nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat veel reizigers op 01.02.2019 raar zullen opkijken als ze een biljet voor het binnenverkeer kopen. Niet alleen zij die met een seniorenbiljet of Railpass rijden - die prijzen stijgen toch wel vrij stevig - maar ook zij die een standaardbiljet of weekendbiljet kopen: de tariefverlaging was dan wel aangekondigd, maar ze lijkt me toch substantieel.
Voor ons betekent dat concreet dat voor een aantal verbindingen een standaardbiljet plots goedkoper wordt dan een seniorenbiljet. Voor de jongeren kan het best zijn dat een standaardbiljet voor bepaalde verbindingen goedkoper wordt dan een lijn op de GoPass.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door jpvdveer »

Het tarief van de Railpass is vorig jaar niet gewijzigd en was onrealistisch laag - zeer terecht om dit te verhogen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door overweg13 »

Dat hangt ervan af: de grens tussen het standaardtarief en de Railpass lag net iets onder de tarifaire 50 km. Als je maar net boven die grens zat, betaalde je toch wel relatief veel voor wat niet meteen grote afstanden zijn. Uiteraard wordt de Railpass wel goedkoop zodra je grote afstanden aflegt, 100 km of meer. Maar je kan je de vraag stellen of de Railpass zo vaak gebruik wordt voor die lange afstanden.
Ik zal nog maar eens herhalen dat de halveprijskaart perfect gebruikt kon worden voor afstanden die tussen de 50 en de 100 km liggen. Als men die behouden had, dan zou de Railpass inderdaad wat duurder mogen zijn. Maar die halveprijskaart MOEST weg. Het argument van: we hebben al te veel formules, interpreteer ik als: de treingebruikers zijn te dom om zelf uit te zoeken wat voor hen het goedkoopst is. Dat ze dat niet kunnen was één van de argumenten om de halveprijskaart te schrappen.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door jpvdveer »

Een gezond tariefbeleid geeft in de piekuren weinig tot geen kortingen (omdat de treinen dan al overvol zitten) en reserveert de kortingen voor de rustiger uren. De halveprijskaart was niet rationeel omdat deze ook in de piekuren korting gaf. Om dezelfde reden is de Railpass ook nauwelijks rationeel - het seniorenbilet en weekendbilet zijn dat wel. Het is dus terecht dat de Railpass prijzen omhoog gaan. Ik denk wel dat het goed zou zijn als de NMBS naar Nederlands voorbeeld een nieuwe kortingkaart zou invoeren waarbij de kortingen alleen in de rustige uren gegeven worden.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door fets »

Zijn de nieuwe tarieven al ergens beschikbaar?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door overweg13 »

jpvdveer schreef: 25 jan 2019, 10:03 Een gezond tariefbeleid geeft in de piekuren weinig tot geen kortingen (omdat de treinen dan al overvol zitten) en reserveert de kortingen voor de rustiger uren. De halveprijskaart was niet rationeel omdat deze ook in de piekuren korting gaf. Om dezelfde reden is de Railpass ook nauwelijks rationeel - het seniorenbilet en weekendbilet zijn dat wel. Het is dus terecht dat de Railpass prijzen omhoog gaan. Ik denk wel dat het goed zou zijn als de NMBS naar Nederlands voorbeeld een nieuwe kortingkaart zou invoeren waarbij de kortingen alleen in de rustige uren gegeven worden.
Net tijdens de spits worden de sterkste kortingen toegekend, of wat dacht je van de abonnementsprijzen? Bovendien is spits een relatief begrip: als ik in volle spits in Halle de trein richting Mons of Tournai neem, zit ik steevast in een zo goed als lege trein. Als ik een stuk na 9:00 de trein richting Brussel neem, zijn die nog altijd goed gevuld. Je kunt dit eigenlijk niet echt op een bevredigende manier oplossen.
Overigens lijkt het aantal gebruikers van de Railpass tijdens de spits wel erg beperkt. Ik vraag me dan ook af of een tijdsbeperking veel soelaas zou brengen. Zoals ik me ook afvraag of veel senioren geneigd zullen zijn om ergens tussen 7 of 9 te vertrekken als ze dat kunnen vermijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door jpvdveer »

Ik heb er gisteren online naar gezocht maar kon ze (bizar genoeg natuurlijk) niet vinden. Ik heb me op persartikelen gebaseerd, bijvoorbeeld

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181228_04068548
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door overweg13 »

De nieuwe tarieven verschijnen altijd pas net voor of op 1 februari. Het zal dus nog even wachten worden. Ik heb me vooral gebaseerd op simulaties met een datum na 01.02.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door jpvdveer »

overweg13 schreef: 25 jan 2019, 10:41 Net tijdens de spits worden de sterkste kortingen toegekend, of wat dacht je van de abonnementsprijzen? .
Ook hier wordt aan gesleuteld. Op 1 februari stijgen de abonnementsprijzen met gemiddeld 1,2% terwijl de prijs van standaardbiljetten gemiddeld met 1,9% daalt. De aan abonnementen verbonden korting daalt dus met zo'n 3%. Opnieuw een terechte maatregel.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door Davy »

En nog steeds geen spoor van een dagkaart... Dat blijft eeuwig zonde. Zeker in het weekend en/of daluren kan dat succesvol zijn!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door overweg13 »

En evenmin de terugkeer van de alternatieve terugreis...
Met vriendelijke groet

overweg13
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door Freken »

De nieuwe tarieven staan online, vooralsnog enkel in het Frans.
Rail Pass gaat van €77 naar €83, GoPass 10 en de Key Card worden €1 duurder (en de Key Card 1e klas €4 goedkoper?).
Het retour fietsbiljet verdwijnt zoals eerder gezegd, een enkeltje kost vanaf nu €4 in plaats van €5.

https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... -transport
Laatst gewijzigd door Freken op 26 jan 2019, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door overweg13 »

Het interessantste nieuws staat helemaal vooraan: eerste klas is niet langer 1,60 maal duurder dan tweede klas, maar de vermenigvuldigingsfactor varieert volgens de afstand. De Keycard is de voorbije jaren altijd al een 10-rittenkaart aan minimumprijs per rit geweest, dat verklaart de lichte stijging in tweede klas en de stevige daling in eerste klas.
Dat de Railpass duurder zou worden kon je al vermoeden toen je een tijd terug een beloning kreeg als je een ingevulde Railpass binnenleverde: zo kregen ze een beeld van de afstanden die daar gemiddeld mee afgelegd werden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door Steve »

Freken schreef: 26 jan 2019, 14:08 Het enkele fietsbiljet verdwijnt zoals eerder gezegd, heen en terug kost vanaf nu €4 in plaats van €5.
Als ik de eerdere communicatie goed begrepen heb, zou die 4 euro per enkele rit gelden. De vermelde vervoersvoorwaarden-2019 in het Frans spreken ook over forfaitaire prijs per "trajet". Een verlaging vanaf de huidige 5 euro dus en bedoeld als compensatie voor het afschaffen van de dagkaart voor de fiets.

Anders gezegd: een tikkeltje voordeliger voor wie slechts een enkeltje doet met de fiets, status-quo voor wie een heen-en-terugrit doet, een stuk duurder voor wie meer dan twee ritten op een dag doet met de fiets... maar vooral nog steeds buitengewoon duur voor een korte afstand. Als je je fiets bijvoorbeeld in een stadszone wilt meenemen, blijf je nog steeds meer betalen dan voor het biljet zelf. Dit terwijl het materieel er tegenwoordig meestal perfect op aangepast is (MS08) en het bij de MIVB volledig gratis kan buiten de spits.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe tarieven binnenverkeer 01.02.2019

Bericht door overweg13 »

Ongelooflijk maar waar: de fout met de Franstalige tarievenbundel op de website is in de loop van deze zaterdag gecorrigeerd!
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie