Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

Hallo iedereen,

Als ik me niet vergis, dan veranderd de rijrichting na aankomst in Rijsel na een rit tussen bijvoorbeeld Marseille - Brussel, om dan het laatste stuk van Rijsel naar Brussel te rijden ?

Is dit dan ook het geval voor de TGV Brussel - Marseille na aankomst in Rijsel, om van daaruit richting het zuiden van Frankrijk te rijden ?
Vb: Je zit in de rijrichting tussen Brussel & Rijsel, en na vertrek in Rijsel richting het zuiden van Frankrijk zit je tegen de rijrichting ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door groentje »

Als je per TGV vanuit Frankrijk via Rijsel naar Brussel rijdt, is dat inderdaad met kopmaken. Enkele TGV's rijden echter rechtstreeks naar Brussel zonder Rijsel aan te doen, en uiteraard rijden ook niet alle TGV's door naar Brussel. Kijk even naar het treinnummer, alleen een TGV met nummer 98** rijdt van of naar Brussel.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 02 feb 2019, 12:53 Als je per TGV vanuit Frankrijk via Rijsel naar Brussel rijdt, is dat inderdaad met kopmaken. Enkele TGV's rijden echter rechtstreeks naar Brussel zonder Rijsel aan te doen, en uiteraard rijden ook niet alle TGV's door naar Brussel. Kijk even naar het treinnummer, alleen een TGV met nummer 98** rijdt van of naar Brussel.

Het gaat wel degelijk om 2 TGV verbindingen die via Rijsel rijden, die ik ga nemen begin maart.
TGV 9810 & TGV 9868


Dus u kan mijn vragen bevestigen, dat de TGV in Rijsel verandert van rijrichting ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Steve »

Klopt, stoppen in Lille betekent van kant wisselen. Het kan gewoon niet anders: als je in Lille Europe doorrijdt, kom je automatisch in het noorden uit, Calais of Duinkerke. En Lille Flandres (momenteel niet bediend door de TGV Brussel - Frankrijk) zit je met een kopstation en kun je zelfs niet anders dan terug.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door groentje »

Ik bevestig wat Steve zegt.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 02 feb 2019, 13:33 Ik bevestig wat Steve zegt.
Steve schreef: 02 feb 2019, 13:27 Klopt, stoppen in Lille betekent van kant wisselen. Het kan gewoon niet anders: als je in Lille Europe doorrijdt, kom je automatisch in het noorden uit, Calais of Duinkerke. En Lille Flandres (momenteel niet bediend door de TGV Brussel - Frankrijk) zit je met een kopstation en kun je zelfs niet anders dan terug.
Dank jullie wel! :) :)
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

Zetelnummers TGV Brussel - Frankrijk 1e klasse :

TGV 9810
Wagon 2 & Wagon 3 : Zetelnummers 11, 12, 21, 22, 31, 32 en 41

Zijn dit plaatsen die op het traject Brussel - Rijsel tegen de rijrichting zijn, en vanaf Rijsel richting het zuiden van Frankrijk met de rijrichting zijn ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door groentje »

Ik wil eens kijken of ik samenstellingen vind op het perron, maar ik vrees dat als dat niet het geval is,ik het antwoord schuldig moet blijven.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 02 feb 2019, 18:00 Ik wil eens kijken of ik samenstellingen vind op het perron, maar ik vrees dat als dat niet het geval is,ik het antwoord schuldig moet blijven.
Heel graag!!

Geen idee waar ik dat kan vinden, dus ...


Hetzelfde geld dan ook voor de TGV 9868 of 9864, vanuit Lyon part dieu naar Brussel. Deze TGV's rijden gekoppeld.

Voor TGV 9868 zie ik via de website van oui.sncf wagon 11, 12 & 13 voor 1e klasse.

Voor TGV 9864 zie ik via de website van oui.sncf wagon 1, 2 & 3 voor 1e klasse.

Het zou SUPER zijn als je aan de hand van de zetelnummers weet welke MET de rijrichting zijn ...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door groentje »

Eerste klasse staat vast, maar wagennummers en zelfs zetelnummers zijn in een TGV variabel, het werkt met lichtcijfers en ze kunnen ze dus omdraaien. Maar eerlijk gezegd, ik heb er nog niet op gelet welke richting die staan...
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 03 feb 2019, 01:17 Eerste klasse staat vast, maar wagennummers en zelfs zetelnummers zijn in een TGV variabel, het werkt met lichtcijfers en ze kunnen ze dus omdraaien. Maar eerlijk gezegd, ik heb er nog niet op gelet welke richting die staan...
Wat bedoel je met " Eerste klasse staat vast " ?


Met andere woorden, op de TGV Brussel - Frankrijk is het onmogelijk om met 100% zekerheid te weten of je in de rijrichting zal zitten ? Want je kan bij de reservering niet aangeven dat je in de rijrichting wil zitten.
Al denk ik : Als wagon 1 of wagon 11 als eerste hangt in de richting dat de TGV rijd, dan ga ik er toch vanuit dat zetelnummers 31, 32, 41, 42 tegen de rijrichting zijn ... en nummers 61, 62, 71, 72 in de rijrichting zijn.

Bij TGV Lyria is er wel de mogelijkheid om aan te geven dat je in de rijrichting wil zitten.
Al heb ik het daar wel al voorgehad dat ondanks ik aangegeven had in de rijrichting te willen zitten, ik toch tegen de rijrichting in zat!
Laatst gewijzigd door Metoyou op 03 feb 2019, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

Wat me opvalt : Wagons 1, 2, 3 of 11, 12, 13 ,de nummers van de zitplaatsen blijven hetzelfde als je kijkt via de website van oui.sncf :?:



Nochtans, als je via deze link kijkt : https://uk.voyages-sncf.eu/sites/uk.voy ... E%29_0.pdf , zie je dat er voor elke plaats in 1e klasse 2 verschillende zetelnummers zijn.
Deze link is misschien niet meer volledig up to date ... , maar ik vind geen andere van TGV Reseau
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Shrek »

Als om één of andere reden de trein toevallig omgekeerd staat (andere route op de vorige rit, verandering in planning van de treinstellen, onderhoud,...) dan zit iedereen andersom. Daarom zullen ze dat niet op voorhand communiceren. Als ze dat toch doen (zoals je bij de Lyria voorhad) bestaat de kans dat het toch niet klopt. Dus is het vooral geluk hebben.
Langs de andere kant: voor veel mensen maakt het echt niet uit, als je het vriendelijk vraagt wilt er vast wel iemand van stoel wisselen.
Als er veel lege plaatsen zijn is het anderzijds ook geen ramp als je op een lege stoel in de goeie richting gaat zitten.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door jan_olieslagers »

... en dan is het nog maar de vraag welke de "goede" richting is. Het lijkt mij dat veel mensen het tegennatuurlijk vinden om "achteruit" te zitten - en het wil me voorkomen dat vooral vrouwen het er al eens lastig mee hebben - maar eigenlijk biedt dat wel een gigantisch veiligheidsvoordeel: als er een aanrijding moest gebeuren, wat natuurlijk erg onwaarschijnlijk is, dan zit je echt veel beter beschermd door een stevige rugleuning dan door een meter lucht en dan een medereizig(st)er... Er waren ooit vliegtuigen waarin de passagiersstoelen "achterstevoren" stonden, om die reden, de transporttoestellen van de RAF dacht ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door groentje »

De zetels van eerste klasse zijn anders, daar kan je niet onderuit, als de trein omgekeerd werd zal eerste klasse in die rijtuigen blijven. De zetelnummers echter werken met lichtcijfers en zijn dus omkeerbaar. Hoe ze dat bepalen is mij echter onbekend.
Plaats reactie