Er zijn twee Belgische stoomlocs die steevast vergeten worden, maar dit is omdat ze zich niet in België bevinden:
25.014 > DB: Een DRB 50 (DRB 50.133, 1940) die in België achterbleef bij de Bevrijding. Werd 2513 bij de Belgische Spoorwegen (1944), daarna 25.014 (1946). Werd teruggegeven aan de Duitse Spoorwegen in 1950 en omgebouwd in 1958 (50 622, daarna 050 622-0 in 1968) Ging uit dienst in 1976 en werd getransfereerd naar het DB museum in Nürnberg in 1983. Zwaar beschadigd bij de brand van 2005, maar gerestaureerd in 2013. Voor zover ik weet is deze rijvaardig, en dus onofficieel de tweede 'Belgische' stomer onder stoom.
https://www.dampflokomotivarchiv.de/ind ... n=portrait
91.003 > DB: Een Badische Xb (Badische Statsbahn 175, 1918) van de vijfde bouwserie die aan de Geallieerden werd afgestaan als herstelbetaling na de Eerste Wereldoorlog. Deze ging naar de Nord Belge als locomotief 684; na de overname van de Nord Belge door de NMBS werd ze in de geschriften van de NMBS opgenomen als 9184 (1940), dan 91.003 (1946). Werd geschrapt uit de inventaris in 1949 en verkocht aan Charles Focquet in Vilvoorde. In 1986 aangetroffen bij een schroothandelaar in Vilvoorde en in 'veiligheid' gesteld door het Berlijnse Museum für Verkehr und Technik. Sinds 2002 bij het Eisenbahnmuseum Neustadt/W in niet-rijklare, niet gerestaureerde toestand.
http://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.c ... 922/92-272