Smart Mobility Planner

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Smart Mobility Planner

Bericht door joverwimp »

De Smart Mobility Planner is een intermodale routeplanner en real time ontwikkeld in samenwerking met MIVB, NMBS, TEC, De Lijn en nextmoov. Dit innovatief en ambitieus open source-project is de winnaar van Smart Mobility Belgium Fund en wil een oplossing zijn voor de Belgische mobiliteit.

Het project is verdeeld in 3 fasen:
1. We geven u toegang tot de Smart Mobility Planner en het platform voor feedback. Hier kan u positieve ervaringen delen, de bugs melden en nieuwe functies voorstellen.
2. U blijft feedback geven en wij laten u stemmen over de meest kritische bugs die we oplossen.
3. We organiseren tijdig gesprekken om meer diepgaande meningen te verzamelen en een duidelijk beeld te scheppen van de gebruiksvriendelijkheid.
Nadien zal de Smart Mobility Planner toegankelijk zijn voor het grote publiek, maar eerst rekenen we op u om de applicatie samen met ons te verbeteren

De lancering van de applicatie is gepland op 4 maart.
Zeer concreet betekent dit dat u vanaf dat moment een bevoorrechte toegang zult hebben tot de Smart Mobility Planner-applicatie
Deelnemen => https://www.smartmobilityplanner.be/nl/ambassadors
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door Davy »

Heb de mail ook gehad, ik ben benieuwd...
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door joverwimp »

Hiermee kan je aan de slag: https://alpha.smartmobilityplanner.be
Lag vandaag grotendeels plat ...
Vanmorgen, toen het wel lukte, gaf het een behoorlijk resultaat, met een kaartje van de route (dat afgeschaft werd op de routeplanner van de nmbs)
Anderzijds geeft deze geen real-time, noch voor de NMBS, noch voor de andere operatoren: als dit zo blijft is de meerwaarde beperkt.
Iedereen kan het testen en opmerkingen geven op de site.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door joverwimp »

De 1e testfase is afgerond. Verbeteringen zoals:
🚲 Duidelijkere en interessantere trajecten die de deelfietsen integreren.
👀 Een vereenvoudigde zoekfunctie dankzij de zoekgeschiedenis met bestemmingen, de mogelijkheid om het thuis- en werkadres op te slaan en ook de mogelijkheid om de eerst mogelijke vertreksmogelijkheden in de omgeving te zien.
🧭 Een snelle, meertalige kaart die eenvoudig te raadplegen is.
👩💻 Een vlottere en meer intuïtieve navigatie in de SMOP en een algemene verbeterde gebruikservaring.


Naar de SMOP 2.0 => https://beta.smartmobilityplanner.be/itineraries


De meer gestelde vragen 🤔
❓Is er een SMOP-app voorzien voor iOS/Android?
De SMOP is wat men een Progressive Web App (PWA) noemt. Dit wil zeggen dat app draait via een browser. Dit stelt ons in staat om een vergelijkbare ervaring aan te bieden als een native applicatie, terwijl het de lancering versnelt en de kosten beperkt. Tijdens de testfase van de SMOP zal er dus geen native app voorzien worden.
PS: het is mogelijk om toegang tot de SMOP te krijgen door het adres rechtstreeks in uw browser in te voeren en je kan zelfs een snelkoppeling op je bureaublad maken;)
❓Waaraan voldoen de verschillende routes die de SMOP voorstelt?
Met SMOP willen we een mobiliteitsbeleving realiseren die aangepast is aan de Belgische realiteit. We denken dus verder dan het traditionele “snelste traject”. We tonen je ook het traject dat rekening houdt met jouw voorkeuren en abonnementen ("mijn abonementen") maar ook met het meest ecologische traject met deelfietsten op de weg (“lang leve de bomen").
❓Waarom SMOP en niet een bestaand alternatief gebruiken?
Omdat de SMOP een innovatief pilootproject is dat wil deelnemen aan een revolutie in de mobiliteit van de toekomst door:
• Het aanbieden van een routeplanner met unieke kenmerken. Tot nu toe: realtime info over het openbaar vervoer, intermodaliteit en nog veel meer; (MAAR: ik zie nog altijd geen real time)
• Concretiseren van een visie voor een geloofwaardig en gratis alternatief dat openstaat voor alle bestaande commerciële oplossingen dat past binnen de realiteit;
• Testen van een unieke samenwerkingsdynamiek tussen Overheidsbedrijven en een particuliere technische partner

Vanaf vandaag is de nieuwe versie van SMOP beschikbaar voor alle Belgische reizigers. Het doel van deze 2e testfase is om de tool te laten testen door een zo groot mogelijk aantal mensen om zijn sterkte te bevestigen.
Deze fase duurt tot de zomer waarna we alle feedback verzamelen om de meest gevoelige verbeterpunten te identificeren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door overweg13 »

Als ze al eens zonder fouten zouden leren schrijven...
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door HLE18 »

Ik zie een kaart en links een witte balk voor de rest kan ik niets doen...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door dentheo »

HLE18 schreef: 06 mei 2019, 19:43 Ik zie een kaart en links een witte balk voor de rest kan ik niets doen...
idem bij mij en mijn lokatie zit een kilometer of tien mis.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door overweg13 »

