één Vlaams vervoersbedrijf

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door joverwimp »

Als in 2023 de Europese spoormarkt opengaat, komen er rijpaden in de aanbieding in het Brussels Gewest. De MIVB overweegt daarom diensten op het spoor aan te bieden, en de zowat 33 stations in het Brussels Gewest beter te verbinden. “Ons doel is mensen te vervoeren, op welke manier is van geen tel", aldus de MIVB-topman in De Tijd.
Waarop Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit reageert: hij wil tot één Vlaams vervoersbedrijf komen, met één ticketformule en één abonnement voor trein, tram en bus, zoals bijvoorbeeld in Londen het geval is. “Als we in Vlaanderen zeggenschap krijgen over het spoor, dan kunnen we ons huidig vervoeraanbod van bussen en trams ten minste eens afstemmen met het treinaanbod. Voeg daar nog aan toe deelfietsen, deelauto's en zelfs taxi's en dán heb je een doeltreffend en innovatief antwoord op de klimaatuitdaging. Met een abonnement dat je voor zowel korte als lange afstanden snel en efficiënt van deur tot deur brengt, kan je mensen echt verleiden om de auto vaker te laten staan."
Dat klinkt verleidelijk, maar
- is er al geen overleg om het vervoeraanbod af te stemmen (Aribus) ?
- nu reeds geeft één MOBIB-kaart toegang tot intermodaliteit, inclusief deelfietsen, deelauto’s, …(https://mobib.be/nl.html#partners)
- één ticketformule en één abonnement in Vlaanderen, maar wat als je de trein neemt naar Brussel of Wallonië? Twee ‘grensoverschrijdende’ tickets of abonnementen zullen wellicht niet eenvoudiger noch goedkoper zijn.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door Paul »

Ik vraag me af of Ben Weyts ooit het openbaar vervoer neemt...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door Shrek »

Ach, tegen dat het zover is zal de Europese commissie wel een achterpoortje voorzien waardoor de liberalisering enkel op papier moet doorgevoerd worden maar alles in realiteit bij het oude blijft.
Dit is misschien de natte droom van bepaalde politiekers, maar de Belgische spoorwegen opsplitsen zou het geheel zodanig inefficiënt maken dat mensen met kennis terzake dit niet zullen laten gebeuren.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door HLE 2302 »

Een staatsbedrijf die een ander staatsbedrijf wil beconcurreren ? En dat in een regio waar er zo'n grote treindichtheid is dat er eigenlijk al lang geen plaats is voor andere treinen van andere vervoersbedrijven ? Een gevalletje schoenmaker blijf bij je leest zou ik zo denken.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef: 03 feb 2019, 14:40 Ach, tegen dat het zover is zal de Europese commissie wel een achterpoortje voorzien waardoor de liberalisering enkel op papier moet doorgevoerd worden maar alles in realiteit bij het oude blijft.
Dit is misschien de natte droom van bepaalde politiekers, maar de Belgische spoorwegen opsplitsen zou het geheel zodanig inefficiënt maken dat mensen met kennis terzake dit niet zullen laten gebeuren.
Dat achterpoortje is reeds voorzien. In het 4e spoorwegpakket is opgenomen dat een opsplitsing in kleine landen als België maximum 80/20 verdeling mag gelden. Bovendien is opgenomen dat de regerende macht ervoor kan kiezen om het beheerscontract bij het open komen van het reizigersvervoer rechtstreeks aan de bestaande operator kan worden geschonken, en daar worden dan bepaalde eisen i.v.m stiptheid en klanttevredenheid in opgenomen. Indien bij het aflopen van het beheerscontract aan deze eisen werd voldaan dan word het volgende beheerscontract stilzwijgend verlengd. Is niet aan de voorwaarden voldaan dan komt er wel een openbare aanbesteding. Maar een openbare aanbesteding voor 80% van het net in ons land lijkt mij voor een private operator helemaal niet interessant. Ze hebben niet het materiaal noch het personeel om dit uit te voeren, en weten ook heel goed dat in die 80% heel wat niet rendabele lijnen opgenomen zijn waartoe ze in het beheerscontract wel verplicht zijn om er een vooraf bepaald aantal treinen te laten rijden.

Ik denk dus ook niet dat het zo'n vaart gaat lopen. Veel zal in elk geval afhangen van de regerende macht in 2023. In geval van een extreem rechtse regering zal er misschien wel een openbare aanbesteding komen, in geval van een centrum of linkse regering komt die er niet en zal het beheerscontract worden verlengd met hierboven vermelde voorwaarden. En in die tijd zal de NMBS worden omgevormd tot bedrijf denk aan de geschiedenis van Proximus of Bpost.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door overweg13 »

De profileringsdrang neemt weer dramatische allures aan. Ik word stilaan ziek van de politiek. Dat kan ook aan mij liggen, maar ik denk dat ik toch wel wat af weet van het openbaar vervoer. Je hoeft er trouwens niet zo heel veel van af te weten om te beseffen dat een opsplitsing gewoon waanzin is. En of Weyts het OV neemt? Ik heb hem enkele jaren geleden nog wel eens zien staan in het station van Buizingen, toen hij nog niet alle dagen op tv of radio was. Maar of je daarom ook kunt beweren dat je veel van het OV kent, is een andere vraag.
Ik denk dat we als gebruikers meer gebaat zouden zijn bij één performant bedrijf voor alle OV in België. In afwachting kan Weyts al eens proberen om Aribus te doen respecteren door "zijn" chauffeurs, want die vegen daar vierkant hun laars aan. Het hele opzet van Aribus is schitterend en uitgewerkt door NMBS, De Lijn en TEC. Het is op het allerlaatste moment dat het fout loopt: als de chauffeur een wachttijd opgelegd krijgt. Laat ze daar maar eens iets aan doen.
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door FLV-FGSP »

Weyts, was dat niet die man die De Lijn opsplitst in 15 Lijntjes?
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door joverwimp »

HLE 2302 schreef: 03 feb 2019, 14:51
Shrek schreef: 03 feb 2019, 14:40 Ach, tegen dat het zover is zal de Europese commissie wel een achterpoortje voorzien waardoor de liberalisering enkel op papier moet doorgevoerd worden maar alles in realiteit bij het oude blijft.
Dit is misschien de natte droom van bepaalde politiekers, maar de Belgische spoorwegen opsplitsen zou het geheel zodanig inefficiënt maken dat mensen met kennis terzake dit niet zullen laten gebeuren.
Dat achterpoortje is reeds voorzien. In het 4e spoorwegpakket is opgenomen dat een opsplitsing in kleine landen als België maximum 80/20 verdeling mag gelden. Bovendien is opgenomen dat de regerende macht ervoor kan kiezen om het beheerscontract bij het open komen van het reizigersvervoer rechtstreeks aan de bestaande operator kan worden geschonken, en daar worden dan bepaalde eisen i.v.m stiptheid en klanttevredenheid in opgenomen. Indien bij het aflopen van het beheerscontract aan deze eisen werd voldaan dan word het volgende beheerscontract stilzwijgend verlengd. Is niet aan de voorwaarden voldaan dan komt er wel een openbare aanbesteding. Maar een openbare aanbesteding voor 80% van het net in ons land lijkt mij voor een private operator helemaal niet interessant. Ze hebben niet het materiaal noch het personeel om dit uit te voeren, en weten ook heel goed dat in die 80% heel wat niet rendabele lijnen opgenomen zijn waartoe ze in het beheerscontract wel verplicht zijn om er een vooraf bepaald aantal treinen te laten rijden.

Ik denk dus ook niet dat het zo'n vaart gaat lopen. Veel zal in elk geval afhangen van de regerende macht in 2023. In geval van een extreem rechtse regering zal er misschien wel een openbare aanbesteding komen, in geval van een centrum of linkse regering komt die er niet en zal het beheerscontract worden verlengd met hierboven vermelde voorwaarden. En in die tijd zal de NMBS worden omgevormd tot bedrijf denk aan de geschiedenis van Proximus of Bpost.
Onlangs liet de topman van de MIVB (Brieuc de Meeûs) weten dat hij openstaat voor het idee om zelf treinen uit te baten bij de liberalisering van het spoornet. Kan de MIVB als treinoperator zich beperken tot het Brussels Gewest ?
Pascal Smet, de verantwoordelijke minister, zag het idee niet zitten maar om een andere redenen, o.a. "dan zouden andere kandidaten meer kans maken zoals de RATP, Deutsche Bahn of zelfs Virgin Trains" en er is geen plaats voor Brusselse treinen én voorstadsverkeer
Voormalig spoorwegjournalist Herman Welter ziet de MIVB wel in staat om treinen uit te baten, maar dan ook buiten Brussel en met hogere frequenties, dwz minimaal om het kwartier. Zouden er genoeg rijpaden zijn ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 14 mar 2019, 09:35 Onlangs liet de topman van de MIVB (Brieuc de Meeûs) weten dat hij openstaat voor het idee om zelf treinen uit te baten bij de liberalisering van het spoornet. Kan de MIVB als treinoperator zich beperken tot het Brussels Gewest ?
Pascal Smet, de verantwoordelijke minister, zag het idee niet zitten maar om een andere redenen, o.a. "dan zouden andere kandidaten meer kans maken zoals de RATP, Deutsche Bahn of zelfs Virgin Trains" en er is geen plaats voor Brusselse treinen én voorstadsverkeer
Voormalig spoorwegjournalist Herman Welter ziet de MIVB wel in staat om treinen uit te baten, maar dan ook buiten Brussel en met hogere frequenties, dwz minimaal om het kwartier. Zouden er genoeg rijpaden zijn ?
Allemaal politieke dromerij, daar zal in realiteit nooit iets van komen. In de agglomeratie Brussel zijn de gewestgrenzen zodanig artificieel dat je niets bent met treinen die aan de grens stoppen. Om het allemaal enigzinds efficiënt te organiseren moet je in alle gewesten kunnen werken en zijn unitaire spoorwegen dus veruit de beste oplossing.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door joverwimp »

N-VA heeft een wetsvoorstel ingediend om spoorwegmaatschappij NMBS deels te privatiseren. De partij wil een privépartner aan boord om de NMBS voor te bereiden op de liberalisering van het spoorverkeer, staat woensdag in de Gazet Van Antwerpen en Het Nieuwsblad.
In het voorstel van N-VA blijft de overheid meerderheidsaandeelhouder, naar het voorbeeld van Proximus en Bpost. Daarnaast wil N-VA van het vervoersplan én het beheer van de stations een regionale bevoegdheid maken.

De federale overheid meerderheidsaandeelhouder en de gewestelijke overheid bevoegd voor het vervoersplan (of beter: drie vervoersplannen):
dat betekent veel partners (privé, federaal en drie gewesten) die het onderling eens moeten worden. Zeker voor de treinen naar/door het Brussels Gewest.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door traxie »

Dat is het begin het einde vrees ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door Shrek »


joverwimp schreef:De federale overheid meerderheidsaandeelhouder en de gewestelijke overheid bevoegd voor het vervoersplan (of beter: drie vervoersplannen):
dat betekent veel partners (privé, federaal en drie gewesten) die het onderling eens moeten worden. Zeker voor de treinen naar/door het Brussels Gewest.
Dat levert uiteraard geen betere situatie op dan die van vandaag. Maar als je vergelijkt met hun eerdere voorstellen om ook de volledige infra en exploitatie op te splitsen kan je toch enig voortschrijdend inzicht terugvinden ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door Steven »

Hopelijk werken ze even constructief als de Zwitsers waar ze met meer dan 40 partners zijn om alle OV te regelen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 18 sep 2019, 13:55 Hopelijk werken ze even constructief als de Zwitsers waar ze met meer dan 40 partners zijn om alle OV te regelen.
Het verschil met Zwitserland is dat de overheden daar veel meer een rol als opdrachtgever vervullen en werken vanuit een duidelijke visie die de reiziger centraal stelt.
Hier ontbreekt het simpelweg aan visie.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: één Vlaams vervoersbedrijf

Bericht door Steven »

Alle politiekers slaan nu de dikke van Dale open en zoeken het woordje visie op :roll: :roll:
Plaats reactie