Nachttreinen

FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

"Er is zeker een markt voor nachttreinen" - maar van de NMBS moeten we niets verwachten:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190206_04157208 (voor abonnees)

Helaas in dat krantenartikel geen melding van de uitbreidingsplannen van de ÖBB.
Die zijn er wel, zie bijv. https://twitter.com/VBB_BerlinBB/status ... 1991993344
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen

Bericht door Steve »

FLV-FGSP schreef: 06 feb 2019, 21:09 Helaas in dat krantenartikel geen melding van de uitbreidingsplannen van de ÖBB.
Jawel, al is het vrij summier en wordt er vooral over de Nederlandse tak gesproken:
‘Het kan nog’

Toch merkt de professor een hernieuwde interesse in de nachtelijke treinen. Of toch alvast in Nederland. In 2016 reed de laatste slaaptrein vanuit Amsterdam richting het zuiden van Duitsland en Zwitserland. De NS hoopt nu dat vanaf eind 2020 of eind 2021 in samenwerking met het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB weer slaaptreinen van en naar Nederland rijden.

‘Er is opnieuw belangstelling voor’, zegt Peeters. ‘Het zou alleszins heel nuttig zijn als er nog eens over wordt nagedacht om zo het bereik van de trein te vergroten. Dat zou het best Europees gebeuren. Het is jammer dat ze er niet meer zijn. Maar het kan altijd nog, nu is het een goed moment.’
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Je hebt gelijk, ÖBB wordt wel degelijk genoemd - maar helaas niet de bestelling van nieuw nachttreinmaterieel die ze vorig jaar hebben gedaan.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen

Bericht door wbrm »

Ik vermoed dat met de bestelling van de nieuwe generatie Nightjet materieel er ruimte komt voor uitbreiding. Als alle rijtuigen die nu van en naar Italië rijden beschikbaar komen is er veel mogelijk (naast vervanging van oud materieel). Vanwege verscherpte veiligheidseisen rond brandveiligheid komt Italië immers eerst aan bod.
Er is een verbinding die volgens mij "weinig" extra kilometers vereist gebaseerd op het huidige netwerk:
De Nightjet Zürich - Berlin/Hamburg. Deze wordt in Hildesheim gesplitst. Er lijkt mij ruimte om aan beide takken een deel uit Amsterdam te hangen. De afstanden zijn wel aan de korte kant, zeker voor Hamburg, en er zijn waarschijnlijk concurrerende DB IC-bus en Flixbussen, maar zeker voor Berlijn lijkt mij dit een interessante aanvulling op de IC. Maar qua personeel, onderhoud, tractie,... is dit waarschijnlijk een hele uitdaging. In Zürich worden de rijtuigen van deze NJ gebruikt voor diensten naar Oostenrijk (Wenen en Graz), waarschijnlijk voor onderhoud. Sowieso zullen de rijtuigen uit Italië eerst moeten vrijkomen.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

wbrm schreef: 07 feb 2019, 11:36 De Nightjet Zürich - Berlin/Hamburg. Deze wordt in Hildesheim gesplitst. Er lijkt mij ruimte om aan beide takken een deel uit Amsterdam te hangen. De afstanden zijn wel aan de korte kant…
Het hele plaatje moet kloppen, 's avonds tussen 19 en 22u instappen, uitstappen tussen 6 en 8. Amsterdam Zürich en Amsterdam Berlijn lijken me dan haalbaardere kandidaten. Maar zoals ÖBB zegt: belastingen, routes, etc., er moet nog wel wat water door Rijn en Donau vloeien.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen

Bericht door wbrm »

Op basis van het huidige netwerk zal Amsterdam - Zürich moeilijk gaan aangezien op het traject Hildesheim - Zürich de trein op (zowat) volle lengte is. Als men Amsterdam - Berlijn aanbiedt kan Amsterdam - Hamburg relatief goedkoop toegevoegd worden, er worden geen extra kilometers gemaakt en de treinen zijn absoluut niet op volle lengte.
Tussen Amsterdam en Hildesheim kan natuurlijk een creatieve route worden gekozen om een voldoende grote markt te bedienen, beschikbare paden te vinden en om wenselijke vertrek- en aankomsturen te verkrijgen.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Nachttreinen

Bericht door i11 »

Ik heb vorig jaar in een Oostenrijkse krant gelezen dat ÖBB als eerste Parijs weer aan het nachttrein-netwerk wil toevoegen. Daarbij werd gedacht aan sowieso Parijs-Wenen en eventueel Parijs-(Hamburg/Berlijn).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:"Er is zeker een markt voor nachttreinen" - maar van de NMBS moeten we niets verwachten:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190206_04157208 (voor abonnees)

Helaas in dat krantenartikel geen melding van de uitbreidingsplannen van de ÖBB.
Die zijn er wel, zie bijv. https://twitter.com/VBB_BerlinBB/status ... 1991993344
De vraag is natuurlijk of het voor België echt nodig is. Je geraakt heel vlot in Keulen van waaruit je talloze verbindingen hebt. Ik zou liever vanuit Keulen nog meer bestemmingen zien in oostelijke of zuidelijke richting dan dat ze zich moeten focussen op het stukje tot Brussel.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Nachttreinen

Bericht door i11 »

Shrek schreef: 10 feb 2019, 16:10 De vraag is natuurlijk of het voor België echt nodig is. Je geraakt heel vlot in Keulen van waaruit je talloze verbindingen hebt. Ik zou liever vanuit Keulen nog meer bestemmingen zien in oostelijke of zuidelijke richting dan dat ze zich moeten focussen op het stukje tot Brussel.
Klopt helemaal. Daarbij vraag ik mij af of ÖBB echt zin heeft om treinen naar België te laten rijden gelet op de relatieve grote kans dat treinen door stakingen afgeschaft moeten worden of beperkt moeten worden. Datzelfde geldt natuurlijk in nog sterkere mate voor Frankrijk maar ja, Parijs biedt nu eenmaal een groter reizigerspotentieel dan Brussel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

i11 schreef: 10 feb 2019, 16:54 Klopt helemaal. Daarbij vraag ik mij af of ÖBB echt zin heeft om treinen naar België te laten rijden gelet op de relatieve grote kans dat treinen door stakingen afgeschaft moeten worden of beperkt moeten worden. Datzelfde geldt natuurlijk in nog sterkere mate voor Frankrijk maar ja, Parijs biedt nu eenmaal een groter reizigerspotentieel dan Brussel.
Stakingen waarbij een buitenlandse operator niet kan rijden zijn in België gelukkig heel erg zeldzaam.
Wat wel meespeelt is natuurlijk het feit dat een extra investeringen vraagt in opleidingen, rollend materieel en onderhoudsposten. Bovendien zou de trein onderweg nog ingehaald worden door HST's die je sneller vanuit Brussel in Keulen brengen waardoor hij sowieso voor een deel van de reizigers minder interessant is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Nogmaals overstappen (veel reizigers zouden eerst al naar Brussel zijn moeten rijden) maakt het wel een beetje minder betrouwbaar. Ik heb al moeten vertrouwen op een 6'-aansluiting in Keulen omdat de voorziene ICE was uitgevallen en ik de Thalys moest nemen. Da's geen aangenaam begin van je reis. Ik wil ook de focus op meer treinen vanuit Keulen, maar het is geen onnodige luxe om België terug op het nachttreinnet aan te binden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Nogmaals overstappen (veel reizigers zouden eerst al naar Brussel zijn moeten rijden) maakt het wel een beetje minder betrouwbaar. Ik heb al moeten vertrouwen op een 6'-aansluiting in Keulen omdat de voorziene ICE was uitgevallen en ik de Thalys moest nemen. Da's geen aangenaam begin van je reis. Ik wil ook de focus op meer treinen vanuit Keulen, maar het is geen onnodige luxe om België terug op het nachttreinnet aan te binden.
Welke nachttrein zou je dan doortrekken? In Keulen is er totaal geen mogelijkheid om te zitten rangeren, dus je kan er maar één kiezen. Voor alle andere treinen moet je dan alsnog overstappen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Heel veel nachttreinen zijn er niet (meer) in Keulen, je hebt de Innsbruck en de Wenen, that's it. En dan verkies ik de Wenen. Op termijn hoop ik op de terugkeer van de Parijs-Berlijn over Brussel, maar die rijdt op geheel andere tijden.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Nachttreinen

Bericht door traxie »

Voor de rit naar keulen zou je perfect bv een trein lille-aachen/keulen kunnen aanbieden. Bv om de twee uur, het andere uur oostende-aachen/keulen.

Qua nachttrein zou ik meer heil zien in een verbinding die het gat van de vauban/iris vult, maar dan niet tot Basel maar eerder bv tot. Milaan via brig of chiasso. Al besef ik dat Milaan nogal utopisch is, Zurich zou al mooi zijn.
Laatst gewijzigd door traxie op 11 feb 2019, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 feb 2019, 09:19
groentje schreef:Nogmaals overstappen (veel reizigers zouden eerst al naar Brussel zijn moeten rijden) maakt het wel een beetje minder betrouwbaar. Ik heb al moeten vertrouwen op een 6'-aansluiting in Keulen omdat de voorziene ICE was uitgevallen en ik de Thalys moest nemen. Da's geen aangenaam begin van je reis. Ik wil ook de focus op meer treinen vanuit Keulen, maar het is geen onnodige luxe om België terug op het nachttreinnet aan te binden.
Welke nachttrein zou je dan doortrekken? In Keulen is er totaal geen mogelijkheid om te zitten rangeren, dus je kan er maar één kiezen.
Je vraagt je onwillekeurig af hoe dat rangeren in Keulen jarenlang heeft kunnen functioneren.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie