L 162

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

L 162

Bericht door Shrek »

ik heb ooit eens ergens (vaag he :wink: ) gelezen dat men lijn 162 wilde heraanleggen om zo 160 km/h mogelijk te maken en er een 25 kv bovenleiding te hangen. Zijn deze plannen reëel of was het maar een geruchtje?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het zou ni volledig om de lijn zelf gaan, er zou een volledig nieuw stuk moeten komen tussen ciney en libramont, er zou vanuit de eu vraag zijn om dit te realiseren, de aanpassing naar 25 kv zou ik ni doen, wegens nog te veel niet aangepast materieel om op die lijn te rijden
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dat dacht ik ook. Ze kunnen alle MS 96 ombouwen en de EC's met 13nen trekken maar dan zijn die er weer minder op andere lijnen. Kan reeks 21 eigelijk omgebouwd worden naar reeks 12?

Ik vind het ook de investering niet waard op een lijn met relatief weinig verkeer.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

Shrek schreef:dat dacht ik ook. Ze kunnen alle MS 96 ombouwen en de EC's met 13nen trekken maar dan zijn die er weer minder op andere lijnen. Kan reeks 21 eigelijk omgebouwd worden naar reeks 12?

Ik vind het ook de investering niet waard op een lijn met relatief weinig verkeer.
als ze de 21 willen ombouwen naar een 12, dan zullen ze er zoveel kosten aan hebben dat het intressanter is om nieuwe locomotieven aan te schaffen.
Heel de machinekamer moet dan zowat vervangen worden, de hele bekabeling, alsook het dak waar bij de 12 alle isolatoren en 2 verschillende panto's op staan?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Let wel, verwaarloosbaar zou ik de passagiersstroom ook niet noemen. Namen is een belangrijk station, de verbinding vanuit Brussel naar Luxemburg is strategisch belangrijk voor de Europese instellingen, en voor de NMBS, als ze zich niet volledig willen overleveren aan de SNCF...
1607

Bericht door 1607 »

het jammere aan dit alles zou ik (als dit gebeurd) vinden dat het onder 25~kv is. 16~2/3 kv vind ik veel toffer :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja 25 kv word gesteund van uit de EU he
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

het zou te zot zijn om daar 15kv te hangen terwijl athus-meuse op 25 staat. en hoe je het draait of keert, 25kv wordt de standaard. op lange termijn is een andere stroomsterkte als onze buurlanden (economisch) niet vol te houden.

En het materiaaltekort, wordt dat niet voor een stuk opgevangen als men reeks 14 heeft?
1607

Bericht door 1607 »

jaar na jaar is er sprake van....... maar wanneer eindelijk?
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

prahsharp schreef:Meteriaaltekort, wordt dat niet voor een stuk opgevangen als men reeks 14 heeft?
Akkoord, maar wanneer???
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

er is een nieuwe aanbesteding bezig he, eind feb moeten de offertes binnen zijn normaal
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef:er is een nieuwe aanbesteding bezig he, eind feb moeten de offertes binnen zijn normaal
het is al de zoveelste he :roll:

25 kv lijkt me op dat stuk juist geschikt voor internationale en ic-treinen, die worden toch door krachtige locomotieven getrokken, die kan je beter eenvoudig op 25 kv voeden dan ze er een heel onderstation onderuit te laten trekken (ik heb me laten wijsmaken dat er op L162 wel meer zwakke onderstations zitten), maar dan moet je de locomotieven wel hebben natuurlijk :roll:
15 kv 16,7 hz lijkt me zoizo een vrij nutteloos idee. het grote voordeel van de 25 kv 50hz is juist dat je het met 1 eenvoudige transformator uit het hoogspanningsnet kan halen. gelijkspanning en 16 hz vragen speciale apparatuur.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja maar al die stoptreinen dan laten doen door mw41 nadat er 25kv opzit? of hoe zou je het oplossen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Mechanik schreef:als ze de 21 willen ombouwen naar een 12, dan zullen ze er zoveel kosten aan hebben dat het intressanter is om nieuwe locomotieven aan te schaffen.
Heel de machinekamer moet dan zowat vervangen worden, de hele bekabeling, alsook het dak waar bij de 12 alle isolatoren en 2 verschillende panto's op staan?
ow ik dacht dat het iets eenvoudiger zou zijn :P

voor de stoptreinen zouden ze misschien MS96 kunnen gebruiken :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de reeksen 400 zijn eigenlijk opgebruikt om naar rijsel te rijden hoor
Plaats reactie