Ik stond gisteren aan de halte Wépion Grand'Ry en vroeg Halle. Dat liep vrij goed, zelfs de enkele minuten vertraging van de TEC-bus waren ingecalculeerd. Alleen... de planner ging compleet de mist in, want hij had er geen weet van dat tussen Etterbeek en Halle (lijn 26) een alternatieve treindienst was ingericht, en dat voor enkele dagen na elkaar. Hij verwees ons naar een trein die niet reed...
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef: 08 mei 2019, 16:54
HLE18 schreef: 06 mei 2019, 19:43 Ik zie een kaart en links een witte balk voor de rest kan ik niets doen...
idem bij mij en mijn lokatie zit een kilometer of tien mis.....
Dat ligt aan je gps op je smartphone, niet aan de applicatie zelf. Waarschijnlijk een te zwak signaal. Wel zou er een boodschap kunnen verschijnen als: opgepast, gps locatie mogelijk onjuist.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 08 mei 2019, 17:02 Ik stond gisteren aan de halte Wépion Grand'Ry en vroeg Halle. Dat liep vrij goed, zelfs de enkele minuten vertraging van de TEC-bus waren ingecalculeerd. Alleen... de planner ging compleet de mist in, want hij had er geen weet van dat tussen Etterbeek en Halle (lijn 26) een alternatieve treindienst was ingericht, en dat voor enkele dagen na elkaar. Hij verwees ons naar een trein die niet reed...
Dat komt omdat NMBS vorige week zelf niet eens afwist van die werken. Eind vorige week hebben ze dan maar een alternatieve dienstregeling opgesteld, wat niet meer op tijd in de planners is geraakt. Enkel in de planner van de NMBS zelf staat het juist, in alle andere planners niet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: 08 mei 2019, 18:58
dentheo schreef: 08 mei 2019, 16:54
HLE18 schreef: 06 mei 2019, 19:43 Ik zie een kaart en links een witte balk voor de rest kan ik niets doen...
idem bij mij en mijn lokatie zit een kilometer of tien mis.....
Dat ligt aan je gps op je smartphone, niet aan de applicatie zelf. Waarschijnlijk een te zwak signaal. Wel zou er een boodschap kunnen verschijnen als: opgepast, gps locatie mogelijk onjuist.
Eigenaardige opmerking, ik zat thuis op mijn iMac.........
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 08 mei 2019, 19:57
trainlovertje schreef: 08 mei 2019, 18:58
dentheo schreef: 08 mei 2019, 16:54 idem bij mij en mijn lokatie zit een kilometer of tien mis.....
Dat ligt aan je gps op je smartphone, niet aan de applicatie zelf. Waarschijnlijk een te zwak signaal. Wel zou er een boodschap kunnen verschijnen als: opgepast, gps locatie mogelijk onjuist.
Eigenaardige opmerking, ik zat thuis op mijn iMac.........
Dat is dan meteen de verklaring: de locatiebepaling op basis van een IP-adres is helemaal niet nauwkeurig. Bij mij wisselt dat af tussen Hasselt en Gent en in woon in Leuven.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 08 mei 2019, 21:05
dentheo schreef: 08 mei 2019, 19:57
trainlovertje schreef: 08 mei 2019, 18:58
Dat ligt aan je gps op je smartphone, niet aan de applicatie zelf. Waarschijnlijk een te zwak signaal. Wel zou er een boodschap kunnen verschijnen als: opgepast, gps locatie mogelijk onjuist.
Eigenaardige opmerking, ik zat thuis op mijn iMac.........
Dat is dan meteen de verklaring: de locatiebepaling op basis van een IP-adres is helemaal niet nauwkeurig. Bij mij wisselt dat af tussen Hasselt en Gent en in woon in Leuven.

Groetjes,
Rian
Inderdaad, ofwel worden op je iMac de GPS-gegevens gebruikt van je andere Apple-toestellen, ofwel gebeurt dat op basis van je IP-adres, wat niet betrouwbaar is.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door wbrm »

Ik weet dat het een app is voor heel België maar Lier weergeven als "Lierre/Lier" lijkt mij toch de verkeerde volgorde, nog los van het feit dat de Franstalige naam amper gekend is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Smart Mobility Planner

Bericht door overweg13 »

Als de app al eens werkt, werkt hij te onnauwkeurig om bruikbaar te zijn, zeker bij ingewikkelde of minder voor de hand liggende verbindingen. Ik zocht Herlinval Centre - Halle op voor 23.10.2019, een woensdag, want de beoogde verbinding rijdt alleen op woensdag en vrijdag. Zelf had ik een verinding gevonden met lijn 49 tot Baconfoy N4 waar we moesten overstappen (na een klein uur) op een bus van lijn 1 naar Marloie. De alwetende planner suggereert evenwel een verbinding via Libramont met de lijnen 49 en 51, wat ons meteen met een extra uur verplaatsing opzadelt. Wie begrijpt zo iets? Bovendien: probeer vooral niet een officiële haltenaam in te brengen, want dat lukt zelden of nooit. Zelfs doodsimpele dingen maakt men ingewikkeld. Station Halle is bijvoorbeeld in de suggesties alleen maar terug te vinden als halte van TEC-bussen. Ik gebruik de app alleen maar als ik eens goed wil lachen of boos worden...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie