein van een bedrijf is, en dat daar alleen mensen van dat bedrijf op mogen.

Moet dit dan niet aangegeven zijn? Dit werd volgens mij gewoon aangegeven zoals bijvoorbeeld een extra trein die een afgeschafte trein soms vervangt of extra treinen die aanvullend vervoer boven de normale dienstregeling bieden.
Uiteraard moeten beperkingen worden aangegeven. Onder EXT rijden er ook allerlei extra treinen naar de kust dus dat is een gewone, toegankelijke toegevoegde trein. Als ze niet willen dat er gewone reizigers instappen, dan moeten ze dat toch echt anders aangeven.

Groetjes,
Rian
AK81

Re: Extra trein/chartertrein

Bericht door AK81 »

Zo gaat dat tegenwoordig, in plaats van zich te informeren bij het personeel ter plaatse wordt er getwitterd met mensen in Brussel die er dan volledig naast zitten :roll:

De trein bestond trouwens uit drie Desiro's waarvan één werd bestickerd:


Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Extra trein/chartertrein

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 21 dec 2018, 21:04
GregTrainz schreef: 21 dec 2018, 01:57 Opvallend bericht dat ik las op de twitter-pagina van de NMBS:
https://twitter.com/NMBS/status/1075804661330952197

Een meisje zag op het vertrekbord in Antwerpen-Centraal een extra trein naar Kontich-Lint staan, en vroeg zich af of zij deze trein kon nemen. Waarop de NMBS antwoordt dat dit kan. Even later vraagt ze dit nog eens ter bevestiging, en omdat de reizigers in gala-outfit waren en feestelijk onthaald werden. Opnieuw antwoordt de NMBS ja en legt EXT uit. Iets later schrijven @StationschefBMO en @ChristopheScha dat dit niet kan, dat het een chartertrein van een bedrijf is, en dat daar alleen mensen van dat bedrijf op mogen.

Moet dit dan niet aangegeven zijn? Dit werd volgens mij gewoon aangegeven zoals bijvoorbeeld een extra trein die een afgeschafte trein soms vervangt of extra treinen die aanvullend vervoer boven de normale dienstregeling bieden.
Uiteraard moeten beperkingen worden aangegeven. Onder EXT rijden er ook allerlei extra treinen naar de kust dus dat is een gewone, toegankelijke toegevoegde trein. Als ze niet willen dat er gewone reizigers instappen, dan moeten ze dat toch echt anders aangeven.

Groetjes,
Rian
Vroeger werden chartertreinen aangegeven met de afkorting CHART, maar dat heb ik ondertussen al jaren niet meer gezien. Eigenlijk al niet meer sinds Railtime overgegaan is naar NMBS.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Extra trein/chartertrein

Bericht door rvdborgt »

AK81 schreef: 21 dec 2018, 23:25 Zo gaat dat tegenwoordig, in plaats van zich te informeren bij het personeel ter plaatse wordt er getwitterd met mensen in Brussel die er dan volledig naast zitten :roll:
Informatie vragen bij een EXT is in feite overbodig: die is toegankelijk zoals een normale trein.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie