Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Ik hoop inderdaad dat het de aandacht heeft van de ILT. Als alles in orde is dan hoor je mij ook niet meer klagen. Natuurlijk rest dan nog de absurd frequente vertragingen en de treinuitval, maar die kan denk ik niet direct worden gelinkt aan de oude rommel waarmee NMBS rijdt.
Ik zal kijken of ik de draden nog tegenkom. Dan neem ik gelijk een foto.
simpel en meedogenloos :!:
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Davy schreef: 29 jan 2019, 13:45 Wat ik me dan afvraag met zo'n actie...
Akkoord, de Klassiekjes zijn oud en er zal wel eens wat aan schelen. Dat de stiptheid ook niet echt schitterend is klopt ook zeker maar de vraag kan je je stellen of dat aan de oude treinen ligt.

Maar wat je kan bereiken met zoiets is dat de Klassiekjes Nederland niet meer binnen mogen, iets wat ik met het veiligheidsjihadisme van ILT niet onmogelijk acht. Dus liever geen trein meer in Eijsden dan?
Toen NMBS de Maastricht-Brussel Express reed, stopten er geen treinen in Eijsden. In die periode waren de treinkaartjes geldig op de snelbus van Veolia (2 x per uur). Dat was een ideale situatie. Ik ben mede daarom een voorstander van het weren van NMBS van dit traject. Een andere reden ligt in het feit dat ik vind dat Nederland haar eigen stations gewoon moet bedienen en niet afhankelijk moet zijn van België. Dat is vragen om problemen. Arriva wil overigens twee keer per uur naar Eijsden/Visé gaan treinen. En in dat geval rijdt die oude rommel van NMBS alleen maar in de weg, ook doordat men al jarenlang bewijst zich bij lange na niet aan de vertrektijden te kunnen houden.
simpel en meedogenloos :!:
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Jan-Mark »

Euh, NS vraagt NMBS gewoon om de treindienst te exploiteren, het is echt niet zo dat NMBS de concessie van NS jat of zoiets. Hoezo zou dat niet mogen? Ik zou je aanraden er eens goed in te verdiepen :mrgreen:
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Jan-Mark schreef: 29 jan 2019, 15:37 Euh, NS vraagt NMBS gewoon om de treindienst te exploiteren, het is echt niet zo dat NMBS de concessie van NS jat of zoiets. Hoezo zou dat niet mogen? Ik zou je aanraden er eens goed in te verdiepen :mrgreen:
Ik weet dat NS dat vraagt. Dat vragen ze al jaren, tenzij er een prestigeprojectje tussendoor komt dat grandioos flopt. Dat laat echter onverlet dat ik NMBS liever vandaag dan morgen voorgoed uit NL zie vertrekken (liefst zonder :lol: vertraging).
simpel en meedogenloos :!:
Gebruikersavatar
Spoorbrug
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2017, 12:20
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Spoorbrug »

Ik zie het probleem eigenlijk niet. I.p.v. de trein kan je ook gewoon consequent de bus pakken dan. Dan is ook het probleem opgelost.

Sinds de revisie van de oude MS'80 stellen is het alleen mogelijk om met klassieke motorstellen naar Maastricht te rijden. Het had opgelost kunnen zijn als Arriva haar huiswerk goed had gedaan en zich goed verdiept had in de toelatingseisen die gesteld worden aan nieuw spoormaterieel voor België. Nu dat niet gebeurt is blijft de NMBS (voorlopig) de dienst uitvoeren tussen Maastricht en Eijsden. En ja dat maar 10% van alle ritten op een dag op tijd vertrekt is waardeloos.

Echter is die marktwerking ook niet altijd een succes.
Succes er aan is dat OV-maatschappijen innovatief worden getriggerd om meer reizigers te vervoeren en vaak lukt dat ook, echter zit er ook een keerzijde aan.Vervoersmaatschappijen zien elkaar als concurrenten dus zal er ook onderling niet op elkaar gewacht worden. Geld terug krijgen bij hoogopgelopen vertraging wordt ook niet uitgekeerd want in hun eigen statistieken zijn ze op tijd vertrokken of minder dan 30 minuten te laat. Daarnaast zal niet altijd meer geld voor verbetering uitgetrokken worden als het niet in het concessiecontract genoemd staat, dan mag eerst de aanbesteder met een zak geld over de brug komen.

Met dat idee in het achterhoofd houdende mag van mij de NS of NMBS die dienst blijven uitvoeren. Zo min mogelijk versnippering in het spoornet svp.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Spoorbrug schreef: 29 jan 2019, 17:41 Ik zie het probleem eigenlijk niet. I.p.v. de trein kan je ook gewoon consequent de bus pakken dan. Dan is ook het probleem opgelost.

Sinds de revisie van de oude MS'80 stellen is het alleen mogelijk om met klassieke motorstellen naar Maastricht te rijden. Het had opgelost kunnen zijn als Arriva haar huiswerk goed had gedaan en zich goed verdiept had in de toelatingseisen die gesteld worden aan nieuw spoormaterieel voor België. Nu dat niet gebeurt is blijft de NMBS (voorlopig) de dienst uitvoeren tussen Maastricht en Eijsden. En ja dat maar 10% van alle ritten op een dag op tijd vertrekt is waardeloos.

Echter is die marktwerking ook niet altijd een succes.
Succes er aan is dat OV-maatschappijen innovatief worden getriggerd om meer reizigers te vervoeren en vaak lukt dat ook, echter zit er ook een keerzijde aan.Vervoersmaatschappijen zien elkaar als concurrenten dus zal er ook onderling niet op elkaar gewacht worden. Geld terug krijgen bij hoogopgelopen vertraging wordt ook niet uitgekeerd want in hun eigen statistieken zijn ze op tijd vertrokken of minder dan 30 minuten te laat. Daarnaast zal niet altijd meer geld voor verbetering uitgetrokken worden als het niet in het concessiecontract genoemd staat, dan mag eerst de aanbesteder met een zak geld over de brug komen.

Met dat idee in het achterhoofd houdende mag van mij de NS of NMBS die dienst blijven uitvoeren. Zo min mogelijk versnippering in het spoornet svp.
Ik ben het eens met Spoorbrug.
P.S. Sinds er weer een trein rijdt is de bus geen optie: die doet er eindeloos over om in Maastricht te geraken. En de geld terug bij vertragingregeling werkt naar Eijsden bij NS ook niet: hun softwaresysteem ziet Eijsden niet als een NS-station, terwijl wel de AVR van NS wel van toepassing is tot Eijsden.
simpel en meedogenloos :!:
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Wat de taal barrière aan gaat is het simpel, door de weeks geen probleem sinds dat de trein naar Hasselt rijd. Dan zit er personeel van Hasselt op. In het weekend zitten er Walen op van Luik. En dit is geen grap ik heb er vaker tegen gekomen die spreken net zo veel Nederlands als een Fransman. In de tijd van de Maastricht Brussel express heeft de ilt een steekproef controle laten uitvoeren conclusie: trein bestuurder van de trein af ivm geen Nederlands. Ze hebben een bestuurder per taxi vanuit Brussel naar Maastricht moeten sturen die wel nederlands sprak.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Eric0641 schreef: 29 jan 2019, 18:11 Wat de taal barrière aan gaat is het simpel, door de weeks geen probleem sinds dat de trein naar Hasselt rijd. Dan zit er personeel van Hasselt op. In het weekend zitten er Walen op van Luik. En dit is geen grap ik heb er vaker tegen gekomen die spreken net zo veel Nederlands als een Fransman. In de tijd van de Maastricht Brussel express heeft de ilt een steekproef controle laten uitvoeren conclusie: trein bestuurder van de trein af ivm geen Nederlands. Ze hebben een bestuurder per taxi vanuit Brussel naar Maastricht moeten sturen die wel nederlands sprak.
Nou, fijn dat iemand mijn punt omtrent taalbeheersing erkent en beaamt. In het weekend worden er enkel klanken uitgestoten die in Nederland niet begrepen worden. Als de Belgische regering en de toezichthouder echt zo bekommerd zijn om de veiligheid op het spoor dan moeten ze principieel zijn. Die veiligheid geldt dan ook op de rammelbakken die ze over de grens sturen.
Uiteraard spreek ik hier over 'de zaak' en niet over specifieke personen; die treinconducteurs doen gewoon hun werk en daar heb ik waardering voor.
simpel en meedogenloos :!:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Spoorbrug schreef: 29 jan 2019, 17:41 Sinds de revisie van de oude MS'80 stellen is het alleen mogelijk om met klassieke motorstellen naar Maastricht te rijden. Het had opgelost kunnen zijn als Arriva haar huiswerk goed had gedaan en zich goed verdiept had in de toelatingseisen die gesteld worden aan nieuw spoormaterieel voor België.
De toelating is de verantwoordelijkheid van Stadler en ik heb sterk het gevoel dat geen van de betrokken partijen alles heeft verteld wat er in die discussie speelt.
Spoorbrug schreef: 29 jan 2019, 17:41 Nu dat niet gebeurt is blijft de NMBS (voorlopig) de dienst uitvoeren tussen Maastricht en Eijsden.
Tussen Maastricht en de grens is NS de vervoerder.
Spoorbrug schreef: 29 jan 2019, 17:41 Met dat idee in het achterhoofd houdende mag van mij de NS of NMBS die dienst blijven uitvoeren. Zo min mogelijk versnippering in het spoornet svp.
Op dit moment voeren NS én NMBS de treindienst uit. De NMBS zal in België vervoerder blijven; in Nederland wordt NS vervangen door Arriva. Aan de kleur van de trein kun je niet zien wie de vervoerder is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Spoorbrug
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2017, 12:20
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Spoorbrug »

rvdborgt schreef: 29 jan 2019, 19:44
Spoorbrug schreef: 29 jan 2019, 17:41 Sinds de revisie van de oude MS'80 stellen is het alleen mogelijk om met klassieke motorstellen naar Maastricht te rijden. Het had opgelost kunnen zijn als Arriva haar huiswerk goed had gedaan en zich goed verdiept had in de toelatingseisen die gesteld worden aan nieuw spoormaterieel voor België.
De toelating is de verantwoordelijkheid van Stadler en ik heb sterk het gevoel dat geen van de betrokken partijen alles heeft verteld wat er in die discussie speelt.
Volgens mij werkt dat niet helemaal zo.
Alvorens een trein gemaakt wordt zal er toch een eisenpakket gepresenteerd moeten worden. Stadler is in staat treinen op te leveren conform de eisen en wensen van de afnemer. Echter moeten deze eisen wel van tevoren afgesproken worden. Stadler zal m.i. geen trein bouwen waarin van tevoren alle treinbeïnvloedingssystemen binnen Europa geïntegreerd zitten. In het geval van deze treindienst had Arriva moeten handelen conform de geldende materieel-toelatingseisen voor de 3 desbetreffende landen. Kortweg betekent dat in dit geval dat elke trein die deze 3 landen aandoen voorzien moeten zijn van de veiligheidssystemen geldend in landen:
- ATB (en ETCS als het materieel over de HSL gaat) in Nederland
- Memor, TBL en ETCS in België ongeacht welke lijn bereden wordt
- PZB/Indusi, LZB in Duitsland (afhankelijk van de lijn ook ETCS).

Nu is in België een situatie gaande die in Nederland ook speel(de). Eenmaal toegelaten materieel in Nederland mag niet meer geweigerd worden (hoe dat precies zit in België weet ik niet). Maar over eenmaal toegelaten materieel wordt over het algemeen makkelijker gedaan dan nieuw materieel. Het kan echter wel zo zijn dat aanvullende eisen gesteld kunnen worden aan rijdend materieel wat dan binnen een bepaalde tijd opgelost moet worden.

We kunnen het ook omdraaien. In Nederland rijdt materieel rond wat geen ATB-transponder aan boord heeft (wel onder strikte voorwaarden). Betekent dit dat dit de gewoonte moet worden? Lijkt mij niet zo handig.
Stel dat DVIS dit materieel toch goedkeurt in België, en ja ik heb weinig vertrouwen in Arriva, dan zie ik ze de ETCS module er later niet inbouwen. Arriva is goed in het vervoeren van mensen maar daar houdt het wel op. Als ik Arriva vergelijk met NS is Arriva toch een stuk minder vriendelijk voor het personeel en het materieel. Op het moment dat er een probleem is wat geld kost zullen ze het zo lang mogelijk uitstellen om het op te lossen of totaal niet oplossen.

Ik zal met een voorbeeld komen: In Nederland is een spoorlijn: Almelo-Mariënberg, waar Arriva de concessie gegund gekregen heeft. Sinds dat Arriva hier rijdt is het regelmatig voorgekomen dat de dienstregeling uitgedund is omdat er een trein defect was. We kunnen het materieel ter discussie stellen maar Arriva wou ook geen extra reserve trein want dat is te duur in onderhoud. Een extra busdienst o.i.d. werd ook niet ingelegd.
Toen de concessie op de MerwedeLingelijn afliep heeft Arriva niet meer de moeite genomen de treinstellen goed te onderhouden en repareren. Dit resulteerde in een defecte omroep tot defecte treeplanken bij de deuren.
Ook als personeel om wat voor reden dan ook niet meer in staat is zijn/haar taak uit te voren sta je bij Arriva vrij snel op straat. Bij NS wordt er een alternatieve functie voor je gezocht indien mogelijk.

Mocht Arriva dus graag tussen Maastricht en Liège willen gaan rijden zullen ze toch ook ETCS aan boord van de treinen moeten laten inbouwen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Spoorbrug schreef: 30 jan 2019, 10:54
rvdborgt schreef: 29 jan 2019, 19:44
Spoorbrug schreef: 29 jan 2019, 17:41 Sinds de revisie van de oude MS'80 stellen is het alleen mogelijk om met klassieke motorstellen naar Maastricht te rijden. Het had opgelost kunnen zijn als Arriva haar huiswerk goed had gedaan en zich goed verdiept had in de toelatingseisen die gesteld worden aan nieuw spoormaterieel voor België.
De toelating is de verantwoordelijkheid van Stadler en ik heb sterk het gevoel dat geen van de betrokken partijen alles heeft verteld wat er in die discussie speelt.
Volgens mij werkt dat niet helemaal zo.
Toch wel. Stadler is verantwoordelijk voor het opleveren van toegelaten materieel en zal van tevoren ook de eisen daarvoor bekeken moeten hebben. Ik denk niet dat ze van plan waren om materieel te leveren dat niet is toegelaten. De testritten worden ook onder verantwoordelijkheid van Stadler uitgevoerd.
Spoorbrug schreef: 30 jan 2019, 10:54 We kunnen het ook omdraaien. In Nederland rijdt materieel rond wat geen ATB-transponder aan boord heeft (wel onder strikte voorwaarden). Betekent dit dat dit de gewoonte moet worden? Lijkt mij niet zo handig.
Stel dat DVIS dit materieel toch goedkeurt in België, en ja ik heb weinig vertrouwen in Arriva, dan zie ik ze de ETCS module er later niet inbouwen.
"Ik vertrouw jullie niet" is geen geldig argument bij materieeltoelating. Je kunt wel een tijdelijke toelating afgeven met bepaalde voorwaarden, zoals definitieve inbouw van XYZ voor datum xx/yy/zz. Ik krijg sterk de indruk dat zoiets in het vooruitzicht gesteld is (inbouw van ETCS was wel degelijk gepland maar pas na vaststelling van de precieze specificaties in Nederland) maar dat Bellot of zijn ambtenaren daarop zijn teruggekomen en dat niemand daarvoor wil uitkomen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 30 jan 2019, 17:36Je kunt wel een tijdelijke toelating afgeven met bepaalde voorwaarden, zoals definitieve inbouw van XYZ voor datum xx/yy/zz.
Ik krijg sterk de indruk dat zoiets in het vooruitzicht gesteld is (inbouw van ETCS was wel degelijk gepland maar pas na vaststelling van de precieze specificaties in Nederland) maar dat Bellot of zijn ambtenaren daarop zijn teruggekomen en dat niemand daarvoor wil uitkomen.
Dat zijn wel heel vergezochte hersenspinsels. DVIS is al sinds 2012 heel rechtlijnig in het laten toepassen van de wetten, zij zouden echt nooit zulke zaken toelaten.
Het zou ook totaal oneerlijk naar de andere vervoerders zijn als DVIS voor Arriva opeens veel minder streng is. Andere vervoerders moeten soms hemel en aarde bewegen om aan de veiligheidseisen te voldoen en Arriva zou doodleuk met een onwettelijke trein mogen rijden? Goeie mop, maar geen realiteit.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 30 jan 2019, 18:33
rvdborgt schreef: 30 jan 2019, 17:36Je kunt wel een tijdelijke toelating afgeven met bepaalde voorwaarden, zoals definitieve inbouw van XYZ voor datum xx/yy/zz.
Ik krijg sterk de indruk dat zoiets in het vooruitzicht gesteld is (inbouw van ETCS was wel degelijk gepland maar pas na vaststelling van de precieze specificaties in Nederland) maar dat Bellot of zijn ambtenaren daarop zijn teruggekomen en dat niemand daarvoor wil uitkomen.
Dat zijn wel heel vergezochte hersenspinsels. DVIS is al sinds 2012 heel rechtlijnig in het laten toepassen van de wetten, zij zouden echt nooit zulke zaken toelaten.
Het zou ook totaal oneerlijk naar de andere vervoerders zijn als DVIS voor Arriva opeens veel minder streng is. Andere vervoerders moeten soms hemel en aarde bewegen om aan de veiligheidseisen te voldoen en Arriva zou doodleuk met een onwettelijke trein mogen rijden? Goeie mop, maar geen realiteit.
Ik heb nergens beweerd dat er iets onwettigs zou moeten gebeuren. Beargumenteerde tijdelijke ontheffingen zijn mogelijk maar dat moet je wel willen natuurlijk.
Andere verklaringen zijn welkom. Maar het is niet mogelijk dat DVIS beweert altijd hetzelfde gezegd te hebben en dat er volgens Arriva en de provincie Limburg afgelopen najaar plotseling aanvullende eisen waren. Verder acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat Arriva of Stadler dachten te gaan rijden met een trein die niet aan de wet zou voldoen. Er zijn dus zaken die niet verteld worden.

Groetjes,
Rian
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Nadleeh »

Nadleeh schreef: 01 feb 2019, 22:38 De Nederlandse staatssecretaris schrijft inmiddels dat de LIMAX in 2019 niet in België zal rijden, (De Limburger).
----

Enigszins off-topic maar ik zou toch wel paar dingen willen nuanceren.
Spoorbrug schreef: 30 jan 2019, 10:54Stel dat DVIS dit materieel toch goedkeurt in België, en ja ik heb weinig vertrouwen in Arriva, dan zie ik ze de ETCS module er later niet inbouwen. Arriva is goed in het vervoeren van mensen maar daar houdt het wel op. Als ik Arriva vergelijk met NS is Arriva toch een stuk minder vriendelijk voor het personeel en het materieel. Op het moment dat er een probleem is wat geld kost zullen ze het zo lang mogelijk uitstellen om het op te lossen of totaal niet oplossen.
De reputatie van Arriva is bekend maar uiteindelijk is het aan de controlerende instanties van de landen om dit te handhaven. Arriva (of welke vervoerder dan ook) kan hoog en laag springen en een ERTMS-module zolang mogelijk uitstellen als ze willen, maar het laatste woord is uiteindelijk toch aan DVIS of ILT. Of anders gezegd, de vervoerder zal uiteindelijk altijd aan het kortste end trekken omdat de controlerende instantie een troefkaart in handen heeft: het intrekken van het recht om te mogen rijden*.

* En in dat opzicht ben ik ook erg benieuwd wat er aan de vergadertafels is besproken tussen de Belgen, Nederlanders en Stadler, maar ik vermoed dat wij dat nooit te weten gaan komen...
Spoorbrug schreef: 30 jan 2019, 10:54Ik zal met een voorbeeld komen: In Nederland is een spoorlijn: Almelo-Mariënberg, waar Arriva de concessie gegund gekregen heeft. Sinds dat Arriva hier rijdt is het regelmatig voorgekomen dat de dienstregeling uitgedund is omdat er een trein defect was. We kunnen het materieel ter discussie stellen maar Arriva wou ook geen extra reserve trein want dat is te duur in onderhoud. Een extra busdienst o.i.d. werd ook niet ingelegd.
Voor de niet-kenners: de concessieverlener is in Nederland de autoriteit die de vervoerder (na een aanbesteding) het budget geeft om het vervoer uit te oefenen, dicteert aan welke minimale eisen het uitgevoerd moet worden en de vervoerder ook controleert. De verlener kan dan ook boetes uitdelen aan de vervoerder of in het uiterste geval: het contract opzeggen. Dat Arriva op deze lijn de kantjes eraf liep is 1 ding, maar de provincie vond het kennelijk niet belangrijk genoeg om hier tegen op te treden.
Spoorbrug schreef: 30 jan 2019, 10:54Toen de concessie op de MerwedeLingelijn afliep heeft Arriva niet meer de moeite genomen de treinstellen goed te onderhouden en repareren. Dit resulteerde in een defecte omroep tot defecte treeplanken bij de deuren.
Dat geeft naar mijn idee vooral de perversie van het aanbestedingssysteem in Nederland aan. Vrijwel elke vervoerder maakt zich hier schuldig aan. Ook van NS is ook bekend dat zij in de nadagen de zijlijnen/regionale lijnen nogal stiefmoederlijk behandelde met een matige dienstregeling en oud materieel.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door AlexNL »

Of anders gezegd, de vervoerder zal uiteindelijk altijd aan het kortste end trekken omdat de controlerende instantie een troefkaart in handen heeft: het intrekken van het recht om te mogen rijden.
Dat klopt, maar jij weet net zo goed als ik dat je een enorme shitstorm in de media kunt verwachten als Arriva -om welke reden dan ook- niet tijdig ERTMS installeert, en DVIS vervolgens besluit om de vergunning in te trekken. En dan gaat de aandacht niet uit naar Arriva, maar naar DVIS en haar ambtenaren.
Plaats reactie