Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door dentheo »

Ik lees zonet dat er tussen Antwerpen en Noorderkempen een trein door rood gereden zou zijn.
Kan dat bij ETCS , ik dacht dat dan de computer ingreep ?
Of was het nog net op het stukje klassieke beveiliging ?
Theo
Groeten vanop de Heide
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Door rood

Bericht door CursorX »

dentheo schreef: 11 feb 2019, 10:09 Ik lees zonet dat er tussen Antwerpen en Noorderkempen een trein door rood gereden zou zijn.
Kan dat bij ETCS , ik dacht dat dan de computer ingreep ?
Of was het nog net op het stukje klassieke beveiliging ?
Bij etcs kan je nog steeds perfect door rood rijden. Ik ken de bewuste lijn niet, maar etcs werkt zo:
De computer geeft aan of een bepaald sein gesloten is. Naar gelang welk soort sein krijg je een soort naderingssnelheid (de release speed). Laat ons zeggen dat die 25 km/h is. Dan komt de computer niet tussen als je onder die 25 km/h rijdt. Je bent zelf verantwoordelijk om te kijken naar het sein dat buiten staat (of stopmerkbord) of die ondertussen open of nog dicht staat. Staat die open kun je rijden, staat die dicht moet je stoppen, maar etcs zal je niet tegenhouden daar toch door te rijden, pas als je doorrijdt leest de computer via het baken af of het sein open of dicht stond. Stond hij ondertussen open is er geen enkel probleem. Staat die nog dicht krijg je een noodremming (soms ook niet, afhankelijk van het soort sein).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Door rood

Bericht door Shrek »

In normale omstandigheden kan je onder ETCS inderdaad nog door het sein rijden, maar enkel aan heel lage snelheid waardoor de trein nooit aan een gevaarlijk punt geraakt.
Enkel wanneer het sein eerst open stond en daarna terug dicht gaat kan het gebeuren dat je aan hogere snelheid door het rood gaat. Dat is echter afgedekt door procedures die het seinhuis niet toelaten een sein te sluiten wanneer er een trein aankomt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Door rood

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik lees zonet dat er tussen Antwerpen en Noorderkempen een trein door rood gereden zou zijn.
Kan dat bij ETCS , ik dacht dat dan de computer ingreep ?
Of was het nog net op het stukje klassieke beveiliging ?
Tussen Antwerpen en Noorderkempen rijden de treinen (die uitgerust zijn) 100% op ETCS. Klassieke systemen als TBL1+ worden er niet meer gebruikt.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Door rood

Bericht door AlexNL »

ProRail Verkeersleiding meldt op Twitter:
#Rotterdam-België #HSL Zuid> Roodsein passage in België> Trein heeft een wissel kapot gereden waardoor er beperkt treinverkeer mogelijk is voor internationale treinen via de HSL> Treinen worden omgeleid.
Een uit Noorderkempen vertrekkende trein heeft dus een STS-passage gehad en heeft een wissel opengereden. Bijzonder. Ik vraag me af wat hier gebeurd is.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Door rood

Bericht door groentje »

Elk veiligheidssysteem kan je omzeilen, ook ETCS. Dat zal dan wel de snelheid beperken, maar houdt je niet tegen om door te rijden. Dit is om bij storingen aan de seininrichting niet compleet vast te staan, het komt erop neer dat de bestuurder dan de verantwoordelijkheid overneemt (Staff Responsible) van het veiligheidssysteem. Doorgaans is daar een toelating van het seinhuis voor nodig bij bediende seinen en merkborden. Geen idee wat hier echter is gebeurd, maar ik ga ervanuit dat het onderzoek grondig zal zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Door rood

Bericht door Shrek »


AlexNL schreef:ProRail Verkeersleiding meldt op Twitter:
#Rotterdam-België #HSL Zuid> Roodsein passage in België> Trein heeft een wissel kapot gereden waardoor er beperkt treinverkeer mogelijk is voor internationale treinen via de HSL> Treinen worden omgeleid.
Een uit Noorderkempen vertrekkende trein heeft dus een STS-passage gehad en heeft een wissel opengereden. Bijzonder. Ik vraag me af wat hier gebeurd is.
Of misschien was het de andere trein die aankwam die door het (virtueel) rode stopmerkbord reed?
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Door rood

Bericht door HLE18 »

CursorX schreef: 11 feb 2019, 11:14 Je bent zelf verantwoordelijk om te kijken naar het sein dat buiten staat (of stopmerkbord) of die ondertussen open of nog dicht staat.
Op de HSL staan er toch geen seinen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Door rood

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef:
CursorX schreef: 11 feb 2019, 11:14 Je bent zelf verantwoordelijk om te kijken naar het sein dat buiten staat (of stopmerkbord) of die ondertussen open of nog dicht staat.
Op de HSL staan er toch geen seinen?
Een stopmerkbord is ook een sein. Beheerde stopmerkborden hebben een lamp die visueel laat zien of je er voorbij mag rijden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Door rood

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 11 feb 2019, 18:15
Op de HSL staan er toch geen seinen?
Een stopmerkbord is ook een sein. Beheerde stopmerkborden hebben een lamp die visueel laat zien of je er voorbij mag rijden.
[/quote]

Mij is ooit verteld dat die lamp aanduidt dat er in het baken een "rijautoriteit" zit. (het dat zo ?)
Maar als je erover rijdt zonder lamp, zit er dan geen noodstopverplichting in ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Door rood

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 11 feb 2019, 19:20 Mij is ooit verteld dat die lamp aanduidt dat er in het baken een "rijautoriteit" zit. (het dat zo ?)
Maar als je erover rijdt zonder lamp, zit er dan geen noodstopverplichting in ?
Ja zo werkt het inderdaad: lamp is bewegingstoelating (dat kan FS of OS zijn), geen lamp is noodstop.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

NS meldt dat de IC Brussel/Amsterdam tot en met a.s. zaterdag via Roosendaal rijdt:
Van Antwerpen-Centraal naar Rotterdam Centraal rijden treinen een andere route door spoorproblemen in het buitenland.
Dit duurt tenminste tot dinsdag 12 februari 05:00 uur.
Vanaf morgen tot en met zaterdag 16 februari rijden er van en naar Breda geen internationale treinen. U kunt reizen via Roosendaal. Plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner. .
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Door rood

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 11 feb 2019, 19:31
Ja zo werkt het inderdaad: lamp is bewegingstoelating (dat kan FS of OS zijn), geen lamp is noodstop.
Automatische noodstop of procedure ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Door rood

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: 11 feb 2019, 19:31
Ja zo werkt het inderdaad: lamp is bewegingstoelating (dat kan FS of OS zijn), geen lamp is noodstop.
Automatische noodstop of procedure ?
automatisch uiteraard
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef: 11 feb 2019, 22:01 NS meldt dat de IC Brussel/Amsterdam tot en met a.s. zaterdag via Roosendaal rijdt:
Vanaf morgen tot en met zaterdag 16 februari rijden er van en naar Breda geen internationale treinen. U kunt reizen via Roosendaal. Plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner. .
Dan heeft die HSL wissel serieuze klap gehad en ik die dacht dat er een schutswissel lag bij het wegrijden...maar ik vind mijn foto's niet zo snel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie