Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Weet iemand de status van B.2, 6 en 7 in Antwerpen? Zijn deze al gesloten?
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Hobbes »

Jan-Mark schreef: 24 dec 2018, 17:33 Weet iemand de status van B.2, 6 en 7 in Antwerpen? Zijn deze al gesloten?
B7 is weg, de bundels die die blok bediende zijn nu IOB (installatie met overgedragen bediening) geworden.

B2 en B6 bestaan nog steeds, volgens ik gehoord heb zou B2 bij B6 komen, van het afschaffen van B6 zou geen sprake meer zijn.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Zeer hartelijk dank voor de update! Erg spijtig van de sluiting van B.7! Was een schoon blokske met de mobiele seingevers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Wordt B.6 dan gehuisvest in dat nieuwe futuristisch gebouwtje?
AK81

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door AK81 »

Begin december is in alle stilte dus blok 7 opgedoekt... Door de geringe trafiek werd er al sinds 2012 geen seingever meer vast opgesteld, het was de onderstationschef van blok 6 of de adjunct-toezicht die ter plaatse ging. Ik heb er ook menig uur doorgebracht :D En kijk nostalgisch terug:

Afbeelding

Het lijkt allemaal redelijk 'basic' maar er waren toch wel enkele addertjes onder het gras om hier reiswegen aan te leggen. Zo moest er, komende van de lijn 27A, altijd 'omgekeerd' aangelegd. Ik heb menig 'adjunct' uit de nood moeten helpen die de seinen maar niet open kregen :lol: Overweg 318 (Rostockweg / Kragenweg) kon ook tot kopzorgen leiden. Eens die in groot alarm kwam wist je dat de rest van de shift miserie ging worden :( Heel af en toe moest er ook eens naar de Noordnatie gereden, langs de Mannheimweg. Dat ging ook altijd gepaard met 'storingen' omdat ofwel de bedienaar van blok 7 of de rangeerder van B-Cargo niet wisten welke volgorde ze moesten volgen om correct de overweg en de seinen te bedienen...


Op het OKB zijn de sporen van de oude 'STOCATRA' waar de ertstreinen werden beladen nog te zien. Ook de toegang tot de sectie 'Kongo' was al een tiental jaren opgebroken.


Aan de andere kant van bundel Rhodesië werden de wissels ter plaatse bediend. Daar stond ook een seinhuis I maar dat was al jaren geleden van de aardbodem verdwenen...


Ook de lijn 220/1 Y Leopold > Y Ford / Wilmarsdonkbrug werd buiten dienst gesteld. Dit spoor werd vooral gebruikt om ritten over te brengen van de secties Far-West/Bel. Basis naar Kongo/Rhodesië (eerste foto) of om machines vanuit Angola kop te laten maken om naar Kongo/Rhodesië te rijden (tweede foto):

Afbeelding

Afbeelding
AK81

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door AK81 »

Een beeld van de (zeldzame) bediening van Noordnatie langs de Mannheimweg. Alhoewel de in/uitrit naar het rooster van blok 7 langs beide kanten werd beveiligd door een stopsein lag er ook nog eens een 'hond' op het spoor als extra beveiliging. De bewerkingen ten velde (openleggen stuitklamp, opzetten overweg) en het aanleggen van de reisweg op blok 7 moest volgens een juiste volgorde gebeuren, anders kon je het vergeten om die seinen open te krijgen. Een valstrik op de bedieningslessenaar van blok 7 was het slot dat moest gegeven worden om het sein te openen, dat werd weleens vergeten... De bijnaam van het slot was 'de banaan', genoemd naar de fruitoverslag die er vroeger plaats vond.


Afbeelding


Een seingever vertelde me ooit eens deze anekdote: soms kwam het wel eens voor dat er buitenstaanders aan de deur van het seinhuis aanklopten. Dit waren meestal matrozen die de weg naar de hoeren in het stad kwamen vragen. Soms kwamen die van hun avontuurtje in beschonken toestand terug en dan stonden ze nogmaals op die deur te bonken omdat ze hun schip niet meer terug vonden en op de koop toe werden ze soms agressief :o Zeker 's nachts is het daar een desolate omgeving om alleen te zitten en werd de deur op slot gedraaid en de lamellen van de zonnewering gesloten.

Op een avond rond half elf werd er weer op de deur geklopt. De seingever piept door de lamellen en ziet een 'donker bruine' figuur. Denkende dat het weer om één of andere dronken zeeman gaat doet hij alsof hij niets hoort. De man blijft echter op de deur kloppen. De seingever roept dat hij weg moet gaan of anders belt hij de politie. De man buiten roept iets terug maar de seingever verstaat hem niet. Na veel over en weer geroep en dreigen met de politie te bellen hoort de seingever plots zijn naam roepen. Tiens, hoe kent die ongenode gast zijn naam??? Toch maar eens opnieuw door de lamellen kijken en dan ziet hij wie die man is: het was een nieuwe collega onderstationschef van Maghrebijnse afkomst die enkele nachten op blok 7 kwam leren... Later konden ze er nog mee lachen maar de eerste nachten werd er toch niet veel tegen elkaar gezegd :lol:

PS: Ook op blok 6 stonden er regelmatig zeelui, camionneurs of 'louch volk' aan de deur om de weg (naar: hoeren/kaaien / tankstation) te vragen of eens te mogen bellen. Havensfeer.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

Prachtige verhalen zijn dat. welbedankt om ze te delen.

Wel een mooie illustratie dat "onze medeburger van Mediterrane origine" het soms al eens iets lastiger kan hebben... Wat alleen maar meer respect oproept voor degenen die het toch wisten te redden. In een heel ander beroep heb ik zo ook enkele collega's en die weten dus echt wel op hun strepen te staan, ze hebben het geleerd, ze moesten wel...

Maar vooral een fraaie evocatie van de sfeer in een grote haven, vaag denk ik terug aan Willem Elsschot en een stel onduidelijke matrozen die in het Schipperskwartier naar ene Maria op zoek gingen... ("Het Nachtlicht", denk ik)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 26 dec 2018, 19:25Maar vooral een fraaie evocatie van de sfeer in een grote haven, vaag denk ik terug aan Willem Elsschot en een stel onduidelijke matrozen die in het Schipperskwartier naar ene Maria op zoek gingen... ("Het Nachtlicht", denk ik)
Het Dwaallicht. Maria Van Dam :wink:
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

Helemaal goed, Paul, dankjewel!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

AK81 schreef: 25 dec 2018, 13:53 Ik heb menig 'adjunct' uit de nood moeten helpen die de seinen maar niet open kregen
:mrgreen: tippies!
De trein.
Alleen voor durvers.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Hobbes »

Toffe verhalen inderdaad, ik heb in de haven rondgereden als rangeerbestuurder in 1998 vooraleer ik naar FN ging in jan. '99. en ik heb daar tijdens mijn tijd bij de reizigers dikwijls aan teruggedacht. 8)

Aangezien ik sinds een jaar of 5 terug naar de goederen ben gegaan kom ik wel terug in de haven, en het is nog wel plezant maar toch niet meer hetzelfde... :wink:

Voor mijn pa is dit ook allemaal leuk om te lezen, die heeft enkele tientallen jaren in de haven rondgelopen als (hoofd)elektro vd seininrichting, met als uitvalsbasis B2.
TreinfanNL
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2018, 10:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door TreinfanNL »

Mooi dat jullie al die oude dingen nog hebben :D in Nederland is alles nieuw en saai totaal hebben wij nog maar 11 seinhuizen/blokposten :cry:

Heeft iemand een overzichtje van alle seinhuizen/blokposten die nog dienst doen?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Er zijn nog dertien posten in Nederland :wink:
TreinfanNL
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2018, 10:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door TreinfanNL »

Jan-Mark schreef: 09 jan 2019, 17:57 Er zijn nog dertien posten in Nederland :wink:
O zo veel :mrgreen:. Maar dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Ook steeds minder, hoor. Die verhalen komen nu bovendrijven net omdat deze posten sluiten.
Plaats reactie