Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door wbrm »

In een TGV Océane kunnen in 1e klasse de stoelen worden omgedraaid. Maar ik heb geen idee of deze (al) in Lille komen, anders kan je overwegen om in Lille over te stappen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 03 feb 2019, 15:15 ... en dan is het nog maar de vraag welke de "goede" richting is. Het lijkt mij dat veel mensen het tegennatuurlijk vinden om "achteruit" te zitten - en het wil me voorkomen dat vooral vrouwen het er al eens lastig mee hebben - maar eigenlijk biedt dat wel een gigantisch veiligheidsvoordeel: als er een aanrijding moest gebeuren, wat natuurlijk erg onwaarschijnlijk is, dan zit je echt veel beter beschermd door een stevige rugleuning dan door een meter lucht en dan een medereizig(st)er... Er waren ooit vliegtuigen waarin de passagiersstoelen "achterstevoren" stonden, om die reden, de transporttoestellen van de RAF dacht ik.
Voor mij persoonlijk maakt het geen verschil, ik rijd even graag voor- als achteruit, ik vind het uitzicht uit het raam zelfs 'rustiger' als je achteruitrijdt. Als je tenminste al een uitzicht uit een raam hebt natuurlijk. Want dat vind ik veel erger: dat bij veel modern reizigersmaterieel de stoelen niet meer gelijkop met de ramen staan en je dus vaak zonder uitzicht tussen twee ramen in zit.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door railtravelmanager »

ik heb een seatmap van TGV Reseau Brussel-Frankrijk waarbij plaatsen vaste nummering hebben

de vermeldde plaatsen 11 12 21 22 31 32 41 in rijtuig 2 of 3 eerste klasse zijn raamplaatsen aan het raam, en bij Uw reis heeft U 50% op de goede rijrichting, omdat rijrichting TGV Brussel-Frankrijk niet vast is omdat meeste stellen in Lille Europe hun rijrichting wisselen.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

railtravelmanager schreef: 05 feb 2019, 16:44 ik heb een seatmap van TGV Reseau Brussel-Frankrijk waarbij plaatsen vaste nummering hebben

de vermeldde plaatsen 11 12 21 22 31 32 41 in rijtuig 2 of 3 eerste klasse zijn raamplaatsen aan het raam, en bij Uw reis heeft U 50% op de goede rijrichting, omdat rijrichting TGV Brussel-Frankrijk niet vast is omdat meeste stellen in Lille Europe hun rijrichting wisselen.
De zitplaatsen van TGV Reseau had ik ook al gevonden ...

Ja, ik zit sowieso 1 deel van de reis in de rijrichting van de TGV.
A) Ofwel Brussel - Rijsel
B- Ofwel Rijsel - Lyon part dieu

Natuurlijk zou ik graag in de rijrichting zitten op het traject Rijsel - Lyon part dieu. Maar omdat het blijkbaar onmogelijk is om te voorspellen hoe de wagons gaan staan bij vertrek in Brussel Zuid, is het een pure gok welke stoel je best kan kiezen.
Sowieso, als ik mijn stoelnummer kan kiezen bij reservering aan het internationaal loket voor de reis Brussel Zuid - Lyon part dieu, zal ik kiezen voor één van de stoelen met nummer 11 .. 12 .. 21 .. 22 .. 31 .. 32 of 41. Met veel geluk zit ik dan in de rijrichting op het traject Rijsel - Lyon part dieu.


Persoonlijk zit ik veel liever in de rijrichting, zie graag wat er op mij afkomt van landschap :oops:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door dentheo »

In de stoelennummering zit dikwijls het schema van acht stoelen , twee rijen van vier . Dus x1 tot x8 zit bij elkaar.

Nu is dat in 1e klas slechts drie stoelen op een rij.
Welk paar valt er dan weg ? x3-x4/x5-x6 of x7-x8 ?

Ik weet ook dat er bepaalde landen in Europa creatief doen.
Theo
Groeten vanop de Heide
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door wbrm »

Als de tickets geboekt worden via oui.sncf dan kan je een nog vrije stoel aanduiden op een seatmap.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Steve »

Maar klopt de rijrichting dan ook? Wordt die überhaupt aangegeven? Zelfs als ie aangegeven wordt, zou er minstens een nota bij moeten staan dat de rijrichting verandert in de loop van het traject.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door wbrm »

De rijrichting wordt niet aangegeven.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Metoyou »

wbrm schreef: 06 feb 2019, 13:18 Als de tickets geboekt worden via oui.sncf dan kan je een nog vrije stoel aanduiden op een seatmap.
Ja, dat was me ook al duidelijk.
Het is nu alleen de vraag of je ook een bepaalde zetelnummer kan reserveren aan een internationaal loket van de nmbs ....

Steve schreef: 06 feb 2019, 16:11 Maar klopt de rijrichting dan ook? Wordt die überhaupt aangegeven? Zelfs als ie aangegeven wordt, zou er minstens een nota bij moeten staan dat de rijrichting verandert in de loop van het traject.
Zoals eerder aangegeven in dit onderwerp verandert de rijrichting van de TGV Brussel - Frankrijk die via Rijsel rijd. Dus ja, je zit sowieso een deel van de treinreis in de rijrichting.
Het is alleen gokken welke stoel je best reserveert, om het langste deel van de reis in de rijrichting te zitten.


Bij TGV Lyria kan je aangeven dat je wil reizen in de rijrichting :!:
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door railtravelmanager »

Metoyou schreef: 06 feb 2019, 20:06
wbrm schreef: 06 feb 2019, 13:18 Als de tickets geboekt worden via oui.sncf dan kan je een nog vrije stoel aanduiden op een seatmap.
Ja, dat was me ook al duidelijk.
Het is nu alleen de vraag of je ook een bepaalde zetelnummer kan reserveren aan een internationaal loket van de nmbs ....

Steve schreef: 06 feb 2019, 16:11 Maar klopt de rijrichting dan ook? Wordt die überhaupt aangegeven? Zelfs als ie aangegeven wordt, zou er minstens een nota bij moeten staan dat de rijrichting verandert in de loop van het traject.
Zoals eerder aangegeven in dit onderwerp verandert de rijrichting van de TGV Brussel - Frankrijk die via Rijsel rijd. Dus ja, je zit sowieso een deel van de treinreis in de rijrichting.
Het is alleen gokken welke stoel je best reserveert, om het langste deel van de reis in de rijrichting te zitten.


Bij TGV Lyria kan je aangeven dat je wil reizen in de rijrichting :!:
volgens mij kan je nooit op een TGV Brussel - Frankrijk een zitplaats in de rijrichting vooraf reserveren, U heeft altijd 50% kans om in de goede rijrichting te zitten :D zelfs via de website OUI SNCF kan je een seatmap enkel voor 1ste klasse zien maar daarop kan je nooit de rijrichting zien, reistip : probeer een club duo te reserveren maar hiervan zijn er maar enkele in 1ste klasse en als je tegen de richting reist kan je je medepassagier vragen om van plaats te wisselen = goodwill natuurlijk, Erwin
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door Steven »

en heel wat TGV's brussel Frankrijk veranderen in Rijsel van rijrichting, waardoor ook alle stoelen van richting veranderen, want wat eerst vooruit is werd dan achteruit ;-)
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Rijrichting TGV Brussel - Frankrijk

Bericht door railtravelmanager »

inderdaad, van de 8 dagelijkse TGV's veranderen er maar liefst 7 hun rijrichting in Lille Europe (rebroussement) :D

enkel TGV 9826 vertrek 10h33 rijdt non stop Brussel Zuid tot Aeroport Roissy CDG en kies in Fréthin LGV Nord richting Parijs :D

voor alle terugreizen TGI Frankrijk-Brussel die gaan allemaal over Lille Europe :D dus je kan er geen staat meer op maken ... vroeger toen de 9826 nog doorreed tot Nice wisselde die ook nog eens rijrichting in Marseille Saint Charles bovendien

Erwin
Plaats reactie