kika schreef: ↑28 jan 2019, 09:43
Al iemand in geweest die weet of er nu wel een eerste klasse is? Bij de vorige hadden ze zulke prachtige kartonnetjes en stickers om aan te duiden welke 2e-klas stoelen je enkel met een eerste klasseticket mocht gaan zitten…
In deze stellen zit een echte eerste klas.
Groeten uit trein 19826
AlexNL schreef: ↑02 feb 2019, 00:23
Dat klopt, maar jij weet net zo goed als ik dat je een enorme shitstorm in de media kunt verwachten als Arriva -om welke reden dan ook- niet tijdig ERTMS installeert, en DVIS vervolgens besluit om de vergunning in te trekken. En dan gaat de aandacht niet uit naar Arriva, maar naar DVIS en haar ambtenaren.
En wat jij nu beschrijft is de werkwijze die tot 2012 gehanteerd werd en waardoor de Fyra tijdelijk mocht rondrijden in België. Sindsdien zijn ze echter veel strenger geworden en moet eerst alles aantoonbaar in orde zijn vooraleer ze mogen beginnen rijden.
Daarom ook: er is helemaal geen onderhandelingsmarge waardoor Arriva zou kunnen gedacht hebben niet te moeten voldoen aan de wet.
AlexNL schreef: ↑02 feb 2019, 00:23
Dat klopt, maar jij weet net zo goed als ik dat je een enorme shitstorm in de media kunt verwachten als Arriva -om welke reden dan ook- niet tijdig ERTMS installeert, en DVIS vervolgens besluit om de vergunning in te trekken. En dan gaat de aandacht niet uit naar Arriva, maar naar DVIS en haar ambtenaren.
En wat jij nu beschrijft is de werkwijze die tot 2012 gehanteerd werd en waardoor de Fyra tijdelijk mocht rondrijden in België. Sindsdien zijn ze echter veel strenger geworden en moet eerst alles aantoonbaar in orde zijn vooraleer ze mogen beginnen rijden.
Daarom ook: er is helemaal geen onderhandelingsmarge waardoor Arriva zou kunnen gedacht hebben niet te moeten voldoen aan de wet.
Ik herhaal: er zijn wettelijke mogelijkheden tot tijdelijke ontheffing, de uitspraken van beide kanten zijn niet met elkaar verenigbaar en we weten niet wat er aan de overlegtafel is gezegd.
Of anders gezegd, de vervoerder zal uiteindelijk altijd aan het kortste end trekken omdat de controlerende instantie een troefkaart in handen heeft: het intrekken van het recht om te mogen rijden.
Dat klopt, maar jij weet net zo goed als ik dat je een enorme shitstorm in de media kunt verwachten als Arriva -om welke reden dan ook- niet tijdig ERTMS installeert, en DVIS vervolgens besluit om de vergunning in te trekken. En dan gaat de aandacht niet uit naar Arriva, maar naar DVIS en haar ambtenaren.
Dat hoeft toch echt geen probleem te zijn.... hoe is er de laatste jaren met de reizigers hun voeten gerammeld tussen Roosendaal en Antwerpen....
Ik las net dat volgens de Europese wetgeving, het niet toegestaan is om een tussen beveiliging systeem te installeren genaamd tbl1+ op de hoofdlijnen. Eigenlijk had men dus op de hoofd lijnen van memor naar etcs moeten gaan. Dit betekend dat de toelating aan arriva vertrekt dient te worden. Echter volgens de Belgische wet eist men weer etcs inbouw. Europees gezien mag men nog op memor op lijn 40.
Maar dit krijgen we als een Europa, Europa zegt dit Belgische wet zegt weer anders.
Dan kan je de vraag stellen waar hecht je meer waarde aan Europees of nationale wet.
Eric0641 schreef: ↑10 feb 2019, 21:43
Ik las net dat volgens de Europese wetgeving, het niet toegestaan is om een tussen beveiliging systeem te installeren genaamd tbl1+ op de hoofdlijnen. Eigenlijk had men dus op de hoofd lijnen van memor naar etcs moeten gaan. Dit betekend dat de toelating aan arriva vertrekt dient te worden. Echter volgens de Belgische wet eist men weer etcs inbouw. Europees gezien mag men nog op memor op lijn 40.
Maar dit krijgen we als een Europa, Europa zegt dit Belgische wet zegt weer anders.
Dan kan je de vraag stellen waar hecht je meer waarde aan Europees of nationale wet.
De Belgische en Europese regels zijn helemaal niet in tegenspraak.
De Europese regels zeggen dat je als infrastructuur op de hoofdlijnen niet ènkel een tussensysteem (TBL1+ hier) mag hebben, er moet dus ofwel het klassieke klasse B-systeem (Memor) ofwel ETCS liggen. Infrabel voldoet hier perfect aan: van de grens tot iets voorbij Bressoux ligt er Memor, tot Luik ligt er ETCS. Dat is alles wat Europa eist.
De Belgische wet hier van toepassing gaat enkel over het rollend materieel: nieuw materieel moet ETCS aan boord hebben. Dit kan perfect gevraagd worden volgens de Europese regels (en wordt vanuit de Europese commissie zelfs aangemoedigd).
Als ik de antwoorden op de vragen van Vlaams Kamerlid Jef van den Bergh juist interpreteer zetten de NMBS & NS voorlopig in op het continueren van de lijn (Hasselt) - Luik - Maastricht, omdat de exploitatiekosten daarvan goedkoper zouden uitvallen dan het rijden met de Flirts van Arriva. Bekijk hier de vragen en antwoorden http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 926326.xml op de website van de Belgische Kamer.
Overigens is het wel positief dat het perron in Visé nog deze lente wordt aangepast.
Daarom ligt de focus van de NMBS op dit ogenblik vooral op het verkrijgen van de homologatie door de Nederlandse veiligheidsinstantie ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) van het gereviseerde rollend materieel dat zij momenteel inzet op de grensoverschrijdende verbinding Luik - Maastricht.
Met andere woorden, toestemming krijgen om de gerenoveerde MS80 eindelijk de grens over te krijgen.